Решение по дело №342/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 октомври 2022 г. (в сила от 19 октомври 2022 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20227160700342
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 179

гр. П.**,19.10.2022 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд- П.**, в публично съдебно заседание, проведено на тридесети септември през две хиляди двадесет и втора годна, в състав:

 

Съдия: Слава Георгиева

 

при съдебния секретар Е. В.***, като разгледа докладваното от съдия Слава Георгиева административно дело № 342 по описа за 2022 година на Административен съд-П.**, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 211 от Закона за Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба на Г.А.Г.,*** чрез адвокат Б.Б. *** против Заповед № 313з-1290 от 11.07.2022 година на Директор на ОД на МВР-П.**, с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 /шест/ месеца.

Жалбоподателят счита, че атакуваният административен акт е незаконосъобразен, като издаден при съществени нарушения на административно-производствените правила, при неправилно приложение на материалноправните разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Моли съда да отмени оспорената заповед като незаконосъобразна и да присъди  направените по делото разноски.

В проведеното съдебно заседание на 30.09.2022 година, жалбоподателят редовно призован за представител изпраща адв. Б.Б.. Поддържа жалбата и пледира същата да се уважи, като се отмени оспорвания акт. Иска присъждане на разноски, за което прилага списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

Ответникът по жалбата-Директор на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи- П.** в откритото съдебно заседание за представител  изпраща главен юрисконсулт Звездалина В.**. Оспорва жалбата и пледира същата да се отхвърли като неоснователна. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд-П.**, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против заповед, подлежаща на основание чл. 211 от ЗМВР на пряк съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

В ОД на МВР-П.** постъпило писмо с рег. № 7855р-3404 от 15.04.2022 година по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“ /лист 35/, в което е посочено, че по време нощна смяна на 27/28.03.2022 година от 02:40 ч. до 07:00 ч., полицейските служители, в наряд със служебен автомобил с рег. № **са отпуснати на седалките в състояние на сън и не изпълняват служебните си задължения.

Началник на Сектор „Пътна полиция“ изготвил докладна записка с рег. № 1158р-3662 от 26.04.2022 година до директора на ОД на МВР- П.**, с която предложил да бъде извършена проверка за установяване на обстоятелствата по случая /лист 34/.

Директорът на ОД на МВР-П.** издал Заповед № 313з-777 от 03.05.2022 година, с която разпоредил извършване на проверка по получените данни за извършено дисциплинарно нарушение от държавен служител. Със заповедта е определен състав на комисията, която да извърши проверката и нейните задачи, а също така и срокът за приключване на същата – 60 дни от датата на издаване на заповедта, т.е. до 03.07.2022 година / лист 31/.

Проверката установила, че  нощна смяна на 27/28.03.2022 година в наряд със служебен автомобил с рег. № **са били полицейските служители –мл. инспектор Г.А.Г.-мл. автоконтрольор в прупа КПДГПА, към сектор ПП към отдел ОП при ОД на МВР-П.** и мл. инспектор Н. Г. Х.. Водач на патрулния автомобил е настоящия жалбоподател.

В хода на проверката са изискани обяснения от Г. във връзка с изнесеното в писмото. Такива са постъпили с  № 313р-7641/16.05.2022г., в който е посочено, че стриктно е изпълнявал служебните си задължения.

Резултатите от извършената проверка от страна на дисциплинарната комисия са обективирани в Справка с рег. № 313р-9380 от 14.06.2022 година /лист 26-29/. Предложено е на младши инспектор Г.А.Г. – мл. автоконтрольор в група КПДГПА на сектор „Пътна полиция“ към отдел ОП при ОД на МВР-П.** за неизпълнение на задълженията му, съобразно чл. 80, ал. 1, във вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1, във вр. с ал. 4 от Инструкция № 8121з-749/ 20.10.2014 година, което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, пр. 2 от ЗМВР, на основание чл. 200, ал. 1, т. 15 от ЗМВР за му бъде наложена дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца до една година. Жалбоподателят се е запознал с изготвената справка на 14.06.2022г. в 13.35 ч., което е отбелязано собственоръчно /лист 30/.

С покана № 313р-9384 от 14.06.2022 година е предоставена  възможност на Г. да се запознае със справката и с материалите по проверката по чл. 205, ал. 2 от ЗМВР и да даде  допълнителни писмени обяснения или възражения. В указания срок е  постъпило Възражение с № 313р-9488 от 15.06.2022 година /лист 22/.

Материалите от проверката са изпратени на директора на ОД на МВР-П.** с писмо с рег. № 313р-9947 от 23.06.2022 година.  била уведомена за извършената проверка. ДНО се е запознал със справката на 28.06.2022 година, предвид поставената резолюция.  

Със заповед № 313з-1290 от 11.07.2022 година, директорът на ОД на МВР-П.** наложил на младши инспектор Г.А.Г. – мл. автоконтрольор в група КПДГПА на сектор „Пътна полиция“ към отдел ОП при ОДМВР- П.** на основание чл. 200, ал. 1, т. 15 от ЗМВР дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 / шест/ месеца,  за това, че на 27 срещу 28.03.2022 година в конкретни периоди от време същият бездейства /седи в еднотипна поза със слънчеви очила, не извършва движения с крайници/ и не изпълнява служебните си задължения по контрол на пътното платно, чрез наблюдение на движението. Дисциплинарно наказващият орган  приел, че описаното деяние представлява неизпълнение на разпоредбите на чл. 80, ал. 1, вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1, във вр. с ал. 4 от Инструкцията за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение и нарушението е квалифицирано по чл. 194, ал. 2, т. 1, пр. 2 от ЗМВР.

Заповедта за налагане на дисциплинарното наказание е връчена на жалбоподателя на 18.08.2022 година. Срещу нея е подадена жалба в Административен съд-П.**.

В хода на съдебното дирене по искане на защитата се събраха гласни доказателства. От свидетелските показания на Николай Христов се приема, че на 27/28.03.2022 година от 08:00 ч. до 07:00 ч., двамата с жалбоподателя са били  в наряд със служебен автомобил с рег. № **и са били на определените точки за контрол.

 С оглед на това фактическата обстановка се възприе от документите в административната преписка, събраните в хода на съдебното дирене гласни доказателства, всички те приети като годни доказателства по делото.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав на Административен съд-П.**, като извърши цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК достигна до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на оспорения административен акт към момента на неговото издаване, като провери, дали е бил издаден от компетентен орган, дали са били спазени изискванията установени от закона във връзка с неговата форма, дали са били спазени процесуалните правила и материалноправните разпоредби и дали индивидуалният административен акт е бил издаден в съответствие с целта на закона.

Преценявайки фактическите обстоятелства, които са релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, установени в чл. 146 от АПК, съдът приема жалбата за неоснователна по следните съображения.

Оспорената заповед е издадена от директора на ОД на МВР-П.**, който на основание чл. 204, т. 4 от ЗМВР, в качеството му на служител заемащ ръководна длъжност има правомощие да наложи дисциплинарно наказание. Заповедта е издадена и в изискуемата от закона писмена форма, с реквизити и съдържание, посочени в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. В нея са индивидуализирани извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които се твърди и се приема, че е извършено дисциплинарното нарушение и е посочена правната му квалификация. Изложени са мотиви и са обсъдени доказателства, въз основа на които е установена фактическата обстановка. Индивидуализирано е дисциплинарното наказание и основанието за налагането му, а също така е посочен срокът и органът, пред който може да се обжалва въпросната заповед. Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР-не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. В случая същата е издадена на 11.07.2022 година, а материалите е видно, че са достигнали до знанието на дисциплинарнонаказващия орган   на 26.06.2022 година, т.е.  в двумесечния срок. С оглед на това не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК.

Редът за провеждане на дисциплинарното производство е уреден в чл. 205 и следващите от ЗМВР. Дисциплинарното производство се образува при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение и данни за неговия извършител, като съгласно чл. 205, ал. 2 от ЗМВР за изясняване на постъпилите данни дисциплинарно наказващият орган може да разпореди извършване на съответна проверка за това. В случая точно това е направено и не намира правна опора изложеното в жалбата касателно „неяснота от кого е проведено производството“. При издаването на заповедта не са допуснати нарушения на административнопроцесуалните правила, установени в чл. 194чл. 215а , които да бъдат определени като съществени и да мотивират отмяна на акта на това основание.  При издаване на заповедта са били спазени изцяло разпоредбите на чл. 205 и сл. от ЗМВР, а именно било е разпредено извършване на проверка за установяване на извършването на дисциплинарно нарушение, резултатите са обективирани в нарочна справка, изготвена от членове на комисията, с която е запознат служителя, а също така и преди да издаде оспорената заповед наказващият орган е дал възможност на служителя да изложи своите писмени обяснения и възражения, с което изцяло е било спазено и императивното изискване на разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, служещо като гаранция за правото му на защита. Възраженията са обсъдени и са приети за неоснователни. Поради горното се приема,  че в хода на дисциплинарното производство не са допуснати процесуални нарушения, които да се приемат за съществени и които да се приемат за самостоятелно основание за отмяна на заповедта по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК.

По отношение на съответствието на заповедта с материалноправните разпоредби и съответствието и с целта на закона, съдът не констатира да са допуснати нарушения. Наложеното дисциплинарно наказание е за неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, а именно служителят е нарушил разпоредбите на чл. 80, ал. 1, във вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1, във вр. с ал. 4 от Инструкция № 8121з-749 за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение. Видно от  Протокол рег. № 1158р-2044/2021г. по описа на сектор „ПП“ към отдел „ОП“ при ОДМВР – П.**, жалбоподателят е запознат на 02.03.2021г. изрично с  Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г., за което е положил подпис. Налице е бездействие на жалбоподателя, което се изразява в това, че същият се е намирал в състояние на покой/сън, с поставени слънчеви очила в тъмната част на деня, в конкретно посочени в заповедта периоди, с което всъщност не е бил в състояние да осъществи визуален контакт върху поведението на участниците в движението и на техническото състояние на пътните превозни средства. Свидетелските показания на Николай Христов, не оборват установената фактическа обстановка.  Изтъкнатото от свидетеля, че реално почти няма трафик на движение е ирелевантно. Не е спорно, че в определените точки за контрол и в посочените часове автопатрулът се е намирал на тях, спорът е, че в периодите в които са били на установъчния пункт не е следено за спазването на правилата за движението, сигурността и безопасността на движението по пътищата, предотвратяването на нарушенията и опазването на обществения ред, чрез  осъществяване на  визуален контрол на пътното движение чрез наблюдение. Нито едно от тези задължения за извършване на пътен контрол не може да бъде осъществено с предприетото от жалбоподателя поведение – да стои отпуснат на предната седалка в служебния автомобил в състояние на покой със затворени очи. Жалбоподателят за посочените в заповедта периоди, извън времето за почивка, не е извършвал наблюдение на движението и съответно не би могъл да взема мерки за недопускане нарушения на правилата за движение, както изисква чл. 80, ал. 1, вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1, във вр. с ал. 4 от Инструкцията. Установеното от фактическа страна напълно кореспондира с разпоредбата, чийто състав е осъществил с деянието си жалбоподателя.

Същото съставлява дисциплинарно нарушение, съгласно  чл. 194, ал. 2, т. 1, предл. второ от ЗМВР, а именно неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на този закон подзаконови нормативни актове. За подобно нарушение законът предвижда налагане на дисциплинарно наказание "порицание" – чл. 200, ал. 1, т. 15 от ЗМВР. Съгласно нормата на чл. 200, ал. 2 от ЗМВР дисциплинарното наказание "порицание" се налага за срок от шест месеца до една година, като държавният служител се предупреждава, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по ал. 1 в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание. Същото е наложено за минималния разписан в чл. 200, ал. 2 от ЗМВР срок от шест месеца.

В ЗМВР е залегнал принципът, че дисциплинарната отговорност е лична. Това се подкрепя и от разпоредбата на чл. 194, ал. 4 от ЗМВР, а това налага наказващият орган да извърши задълбочена преценка по чл. 206, ал. 2 от ЗМВР. В отговор на това изискване в заповедта наказващият орган е извършил преценка относно тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено нарушението и формата на вината, а също така е взел предвид и цялостното поведение на служителя.

От друга страна административният акт е изцяло съобразен и с целта на закона, а именно дисциплинарната отговорност е реализирана при спазване на принципа на съразмерност на наложеното за извършеното нарушение, като се съблюдават и целите на наложеното наказание. Дисциплинарнонаказващият орган правилно е възприел, че така извършеното от жалбоподателя нарушение не попада в категорията на тежките нарушение на служебната дейност по смисъла на чл. 203, ал. 1 от ЗМВР, но също не може да се квалифицира и като маловажен по смисъла на чл. 198, ал. 2 от ЗМВР. Поради това с цел да се въздейства превъзпитателно и предупредително върху нарушителя, с цел той да не извършва занапред други нарушения, а също така и да се въздейства генерално върху останалите служители, му е наложено наказание в предвидените за това минимални срокове.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваната заповед е законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма. Постановена е в съответствие и при правилно приложение на материалноправните разпоредби, на които се основава, при спазване на административнопроизводствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Относно разноските:

При този изход на спора ответникът има право на разноски. Същите са своевременно претендирани. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК жалбоподателят ще бъде осъден да заплати на ответника по жалбата съдебни разноски под формата на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер на 100.00лева, определени по реда на чл. 24 от Наредба за правната помощ.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на Г.А.Г. против Заповед № 313з-1290 от 11.07.2022 година на директора на ОД на МВР-П.**, с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 /шест/ месеца.

ОСЪЖДА Г.А.Г., с ЕГН: **********, с адрес *** да заплати на  Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-П.**, със седалище гр. П.**, ул. “*** съдебни разноски  по делото в размер на 100.00 /сто/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване на основание чл. 211, изр. трето от ЗМВР.

 

 

                                                                   Съдия:/П/