Р Е Ш Е Н И Е
№ 47
09.07.2020 година град Бургас
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Бургаски районен съд пети граждански състав
На двадесет и пети юли
през две хиляди и двадесета година
в публично заседание в състав:
Председател: Магдалена Маринова
и при секретаря Анелия Такова,
като разгледа докладваното от съдия Маринова гражданско дело № 47 по
описа на Бургаски районен съд за 2020 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
по делото е образувано по повод искова молба от Ц.И.Х. с ЕГН **********, с
адрес: ***, чрез адвокат Е.Д., против Главна дирекция „Национална полиция“ МВР,
с адрес: град София, 1715, бул. „Александър Малинов“ №1, представлявана от
Директора, за осъждане на ответника да плати на ищеца сумата 738 лева, представляваща възнаграждение за положен извънреден труд от
123 часа за периода от 01.10.2016 година до 06.01.2020 година, сумата 90 лева, представляваща общ размер на
лихви до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху
главниците, считано от датата на подаване на исковата молба на 06.01.2020
година до окончателното й плащане, както и за присъждане на разноските,
направени по водене на делото.
Исковата
молба е основана на следните фактически твърдения:
През периода 01.10.2016 год.
до 06.01.2020 год. Ц.И.Х. е полагал труд
на длъжност старши полицай в група
„Специални операции“ в Зонално
жандармерийско управление гр. Бургас. Същото е звено към дирекция „
Жандармерия“, която е на структурно подчинение на Главна Дирекция „Национална
полиция“ към МВР. ГД „НП“ е юридическо лице по силата на чл. 37 ал. 2 ЗВМР, а
съгласно чл. 5 ал. 3 от Правилника за устройство и дейността на МВР в ГД „НП“
се създава дирекция „Жандармерия“. Според чл. 142 ал. 1 т. 1 ЗМВР Павлов е със
статут на държавен служител.
По приложението на закона в исковата молба са изложени
доводи за приложението на чл. 176 от ЗМВР
чл.187 от ЗМВР, чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗМВР, чл.140 от КТ.
Изложено е, че за посочения период
22.07.2016 год. до 22.07.2019 год. са действали последователно четири наредби: Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 год., Наредба № 8121з-592 от
25.05.2015 год., Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 год. и Наредба № 8121з-908
от 02.08.2018 год. / обн. в ДВ бр. 67 от 14.08.2018
год., всяка от тях уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивка на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете и в четирите
наредби са идентични, според които „При работа на смени е възможно полагането
на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 часа, като работните часове не следва
да надвишават средно 8 часа за всеки 24- часов период“. В чл. 31 ал. 2 от
Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 год.
изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време
общият брой часове положен труд между 22.00 и 6.00 часа за отчетния период се
умножават по 0.143, след което се сумира с цялото отработено време или една 12
часова нощна работна смяна след преобразуването се отчита като 13.144 часа. В
следващите две наредби изрична регламентация за преизчисляване липсва.
Ищецът, чрез процесуалния си
представител, счита, че липсата на изрична норма, не следва да се тълкува като
законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите на МВР
часове нощен труд в дневен / каквато изрична забрана би била
противоконституционна/, а представлява празнота в уредбата на реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивка на държавните служители. При наличието на такава
празнота, при липсата на специални норми, следва да се прилагат общите такива и
в случая следва субсидиарно да се приложи общата
Наредба за структурата и организацията на работната заплата/ обн. ДВ от 26.01.2007 год./, която в чл. 9 ал. 2 предвижда
при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място.
По отношение на правнорелевантните факти в
исковата молба е изложено следното:
За периода 01.10.2016 год. до
06.01.2020 год. ищецът, с оглед характера на заеманата от него
длъжност е работил на 12 часови смени, полагал труд и през нощта съгласно
утвърдени графици, като през летния период е полагал 4 или 5 нощни смени
месечно, а през зимния 2 или 3 месечно. Положил общо 864 часа нощен труд, който
преизчислен с коефициента 1.143 възлиза на 987 часа. Преизчисляването на нощен
към дневен труд води до извънреден труд от 123 часа, който работодателят -
настоящия ответник не му е заплатил и следва да бъде допълнително заплатен. При
изчисляване на база основно месечно възнаграждение, увеличено с 50%, съгласно
чл. 187 ал. 5 и 6 от ЗМВР, всеки извънреден час следва да бъде компенсиран с по
6 лева, т.е. задължението на ответника към ищеца Павлов възлиза на 738
лева. Цената на иска е посочена в
приблизителен размер.
В иска са конкретизирани отделните
периоди, в които е полаган извънредния труд, броят часове, както и е конкретизирана
претенцията за лихви.
Поради
изложените фактически твърдения и при тези правни доводи ищецът предявява
исковете си. В исковата молба е посочил доказателства.
В
преклузивния едномесечен срок по чл. 131 от ГПК
ответникът Главна Дирекция „ Национална полиция“ – МВР, представлявана от
директора Христо Терзийски, чрез процесуален представител – юрисконсулт Ц.Х.,
дава писмен отговор на предявения иск. Заявява, че оспорва предявените искове
по основание и размер. Не оспорва, че ищеца е в служебно правоотношение с
Главна дирекция „Национална полиция“. Не
е спорно и приложението на посочените в исковата молба четири подзаконови
нормативни акта – наредби. Ответникът, чрез процесуалния си представител, посочва
в тази насока, че единствено в чл.31,
ал.2 от Наредба № 8121з -407/11.08.2014
година е предвидено при сумарно отчитане на работното време общия брой часове
положени труд между 22,00 и 6,00 часа за отчетния период се умножава по 0,143 и
полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период.
Конкретизирано е в писмения отговор, от името на ответната страна, че в другите
наредби при отчитане на часовете нощен труд, техния брой да се посочва като
цяло число. По отношение на довода на ищеца,
че е налице празнота в уредбата и следва да се приложи по аналогия
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, посочва, че за
да е приложим този тълкувателен способ е необходимо даден въпрос в относимия нормативен акт да не е уреден. Твърди, че в
конкретния случай това не е така. Излага, че по отношение на нощния труд има
богата уредба в ЗМВР и редица
подзаконови нормативни актов, издадена на основание законова делегация и не е
налице законова празнота. В писмения отговор е посочено още, че ЗМВР е специален закон по отношение на
другите закони, регламентиращи трудовите/ служебните правоотношения на
служителите и предвижда издаване на
наредба от Министъра на вътрешните работи за определяне на реда за
организацията за разпределяне на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурството, времето за отдих и почивките на държавните
служители. Поради това ответникът, чрез процесуалния си представител, счита, че
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е неприложима. На
следващо място е посочено, че ЗМВР не препраща към разпоредбите на КТ и
подзаконовите нормативни актове по прилагането му по отношение на нощния труд.
В този смисъл ответникът се позовава на съдебна практика – Решение № 55 от
07.04.2015 година на ВКС по гражданско дело № 5169 по описа на ВКС за 2014
година, Трето гражданско отделение. Процесуалният представител на ответника се
позовава и на писмена правна консултация на проф. д-р на юридическите науки
Васил Мръчков.
Поради
изложеното от името на ответната страна в писмения отговор е отправено искане
за отхвърляне на предявените искове.
От
името на ответника са посочено доказателства и е изразено становище по
допускане на доказателствата, посочени от ищеца.
В
съдебно заседание ищецът, чрез процесуалния си представител – адвокат Д.,
поддържа предявените искове и сочи доказателства. В заседание по същество на
спора излага подробни фактически и правни доводи за основателност и доказаност.
В
съдебно заседание е прието на основание чл.214 от ГПК изменение на иск за
осъждане на ответника да заплати главница, представляваща извънреден труд чрез
увеличаването му с посочения в исковата молба коефициент в размер на 1 098, 78 лева за 159,45 часа извънреден труд вместо за
сумата 738 лева, искът за лихви до датата на подаване на исковата молба е
увеличен и претенцията се счита предявена за сума в размер от 169,43 лева,
вместо за сума в размер от 90 лева.
В
съдебно заседание ответникът не се представлява. В писмени бележки от негово
име процесуалният му представител излага подробни доводи за неоснователност на
предявените искове. Прави възражение за прекомерност на платеното адвокатско
възнаграждение на ищеца и отправя искане за присъждане на разноските, направени
по водене на делото.
По
приложимия материален закон настоящият
състав приема следното:
Предявените искове са с правно основание чл. 150
във връзка чл. 262 от КТ във връзка
с чл. 187 от МВР и чл.86 от ЗЗД.
От събраните по делото
доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, се установява
следното от фактическа и правна страна:
По фактите между страните не е
спорно, че ищецът е бил в служебно правоотношение с ГД „Национална полиция“, МВР, за периода от 01.10.2016г.
до 06.01.2020 г. Не се спори, че е полагал нощен труд. Заемал е длъжността,
посочена в исковата молба.
От
заключението на вещото лице, изготвило допуснатата по делото съдебно –
икономическа експертиза, което съдът приема за обосновано, а и не е оспорено от
страните, се установява, че за периода от 01.10.2016 година до 06.01.2020
година ищецът е положил 1 115 часа нощен
труд. Преизчислен с коефициент 1, 143 нощният труд е в размер от 1 274, 45
часа за целия период. Разликата между
преизчисления и отчетен по протоколи
нощен труд възлиза на 159, 45 часа.
Трудовото възнаграждение за този труд е в размер от 1 098, 78 лева. По делото не е спорно, че тази сума не е платена.
Страните спорят по
приложението на закона относно заплащане на възнаграждение за този труд.
При тази фактическа
обстановка се налагат следните правни изводи:
Съгласно чл.176 от Закона
за МВР брутното месечно възнаграждение
на държавните служители на МВР се състои от
основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.
Съгласно чл. 178, ал.1, т.3 от
ЗМВР към основното
месечно възнаграждение на държавните служители
се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд.
В чл.187 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители
в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при
5-дневна работна седмица.
В чл.140, ал.2 от КТ е посочено, че нощен е трудът, който се
полага от 22,00 часа до 06,00 часа. Съгласно ал.1, изречение второ, нормалната
продължителност на работното време през
нощта при 5 – дневна работна седмица е 7 часа. В чл. 187, ал.3 от ЗМВР е
посочено, че при работа на смени е възможно полагането на труд
и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки
24-часов период. По мнения на настоящия състав приложението на чл. 187, ал.3 от ЗМВР не
изключва приложението на чл. 140, ал.2 от КТ, тъй като двете норми регулират
различен период от време, за който дават ограниченията на броя часове нощен
труд, които може да бъдат полагани.
Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията
и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители
се определят с наредба на министъра
на вътрешните работи.
На посоченото основание са приети следните наредби:
В
чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време
общият брой часове, положен нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143.
Тази наредба е отменена с §4 от ЗР на Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г.,
обнародвана в ДВ бр.40 от 02.06.2015 година. Наредбата от 25.05.2015 година е
отменена с Решение № 8585/11.07.2016г. по адм. дело №
5450/2016г. на ВАС, петчленен състав. Решението не подлежи на обжалване и е
обнародвано.
Третата
наредба, приета хронологично във времето, е Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г., обнародвана в ДВ бр.60 от 02.08.2016г.
В
периода от отмяната на наредбата на 02.06.2015 година до издаването и
обнародването на третата хронологично във времето наредба – на 02.08.2016г.,
отново приложима е била първата, предвиждаща преизчисляване на нощния труд в
дневен с коефициент.
В
Наредба № 8121з-592 /обн. в ДВ бр.40 от 02.06.2015г./
и в Наредба № 8121з-776 /обн. в ДВ бр.60 от
02.08.2016г./ липсва норма за
преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 0.143.
С оглед приложимите закони
настоящият състав приема, че не за целия период от 01.10.2016 година до 06.01.2020
година, посочен в исковата молба, е съществувала изрична нормативна
регламентация за възможността положения извънреден труд да бъде възмезден с
възнаграждение, определено с посочения коефициент. Следва да бъде
посочено, че датата 06.01.2020 година съвпада с датата на подаване на исковата
молба, поради което не е част от предмета на спора.
Въпреки
че не се съдържа изрична законова регламентация, приложение субсидиарно
следва да намери Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата, предвид наличието на законова
празнота, на основание чл.46, ал.2 от ЗНА. Съгласно чл.9, ал.2 от Наредбата,
издадена по приложението на КТ, при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно
място.
Следователно и предвид цитираните по – горе норми на ЗМВР и КТ коефициентът за преизчисляване на нощния труд
в дневен е 1.143, получен от съотношението 8:7, както е посочено в исковата
молба.
Неприлагане
субсидиарно на правилата на КТ и Наредбата за
структурата на работната заплата би
поставила служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от другите държавни
служители и от лицата, работещи по трудови правоотношение, по отношение
заплащането на допълнителните възнаграждения, а това противоречи на целта и
духа на закона.
При това положение
настоящият състав приема, че предявеният иск е
доказан по основание и размер.
Главницата следва да бъде
присъдена ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата
молба на 06.01.2020 година до окончателното й плащане.
По отношение на иска с
правно основание чл. 86 от ЗЗД настоящият състав приема следното:
За заплашане
на трудовото възнаграждение е установен срок, поради което ответникът е изпаднал
в забава след изтичането на срока,
в който е следвало да заплати дължимото
се възнаграждение.Съгласно чл.187, ал.3 от ЗМВР работното време на държавните
служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на
8-, 12- или 24-часови смени
– сумирано за тримесечен период. При това положение следва да се приеме, че
датата на падежа на всяко плащане е първо число на месеца, следващ изтичане на
тримесечния период. Предвид изложеното искът за заплащане на лихви за забава за
периода до датата на подаване на исковата молба е доказан по основание.
Съгласно заключението на вещото лице претенциите за лихва, изчислени върху
главница в общ размер от 1 098, 78 лева
поотделно от последно число на месеца, следващ всяко тримесечие за периода от 30.10.2016 година до деня
предхождащ датата на подаване на исковата молба на 06.01.2020 година е в общ размер от 169, 43 лева, предвид
заключението на вещото лице, преценено с оглед и правилото на чл.162 от ГПК
относно това, че не е начислена лихва до
06.01.2020 година, а до 05.01.2020 година.
Съгласно чл.243 от ГПК не
следва да бъде допускано предварително изпълнение на постановеното по делото
решение.
При този изход от спора и
съгласно чл.78 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да плати на ищеца и
разноските, направени по водене на делото, които са в размер от 350 лева
платено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие. По
възражението за прекомерност на това възнаграждение настоящият състав приема
следното: Минималният размер на адвокатското възнаграждение по правилото на чл.
7, ал.2, т.1 от Наредбата за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, в редакцията, действала към датата на
подписване на договора за правна защита и съдействие на 02.01.2020 година, съобразно първоначално предявения размер на
исковете е 300 лева. След предприетото
изменение на иск минималния размер на адвокатския хонорар е 324, 14 лева. Предвид
фактическата и правната сложност на делото, релевантни съгласно чл. 78 от ГПК,
настоящият състав приема, че възражението е частично основателно и възнаграждението следва
да бъде намалено до размер 325 лева. Не следва да бъде взето предвид
последвалото изменение на Наредбата за минималните размери наадвокатските
възнаграждения, с Решение № 5419 на ВАС на РБ - бр. 45 от 2020 г., в сила от 15.05.2020 г., с което минималните размери на адвокатските
възнаграждения са променени, тъй като не е действащ материален закон към датата
на подписване на договора.
На основание чл.78, ал.6
от ГПК ответникът следва да бъде осъден да плати по сметка на Бургаски районен
съд държавна такса в размер на 50 лева за иска за присъждане на главница и 50
лева за иска за заплащане на лихва. На основание чл. 78, ал.6 от ГПК и чл.83,
ал.1, т.1 от ГПК в тежест на ответника следва да бъдат възложени и разноските
за извършване на експертизата, които са
в размер от 200 лева. Общо задължението на посоченото основание е в размер от 300,00 лева.
Мотивиран от
горното и на основание чл.235 от ГПК, Бургаският районен съд
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция“ МВР, с адрес: град София, 1715, бул.
„Александър Малинов“ №1, представлявана от Директора, да плати на Ц.И.Х. с ЕГН **********,
с адрес: ***, сумата 1 098, 78 лева
/хиляда деветдесет и осем лева, седемдесет и осем стотинки/, представляща дължимо и неизплатено допълнително
възнаграждение за извънреден труд от общо 159, 45 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от него за периода от 01.10.2016 година до 05.01.2020
година нощен труд, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба - 06.01.2020
година до окончателното й плащане, сумата
169,43 лева /сто шестдесет и девет лева,
четиридесет и три стотинки/, представляваща общ размер на лихви за забава, изчислени
върху главница в общ размер от 1 098,
78 лева /хиляда деветдесет и осем лева, седемдесет и осем стотинки/ поотделно,
от последно число на месеца, следващ всяко тримесечие за периода от 31.01.2017
година до деня предхождащ датата на подаване на исковата молба на 06.01.2020
година, както и сумата 325 лева /триста двадесет
и пет лева/, представляваща
разноски, направени по водене на делото.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ претенцията от Ц.И.Х. с ЕГН **********, с адрес: ***,
за осъждане на Главна дирекция „Национална полиция“ МВР, с адрес: град София,
1715, бул. „Александър Малинов“ №1, представлявана от Директора, да плати
разноски в размер разликата между присъдената сума от 325 лева /триста двадесет
и пет лева/ до пълния предявен размер от 300 лева /триста лева/.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Национална полиция“ МВР, с адрес: град София, 1715, бул.
„Александър Малинов“ №1, представлявана от Директора да плати по сметка на Бургаски районен съд разноски в размер от 300,00
лева /триста лева/, от които сумата 100
лева /сто лева/, представляваща платена държавна такса и сумата 200 лева
/двеста лева/, представляваща възнаграждение за вещо лице.
Решението подлежи на обжалване пред Бургаски окръжен
съд в
двуседмичен срок от получаване на съобщение за изготвянето му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: