Определение по дело №1007/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 841
Дата: 12 септември 2023 г. (в сила от 16 септември 2023 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20237260701007
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

 841

 

12.09.2023 г., гр.Хасково

 

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на дванадесети септември две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева

частно адм.дело № 1007 по описа на съда за 2023 година

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 250  и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба (с характер на искане по чл. 251 от АПК) на П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощник – адв. Б.Б., срещу незаконосъобразни действия на Община Маджарово, в качеството на администратор на лични данни – публикуване на интернет страницата на Община Маджарово, секция – Достъп до обществена информация, регистър на заявленията за достъп до обществена информация за 2022 г., на трите имена на жалбоподателя и местонахождението му. Иска се прекратяване на незаконосъобразните действия на Община Маджарово – премахване от интернет-страницата на Общината на пълното име (трите имена) на заявителя и местонахождението му.

Поради установена идентичност на предмета и на основание чл. 213 от ГПК, във вр. чл. 144 от АПК към производството по делото е присъединено адм.дело № 1018/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково.

Оспорващият твърди, че на 26.08.2023 г. установил, че на интернет страницата на Община Маджарово, секция – Достъп до обществена информация, регистър на заявленията за достъп до обществена информация за 2022 г., страница 1, ред 1, колона 2 и страница 2, клетка 5, колона 2, били публикувани трите му имена и местонахождението му – П.Т.З. ***, идентифициращи го пряко и непосредствено пред неопределен кръг лица – посетители на общинската интернет-страница, и разкриващи част от личния му живот, каквито били решенията по чл. 28 от ЗДОИ. Смята, че ответникът е нарушил чл. 15а, ал. 2 от ЗДОИ, като вместо да публикува годишните отчети като резюме, публикувал имената на оспорващия и местонахождението му, разкриващи го като заявител на информация, в нарушение на чл. 15в от ЗДОИ, както и на чл. 4, ал. 1, т. 5 от Вътрешните правила за предоставяне на достъп до обществена информация в Община Маджарово. Поддържа, че имената и данните за местонахождението му са „лични данни“ съгласно чл. 4 от Регламент (ЕС) 2016/679 и представляват защитена от закона информация, която ответникът незаконосъобразно разгласил в разрез с правилото на чл. 8 от Хартата на основните права на Европейския съюз (ХОПЕС). По изложените съображения заявява искане да бъде осъдена Община Маджарово да премахне от интернет-страницата си трите имена и местонахождението на оспорващия. Претендира присъждане на направените разноски.

 

Ответникът - ОБЩИНА МАДЖАРОВО представя административната преписка и в изпълнение на съдебно разпореждане на основание чл. 252, ал. 2 от АПК, депозира писмено становище, в което посочва, че данните са променени на 11.09.2023 г. – след постъпване на разпореждането, изпратено от съда, като са премахнати имената на заявителя П.Т.З.,*** и на същото място е записано физическо лице (ФЛ).

 

Съдът, след преценка на приложените доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

 

Видно от представените от жалбоподателя на хартиен носител като разпечатка от интернет-страницата на Община Маджарово, секция – Достъп до обществена информация, регистър на заявленията за достъп до обществена информация за 2022 г., е, че срещу вх.№ 693/21.03.2022 г. и срещу вх.№ 2558/26.10.2022 г. в колона “Заявител - Физическо лице; Юридическо лице“ е налице отбелязване – П.Т.З.,***.

При извършена на 12.09.2023 г. – след постъпване на становището на ответника по чл. 252 от АПК, служебна проверка на интернет страницата на Община Маджарово, секция – Достъп до информация, регистър на заявленията за достъп до обществена информация – 2022 г., съдът констатира, че срещу вх.№ 693/21.03.2022 г. и срещу вх.№ 2558/26.10.2022 г. в колона “Заявител - Физическо лице; Юридическо лице“ е налице единствено отбелязване – ФЛ.

От представено с жалбата писмо до жалбоподателя от Община Димитровград – рег. № ГР-08-566#1 от 21.08.2023 г., се установява, че към 17.08.2023 г. в Национална база „Население“ имената П.Т.З. се идентифицират с ЕЛРК на лицето П.Т.З. с ЕГН **********, тоест с ЕЛРК на жалбоподателя.

От представеното с жалбата Писмо изх. № ППН-01-724#1 от 01.09.2023 г. на Председателя на Комисията за защита на личните данни до П.Т.З., се установява, че към 31.08.2023 г. липсва инициирано от същия висящо производство пред Комисията за защита на личните данни или решение на комисията, което да е обжалвано и за което да няма влязло в сила решение на съда срещу Община Маджарово.

 

При тези данни съдът намира за установено от правна страна следното:

 

Съгласно § 1, т. 1 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 „лични данни“ са всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни“), а физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице. В този смисъл, доколкото в случая се установи, че в НБД не фигурира друго физическо лице с три имена, идентични с тези на жалбоподателя, освен него, трите имена на последния представляват лични данни, чрез които той може да бъде идентифициран.   

Съгласно § 1, т. 4 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 2 от Регламент (ЕС) 2016/679 „обработване на лични данни“ е всяка операция или съвкупност от операции, извършвана с лични данни или набор от лични данни чрез автоматични или други средства като събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване.

В случая не е спорно, че публикувайки постъпилите заявления за достъп до обществена информация, Община Маджарово, в качеството й на администратор на лични данни по смисъла на §1, т. 2 от ДР на ЗЗЛД във връзка с чл. 4, т. 7 от Регламент (ЕС) 2016/679, е действала в изпълнение на нормативно установено задължение по чл. 15а, във връзка с чл. 15, т. 11 от ЗДОИ.

Съгласно действащата разпоредба на чл. 39, ал. 1 от АПК при нарушаване на правата му по Регламент (ЕС) 2016/679 и по този закон субектът на данни може да обжалва действия и актове на администратора и на обработващия лични данни пред съда по реда на АПК. Съдебният ред за защита е алтернативен на този пред КЗЛД, уреден в чл. 38 от ЗЗЛД, и доколкото специалният закон не съдържа процесуални разпоредби за съдебното производство, приложими са тези в АПК, а доколкото жалбоподателят твърди, че ответникът в качеството си на администратор на лични данни е допуснал нарушения по Регламент (ЕС) 2016/679 и по ЗЗЛД чрез действие (публикуване на постъпилите заявления за достъп до обществена информация, съдържащи лични данни – трите имена и местонахождението на заявителя, позволяващи идентификацията му) и иска неговото прекратяване (премахване на имената и местонахождението му от сайта на общината), приложимият ред е този по чл. 250 от АПК. 

За да е допустимо обаче искането до съда за прекратяване на действия, с които се нарушават права по ЗЗЛД, разпоредбата на чл. 250 от АПК изисква наличието на правен интерес като абсолютна процесуална предпоставка. Наличието на правен интерес означава, че в случай на уважаване на жалбата в правната сфера на жалбоподателя пряко и непосредствено ще настъпят благоприятни правни последици, в случая преустановяване на действие, което засяга защитени по ЗЗЛД права. Затова защитата трябва да е насочена срещу извършващо се, а не срещу бъдещо или вече преустановено действие. В случая действието, защита срещу което се търси, е преустановено, макар и след подаване на жалбата – в процесния регистър, публикуван на сайта на Община Маджарово, към момента трите имена и местонахождението на жалбоподателя са заличени. В подкрепа на това, че заличаването е последващо жалбата е изложеното в депозираното от ответника писмено становище по делото.

Тъй като действието, защита срещу което се търси, вече е преустановено, произнасянето на съда по искането, с което е сезиран, е лишено от предмет и не е налице правен интерес от търсената защита – същият е отпаднал, поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Тъй като действието, защита срещу което се търси, е преустановено след подаване на жалбата, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски. На жалбоподателя следва да бъде присъдена сумата от 1 210 лева – държавна такса в размер на 10 лева и 1 200 лева - адвокатско възнаграждение, по отношение на което липсва заявено възражение за прекомерност. На жалбоподателя не се дължат разноските, направени за производството по присъединеното дело № 1018/2023 г. по описа на Административен съд - Хасково, включващи държавна такса от 10 лева и адвокатско възнаграждение от 1 000 лева, доколкото присъждането на още едно адвокатско възнаграждение би довело до нарушаване на изискването за обоснованост и справедливост на възнаграждението, предвидено в чл. 36, ал. 2 от ЗА, още повече при установената идентичност на страните и на фактическото и правното основание на внесените поотделно и впоследствие обединени в едно дело искания. Разделянето на същите е предприето от жалбоподателя, без да е била налице процесуална необходимост за това, поради което ответникът не дължи разноски за присъединеното дело.

 

Водим от горните мотиви, съдът на основание чл. 253, ал. 1 от АПК 

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Т.З. ***, с характер на искане по чл. 251 от АПК, срещу неоснователни действия на Община Маджарово, в качеството на администратор на лични данни, а именно публикуване на интернет-страница на Община Маджарово, секция – Достъп до обществена информация, регистър на заявленията за достъп до обществена информация за 2022 г., на трите имена и местонахождението на лицето, с искане за заличаването им.

 

 ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1007/2023 г. по описа на Административен съд - Хасково.

 

ОСЪЖДА ОБЩИНА МАДЖАРОВО да заплати на П.Т.З., ЕГН : **********,***, сумата от 1 210 лева (хиляда двеста и десет лева) – разноски по делото.

 

 Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба в 3-дневен срок от днес пред Върховния административен съд.

 

 Разпореждането да се съобщи незабавно на страните.

 

                                       

                            СЪДИЯ: