Решение по дело №93/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 217
Дата: 23 ноември 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

  217       

гр. Кюстендил, 23.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на двадесет и шести октомври две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                                                                            СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 93/2023 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на ЕТ „Ю.З.2.“***, против заповед № РД 04-260/24.02.2023 г. на кмета на община Дупница, с която е определен кандидатът, спечелил конкурса за отдаване под наем на част от общински недвижим имот – публична общинска собственост, представляваща 7 броя помещения с обща застроена площ 106.47 кв.м. - за столово хранене, намиращи се в част от сграда с идентификатор 68789.606.84.1 по КК на гр. Дупница, с предназначение – сграда за образование.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, постановена при неспазване на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и с целта на закона. Иска се заповедта да бъде отменена. Претендират се разноски.

Ответникът - кметът на община Дупница, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна - "Ученическо хранене - Дупница" ЕООД, гр. Дупница, не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Кюстендил, като взе предвид събраните по делото доказателства, прие за установена следната фактическа обстановка:

С Решение № 194, взето по Протокол № 11 от заседание на Общински съвет – Дупница от 28.10.2022 г., на основание чл. 8, ал. 9 и чл. 14, ал. 7 и ал. 8 от Закона за общинската собственост (ЗОС) и чл. 21, ал. 1, т. 8 и т. 12 вр. с чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 13, ал. 1, чл. 76 и чл. 95 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество (НРПУРОИ), Общински съвет – Дупница дава съгласие за отдаване по наем за срок от десет години, чрез публично оповестен конкурс на част от общински недвижим имот - публична общинска собственост, съгласно Акт за общинска собственост № 227/14.10.1998 г., представляваща 7 бр. помещения с обща застроена площ 106.47 кв.м. С решението е възложено на кмета на община Дупница да утвърди условията на конкурса, както и конкурсните документи, съгласно изискванията на чл. 96 от НРПУРОИ, да проведе процедурата за това и да сключи договор за наем със спечелилия участник.

В изпълнение на посоченото решение на Общински съвет – Дупница, със заповед № РД 04-77/20.01.2023 г. на кмета на община Дупница е открита процедура, чрез публично оповестен конкурс за отдаване под наем, за срок от десет години, на част от общински недвижим имот - публична общинска собственост, представляваща 7 броя помещения с обща застроена площ 106.47 кв.м. - за организиране на столово хранене, намиращи се в част от сграда с идентификатор 68789.606.84.1 по КК на гр. Дупница, с предназначение – комплекс за образование. Със заповедта е определено имотът да се отдава само по предназначение - за организиране на столово хранене, началната конкурсна месечна наемна цена, цена на конкурсните документи, продължителността на договора за наем, като е посочено, че следва да се представят за утвърждаване условията и критериите за участие в конкурса от комисията, назначена със заповед, съгласно чл. 76, ал. 1 и ал. 3 от НРПУРОИ, приета от Общински съвет – Дупница с решение № 8/31.01.2018 г., като впоследствие конкурсната документация за отдаване под наем е утвърдена от кмета на община Дупница. Обявата е публикувана в един местен ежедневник от 25.01.2023 г. и на интернет страницата на общината, видно от приложените по делото извадки.

Със заповед № РД 04-78 от 20.01.2023 г. (л. 158) на кмета на община Дупница е назначена комисията за провеждането на публично оповестения конкурс за отдаване под наем на част от общински недвижим имот – публична общинска собственост, състояща се от четирима членове, вкл. председател, и трима резервни членове, със задача да извърши подготовка и да проведе процедурата, като състави протокол за извършената работа. В състава на комисията са включени: правоспособен юрист, квалифицирани специалисти, членове на училищното настоятелство.

Назначената комисия за провеждане на конкурса на 17.02.2023 г. е разгледала, допуснала до участие и класирала постъпилите предложения за участие в публично оповестения конкурс, като съгласно съставения протокол на комисията от посочената дата, в деловодството на община Дупница заявление и предложение за участие в конкурса са подадени от трима кандидати – „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД, ЕТ „***“ и ЕТ Ю.З.2.“. От съдържанието на протокола се установява, че след проверка на редовността на представените документи и съответствието им с предварителните изисквания, комисията е взела решение да допусне до участие в следващ етап от конкурса и тримата кандидати. Пристъпила е към разглеждане на всяко едно от подадените предложения, след което към определяне на оценка на участника, въз основа на посочените в конкурсната документация – глава VII – критерии и методология на оценка и класиране на конкурсните предложения. Комисията е класирала на първо място, съгласно достигнатите резултати на конкурса, „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД с най – висок брой точки – 86.66 т. Резултатите са обективирани в протокола от 17.02.2023 г., като комисията е предложила на кмета на община Дупница да сключи договор за наем със спечелилия участник „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД.

С оглед резултатите, отразени в протокола от 17.02.2023 г. на комисията, е издадена оспорената заповед № РД 04-260/24.02.2023 г. на кмета на община Дупница, с която на основание чл. 44, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 106, ал. 6 от НРПУРОИ и Протокол от 17.02.2023 г. на конкурсната комисия е обявено класирането в проведения конкурс за отдаване под наем на част от общински недвижим имот – публична общинска собственост, представляваща 7 броя помещения с обща застроена площ 106.47 кв.м. - за столово хранене, намиращи се в част от сграда с идентификатор 68789.606.84.1 по КК на гр. Дупница, с предназначение – сграда за образование, като съгласно заповедта, на първо място е класирано „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД, на второ място ЕТ „Ю.З.2.“ и на трето място ЕТ „***“.

Заповедта е съобщена на жалбоподателя на 01.03.2023 г., а жалбата до съда е подадена на 14.03.2023 г., т.е. в законоустановения срок.

Към административната преписка са представени заверени копия на: утвърдената конкурсна документация по провеждане на публично оповестения конкурс, в която е налице описание на обекта предмет на конкурса, необходими документи за участие в конкурса, като в раздел III, част В – указания за попълването и подаването на документите по отношение на заявлението за участие е посочено с добавка, че в случай, че участникът има неизплатени финансови задължения към община Дупница или органите на НАП, на основание чл. 98 от НРПУРОИ, същият няма да бъде допуснат до участие в конкурса. Посочено е, че справката за наличие/липса на задължения по тази точка се извършва служебно от комисията, назначена да проведе конкурса. Отделно, в раздел V – право на участие, изисквания към кандидатите е посочено, че право на участие в конкурса има всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, което няма парични задължения към държавата или община Дупница по смисъла на чл. 162, ал. 2 от ДОПК, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган. В приложената утвърдена конкурсна документация е налице също описание на специфични условия за участие в конкурса, право на участие, изисквания към кандидатите, други условия в съответствие целите на конкурса, критерии и методология на оценка, класиране на конкурсните предложения, оглед на имота – предмет на конкурса, място, начин и срок за подаване на заявлението за участие, процедура за провеждане на конкурса, сключване на договор и съответните приложения. В раздел VII от конкурсна документация е посочено, че на първо място ще бъде класиран кандидатът, събрал най-много точки в комплексната оценка.

Представено е по делото и заверено копие на Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет - Дупница, ведно с утвърдените приложения към нея (л.188 - 214).

Във връзка с предявеното от жалбоподателя оспорване на съдържанието на представените към административната преписка Удостоверение изх. № 105532300665165/13.02.2023 г. от ТД на НАП София, офис Кюстендил и Удостоверение изх. № УД-229/13.02.2023 г. от община Дупница относно наличието или липсата на задължения по чл. 87, ал. 11 от ДОПК  по отношение на класирания на първо място участник "Ученическо хранене - Дупница" ЕООД, съгласно които дружеството няма задължения към датата на издаване на документите (л.122 и л. 123), съдът с протоколно определение от 18.05.2023 г., е открил производството по реда на чл. 193 от ГПК вр. с чл. 144 от АПК, като е указал, че на жалбоподателя принадлежи доказателствена тежест за установяване неистинността на документа.

При така установените факти, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от надлежна страна – участник в проведения конкурс. Разгледана по същество е неоснователна.

Проведеният конкурс е за отдаване под наем на част от недвижим имот – публична общинска собственост и за него са приложими разпоредбите на чл. 14, ал. 7 от Закона за общинската собственост и приетата на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОС Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Дупница (приложена по делото).

Компетентността за издаване на заповедта, съобразно приложимата нормативна уредба е на кмета на община Дупница – чл. 14, ал. 2 от ЗОС, с оглед на което изхожда от компетентен орган.

Спазена е и предписаната от закона писмена форма. Изложени са фактически и правни основания. Заповедта е издадена на основание на Протокол от 17.02.2023 г. на конкурсната комисия. По този начин органът е инкорпорирал в своя акт мотивите, изложени от конкурсната комисия в хода на оценка на допустимостта и оценяването на предложенията, който извод е в съответствие с Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г. на Общото събрание на гражданската колегия на Върховния съд. 

При постановяване на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. От събраните по делото доказателства се установява, че са спазени изискванията на НРПУРОИ за назначаване на конкурсната комисия, утвърждаване на конкурсната документация и условията за провеждане на конкурса, обявяването му и процедурата по неговото провеждане. 

Оспорената заповед е постановена в съответствие и с материалния закон.

Съгласно чл. 8, ал. 2 от ЗОС, редът за отдаване под наем на имоти и вещи - общинска собственост, се определя в приета от общинския съвет наредба в тази насока. Съгласно ал. 4 на чл. 8 от ЗОС предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закона е предвидено друго. Условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2. В случая това е Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета от Общински съвет – Дупница.

С решение № 194, взето по Протокол № 11/28.10.2022 г. Общински съвет – Дупница е взел решение за отдаване под наем на процесния обект предмет на заповедта, в рамките на неговите правомощия. Няма данни и не се твърди това решение да е оспорено по съдебен ред, при което съдът приема, че същото е влязло в сила. Оспорената заповед е издадена в съответствие с предвидената процедура, регламентирана в Наредбата, след решение на Общински съвет – Дупница. В изпълнение на решението на Общинския съвет, от кмета на община Дупница със заповед № РД 04-77/20.01.2023 г. е открита процедурата за отдаване под наем, чрез публично оповестен конкурс, като същата е в съответствие с приетото от Общинския съвет решение. Налице е обявление за предстоящия конкурс, публикувано в един местен ежедневник от 25.01.2023 г. и на интернет страницата на общината, което е било общо достъпно за неограничен кръг лица, с което е изпълнена процедурата по разгласяване на търга, съобразно изискването на чл. 76, ал. 5 от Наредбата. Утвърдена е конкурсната документация по провеждане на конкурса, като съгласно утвърдената конкурсна документация (раздел VII от конкурсна документация) на първо място ще бъде класиран кандидатът, събрал най-много точки в комплексната оценка. Кметът на общината е назначил комисия за провеждане на конкурса, като съставът на комисията е формиран при спазване на разпоредбата на чл. 77 от Наредбата и същата е допуснала до участие в търга кандидатите подали заявление и отговарящи на изискванията за участие в търга, визирани в утвърдената конкурсна документация по провеждане на конкурса. Комисията е провела конкурса в съответствие с изискванията на Наредбата. Изготвила е списък на участниците в конкурса. Извършила е класиране на участниците, съобразно определените им оценки, въз основа на посочените в конкурсната документация критерии и методология, като на първо място за процесния обект е определен участникът получил най-много точки, а именно „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД. В съответствие с тези резултати и на основание чл. 101, ал. 6 от Наредбата, кметът на община Дупница е издал оспорената заповед, в която е обявил спечелилия конкурса на процесния имот - част от общински недвижим имот – публична общинска собственост, представляваща 7 броя помещения с обща застроена площ 106.47 кв.м. - за столово хранене, намиращи се в част от сграда с идентификатор 68789.606.84.1 по КК на гр. Дупница, с предназначение – сграда за образование и е определил класирането до трето място. Доколкото спечелилият участник „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД е получил най-много точки, съгласно утвърдената конкурсна документация по провеждане на конкурса – 86.66 т., същият е класиран на първо място. Жалбоподателят е получил 80.44 т., поради което правилно от комисията е класиран на второ място.

Жалбоподателят не е оспорил истинността на протокола по предвидения в закона ред и в срок, подписал е същия без възражения.

Основното му възражение е свързано с това, че класираното на първо място дружество „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД не отговаря на предварително обявените условия за участие в конкурса, тъй като има неизплатени задължения. В тази връзка следва да се има предвид, че жалбоподателят не е оспорил заповедта, с която е открита процедурата по провеждане на публично оповестен конкурс и е утвърдена конкурсната документация. Тази заповед е влязла в сила и утвърдените с нея конкурсни правила са задължителни за всички участници в конкурса. Съгласно утвърдената конкурсна документация по провеждане на публично оповестения конкурс, в раздел III, част В – указания за попълването и подаването на документите, е посочено по отношение на заявлението за участие, че в случай, че участникът има неизплатени финансови задължения към община Дупница или органите на НАП, на основание чл. 98 от НРПУРОИ, същият няма да бъде допуснат до участие в конкурса. Посочено е, че справката за наличие/липса на задължения по тази точка се извършва служебно от комисията, назначена да проведе конкурса. Никой от участниците не прилага документи за наличие/липса на задължения - вкл. жалбоподателят не е приложил такива с подаване на заявлението за участие в конкурса. Конкурсната комисия е тази, която проверява и следи за наличието на тази информация служебно. Отделно, в раздел V – право на участие, изисквания към кандидатите е посочено, че право на участие в конкурса има всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, което няма парични задължения към държавата или община Дупница по смисъла на чл. 162, ал. 2 от ДОПК, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган.

От писмените доказателства по делото безспорно се установява, че предложението на „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД има изискуемите се според обявлението приложения, между които и удостоверение за наличието или липсата на задължения към община Дупница и удостоверение по чл. 87, ал. 11 от ДОПК за липса на публични задължения, от които е видно, че дружеството няма такива задължения, както и задължения за местни данъци, такси и други общински вземания, актуални към датата на подаване на предложението. От тези писмени доказателства може да се направи единственият правен извод, че комисията, помощен орган на кмета на общината, правилно и в съответствие с условията за участие в конкурса, определени в решението на Общинския съвет и със заповедта на кмета на общината, е допуснала до оценяване и класиране предложението на посоченото дружество.

Въпросът за наличие на публични задължения на дружеството за период след подаване на предложението от съответния участник и то без същите да са установени с влязъл в сила акт на съответния компетентен орган, е неотносим към спора.

В този смисъл, относно откритото производство по чл. 193 от ГПК вр. с чл. 144 от АПК по оспорване истинността на Удостоверение изх. № 105532300665165/13.02.2023 г. от ТД на НАП София, офис Кюстендил и Удостоверение изх. № УД-229/13.02.2023 г. от община Дупница за наличието или липсата на задължения по чл. 87, ал. 11 от ДОПК  от "Ученическо хранене - Дупница" ЕООД, съдът намира направените възражения за неоснователни, не е установена неистинност на документите.

С оглед изложеното следва да бъде прието, че оспорените удостоверения са съставени от компетентните органи при изпълнение на правомощията му, поради което съставляват годно доказателство по отношение на установените факти и обстоятелства към датата на извършване на справката. Предвид изложеното по-горе не може да бъде прието, че информацията, която е събрана в хода на служебната справка относно наличие/липса на задължения за участника "Ученическо хранене - Дупница" ЕООД, е недостоверна.

Съдът намира за неоснователни и възраженията за непредставяне от страна на „Ученическо хранене – Дупница“ ЕООД на изискуемите документи по т. III, б. А от документацията и липса на информация на т. IV от документацията. Тези твърдения се опровергават от доказателствата по делото, вкл. подробното им описване и отразяване в протокола на комисията за провеждане на конкурса. Спазени са критериите за оценка на предложенията на участниците, като оценяването е извършено съгласно утвърдената методика за определяне на тежестта на предложенията на участниците. Обстоятелства по провеждането му са били надлежно отразени в официален документ - протокола на конкурсната комисия от 17.02.2023 г., подписан от членовете й и от участниците в конкурса без забележки и възражения, и същият се ползва с материална доказателствена сила. До доказване на противното съдът е длъжен да счита, че фактите, отразени в официалния свидетелстващ документ, действително са се осъществили.

Изложените като мотиви за издаването на процесната заповедта фактически обстоятелства съответстват на установените по делото факти, с оглед на което и визираните в закона предпоставки за издаването й са били налице.

Относно наведените в жалбата твърдения за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила при издаването на акта, следва да се посочи, че от съда не се установяват нарушения, които да са се отразили върху истинността на правнорелевантните факти.

Оспорената заповед е в съответствие с материалноправните разпоредби и с целта на закона, при издаването й не е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и подадената срещу нея жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора основателна е претенцията на ответника за присъждане на разноски по делото. Същият е бил представляван от юрисконсулт, чието възнаграждение на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ следва да се определи на 100 (сто) лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Ю.З.2.“***, против заповед № РД 04-260/24.02.2023 г. на кмета на община Дупница.

ОСЪЖДА ЕТ „Ю.З.2.“*** да заплати на община Дупница сумата от 100 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                      СЪДИЯ: