Определение по дело №64/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 55
Дата: 18 февруари 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700064
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

                      

                    О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                     

                  гр. **, 18 февруари 2021 г.

           

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – **, пети състав, в закрито заседание на осемнадесети февруари през  две хиляди  двадесет и първа година, в състав:

 

                                               СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело 64 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на Глава десета, раздел IV от Административно процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 54, ал. 5 от същия кодекс.

Административното дело е образувано по жалба на М.Я.М. ***, чрез адв. М.П. - ДАК, срещу Определение  ********** от 21.01.2021 г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ **, с което на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК  във връзка с чл.95, ал.1 т.6 от КСО е спряно производството по отношение отпускане на ЛПОСВ по заявление вх. №2113-24-9/06.01.2020 г.

В жалбата се твърди, че така издаденото определение е неправилно и незаконосъобразно. Релевират се доводи, че производството по отпускане на пенсията на оспорващия е спряно неоснователно, тъй като към момента административният орган не е издал разпореждане за отпускане на пенсия на лицето, което да подлежи на спиране. Сочи се, че заявлението е подадено на 06.01.2020 г. и до настоящият момент е минала повече от една година, а административния орган не е издал следващия се административен акт. Излагат се и съображения по същество на спора. Моли, да се отмени определението, като се укаже на административния орган да възобнови производството и да се произнесе с акт за отпускане на исканата пенсия.

Административната преписка е постъпила с жалбата.

Ответникът - Ръководил на отдел "Пенсионно осигуряване" при ТП на НОИ **, не изразява становище по оспорването.

Съдът като обсъди доводите на страните и доказателствата по делото, намира за установено от фактическа страна следното:

Видно от доказателствата по делото, съдържащи се в административната преписка последното депозирано от жалбоподателят  заявление е с  вх. № 2113-24-9 от 06.01.2020 година с искане да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по условията на чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване / КСО /. Представени са трудова книжка № 376 от 01.07.2003 г., труд. Книжка № 376/31.08.2013 г., уд. УП-3 № 251 от 11.11.2019 г. и военна книжка.

След извършена проверка от контролните органи на ТП на НОИ - ** е констатирано несъответствие между представеното удостоверение №8/22.08.2018 г., издадено от осигурителя „А ВЕ М“ ЕООД **, касаещо периода 01.02.2006 г. – 04.06.2009 г., с което се удостоверява, че М. е управлявал тежкотоварен автомобил над 12 тона и Регистъра на осигурените лица, където за част от периода е посочена, че категорията е трета, а за други месеци липсват данни. Правени са опити за установяване на връзка с управителя на посоченото по-горе дружество, която е била безуспешна.

На 14.01.2021 г. от ръководителя на „ПО“ при ТП на НОИ ** е изпратено писмо но ТП на НОИ ** за извършване на проверка съгласно разчетно-платежните ведомости за периодите 16.05.2005 г. – 13.01.2006 г. и 01.02.2006 г. – 04.06.2009 г. на „А ВЕ М“ ЕООД **.

Със Заповед №ЗР-5-02-00867958/21.01.2021 г. от Ръководител на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ ** е възложена проверка по разходите на ДОО на „А ВЕ М“ ЕООД **.

На 21.01.2021 г. началника на отдел "Пенсионно осигуряване" при ТП на НОИ ** е издал оспореното в настоящото производство определение , с което на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК във връзка с чл.95, ал.1, т.6 от КСО, е спрял производството по отношение отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по заявлението на М.М..

По делото няма данни кога е връчено определението на жалбоподателя, но няма твърдения от страна на ответника, че жалбата е просрочена, поради което и съдът намира, че същата е подадена в срок.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е редовна по отношение на форма и съдържание. Насочена е срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол, съгласно чл. 54, ал. 5 от АПК и е подадена пред надлежния административен съд в преклузивния срок за оспорване, предвиден в чл. 197, вр. чл. 202 от АПК, от активно легитимирано лице с правен интерес, доколкото същото е адресат, неблагоприятно засегнат от процесното разпореждане.

Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на жалбата за разглеждане по същество.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Административен съд, пети административен състав счита жалбата за основателна по следните съображения:

Съгласно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Определението е издадено от компетентен орган - началника на отдел "ПО" при ТП на НОИ **, като длъжностното лице по пенсионно осигуряване, поради което не е налице отменителното основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспореното в настоящото съдебно производство определение е валиден акт, подписан и обективиран в предвидената от закона писмена форма, и отговаря на формалните изисквания на чл. 59, ал. 2 от АПК за реквизити. Изложени са мотиви - фактически и правни основания за издаването на административния акт.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на административния акт обхваща проверка дали са налице установените от издателя на акта юридически факти /изложени като мотиви в акта/, преценка на съответствието им с правната норма, посочена като правно основание за издаването на акта и преценка дали се следват разпоредените с акта правни последици. В този смисъл не са налице основания за отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК.

Съгласно чл. 35 от АПК, индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации. В тежест на административния орган е служебно да установи фактите от значение за издаване на акта, да извърши проверка на доказателствата и съпостави установеното от фактическа страна чрез анализ. В случая не са изяснени фактите и обстоятелствата /не са установени никакви конкретни факти и обстоятелства, водещи до необходимост от спиране на производството/. По делото не са приложени каквито и да било данни за образувано друго административно или съдебно производство с оглед ангажираното правно основание по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. При това оспореното определение е издадено при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, регламентирани в АПК, представляващи основание за незаконосъобразност по чл. 146, т. 3 от АПК.

Като основателни се преценяват възраженията за несъответствие на определението с приложимата нормативна регламентация, тъй като в случая не са налице предпоставките на посочената като основание за спиране на производството по пенсионната преписка разпоредба на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. Съгласно същата, административният орган спира производството, когато е образувано друго административно или съдебно производство, приключването на което е предпоставка за издаването на административния акт. При това законодателят е определил производствата, поради което се спира издаването на акта. Във всички случай това производството, следва да има значение за издаването на акта и трябва да бъде образувано пред административен орган или съд. Извършването на проверка и събирането на допълнителни доказателства, с цел изясняване на въпроса за действителния стаж и категория на жалбоподателя, няма характер на отделно административно производство с преюдициално значение.

На основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК административният орган спира производството при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване, като в тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

Под образувано административно производство по смисъла на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК се има предвид производство по издаване на административен акт. Извършването в хода на вече образувано административно производство на процесуални действия по събиране на доказателства и информация с цел изясняване на фактическата обстановка по конкретния случай и издаване на законосъобразен административен акт не представлява отделно и самостоятелно административно производство в хипотезата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. От друга страна, в административната преписка липсва приложено удостоверение за наличието на друго висящо административно производство. С представената заповед на ТП на НОИ *е инициарана проверка, но съда приема, че това не е друго административно производство, а както посочи и по-горе това е изясняване на факти и обстоятелства по вече образуваното производство за отпускане на пенсия.

Съдът счита, че следва да посочи, че повече от една година, пенсионният орган прави проверки и изяснява факти и обстоятелства, които според него са валидни за производството, а до окончателен акт все още не се е стигнало, което води до абсолютно нарушаване както на материалния закон, така и на правата на заявителя.

С оглед гореизложените обстоятелства се констатира липсата на кумулативно изискуемите предпоставки за висящо преюдициално административно производство и за неговото удостоверяване от органа, пред който то е образувано. Това налага да се приеме, че оспореният акт за спиране на административното производство по обжалването е издаден в нарушение на обосновалото го правно основание по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, поради което подлежи на отмяна. Не е налице и посоченото друго основание за спиране на производството – чл.95, ал.1 от КСО, която норма гласи, че изплащането на пенсията се спира с разпожедане – т. 6 „когато са представени или се установят данни за обстоятелства, които могат да доведат до нейното прекратяване на основанията по чл. 96, ал. 1“. В настоящият казус няма изададено разпореждане за отпусната пенсия, което следва да бъде спряно с разпореждане, както е посочено в чл.95, ал.1 от КСО.

Съгласно разпоредбата на чл. 200, ал. 2, във вр. с чл. 202 и чл. 54, ал. 5 от АПК определението, с което се отменя разпореждане на административния орган за спиране на административното производство, може да се обжалва с частна жалба единствено от страните, участващи в това производство. Органът, издал оспореното разпореждане за спиране на административното производство, има качеството на решаващ орган в административното производство, по което е издал разпореждането, а не на страна. В административната фаза на процеса, той е овластеният от закона орган да издаде определен административен акт и не е страна в производството, развиващо се пред него. Поради това и административният орган не попада сред правните субекти, на които разпоредбата на чл 200, ал. 2 от АПК предоставя правна възможност да обжалват определението, постановено в производството по раздел IV от АПК /така Определение № 3218/14.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 2508/2018 г., 5-членен с-в, Определение № 2209/19.02.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1445/2018 г., I отд., Определение № 348/10.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 291/2018 г., IV отд., Определение № 12059/11.10.2017 г. на ВАС по адм. д. № 9640/2017 г., 5-членен с-в, Определение № 9012/11.07.2017 г. на ВАС по адм. д. № 7038/2017 г., II отд./. Поради изложеното настоящото определение подлежи на обжалване само от страните в административното производство, а в случая това е единствено жалбоподателя.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 202 във вр. с чл. 200, ал. 1 от АПК, Административен съд **, пети състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на М.Я.М. ***,  Определение  ********** от 21.01.2021 г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ **, с което на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК  във връзка с чл.95, ал.1 т.6 от КСО е спряно производството по отношение отпускане на ЛПОСВ по заявление вх. №2113-24-9/06.01.2020 г.

ВРЪЩА преписката на Началника на отдел "ПО" при ТП на НОИ ** за продължаване на административното производство по заявление вх. № 2113-24-9 от 06.01.2020 година, подадено от М.Я.М. ***.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС от страните, участвали в административното производство, в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

 

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: