№ 161
гр. Ловеч, 11.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛОВЕЧ, I СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и шести юни през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:МАРИЯ Д. ШОЛЕКОВА
при участието на секретаря КОСТАДИНКА П. КОСТАДИНОВА
като разгледа докладваното от МАРИЯ Д. ШОЛЕКОВА Административно
наказателно дело № 20254310200297 по описа за 2025 година
С Електронен фиш Серия К № 10313183 на ОД на МВР Ловеч на П. Д.
Д., ЕГН: ********** от гр.Велико Търново е наложена на основание чл.189,
ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП, глоба в размер на 400.00 лева за
извършено нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП, за това,
че на 28.05.2024 г. в 13:18 часа на Път І – 4, км. 55+900, при максимално
разрешена скорост от 60 км/ч, въведена с п.з.В-26, заснето с АТСС тип
мобилна система TFR1-M, насочено в посока гр.Варна, снимащо в двете
посоки и отчетен толеранс от минус 3 км/ч с МПС «Фолксваген Кади Комби
Еко Фюъл» с рег.№ ** **** ** е извършено нарушение за скорост, установено
и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M 629. Посочено е, че
при разрешена скорост от 60 км/ч е установена скорост от 104 км/ч, като е
налице превишаване на разрешената скорост с 44 км/ч.
Недоволна от Електронния фиш останала жалбоподателката П. Д. Д.,
която го обжалва в срок и излага, че е незаконосъобразен, тъй като е издаден
при съществени нарушения на процесуалните правила, в отсъствие на
законовите предпоставки за издаването му и след предвидения в чл.34, ал.1 от
ЗАНН срок от откриване на нарушителя. Поради изложеното моли съда да
отмени обжалвания ел.фиш.
1
В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована не се явява.
Не се явява и адв.М.Б., пълномощник на жалбоподателката.
Ответникът – ОД на МВР Ловеч, редовно призован, не изпраща
представител.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че
жалбата е процесуално допустима, с оглед представените доказателства от ОД
на МВР-Ловеч, а именно, че ел.фиш е получен от жалбоподателката на
13.03.205 г. и жалбата е подадена на 25.03.2025 г. на ръка и е входирана в ОД
на МВР-В.Търново на 25.03.2025 г., след което е препратена на РУ-Троян,
съответно на РС-Ловеч, но по същество е неоснователна.
Съдът намира, че при издаването на обжалвания електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средства не са допуснати сочените в жалбата нарушения. От формална страна
електронния фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП
реквизити. В издадения електронен фиш е описано точно извършеното от
жалбоподателя административно нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП, като е
посочено, че автомобилът е управляван със скорост 104 км/ч при ограничение
на скоростта 60 км/ч, с превишение от 44 км/ч. Посочено е и мястото на
извършване на нарушението - Път-І-4, км.55+900, извън населено място, което
е именно този пътен участък,автоматично изписан в снимковия материал.
Нарушението е безспорно установено от приложената разпечатка от
техническото средство и приложения снимков материал, като същата е годно
доказателствено средство. В приложената разпечатка изрично е отразено,че
превишената скорост е 107 км/ч, а след като е приспаднат автоматично 3 км/ч
толеранс е 104 км/ч, като тази скорост е отразена и в ел.фиш, в същия изрично
е отразено,че е отчетен толеранс от минус 3 км/ч, т.е. при издаване на ЕФ
наказващият орган е взел предвид допустимата грешка на техническото
средство. Рег.номер на автомобила отговаря на марката и модела, посочени в
справката за собственост. Направено е пълно описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено. Правилна е и квалификацията на
нарушението, тъй като именно разпоредбата на чл.21,ал.2 от ЗДвП е
специалният текст, въз основа на който се санкционират водачите на МПС за
управление с превишена скорост при забрана за превишаване на определена
скорост,въведена с пътен знак. Следва да се има пред вид, че въведения с
2
измененията на ЗДвП /ДВ, бр.10 от 2011г./ електронен фиш представлява
специфичен, административно правораздавателен акт, но за него е предвидена
различна форма и съдържание по утвърден от Министъра на вътрешните
работи образец и спрямо него не могат да се прилагат изискванията на чл.57
от ЗАНН.
От обективна страна жалбоподателката като водач на МПС по смисъла
на &6, т.11 от ДР на ЗДвП е управлявала моторно превозно средство, с
превишена скорост от 104 км/ч., в пътен участък, за който стойността на
скоростта, която не е трябвало да се превишава е била въведена с п.з. В-26 и е
важало ограничение от 60 км/ч, видно от приложената схема.
Безспорно установено е по делото, че управляваният от жалбоподателя
автомобил е бил засечен с с техническо средство - мобилна система за
контрол на скоростния режим TFR1-M 629, одобрена на 24.02.2010 год., със
срок на валидност до 24.02.2020 година, което фиксира скоростта на
превозното средство, регистрационен номер, датата и точния час, посоката на
движение и др. В тази връзка по делото са приети и вложени като
доказателство по делото - удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№10.02.4835 издаден от БИМ на 24.02.2010 г., протокол за проверка № 5-22-
24 от 04.04.2024 год., от който се установява по безспорен начин
техническата годност на използваното в случая техническо средство. Тук
следва да се отбележи, че съгласно чл.30, ал.5 от ЗИ, според която когато
срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба
средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен
тип. В случая представеното удостоверение за одобрен тип средство за
измерване е със срок на валидност 24.02.2020 г., но с оглед представения
протокол за проверка на използваната АТСС, съдът приема, че същата е от
одобрен тип. Видно от електронния фиш вида, наименованието и номера на
техническото средство присъства, като от приложената разпечатка от
мобилната система за контрол на скоростния режим също е видно и точното
наименование на използваната система, видно, е, че е посочено и мястото на
извършване на нарушението. Не е налице нарушение на процедурата по
издаването на ел.фиш, тъй като то е обусловено само от установяването и
заснемането с техническо средство на нарушението. ЕФ се приравнява на
АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие, не и по
форма,съдържание,реквизити и процедура по издаване, поради което
3
изискванията за форма,съдържание и реквизити, поставени в ЗАНН при
издаването на АУАН и НП са неприложими по отношение на ЕФ. Видно от
представената разпечатка от информационната система обжалвания ЕФ е
издаден на 28.01.2025 г. Освен това според Тълкувателно решение № 1/ 26
февруари 2014 година по т.д. № 1/2013 на ВАС – Общо събрание на колегиите,
легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР
на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства. От последното следва, че електронният фиш е своеобразен
властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява
едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му
действие (съгласно чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), не и по форма, съдържание,
реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма,
съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително
подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на
електронния фиш. При електронния фиш са силно стеснени възможностите за
защита на собственика на МПС, респективно лицето, посочено от собственика
като нарушител. От гледна точка на адресатите електронният фиш е акт със
санкционно значение, поради което като вид държавна принуда чрез него се
налагат неблагоприятни последици на адресата от имуществен характер. С
оглед на тази своя характеристика при издаването на електронния фиш следва
да намери проява общият принцип, че административнонаказателната
отговорност не може да бъде обоснована чрез разширителното тълкуване или
чрез тълкуване по аналогия (чл. 46, ал. 3 от Закона за нормативните актове).
Предвид горепосоченото настоящата инстанция счита, че разпоредбите на чл.
34 от ЗАНН не намират приложение и не следва да се прилагат по аналогия
при липса на изрична разпоредба, като единствено по отношение на
обжалването на електронните фишове е посочено приложимостта на ЗАНН
(ар. 189, ал. 8 от ЗДвП).
Съдът приема, че обжалваният ЕФ отговаря на всички законови
изисквания, изчерпателно посочени в чл.189,ал.4 от ЗДвП. Видно от ел.фиш
същият е издаден от ОД на МВР-Ловеч и именно тази дирекция е компетентна
да го издаде с оглед мястото на извършване на нарушението. Видно от
4
представените писмени доказателства разпечатката е свалена от паметта на
техническото средство и е обработена от служител на ОД на МВР,в случая
Й.Б., което е видно от представената разпечатка от информационната система,
от която е видно кой служител и кога е прегледал записа от камерата,
попълнил и издал ел.фиш. В ел.фиш е направено пълно описание на
нарушението,като се съдържат всички елементи на твърдяното
административно нарушение-дата и час,място на извършване, рег.номер на
автомобила, с който е извършено нарушението, посока на движение, въведено
ограничение на скоростта, разрешена и установена скорост, както и
превишението на разрешената скорост. Обстоятелството, че нарушението е
извършено извън населено място е отразено изрично в ел.фиш при описание
на мястото на нарушението и чрез посочване на санкционната норма. При
издаване на ел.фиш е спазена и процедурата,същият да бъде предявен на
собственика, тъй като видно от справката за собственост, автомобилът е
собственост на жалбоподателката. Срещу жалбоподателката е издаден ЕФ и
същата не е възразила и не е заявила да е предоставяла автомобила на друго
лице. Разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП регламентира, че «Електронният
фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 по един от начините по
чл. 186а. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата
или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на
вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно
превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща
електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално
издаденият електронен фиш се анулира.» Видно от събраните по делото
писмени доказателства жалбоподателката след получаване на ел.фиш не е
депозирала визираната в чл.189, ал.5 от ЗДвП писмена декларация, като в
дадения от закона срок, както и към настоящия момент не е подала писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. Последната,
видно от събраните по делото доказателства е получила ел.фиш, не е оспорила
констатациите по него и не е депозирала декларация, от която да се
установява, че друго лице е управлявало процесното МПС на процесната дата.
Не е направила и възражение по смисъла на чл.189, ал.6 от ЗДвП. По тези
съображения съдът приема, че правилно е санкционирана жалбоподателката,
5
като собственик на автомобила, с който е извършено нарушението.
Съдът намира, че в случая са спазени изискванията на Наредба №8121з-
532 от 12.05.2015 г., като в тази връзка по делото АНО е представил Протокол
с рег. № 239р-8955 с дата на използване 28.05.2024 г. по описа ОД на МВР -
Ловеч, сектор ПП, удостоверяващ използването на споменатото мобилно
техническо средство на 28.05.2024 г., от който е видно мястото за контрол,
къде е бил разположен автомобилът с техническото средство, в какъв режим е
работело същото, посока на задействане, посока на движение на
контролираните МПС, ограничение на скоростта, броя на установените от
АТСС нарушения. Видно е още местоположението на мобилната система и
отстоянието й от пътния знак, въвеждащ ограничение на скоростта, т.е.
дължината на контролирания участък.
Съдът намира, че правилно в случая е издаден ЕФ, а не АУАН.
Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП/ Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в
сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г., действащ към момента на нарушението/
гласи: "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право
да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки,
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. "
Съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 /нова, ДВ бр. 19/2015 г. /,
"автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП Министърът на вътрешните
работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. /. С
посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
6
движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически
средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за
установените нарушения на правилата за движение, като е регламентирано, че
за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата
се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Въз основа на посочената нормативна
регламентация следва извода, че към датата на нарушението и към настоящия
момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се
санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването
им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно
установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване,
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС
/чл. 9 от Наредбата/, съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно
решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС. Разрешението,
дадено в посоченото Тълкувателно решение /в хипотезата на чл.189, ал.4 от
ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се
осъществява само със стационарно техническо средство, което е
предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на
контролен орган/, се основава на наличието на непълноти в нормативната
регламентация към момента на приемане на ТР от гледна точка липсата на
изрично разписани правила за използването на мобилните технически
средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които
автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва
по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания.
След измененията на ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г.) и издаването на
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./, съдът приема, че
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за
допуснати нарушения на ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или
7
система, функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени
изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Не е необходимо в ЕФ
да присъстват данни за обозначаване на пътната отсечка, където е засечена
скоростта със знак за видеонаблюдение, каквото е било изискването на чл.165,
ал.2,т.7 от ЗДвП, тъй като цитираната разпоредба е изменена/ ДВ, бр. 54 от
2017 г.; ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г./ и не предвижда
обозначаване на местата за видеоконтрол на скоростта. Отменена е и т.8 на
чл.165, ал.2 от ЗДвП, както и чл.7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Присъствието или отсъствието на контролен орган в патрулния автомобил, по
никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на
установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква
възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и
записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано
техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на
доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от
системата радар-камера-компютър.
Съдът намира, че категорично от доказателствата по делото се
установява, че измерената от системата скорост е от автомобила на
жалбоподателката.
Предвид на изложените съображения,съдът приема за безспорно
доказано, че жалбоподателката е извършила нарушението, за което е
санкционирана, както и че не са налице процесуални нарушения при
издаването на ел.фиш.
Нарушението не е маловажно и не попада в приложното поле на чл. 28
от ЗАНН, предвид разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП, действаща към момента
на извършване на деянието. Независимо от обстоятелството, че разпоредбата
на чл.189з от ЗДвП е обявена за противоконституционна с Решение №
4/30.04.2025 г. на Конституционния съд /ДВ бр.38/2025 г./, настоящата
инстанция намира, че въпреки, че към преписката не са ангажирани
доказателства за налагани наказания по ЗДвП на водача, само това
обстоятелство не може да обоснове извод за маловажност на нарушението. Не
са налице многобройни или изключителни смекчаващи отговорността
обстоятелства, които да обосноват по-ниска степен на обществена опасност на
деянието в сравнение с други нарушения от същия вид, а такива не са и
8
изтъкнати от жалбоподателката. От друга страна следва да се има предвид и
това, че нарушението, за което е санкционирана жалбоподателката през
последните години е една от основните причини за настъпването на пътно
транспортни произшествия с тежък резултат/телесни повреди или смърт/,
което завишава обществената опасност на деянието.
По изложените съображения, съдът приема, че нарушението е
безспорно доказано, в хода на административнонаказателното производство
не са допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон,
поради което обжалваният електронен фиш е законосъобразен и като такъв
следва да бъде потвърден.
При определяне на наказанието наказващият орган е съобразил правилно
основанието за налагането му и е наложил единственото предвидено в закона,
действащ към датата на извършеното нарушение наказание за това
нарушение.
При този изход на процеса разноски по делото не следва да се
присъждат, тъй като такива не са претендирани от страните.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.2, т.5 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш - Серия К №10313183 на ОД на МВР
Ловеч, с който на П. Д. Д., ЕГН: ********** от гр.Велико Търново е наложена
на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.2, т. 5 от ЗДвП, глоба в размер
на 400.00 лева за извършено нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1
от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки
административен съд в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Ловеч: _______________________
9