Решение по дело №416/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 66
Дата: 30 март 2023 г. (в сила от 30 март 2023 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20227110700416
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                  66                           30.03.2023г.                                      град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на двадесет и седми март                                               две хиляди двадесет и трета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                           Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

при секретаря Лидия Стоилова

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 416 по описа на съда за 2022г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.13, ал.6 от ЗСП във вр. с чл.4, ал.6 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление /обн. ДВ, бр.49/27.05.2008г., изм. и доп./.

Образувано е по жалба, поправена с молба вх.№567/03.02.2023г. от адв.О.П. от КАК като пълномощник по ЗПП на Р.Г.К., ЕГН ********** *** и със съдебен адрес:*** срещу заповед №ЗСП/Д-КН/7059 от 14.11.2022г. на директора на ДСП – Кюстендил, потвърдена с решение №10-РД06-0032/12.12.2022г. на директора на РДСП – Кюстендил. Релевира се основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК. Нарушението на материалния закон е поради наличие на нормативните предпоставки за отпускане на исканата социална помощ предвид представените от жалбоподателя документи. Моли се за отмяна на оспорения акт.

В с.з. жалбоподателят и неговият процесуален представител поддържат жалбата.

В с.з. ответният директор на ДСП – Кюстендил оспорва жалбата като неоснователна.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

Административното производство е образувано по подадено от жалбоподателя заявление-декларация вх.№ЗСП/Д-КН/7059 от 26.10.2022г. до ответния орган за опускане на целева помощ за отопление в твърдо гориво.

На 03.11.2022г. е извършена социална анкета в дома на заявителя. На 14.11.2022г. служител на ДСП - Кюстендил е изготвил социален доклад. Установено е че лицето е разведено и живее само. Има издадено ЕР на ТЕЛК №2190/178 от 04.11.2019г. от МБАЛ „Д-р Никола Василиев“ АД със срок до 01.11.2022г. със заболяване от 71% до 89.99% ТНР. Работи по трудов договор към Читалище „Братство“ от 01.09.2021г. без да представя доход от читалището. Общият доход през предходните 6 месеца е 2 636.55лв. от пенсия. Получил е помощ по чл.70 от ЗХУ в размер на 550.95лв. Не притежава друг жилищен и/или вилен имот. Не е извършил прехвърляния или продажби на имоти през последните 5 години. Не е регистриран като ЕТ. Няма собственост на капитала в търговско дружество. Издържа се от пенсия и работна заплата. Няма близки или роднини, които да оказват финансова подкрепа. При посещението на място на заявителя е връчено уведомително писмо за представяне на документ за трудови доходи през периода 01.04.2022г.-30.09.2022г. съгласно чл.26, ал.8 от ППЗСП, но К. е отказал да подпише писмото. Преценката в социалния доклад касае отказ на исканата социална помощ, т.к. заявителят не отговаря на изискванията на чл.2, ал.1 и чл.5, ал.2 от Наредба №РД-07.5/16.05.2008г. във вр. с чл.26, ал.4, т.1а от ППЗСП – не представя удостоверение за получен брутен доход и на чл.12, ал.2, т.1 от ЗСП – невъзможна преценка за доходите. От представените по преписката  документи социалният работник е изчислил диференцирания доход за отопление по формулата 1.57х150=235.50лв. и СМДО за предходните 6 месеца на 172.19лв.

Оспорената заповед №ЗСП/Д-КН/7059 от 14.11.2022г. на органа е издадена на основание чл.13, ал.2 от ЗСП, чл.4, ал.4 и чл.3, ал.3 от Наредба №РД-07-5/2008г., заповед №РД-01-228/19.07.2022г. на министъра на труда и социалната политика, РМС №500/19.07.2022г. за одобряване изплащането на допълнителни средства към целевата помощ за отопление за отоплителен сезон 2022-2023г. въз основа на подаденото от лицето заявление- декларация от 26.10.2022г. Със заповедта е отказана целева помощ за отопление с твърдо гориво /в пари/, т.к. лицето не отговаря на условията по чл.26, т.4, т.1а от ППЗСП, т.к. не представя удостоверение за получен брутен доход и на чл.12, ал.2, т.1 от ЗСП поради което е невъзможна преценка за доходите му. Заповедта е връчена на адресата на 17.11.2022г., който я е оспорил с жалба №1004-94Р-00-2553/22.11.2022г. до директора на РДСП – Кюстендил. На 29.11.2022г. социален работник от ДСП – Кюстендил е изготвил социален доклад, с който потвърждава данните от административното производство. С писмо №10-94Р-00-0747/30.11.2022г. директорът на РДСП – Кюстендил е уведомил заявителя, че при извършена проверка в Регистър на уведомленията за трудовите договори и уведомления за промяна на работодател, Справка за актуално състояние на всички/действащите трудови договори в RediХ е установено, че към 02.11.2022г. има действащ трудов договор с НЧ „Братство 1869“ – гр.Кюстендил на длъжност „информатор“, като данните за заплатата не могат да се получат по служебен път и че за установения доход не е приложено удостоверение за брутен доход, издадено от работодателя, поради което в 7-дневен срок от получаване на писмото е указано на лицето да представи удостоверение за получен трудов доход за периода от 01.04.2022г. до 30.09.2022г. от работодателя. Писмото е получено от заявителя на 01.12.2022г., като в указания срок липсват постъпили документи. С решение №10-РД06-0032/12.12.2022г. директорът на РДСП – Кюстендил е отхвърлил жалбата срещу заповедта на директора на ДСП – Кюстендил като неоснователна, споделяйки изводите за формална пречка за отпускане на помощта. Решението е връчено на адресата на 14.12.2022г., а жалбата по делото е подадена на 21.12.2022г.

В хода на съдебното производство са приобщени следните писмени доказателства:

Удостоверение изх.№10/06.01.2023г. от управителя на НЧ „Братство 1869“ – гр.Кюстендил, съгласно което през периода м.04.2022г. – м.09.2022г. жалбоподателят е получил месечен брутен доход от 748.34лв., което прави общата сума 4 490.04лв.

Писмо №30-1660-1/06.01.2023г. от директора на ДСП – Кюстендил, от което се установява, че със заповед №ЗХУ-ИО/Д-КН/2232/ФП от 27.08.2021г. е отпусната финансова подкрепа по ЗХУ през периода м.01.2022г. – м.11.2022г. в размер на 61.95лв. месечно, като има издадено и удостоверение за безплатно пътуване два пъти в годината – отиване и връщане с железопътния транспорт в страната по чл.20 от ППЗСП.

Удостоверение изх.№1029-09-42/10.01.2023г. от началник сектор в ТП на НОИ – Кюстендил, от което е видно, че през процесния период 01.04.2022г. – 30.09.2022г. жалбоподателят е получил пенсия и добавки, като пенсията за времето от м.04.2022г. до м.06.2022г. е в размер на 388.50лв. месечно, а за времето от м.07.2022г. до м.09.2022г. е в размер на 490.35лв. месечно. Пенсията е спряна от м.11.2022г.

Със заповед №РД-01-228/19.07.2022г. на министъра на труда и социалната политика е определен корекционен коефициент по чл.2, ал.3 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. на стойност 2,552, а размерът на целевата помощ за отопление за отоплителен сезон 1 ноември 2022г. – 31 март 2023г. е в размер на 104.71лв.

Жалбоподателят има издадени епикризи за болнични лечения, както следва: през периода 02.05.20117г. – 10.05.2017г. в Специализирана болница по пневмофтизиатричи заболявания – с.Искрец, Софийска област, през периода 10.09.2021г. – 15.09.2021г. в Клиника по кардиология – гр.София и през периода 18.10.2021г. – 20.10.2021г. в УМБАЛ „Александровска“ ЕАД – гр.София.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените писмени доказателства.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от субект с право на обжалване по чл.147, ал.1 от АПК, пред компетентния съд в преклузивния срок по чл.149, ал.3 във вр. с ал.1 от АПК. Със заповедта на директора на ДСП - Кюстендил е отречено правото на жалбоподателя да получи исканата социална помощ, като жалбата срещу заповедта е подадена след като е изчерпан задължителния административен ред за оспорване по чл.13, ал.5 от ЗСП.

            В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че оспорването е неоснователно. Съображенията за това са следните:

            По компетентността на органа:

            Подаденото от жалбоподателя заявление-декларация съдържа искане за отпускане на социална помощ във вид на целева помощ за отопление. Съгласно препращането от чл.12, ал.4 от ЗСП, условията и редът за отпускане на помощта се уреждат в наредба. Това е Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление /обн. ДВ, бр.49/27.05.2008г., изм. и доп./ по см. на §11 от ПЗР на Наредбата. Нормата на чл.4, ал.4 от Наредбата възлага на директора на ДСП или упълномощено от него лице правомощието да издава заповед за отпускане или отказ на помощта. Идентична и е общата регламентация по чл.13, ал.2 и ал.3 от ЗСП. В случая по делото, отказът за отпускане на целевата помощ за отопление изхожда от компетентен орган, който е директора на ДСП – Кюстендил. Задължителното административно оспорване на заповедта е осъществено пред директора на РДСП – Кюстендил съгласно чл.4, ал.5 и ал.6 от Наредбата във вр. с чл.13, ал.6 и ал.7 от ЗСП.

            По формата на акта:

            Спазена е писмената мотивирана форма по чл.13, ал.3 от ЗСП. Заповедта съдържа правни и фактически основания за нейното издаване. Отделно от това, мовитите на органа се съдържат в социалния доклад и в решението на по-горестоящия орган, съгласно възможността, указана в ТР №16/31.03.1975г. на ОСГК на ВС. Заповедта е подписана от органа-издател с означение на имената и длъжността. Фигурира ясен адресат на акта и указана възможност за оспорване по административен ред.

            По процедурата и материалния закон:

            Подаденото заявление е поставило началото на административното производство по реда на чл.4 и чл.5 от Наредбата. Извършена е социална анкета, въз основа на която е изготвен социален доклад по чл.4, ал.3 от Наредбата и чл.27 от ППЗСП. В рамките на социалната анкета са изяснени обстоятелствата по чл.27, ал.2, ал.3 и ал.8 от ППЗСП. Волеизявлението на органа се основава на констатациите от доклада. В хода на съдебното производство се установи верността на социалния доклад. Към заявлението на лицето липсва приложен документ за получения брутен доход от трудовото правоотношение към НЧ „Братство 1869“ – гр.Кюстендил, поради безспорните данни за неговото съществуване през периода м.04.2022г. – м.09.2022г. по арг. от чл.2, ал.1 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г., поради което жалбоподателят не е изпълнил изискването на чл.26, ал.4, т.1а от ППЗСП, въпреки дадената от органите възможност и указания за представяне на доказателство за дохода. Неизпълнението на нормативно установеното задължение от заявителя за представяне на документа за получени трудови доходи, не освобождава ДСП – Кюстендил от задължението да окомплектова преписката с данни за този доход по см. на чл.36, ал.1 и ал.6 от АПК предвид нормативно разписаното правомощие по чл.6, ал.2 във вр. с ал.1, т.2 от ЗСП да изисква информация от физически и юридически лица във връзка с осъществената дейност по предоставяне на социални помощи и нормата на чл.2, ал.2 от ЗНЧ, съгласно която читалищата са юридически лица. Липсата на подобно поведение нарушава правилото на чл.35 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая. Независимо от това обаче, в изпълнение на задълженията по чл.171, ал.2 от АПК съдът е изяснил спора от фактическа страна и е попълнил делото с необходимите доказателства за разрешаване на спора по същество, от които установява неоснователност на жалбата.

            Исканата социална помощ е целева по чл.12, ал.1, т.2 от ЗСП. Предпоставките за уважаване на заявлението са уредени в чл.2, ал.1-6 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. Правото на помощта възниква при две кумулативни условия. Първото условие е заявителят да има средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението, който е по-нисък или равен на диференцирания доход за отопление /ДДО/. Второто условие е заявителят да отговаря на условията по чл.10 и чл.11 от ППЗСП.

            Между страните няма спор относно наличието на второто условие. Доказателствата сочат, че жалбоподателят отговаря на предпоставките по чл.10 и чл.11 от ППЗСП. Обитаваното жилище е едностайно и единствено за лицето. Не са налице забраните в чл.10, ал.1, т.2-7 от ППЗСП и изключенията по чл.10, ал.2-12 от ППЗСП. Не са налице и пречките за получаване на помощта по чл.11 от ППЗСП.

            Спорът между страните е относно първото условие - дали средномесечния доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението е по-нисък или равен от диференцирания доход за отопление /ДДО/.

            Съгласно чл.2, ал.4 от Наредбата основа за определяне на ДДО е базовия доход за отопление /БДО/, който по §6 от ДР на Наредбата е разчетен показател, служещ за определяне на ДДО и е равен на двойния размер на определения месечен гарантиран минимален доход. С ПМС №305/19.12.2017г. за определяне на нов месечен размер на гарантирания минимален доход, в сила от 01.01.2018г., прието на основание чл.12, ал.3 от ЗСП /редакция, ДВ бр.35/2019г./, е определен нов месечен размер на гарантирания минимален доход от 75лв. Следователно, БДО е в размер на 150 лева. В социалния доклад по преписката социалният работник правилно е определил размера на ДДО по реда на чл.2, ал.5 и ал.6 от Наредбата. Касае се за лице, което живее само и е с трайно намалена работоспособност, поради което са изпълнени нормите на чл.2, ал.5, т.1, т.2 и т.19 от Наредбата. На основание чл.2, ал.6 от Наредбата е приложим най-високия коефициент по чл.2, ал.5, т.2 от Наредбата, който е 1,57 от БДО. Следователно, ДДО се получава по формулата 1.57х150=235.50лв.

            Средномесечният доход на заявителя за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението се включва в периода м.04.2022г. – м.09.2022г. През този период събраните по делото доказателства сочат, че заявителят е получавал брутни приходи от пенсия и трудова дейност по см. на §1, т.9, б.“а“ и б.“к“ от ДР на ППЗСП с оглед препращането в §1 от ДР на Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. Приходите от пенсия правилно са изчислени от органа в социалния доклад на общата сума от 2 636.55лв., след което са намалени с коефициент 1.552 по реда на чл.2, ал.3 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. във връзка с приложената заповед №РД-01-228/19.07.2022г. на министъра на труда и социалната политика, което прави сумата 1 033.13лв. за  6 месеца или за 1 месец сумата е 172.19лв. Това обаче не е действителния средномесечен доход на лицето, т.к. органът не е имал данни за трудовия доход на заявителя. Този доход, видно от удостоверението от НЧ „Братство 1869“ – гр.Кюстендил за процесните 6 месеца е в общ размер от 4 490.04лв. /748.34лв.х6=4 490.04лв./. Така, към установения в преписката намален доход от пенсия за предходните 6 месеца в размер на 1 033.13лв. следва да се прибави трудовия доход в размер на 4 490.04лв. и общата сума на дохода възлиза на 5 523.17лв. От този доход се определя средномесечния доход, който е в размер на 920.53лв. /5 523.17лв.:6=920.53лв./.

            Данните по делото сочат, че средномесечния доход на заявителя за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението е в размер на 920.53лв. и същият е по висок от ДДО от 235.50лв. Следователно, заявителят не отговаря на първото условие по чл.2, ал.1 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г., поради което действащия нормативен ред отрича правото му на целева помощ за отопление по подаденото заявление.

            Изложените от жалбоподателя доводи с представени документи за множество заболявания, увреждания и нисък социален статус могат да бъдат основание за друг вид социална помощ, но не са основание за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво по чл.2, ал.1 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г.

Изложеното налага извод за отхвърляне на оспорването като неоснователно.

            Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2, пр.последно от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на Р.Г.К. /с посочени лични данни и съдебен адрес/ срещу заповед №ЗСП/Д-КН/7059 от 14.11.2022г. на директора на ДСП – Кюстендил, потвърдена с решение №10-РД06-0032/12.12.2022г. на директора на РДСП – Кюстендил.

            Решението е окончателно.

            Решението да се съобщи на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: