Решение по дело №167/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юни 2020 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20207140700167
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 244/03.06.2020 г.

  

Административен съд - Монтана, в публичното съдебно заседание на  двадесет и девети май  ,през две хиляди и  двадесета година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ                                                                           

                                                    Членове: СОНЯ КАМАРАШКА 

                     БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря……...Петя Видова и с участието на прокурора Галя Александрова………като разгледа......докладваното от съдията БОЙЧЕВА....КАНД№167/2020г. по описа на Административен съд-Монтана.........взе предвид следното:

 

 Производство е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.

С решение№6/16.01.2020г.,постановено по АНД № 1908/2019 г.,  Районен съд Монтана е отменил Наказателно постановление № 11-01-326/26.11.2019г. на Директор на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на Д-р Т.Б.Т. ,в качеството му на изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р С*** И*** “АД ,гр.Монтана е наложено административно наказание „глоба”в размер на 1 711,12лв., за административно нарушение по чл.70,ал.12 от Закона за обществените поръчки/ЗОП/.

С касационна жалба от  административнонаказващият орган,чрез юрк.М. К*** -началник на ІІІ отдел,дирекция „Правна“  се иска отмяна на решението ,по подробно изложени съображения. В съдебно заседание не се явява и не изпраща представител ,но в писмена молба вх.№911/20.05.2020г.излага доводи по същество на спора и иска отмяна на решението на въззивния съд,поради нарушения на материалния закон.Претендира юрисконсултско възнаграждение.

            Ответната страна- Д-р Т.Б.Т. ,в качеството му на изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р С*** И*** “ АД,гр.Монтана се явява лично и с юрк.Илиева ,която моли да се потвърди обжалваното решение,като правилно и законосъобразно.Представя и писмено становище.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана намира жалбата за неоснователна ,а решението на съда за правилно.

 Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима,а разгледана по същество е  неоснователна.

Настоящият касационен състав при Административен съд -Монтана ,след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното.

Видно от  делото ,на възложителя на обществени поръчки по чл.5,ал.1,т.16 ЗОП ,Д-р Т.Т. ,в качеството му на изпълнителен директор на  МБАЛ „Д-р С*** И*** “АД, гр.Монтана е съставен АУАН №11-01-326/30.05.2019г. и НП№11-01-326/26.11.2019г. ,за това ,че като възложител по ЗОП е  провел процедура по ЗОП ,открита на 25.09.2017г.с  предмет:“Доставка на хранителни продукти“,като е нарушил  чл.70,ал.12 ЗОП –включил критерий за подбор като показател за оценка на офертите по чл.63,ал.1,т.9 ЗОП ,определил е наличие на стандарт по БДС като показател за оценка на офертите„С-С*** -наличие на стандарт по БДС“,видно от Методиката за оценка на получените оферти ,отнасяща се до Обособена позиция №7“Мляко и млечни продукти“.За това нарушение същият е бил санкциониран с административно наказание „ глоба“ в размер на 1 711,12лв ,представляваща 2% от стойността на договора с изпълнителя “СД“В*** И С*** “ ,на основание чл. 253,ал.2 във вр. с ал.1  от ЗОП.

Решението е правилно.За да отмени наказателното постановление Районният съд е приел, че при издаване на оспореното наказателно постановление, административнонаказващият орган е допуснал съществено процесуално нарушение, изразяващо се в нарушение на разпоредбата на чл.34,ал.1 ЗАНН ,която регламентира ,че „ не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението“ , а в случая нарушението е открито на 25.09.2017г. ,а АУАН е съставен на 30.05.2019г..Счита ,че е налице и нарушение на нормата на чл.40,ал.1 ЗАНН ,която регламентира участието на двама свидетели при съставяне на акта за нарушение,а АУАН е подписан само от 1 свидетел ,който  при това не е присъствал при откриване на нарушението ,а само при съставяне на акта за нарушение по писмени доказателства.Поддържа ,че при издаване на НП е нарушен и материалния закон ,липсва нарушение с въвеждането на допълнителен критерий за подбор като показател за оценка на офертите „С-С*** -наличие на БДС“при ОП „Доставка на хранителни стоки“ по ОП№7“Мляко и млечни продукти“,при което е отменил НП като незаконосъобразно. Тези негови доводи се споделят от настоящата касационна инстанция .Съдът намира ,че изводите на съда са съответни на фактите и доказателствата по делото ,от които е видно ,че не е налице нарушение по чл.70,ал.12 ЗОП.Съгласно посочената разпоредба , възложителите нямат право да включват критерии за подбор като показатели за оценка на офертите.С включването на подобен критерий в случая се цели по-добро качество на продуктите,като отговарящи на БДС, с оглед и обстоятелството ,че същите са предназначени за  болни хора в болнично заведение ,при което по разбиране на съда не са налице нито една от предпоставките по чл.53,ал.2 ЗАНН- да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.Тълкуването на отделните разпоредби на ЗОП не следва да е формално ,а да съблюдава основните цели на закона ,регламентирани в чл.1 от ЗОП ,при спазване принципите на Договора за функциониране на ЕС/ДФЕС/ , и по-специално тези за свободно движение на стоки, свобода на установяване и свобода на предоставяне на услуги и взаимно признаване, както и с произтичащите от тях принципи на:1. равнопоставеност и недопускане на дискриминация;2. свободна конкуренция;3.пропорционалност;4. публичност и прозрачност. Категорично поставеното условие не представлява ограничителен критерий по отношение на конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка,при което като е поставил допълнителен критерий по ОП№7“ Доставка на мляко и млечни произведения“ същият не е нарушил разпоредбата на чл.70,ал.12 ЗОП.Настоящата инстанция споделя и извършените процесуални нарушения в хода на проведеното административно производство от АНО,при което НП ,като незаконосъобразно постановено ,в нарушение на материалния и процесуалния закон , правилно  е отменено от въвззивния съд.Неговото решение като законосъобразно следва да се остави в сила.Мотивиран от горното и на основание чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

           

 

 ОСТАВЯ В СИЛА  решение№6/16.01.2020г.,постановено по АНД № 1908/2019 г.по описа на  Районен съд Монтана.

            Решението е окончателно.

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ :                     

 

 

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.                           

 

 

                                                                         2.