№ 36
гр. Ловеч, 15.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесети април
през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ВАСИЛ АНАСТАСОВ
при участието на секретаря ХРИСТИНА Х.А
в присъствието на прокурора Ц. М. П.
като разгледа докладваното от ВАСИЛ АНАСТАСОВ Административно
наказателно дело № 20234300200101 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, съобрази :
Производството е по чл.83а и сл. от ЗАНН.
Делото е образувано по предложение на прокурор при Окръжна
прокуратура – Ловеч на основание чл.83а, ал.1 от ЗАНН за налагане на
имуществена санкция срещу „Г - БГ“ ЕООД - гр.Ловеч, с ЕИК ****, със
седалище и адрес на управление: гр.Ловеч, ул. „****“ № 85, ап.26,
представлявано от управителя Д. Х. Й., в размер на имуществената облага, с
която се е обогатило юридическото лице, в резултат на извършеното от
управителя и представляващия дружеството престъпление по 248а ал.5 във
вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1, във вр. с чл.26, ал.1 НК, в размер на 16
092,40 лева.
Представителят на Окръжна прокуратура – Ловеч заявява, че поддържа
изцяло предложението във вида, в който е представено. Твърди, че в него
мотивирано са изложени съображенията и основанията за налагане на
имуществена санкция на юридическото лице „Г“ ЕООД - гр.Ловеч,
представлявано от управителя Д. Х. Й. на основание чл.83а, ал.1, т.1 и т.2 от
ЗАНН, като поддържа искането тя да е в минималния предвиден от закона
1
размер, предвид всички обстоятелства изложени в предложението.
Юридическото лице „Г - БГ“ ЕООД - гр.Ловеч, с ЕИК ****, със
седалище и адрес на управление в гр.Ловеч, ул. „****“ № 85, ап.26, в съдебно
заседание се представлява от управителя и представляващия дружеството Д.
Х. Й., както и от упълномощен защитник – адв. Й. от САК. Управителят на
ЮЛ заявява, че поддържа казаното от защитника.
Защитникът адв. Й., моли съда да отхвърли предложението на ОП-
Ловеч, като неоснователно. Изтъква, че в разпоредбата въз основа, на която се
иска налагане на имуществена санкция е посочено, че лицето се е обогатило
или би се обогатило. Счита, че понастоящем и двете хипотези не са налице.
Твърди, че са представили документ от 2021 г., от който е видно, че
юридическото лице възстановява суми, за които се предполага, че са
получени без основание от него, т.е. няма доказателство, че юридическото
лице се е обогатило с каквато и да било сума от фондовете на ЕС или от
фондовете на РБ. Приема, че не е налице и втората хипотеза, тъй като в
случая не сме изправени пред това, още повече, че деянието, за
престъплението, което е посочено, наказателното преследване е приключило
и няма как въз основа на това да се предполага, че би следвало лицето да се
обогати тепърва. В заключение счита, че не са налице предпоставките на
чл.83а от ЗАНН, от което следва, че предложението трябва да се остави без
уважение. Претендира сторените в производството разноски.
Съдът, като съобрази постъпилото предложение, становищата на
страните заявени пред нас и събраните по делото доказателства, намира за
установено следното :
Досъдебно производство № 33/ 2018 г. по описа на ОД на МВР-Ловеч,
преписка № 1887/ 2018 г. по описа на ОП- Ловеч, било образувано на
16.10.2019 г. с постановление на прокурор от ОП- Ловеч, за престъпление по
чл.248а, ал.5, във вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1 от НК.
В хода на проведеното разследване на 18.01.2021 г. в качеството на
обвиняем бил привлечен Д. Х. Й., ЕГН ********** от с. Л, общ. Угърчин,
обл. Ловеч, ул. „****“ № 24, за извършено престъпление по чл. 248а, ал.5, във
вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1 във вр., с чл.26 ал.1 от НК.
По досъдебното производство било установено, че през 2017 г. Д. Й.,
като физическо лице и управител и представляващ юридическото лице „Г -
БГ“ ЕООД, със седалище и адрес на управление - гр. Ловеч, ул. „****“ № 85,
2
ап. 26, кандидатствал пред ДФ „Земеделие“ за получаване на финансова
помощ, предоставена от Европейския съюз на българската държава, по
условията и реда на Закон за подпомагане на земеделските производители за
земеделски парцели, находящи се в землището на с. Л, община Угърчин, обл.
Ловеч.
Подпомагането на земеделските стопани по схемата за единно плащане
на площ /СЕПП/ основно е уредено в Регламент /ЕО/№ 639/2009 г. на
Комисията от 22 юли 2009 г. за определяне на подробни правила за
прилагането на Регламент /ЕО/ № 73/2009 г. на Съвета, Закон за подпомагане
на земеделските производители, Устройствен правилник на ДФ „Земеделие“
и наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления
по схеми и мерки за директни плащания. Производството е насочено към
предоставяне на финансово подпомагане на земеделските стопани по Схемата
за единно плащане на площ /СЕПП/ от Разплащателната агенция в Република
България със средства от Европейските земеделски фондове. Схемата за
единно плащане на площ представлява схема за получаване на директни
плащания от Европейските земеделски фондове за земеделски площи, които
земеделските стопани ползват на територията на Република България.
Плащането се определя на хектар използвана земя и не зависи от обема на
произвежданата продукция или брой отглеждани животни. Минималният
брой на земеделската площ за стопанство и на земеделските парцели, за които
може да се получи плащане по Схемата за единно плащане на площ е
определен от Министерски съвет на Република България, по предложение на
Министъра на земеделието и храните, съгласувано с Европейската комисия.
Земеделските земи, за които може да се получи подпомагане по
Схемата за единно плащане на площ включват - 1. Обработваема /орна/ земя;
2. Постоянно затревени площи /пасища и ливади/; 3. Земи, заети с постоянни
култури /в т.ч. лозя/ и 4. Семейни градини. За плащане по Схемата за единно
плащане на площ могат да кандидатстват земеделски стопани - физически
или юридически лица, които стопанисват земеделска земя, включена в
системата за идентификация на земеделските парцели, създадена и
поддържана от Министерството на земеделието и храните, представляваща
част от Интегрираната система за администрация и контрол /ИСАК/,
предназначена да обслужва функционирането на Разплащателната агенция, в
съответствие с Регламент на Съвета 1782/2003 г. и Регламент на Комисията №
3
796 от 2004 г. Системата за регистрация на земеделски парцели е географско -
информационна система, създадена въз основа на ортоизображения, чрез
дигитализиране на физически блокове и блокове на земеделските стопанства.
В съответствие с гореизложеното в чл.43, ал.1 от Закон за подпомагане на
земеделските производители са регламентирани изискванията към
земеделските производители и площите, за които последните кандидатстват -
кандидатът трябва да ползва заявените площи и същите трябва да се
поддържат в добро земеделско и екологично състояние. В ал. 3 на посочената
разпоредба са уредени случаите, в които съответната Разплащателна Агенция
намалява размера на плащането или отказва плащане.
Съгласно чл.32, ал.1 от Закон за подпомагане на земеделските
производители кандидатите за подпомагане подават до териториалните
структури на Разплащателната агенция заявление за подпомагане по образец.
По силата на чл.39, ал.1 от Закон за подпомагане на земеделските
производители, земеделските стопани можели да получат директни плащания
за земеделски площи, които подават на територията на страната, по Схемата
за единно плащане на площ. Съгласно чл.41, ал.1 от Закон за подпомагане на
земеделските производители, земеделските стопани, които стопанисвали
земеделските площ, включена в Системата за идендификация на
земеделски парцели, можели да кандидатстват за плащане по Схемата за
единно плащане на площ. Условията и редът за подаване на заявления по
схемите за подпомагане са уредени в Наредба № 5/ 27.02.2009 г. за условията
и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, в
сила от 01.03.2009 г., издадена от министъра на земеделието и храните, на
осн. чл.32, ал.5 от Закон за подпомагане на земеделските производители.
Съгласно чл.2, ал.2 от Наредба № 5, земеделските стопани подават общо
заявление за подпомагане на схемите и мерките по образец, съгласно
приложението към нормативния акт. По силата на чл.3, ал.1, т.3, б. „а“ и „б“,
„в" от Наредба № 5, в заявлението за подпомагане се посочват и данни за
идентификация на земеделските парцели, за които се кандидатства за
подпомагане, включително площта им в хектари и начина им ползване
/култура/.
На 19.04.2017 г. Д. Х. Й., като физическо лице получил в ОС
„Земеделие“ - Угърчин входящ номер на Общо заявление за подпомагане
2017 г. - форма за физически лица, което на 09.05.2017 г., подал в ОС
4
„Земеделие“ - Угърчин. Д. Й. кандидатствал за получаване на подпомагане по
„Схема за единно плащане на площ“, „Схема за плащане за селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени
директни плащания“, „Компесаторни плащания в планински райони“ /Мярка
13,1 /НР1/ и по „Компесаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова
директива за водите“ / Мярка 12/Натура 2000/. От таблицата за използваните
парцели 2017 г., приложени към заявлението, се установило, че Д. Й.
идентифицирал 31 /тридесет и един/ броя „БЗС“ / блок земеделско
стопанство/, в землището на с. Л и с. Сопот, общ. Угърчин, обл. Ловеч. Д. Й.
положил подписите си върху заявлението, както и под таблицата на
използваните парцели и изготвените ортофотокарти. В подаденото заявление
за подпомагане от 09.05.2017 г. Й. посочил, че са описани всички земеделски
площи, които ползва и за които има правно основание през текущата
стопанска година. Налице бил и положен подпис и под стартираните след
очертаването проверки, от които е видно, че заявената площ или част от нея
попадали извън полигона с правно основание, но въпреки това той не се
отказал от декларирането им.
На 18.04.2017 г. Д. Х. Й., в качеството си на управител и представляващ
юридическото лице „Г- БГ“ ЕООД получил в ОС „Земеделие“ - Угърчин
входящ номер на Общо заявление за подпомагане 2017 г. - форма за
юридически лица, което на 10.05.2017 г. подал в ОС „Земеделие“ - Угърчин.
Това заявление било за подпомагане по програмите „Схема за единно
плащане на площ“, „Схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания“,
„Схема за преразпределително плащане“, „Компесаторни плащания в
планински райони“ /Мярка 13.1 /НР1/, „Схема за обвързано подпомагане за
плодове /сливи и десертно грозде/“, „Схема за преходна национална помощ за
земеделска земя на хектар“ и „Компесаторни плащания по Натура 2000 и
Рамкова директива за водите“ / Мярка 12/Натура 2000/. От таблицата за
използваните парцели 2017 г., приложена към заявлението е видно, че „Г -
БГ" идентифицирало 72 бр. БЗС от ИСАК, в землището на с. Кирчево, с. Л и
с. Микре, общ. Угърчин, обл. Ловеч. Д. Й., в качеството си на управител и
представляващ „Г- БГ“ ЕООД, положил подписа си под подаденото
заявление, под таблицата на използваните парцели и изготвените
ортофотокарти. В т.11. от заявлението Й., в качеството си на управител и
5
представляващ юридическото лице „Г- БГ“ ЕООД, посочил, че са описани
земеделски площи, които ползвал и за които имал правно основание през
текущата стопанска година. Подписи били положени и в други изискуеми
документи, както и под стартираните след очертаването проверки, откъдето
било видно, че заявените площи или части от тях попадали извън полигона с
правно основание, но въпреки това той не се отказал от декларирането им. На
14.06.2017 г. Д. Й., в качеството си на управител и представляващ „Г- БГ“
ЕООД, подал коригиращо заявление за редакция на схеми/ мерки, в които
също били вписани недопустими площи.
Видно от заключението на вещото лице по назначената графическа
експертиза, в заявление с УИН 11/130617/50096/ „Г- БГ“ и УИН №
11/130617/50102 /ФЛ/, подписите на съответните места са били положени от
Д. Х. Й.. Всички места, на които е следвало да се изпише цифров или буквен
текст са били положени от Й..
Видно от заключението на вещото лице по назначената техническа
експертиза, недопустимите площи заявени от Д. Й. като физическо лице
възлизали на 35,24 ха. Недопустимите площи заявени от Д. Й., в качеството
му на управител и представляващ „Г-БГ“ ЕООД, възлизали общо на 42,42 ха.
Еспертизата приела за допустими площи за подпомагане само имотите, които
са били входирани и регистрирани в ОС „Земеделие“ - Угърчин /„Ферма
ползване“/.
От заключението на вещото лице по назначената счетоводна и
допълнителна такава експертизи, се установило, че физическото лице Д. Й. и
„Г- БГ“ ЕООД, с управител и представляващ Д. Й., са получили субсидии по
съответните мерки и схеми след приспадане на оторизираните суми, на
сумите по установените недопустими площи от ДФ „Земеделие“, както следва
- за физическото лице Д. Й. - „Схема за единно плащане на площ“ - 6 532,27
лв., „Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни
за климата и околната среда - зелени директни плащания“ - 4287,72 лв.,
„Компесаторни плащания в планински райони“ /Мярка 13.1 /НР1/ - 8 565,04
лв. и „Компесаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова директива за
водите“ /Мярка 12/Натура 2000/ - 2 655,90 лв.; за юридическото лице „Г- БГ“
ЕООД, с управител и представляващ Д. Й. - „Схема за единно плащане на
площ“ – 7 966,02 лв., „Схема за плащане за селскостопански практики, които
са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания“ –
6
5 004,01лв., „Компесаторни плащания в планински райони“ /Мярка 13.1 /НР1/
- 10 048,35 лв. и „Компесаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова
директива за водите“ / Мярка 12/Натура 2000/ - 3 085,78 лв. По делото били
представени договори от Д. Й., които не били входирани и регистрирани в
Общинска служба „Земеделие“- Угърчин, обвинението ги приело и била
поставена задача експертизата след приспадането им да се произнесе какви са
били получените субсидии от физическото и юридическото лице. Получените
субсидии, след приспадане на сумите били както следва - за физическото
лице Д. Й. за 13,19 ха. недопустими площи по „Схема за единно плащане на
площ“ – 2 592,89 лв., „Схема за плащане за селскостопански практики, които
са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания“ –
1 635,69 лв., „Компесаторни плащания в планински райони“ /Мярка 13,1
/НР1/ - 2515,17 лв., и „Компесаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова
директива за водите“ / Мярка 12/Натура 2000/ - 773,89 лв., или общо 7 517,64
лв.; за юридическото лице „Г - БГ“ ЕООД, с управител и представляващ Д. Й.
за 28,60 ха. недопустими площи - по „Схема за единно плащане на площ“ – 5
622,19 лв., „Схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания“ – 3
546,69 лв., „Компесаторни плащания в планински райони“ /Мярка 13.1 /НР1/ -
5245,49 лв. и „Компесаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова директива
за водите“ /Мярка 12/Натура 2000/ -1 678,03 лв., или общо 16 092, 40 лева.
Получените общо средства /ФЛ и ЮЛ/ били в размер на 23 610,04 лв. за общо
41,79 ха. недопустими площи.
Средствата по „Схема за единно плащане на площ" и по „Схема за
плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда - зелени директни плащания" за кампания 2017 г. са изцяло
100% от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, фонд от бюджета
на Европейския съюз, от който се предоставят средства на Република
България, разпределяни чрез Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна
агенция.
Средствата по „Компесаторни плащания в планински райони“ /Мярка
13.1 /НР1/ се осигуряват съответно - 75% от Европейския фонд за
гарантиране на земеделието за развитие на селските райони и 25% от
националния бюджет на Република България.
Средствата по „Компесаторни плащания по Натура 2000 и Рамкова
7
директива за водите“ / Мярка 12/Натура 2000/ се осигуряват съответно - 75%
от Европейския фонд за гарантиране на земеделието за развитие на селските
райони и 25% от националния бюджет на Република България.
След приключване на разследването по ДП № 33/ 2018 г. по описа на
ОД на МВР - Ловеч, преписка № 1887/2018 г. по описа на ОП- Ловеч, на
08.02.2021 г. било сключено споразумение между наблюдаващия прокурор,
обв. Д. Й. и неговия защитник. Същият ден - 08.02.2021 г. споразумението,
заедно с делото било внесено в Окръжен съд- Ловеч. С протоколно
определение от 11.02.2021 г. по НОХД № 41/2021 г. по описа на ОС- Ловеч,
съдът е одобрил внесеното споразумение, с което Д. Х. Й., ЕГН **********
от с. Л, общ. Угърчин, обл. Ловеч, ул. „****“ № 24, бил признат за виновен, за
извършено престъпление по чл. 248а ал.5 вр. ал.З вр. ал.2 вр. ал.1 вр. чл.26
ал.1 НК, за това, че при условията на продължавано престъпление, за периода
от 18.04.2017 г. до 14.06.2017 г. в гр. Угърчин, обл. Ловешка и гр. Ловеч в
Общо заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер /УИН/
1113061750102, УРН №416819 за физическото лице Д. Х. Й. и в Общо
заявление за подпомагане с УИН 1113061750096, УРН 627468 за „Г- БГ“
ЕООД по чл.41, ал.1 и ал.2 във вр. чл.32, ал.1 от Закона за подпомагане на
земеделските производители /ЗПЗП - Обн. ДВ. бр. 58 от 22 май 1998г., изм. и
доп. ДВ. бр.13 от 7 Февруари 201 7 г. в сила оттогава/ и чл.2, ал.1 и 2 и чл.2А,
ал.1 и 2 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни пащания на Министерството на
земеделието и горите /МЗХ - В сила от 01.03.2009 г., Издадена от министъра
на земеделието и храните - Обн. ДВ. бр. 22 от 24 март 2009 г., изм. и доп. ДВ.
бр.19 от 28 Февруари 2017 г. в сила оттогава и ДВ. Бр.33/30.05.2017 г., в сила
от 12.05.2017г./ - пред Общинска служба „Земеделие“ гр.Угърчин на
18.04.2017г. в Общо заявление за подпомагане за „Г БГ“ ЕООД, като негов
управител и представляващ и на 19.04.2017г. в Общо заявление за
подпомагане на името Д. Х. Й. от с. Л, обл. Ловешка и пред Областна
дирекция „ДФЗ“ гр.Ловеч на 09.05.2017 г. в Общо заявление за подпомагане
на името Д. Х. Й. и на 10.05.2017г. и 14.06.2017 г. в Общо заявление за
подпомагане за „Г БГ“ ЕООД, като негов управител и представляващ
представил неверни сведения - че през текущата година на основание чл. 2А,
ал.1, т.2 и ал.2, т.2 от Наредба № 5/2009г. на МЗХ ползва на правно основание
по договор за наем, аренда и смесено за „Г-БГ ЕООД - 168 бр. поземлени
8
имоти, в блок на земеделското стопанство /БЗС/ с композитен номер и
парцели № както следва:
1. С включени в БЗС №43325-954-1 /блок на земеделското стопанство/
имоти кад. №43325-014-344, №43325-014-004; 2. БЗС №43325-96-5 -кад.
№43325-006-237, №43325-006-315, №43325-006-314, №43325-006-287; 3. БЗС
№43325-875-1 - кад.№43325-016-060; №43325-014-115, 4. БЗС №43325-873-3
- кад. №43325-015-192, №43325-015-196; 5. БЗС №43325-847-1 - кад.№43325-
015-297, №43325-015-266, №43325-015-279; 6. БЗС №43325-76-1 - кад.
№43325-012-420, №43325-122-058, №43325-012-415, №43325-122-056,
№43325-012-412, №43325-012-406, №43325-012-401; 7. БЗС №43325-74-1 -
кад.№43325-014-032, №43325-014-041, №43325-014-284, №43325-014-037,
№43325-014-039; 8. БЗС №43325-480-2 -кад №43325- 015-718, №43325-141-
089; 9. БЗС №43325-305-2 - кад.№433 25-015-282, №43325-015-262; 10. БЗС
№43325-167-1 - кад.№43325-015-062, №43325- 015-046, №43325-159-044,
№43325-015-044, №43325-015-049, №43325-015- 072, №43325-015-077,
№43325-015-079, №43325-159-046, №43325-015-055; 11. БЗС №43325-155-6 -
кад.№43325-013-264, №43325-170-092, №43325-013-242, №43325-170-090; 12.
БЗС №43325-44-2 -кад.№43325-006-027, №43325-006-353, №43325-105-007,
№43325-006-352, №43325-101-027, №43325-006-036, №43325-006-029,
№43325-000-003, №43325-005-112, №43325-105-025, №43325-006-055,
№43325-000-001,№43325-006-039, №43325-006-056; 13. БЗС №43325-362-2 -
кад.№43325-131-081; 14. БЗС №43325-34-2 - кад. №43325-009-778, №43325-
009-744, №43325-009-777, №43325-009-734, №43325-009-781; 15. БЗС
№43325-305-7 - кад.№43325- 015-233, №43325-015-234, №43325-015-252,
№43325-015-238, №43325-015- 221, 16. БЗС №43325-158-1 кад. №43325-013-
623, №43325-013-441, №43325-169-074, №43325-169-081, №43325-013-622,
№43325-013-447, №43325-013-455, №43325-013-449, №43325-013-456,
№43325-169-078, №43325-169-096, №43325-013-444, №43325-013-451,
№43325-016-056, №43325-157-052, №43325-013-453, №43325-013-454,
№43325-013-442, №43325-013-446, №43325-169-077, №43325-013-457,
№43325-013-448, №43325-013-460, №43325-169-082; 17. БЗС №43325-817-1, -
кад.№43325-014-050, №43325-014-042, №43325-014-334; 18. БЗС №43325-68-
1- кад.№43325-015-367, №43325-015-645, №43325-016-060, №43325-502-007,
№43325-015-248, №43325-015-257, №43325-015-648; 19. БЗС №43325-480- 4 -
кад. №43325-141-089, №43325-015-688, №43325-141-092; 20. БЗС №43325-
9
480-2 - кад.№43325-141-088, №43325-141-085; 21. БЗС №43325- 305-6 - кад.
№43325-015-198, №43325-015-199, №43325-015-211, №43325-015-220,
№43325-015-221, №43325-015-227; 22. БЗС №43325-305-5 - кад.№43325-015-
303, №43325-015-315; 23. БЗС №43325-132-3 кад.№43325-010-395, №43325-
010-379, №43325-010-276; 24. БЗС №43325-11-4 - кад.№68076-264-005,
№68076-264-004, №68076-000-415, №68076-241-115, №68076-264-006; 25.
БЗС №43325-871-1 - кад.№68076-008-101; 26. БЗС №43325-871-1 - кад.
№43325-015-199; 27. БЗС №43325-947-1 - кад.№43325-011-129, №43325-016-
052, №43325-123-026, №43325-116-004; 28. БЗС №43325-819-1 - кад. №43325-
014-031, №43325-014-034; 29. БЗС №43325- 801-1 - кад.№43325-015-018,
№43325-015-014; 30. БЗС №43325-873-2 - кад.№43325-015-202, №43325-015-
207, №43325-015-205; 31. БЗС №43325- 155-6 - кад.№43325-013-245; 32. БЗС
№43325-927-2 - кад.№43325-007-1025, №43325-107-026; 33. БЗС №43325-
771-1 - кад.№43325-007-598, №43325- 007-590, №43325-112-005, №43325-
016-166; 34. БЗС №43325-348-1 - кад.№43325-007-832; 35. БЗС №43325-69-1 -
кад.№43325-015-204; 36. БЗС №43325-175-1 - кад.№43325-015-266, №43325-
015-279; 37. БЗС №43325-20- 15 - кад.№43325-009-568; 38. БЗС №43325-991-
1 - кад.№43325-015-149, №43325-015-156; 39. БЗС №43325-798-8 - кад.
№43325-008-510; №43325-016-009; 40. БЗС 43325-791-1 -кад.№43325-014-
014, №43325-014-006; 41. БЗС №43325-480-3 -кад.№43325-015-488; 42. БЗС
№43325-175-2 - кад.№43325-015-297; 43. БЗС №43325-835-1 - кад.№43325-
015-236; 44. БЗС №43325-174-1 - кад.№43325-015-181, №43325-015-184; 45.
БЗС №43325-95- 1 - кад.№43325-015-147; 46. БЗС №43325-67-1 - кад.№43325-
015-222; 47. БЗС №43325-305-1 - кад. №43325-015-294; 48. БЗС №43325-833-
1 - кад.№43325-015-182; 49. БЗС №43325-305-4 - кад.№43325-015-213,
№43325-015-208; 50. БЗС №43325-873-1 - кад.№43325-015-190; 52. БЗС
№43325-948-1 - кад №43325-015-198, №43325-015-199; 53. БЗС №43325- 950-
1 - кад №43325-015-221 , и че през текущата година на основание чл. 2А, ал.1,
т.2 и ал.2, т.2, пр.2 от Наредба № 5/2009г. на МЗХ ползва на правно
основание по договор за наем, аренда и смесено за физическото лице Д. Х. Й.
- 57 бр. поземлени имоти, в БЗС с композитен номер и парцели №, както
следва:
1. БЗС №43325-35-1 - кад.№43325-010-237, №43325-010-197, №43325-
010- 832, №43325-010-223, №43325-010-779, №43325-010-220, №43325-010-
225; 2. БЗС №43325-108-8 - №43325-011-050; 3. БЗС №43325-108-6 - кад.
10
№43325-011-051, №43325-011-049, №43325-011-052, №43325-011-044,
№43325-011-056; 4. БЗС №43325-96-9 - кад.№43325-006-254, №43325-006-
205, №43325-006-211, №43325-006-199, №43325-006-193, №43325-006-173,
)Й3325-006-191, №43325-006-245; 5. БЗС №43325-957-1 -кад. №43325-007-
266 ; 6. БЗС №43325-90-1 - кад.№43325-014-265, №43325-014-070; 7. БЗС
№§43325-63-9 - кад.№43325-017-026, №43325-007-772, №43325-007-747, №
43325-007-758; 8. БЗС №43325-63-8 -кад.№43325-007-835, №43325-007-810
№43325-007-800; 9. БЗС №43325-57-2 - кад.№43325-007-967; 10. БЗС
№43325-108-5 - кад.№43325-011-085, №43325-011-253, №43325-011-031;
11.БЗС №43325-104-4 - кад. №43325-007-682; 12. БЗС №43325-64-6 - кад.
№43325-007-853; 13. БЗС №43325-63-7 - кад. №43325-007-1048, №43325-017-
005, №43325-007-903; 14. БЗС №43325-47-1 - кад. №43325- 006-087; 15. БЗС
№43325-60-6 - кад.№43325-007-786, №43325-007-769, №43325-007-754; 16.
БЗС №43325-64-3 -кад.№43325-007-853, №43325-007- 851, №43325-007-862,
№43325-007-842, №43325-006-331, №43325-016-025; 17. БЗС №43325-63-6 -
кад.№43325-007-847; 18. БЗС №43325-329-5 - кад.№43325-002-051, №43325-
002-052; 19. БЗС №43325-327-1 - кад. №43325-001-004, №43325-001-012; 20.
БЗС №43325-300-1 - кад.№43325-013-095; 21. БЗС №43325-89-2 - кад.
№43325-355-003, за да бъдат получени средства от фондове принадлежащи на
Европейския съюз в размер на 100% от Европейски фонд за гарантиране на
земеделието/ЕФГЗ/ по „Схема за единно плащане на площ“ /СЕПП/; „Схема
за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда - зелени директни плащания“ /ЗДП/ и средства в размер на
75% от Европейски фонд за гарантиране на земеделието и развитие на
селските райони /ЕФГЗРСР/ по „Компенсаторни плащания в планински
райони“ /Мярка 13.1/НР1/ и по „Компенсаторни плащания по Натура 2000 и
Рамкова директива за водите“ /Мярка 12/Натура 2000/, предвидени в
регламент /ЕО/ № 73/19.01.2009 г. на Съвета и ЗПЗП, като са получени
средства от посочените европейски фондове за стопанската 2017 г.:
- за „Г- БГ“ ЕООД за 28,60 ха., недопустими площи по „СЕПП“ – 5
622,19 лв., по „ЗДП" – 3 546,69 лв., по „Мярка 13.1/НР1" – 5 245,49 лева и по
„Мярка 12/Натура 2000“ – 1 678,03 лева или общо 16 092,40 лева.
- за физическото лице Д. Х. Й. за 13,19 ха., недопустими площи по
„СЕПП" - 2592,89 лв., по „ЗДП" - 1635,69 лева, по „Мярка 13.1/НР1" - 2515,17
лева и по „Мярка 12/Натура 2000" - 773,89 лева или общо 7517,64 лева,
11
всичко общо 41,79 ха. недопустими площи и получени общо средства в
размер на 23 610,04 лева.
С горецитираното споразумение на Д. Й. е било наложено наказание
„лишаване от свобода“ в размер на 1 (една година), като на основание чл.66,
ал.1 от НК изпълнението на наказанието е било отложено за срок от три
години от влизане на споразумението в сила.
Изложената фактическа обстановка съдът извлече от приложените към
предложението писмени доказателства – препис от Споразумение №1/11.
02.2021 г. по НОХД № 41/2021 г. по описа на ЛОС, с което Д. Й. е бил
признат за виновен и съответно осъден за престъпление по чл.248а, ал.5, във
вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1 във вр., с чл.26 ал.1 от НК, извадка от
ТР за актуално състояние на дружеството; копие на Учредителен акт на
дружеството, справка от НБД „Н“ за Д. Х. Й. и преводно нареждане за
заплащане на сумата 16 092,40 лева от дата 03.02.2021 година.
При така установената фактология, при съобразяване и с разпоредбата
на чл. 413 от НПК относно задължителната сила на влязлата в сила присъда (в
случая одобреното споразумение за решаване на делото, по аргумент от чл.
383, ал. 1 от НПК), настоящият съд достигна до следните правни изводи :
Предложението на Окръжна прокуратура – Ловеч, за налагане на
имуществена санкция на юридическото лице „Г“ ЕООД е допустимо, тъй като
е подадено от надлежна страна по предвидения в чл.83б, ал.1, т. 1 от ЗАНН
ред и отговаря на изискванията на чл.83б ал.2 и ал.3 от ЗАНН.
Процесуалноправните предпоставки визирани в закона изискват внесен
в съда обвинителен акт (или друг прокурорски акт за ангажиране наказателна
отговорност на физическо лице, респективно – прекратено, спряно или
невъзможно да бъде образувано наказателно производство срещу
физическото лице), както и изготвено и внесено предложение до съда по реда
на глава четвърта от ЗАНН с определените в чл. 83б ал. 2 от ЗАНН реквизити.
В разглеждания казус наказателното производство е приключило с одобрено
от съда споразумение, което влиза в сила незабавно и има последиците на
влязла в сила присъда.
Със споразумението Д. Х. Й., ЕГН **********, в качеството му на
управител на „Г- БГ“ ЕООД, е признат за виновен и съответно осъден за
престъпление по чл.248а, ал.5, във вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1 във
вр., с чл.26 ал.1 от НК.
12
Материалноправните предпоставки предполагат съществуването на
юридическо лице, което се е обогатило, или би се обогатило от престъпление
измежду изрично посочените в чл. 83а, ал. 1 от ЗАНН престъпни състави от
особената част на НК, както и изискване престъплението да е извършено от
физическо лице с определено качество или отношение спрямо юридическото
лице (формиращо волята му, законен или упълномощен представител и т. н.).
Престъплението по чл.248 а, ал.5 от НК, за което е одобрено влязлото в сила
споразумение спрямо управителя на „Г“ ЕООД , несъмнено попада сред
изброените в чл.83а, ал.1 от ЗАНН престъпления.
„Г“ ЕООД е юридическо лице, вписано в Търговския регистър, което
съгласно представената пред съда справка за актуално състояние не е
заличено към настоящия момент, поради което е процесуално и материално
легитимирано да носи административнонаказателна отговорност по Глава
четвърта от ЗАНН. Тази отговорност е обективна (имуществена) и
безвиновна, тъй като юридическото лице не формира субективно
(психическо) отношение към извършеното от неговия управител
общественоопасно деяние. Към периода датата на осъществяване на
престъпното деяние по чл.248а, ал.5, във вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с
ал.1 във вр., с чл.26 ал.1 от НК – от 18.04.2017 г. до 14.06.2017 г., а и
понастоящем, физическото лице Д. Х. Й., ЕГН **********
е едновременно едноличен собственик на капитала, управител и
представляващ юридическото лице, следователно той е бил овластен
еднолично да формира волята на дружеството и да го представлява. Ето защо,
Й. притежава качеството на лице по смисъла на чл.83а, ал.1, т.1 и т.2 от
ЗАНН, от което логично следва изискуемата от тези разпоредби връзка между
юридическото лице и извършителя на престъплението.
Настоящият състав обаче счита, че в конкретния случай не е налице
последната кумулативно изискуема се от закона предпоставка, а именно
юридическото лице да се е обогатило или да би се обогатило неправомерно
от извършеното престъпление по чл.248а, ал.5, във вр. с ал.3, във вр. с ал.2,
във вр. с ал.1 във вр., с чл.26 ал.1 от НК. Последното е резултатно, като видно
от горецитираното споразумение „Г“ ЕООД е получило неправомерно от
фондовете принадлежащи на Европейския съюз сума в размер на 16 092,40
лева. Видно от приложеното по делото преводно нареждане за заплащане на
сумата 16 092,40 лева от дата 03.02.2021 г. (л.27), същата е била възстановена
13
на ДФ „Земеделие“, от страна на търговското дружество, от което следва
извода, че юридическото лице не се е обогатило с процесната сума, тъй като
същата е била изцяло възстановена. Втората хипотеза, че юридическото лице
би се обогатило неправомерно не касае конкретния случай, тъй като същата
засяга формалните престъпления, тези на просто извършване за чиято
съставомерност не се изисква непременното настъпване на имуществени
вреди.
Съобразявайки гореизложеното, съдът приема, че следва да се
остави без уважение предложението на ОП – Ловеч за налагане на
имуществена санкция срещу „Г - БГ“ ЕООД - гр.Ловеч, с ЕИК ****, със
седалище и адрес на управление: гр.Ловеч, ул. „****“ № 85, ап.26,
представлявано от управителя Д. Х. Й., в размер на имуществената облага, с
която се е обогатило юридическото лице, в резултат на извършеното от
управителя и представляващия дружеството престъпление по 248а ал.5 във
вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1, във вр. с чл.26, ал.1 НК, в размер на 16
092,40 лева, като неоснователно.
По отношение на претендираните от процесуалния представител на
юридическото лице разноски за настоящата инстанция, съдът счита, че
същите следва да бъдат претендирани в друго производство по реда на ЗОДВ.
Водим от гореизложеното и на основание чл.83г, ал.7, т.2 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ предложението на Окръжна прокуратура –
Ловеч на основание чл.83а, ал.1 от ЗАНН да бъде наложена имуществена
санкция на юридическото лице „Г - БГ“ ЕООД - гр.Ловеч, с ЕИК ****, със
седалище и адрес на управление : гр.Ловеч, ул. „****“ № 85, ап.26,
представлявано от управителя Д. Х. Й., в размер на имуществената облага, с
която се е обогатило юридическото лице, в резултат на извършеното от
управителя и представляващия дружеството престъпление по 248а ал.5 във
вр. с ал.3, във вр. с ал.2, във вр. с ал.1, във вр. с чл.26, ал.1 НК, в размер на 16
092,40 лева, като неоснователно.
Решението подлежи на обжалване и протестиране пред Апелативен
14
съд - Велико Търново в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Окръжен съд – Ловеч: _______________________
15