Решение по дело №58/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 191
Дата: 6 март 2020 г.
Съдия: Ралица Ангелова Маринска
Дело: 20207170700058
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

№ 191

гр.Плевен, 06.03.2020 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН съд - гр.Плевен, ПЪРВИ касационен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и двадесета година в състав:                                                

                                          Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

 

                       Членове: 1. ЕЛКА БРАТОЕВА

 

                                                          2. РАЛИЦА МАРИНСКА

 

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурор от Окръжна прокуратура- Плевен- Иво Радев, като разгледа докладваното от съдията МАРИНСКА касационно административно-наказателно дело №58/2020г. по описа на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

         Депозирана е касационна жалба от И.Й.И., чрез адв. Г. Г., против Решение №835/10.12.2019г. по НАХД№2108/2019г. по описа на Районен съд –Плевен, с което е потвърдено издаденото НП №35-0000243/25.09.2019г. на Началник на ОО“АА“ гр. Плевен, по силата на което, на И. е наложено наказание, на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвтП - глоба в размер на 200лв., за извършено от него нарушение на чл. 23, §1, б.“а“ от Регламент №165/2014г. Твърди се, че постановеното решение е постановено при съществено нарушение на материалния закон, като ПлРС е приел, че И. е извършил вмененото му нарушение. Твърди се, че по силата на чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАвтП, за да е приложил цитираният Регламент №165/2014г. спрямо жалбоподателя, е необходимо управляваното от него ППС, самостоятелно или в състав, да има допустима максимална маса над 3,5 тона. Твърди се, че в процесния случай, в АУАН и в НП, са посочени само марката и модела на управлявания от И. товарен автомобил, но липсват данни каква е допустимата му максимална маса и дали тя е над предвидената от закона от 3,5 тона. Твърди се, че изискването на чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАвтП, е част от фактическият състав на нарушението на чл. 23, §1, б.“а“ от Регламент №165/2014г. Твърди се, че по делото липсват доказателства за това обстоятелство, което съставлява самостоятелно нарушение по реда на чл. 57, ал.1 т.5 от ЗАНН, което накърнява правото на защита на жалбоподателя- касатор. Твърди се също, че при издаване на процесното НП, са допуснати съществено нарушения на процесуалните правила, тъй като на основание чл. 42, т.5 и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН, в АУАН и НП следва да бъдат посочени законовите норми, които са нарушени. Твърди се, че е налице непълно описание на конкретните фактически обстоятелства, при които е извършено нарушението, непълно отразяване на признаците от състава му и неточно посочване на правните норми, които са нарушени. В заключение моли съда да отмени обжалваното решение №835/10.12.2019г. по НАХД№2108/2019г. по описа на Районен съд –Плевен и да отмени издаденото НП №35-0000243/25.09.2019г. на Началник на ОО“АА“ гр. Плевен, като незаконосъобразно.

В съдебно заседание, касаторът, р. пр, не се явява, представлява се от адв. Г. Г., който поддържа касационната жалба, на посочените в нея основания.

Ответникът по касационната жалба- ИА “Автомобилна администрация“- Плевен, ред. пр., не се представлява и не изразява становище по касационната  жалба

Представителят на Окръжна прокуратура- Плевен изразява становище за основателност на касационната жалба и предлага на съда да я уважи.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна.

С оспореното решение №835/10.12.2019г. по НАХД№2108/2019г. по описа на Районен съд –Плевен, съдът е потвърдил НП №35-0000243/25.09.2019г. на Началник на ОО“АА“ гр. Плевен, по силата на което, на И.Й.И. е наложено наказание, на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвтП - глоба в размер на 200лв., за извършено от него нарушение на чл. 23, §1, б.“а“ от Регламент №165/2014г. на Европейският парламент и на Съвета. Въззивният съд е приел, че И. не е пазил нормата на чл. 23, §1, б.“а“ от Регламент №165/2014г. и е използвал монтиран тахограф, чийто последен задължителен преглед е бил на 25.08.2017г, и към датата на проверката- 28.08.2019г, е бил изтекъл срок, по- голям от две години. Приел е, че фактическата обстановка в АУАН и НП изцяло се установява от събраните по делото доказателства.

Касационният съд приема, че атакуваното решение по НАХД№2108/2019г. по описа на ПлРС, е правилно и законосъобразно, не страда от пороците, посочени в касационната жалба, поради което следва бъде оставено в сила.

По делото се установява, че въз основа на АУАН, серия А- 2018, №267919/28.08.2019г., съставен за това, че на 28.08.2019г, ок. 15,50ч., на път I -3, Бяла- Ботевград, км 079+627, на разклона за с. Гривица, И.Й.И., като водач на товарен автомобил МАН, с ***и полуремарке, с рег***, извършва превоз на товари /пшеница/, за собствена сметка, по маршрут гр. Кула- гр. Вардим, видно от Заповед за пътуване №31/28.08.2019г., като използва тахограф, Марка KIENZLE 2324, с фаб.№ 01899501, монтиран в автомобила, който тахограф не е представен за контролна проверка в срок от две години от предишната контролна проверка; подлежи на проверка до 25.08.2019г., видно от монтажна табела. В АУАН е посочено, че водачът на товарния автомобил И.И., е извършил нарушение на нормата на чл. 23, §1 от Регламент 165/2014г. Установява се, че актът е подписан от водача на автомобила, без възражение. Установява се, че въз основа на съставеният АУАН, е издадено процесното наказателно постановление, въз основа на което, на водачът И., е наложено административно наказание „глоба“, в размер на 200лв., на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвтПр.

Настоящият касационен състав намира, че правилно и обосновано, съобразно събраните по делото доказателства, въззивният съд е приел, че И.Й.И., като водач на товарен автомобил, е осъществил състава на  чл. 23, §1 от Регламент 165/2014г. и на 28.08.2019г, е управлявал автомобила с монтиран тахограф, който не е представен за контролна проверка в срок. ПлРС е изложил подробни мотиви в тази насока, които се възприемат изцяло от настоящата инстанция, по реда на чл. 221, ал.1 от АПК и не следва да се преповтарят. Касационният състав намира, че ПлРС правилно е приложил материалният закон и визираната от касатора норма на чл. 78, ал.1 т.2 от ЗАвтП и е постановил едно правилно и законосъобразно решение. Съобразно цитираната норма от ЗАвтПр, при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства, имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и водачите, спазват изискванията на Регламент 165/2014г на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014г., относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85г. на Съвета, относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006г. на Европейския парламент и на Съвета, за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт (OB, L 60/1 от 28 февруари 2014 г.). От своя страна, нормата на чл. 23, §1 от Регламент 165/2014г. постановява, че тахографите се подлагат на редовни технически прегледи от одобрени сервизи, които се извършват най-малко веднъж на всеки две години.

Съдът намира, че нормата на чл. 78, ал. 1, т.2 от ЗАвтПр, и установените с нея изисквания, са относими и приложими и към процесния случай – спрямо водача на товарен автомобил МАН, с ***и полуремарке, с рег***, който на 28.08.2019г, извършва превоз за собствена сметка, както  правилно е приел и въззивния съд. Действително, в АУАН и НП не е посочена каква е масата на управляваният от касатора товарен автомобил, и дали тя е над 3,5 тона, но това обстоятелство се установява от приетият по надлежния ред по делото протокол за извършена крайпътна проверка на автомобила № 607588/28.08.2019г. В протокола е отбелязано, че проверяваното пътно превозно средство е с категория N 3 /над 12 тона/ и О 4/над 10 тона/. Нормата на чл. 149, ал.1 от ЗДвП постановява, че за нуждите на одобряването на типа, превозните средства се делят на категории, обозначени с латински букви, както следва: по реда на т. 3- категория N – моторни превозни средства, проектирани и конструирани основно за превоз на товари: б.“в“- категория N3 – превозни средства от категория N с технически допустима максимална маса над 12 тона. Нормата на чл. 149, ал.1, т.5 от ЗДвП предвижда категория О – ремаркета, проектирани и конструирани за превоз на товари или пътници, както и за настаняване на пътници, като по б.“г“- категория О4 – превозни средства от категория О с технически допустима максимална маса над 10 тона. На основание изложеното, съдът приема, че по делото е установено по надлежния ред масата на управляваното от И. ППС, респ. – факта,  че същата е над 3,5 тона.

На основание изложеното следва оспореното решение да бъде оставена в сила, като правилно и законосъобразно.  

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2, предл. първо от АПК съдът

РЕШИ :

 

 ОСТАВЯ В СИЛА решение №835/10.12.2019г. по НАХД№2108/2019г. по описа на Районен съд –Плевен.

 

Решението е окончателно.

 

Преписи от решението да се връчат на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                        

                                                                                                2.