Решение по дело №1870/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2007
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180701870
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   2007

 

  гр. Пловдив, 13. ноември 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПЛОВДИВ, ХХI касационен състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРИАНА ШОТЕВА

                                                              ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

ЙОРДАН РУСЕВ                                                                                            

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурора ВЛАДИМИР ВЪЛЕВ, като разгледа КАНД № 1870 по описа на съда за 2023г.,докладвано от съдия Й. Русев, за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 1099 от 16.06.2023г., постановено по АНД № 6213/2022г. по описа на Районен съд – Пловдив, VII нак.състав е отменен Електронен фиш серия К № 5558107, издаден от ОД на МВР, гр. Пловдив, с който А.Г.Т., ЕГН **********, е санкциониран с административно наказание ГЛОБА в размер на 50.00 лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП. Санкцията е наложена за нарушение извършено на 19.04.2021г. в 18:54 часа в гр.Пловдив, пътен възел „Скобелева майка“, надлеза южно платно, посока изток.                

         В жалбата се навеждат касационни основания за постановяването на атакуваното решение при неправилно приложение на материалния закон. Иска се отмяна на решението и постановяването на друго, с което да се потвърди издаденият електронен фиш. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.   

 Ответникът по касация- А.Г.Т., чрез адв.Сл.Н.-пълномощник, оспорва жалбата. Моли да се остави в сила решението на районния съд. Претендира разноски по представен списък.     

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив предлага да се отмени обжалваното решение. 

Настоящият съдебен състав приема, че разглежданата касационна жалба се явява подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, следователно е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Настоящият състав установи, че с оспорения ЕФ, издаден от ОД на МВР – Пловдив, серия К № 5558107 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система на 19.04.2021г. в 18:54 часа в гр.Пловдив, пътен възел „Скобелева майка“, надлеза южно платно, посока изток, Т., в качеството му на собственик, на когото е регистрирано МПС – лек автомобил „Форд Мондео“ с рег.№ *** е бил санкциониран на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1, т.2 ЗДвП, като му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лева за това, че управлява МПС със скорост от 63 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч – нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.

За да обоснове крайния си извод за незаконосъобразност на атакувания ЕФ, състав на районния съд е приел, че не е спазен редът, предвиден за налагане на административно наказание на установеното нарушение на ЗДвП. 

Така постановеното решение е правилно. 

Това е така, тъй като електронният фиш не отговаря на изискването, посочено в чл.39 ал.4 ЗАНН, според който „За случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш“. В случая с електронния фиш е предвидена и наложена глоба в размер точно на 50 лева, което е хипотеза по чл.39 ал.2 ЗАНН.

При това положение, макар и минимумът вече да не се явява необжалваем, то е бил налице безспорно „маловажен случай“, като по правилата на цитираните по-горе законови разпоредби в тези случаи редът за санкциониране е този с фиш/но не електронен такъв/, а при отказ /т.е. липса на съгласие/ е следвало да се състави АУАН, респ. издаде НП.

Този извод следва недвусмислено и от новелата на особената разпоредба на чл.85а ЗАНН, според която „Доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл.39 ал.4, се прилагат разпоредбите на Закона за движението по пътищата“. Т.е. ЗАНН има приоритет пред разпоредбите на ЗДвП, при наличие на съответно правило в него, както е в случая.

Следва да се отбележи, че нормите на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН са приети от законодателя и обнародвани с изменението и допълнението на ЗДвП, направено с бр.10 от 2011г. на ДВ. Това е именно изменението, с което се въвежда и институтът на „електронния фиш“, респ. и самата норма на чл.189 ал.4 ЗДвП.

Или всъщност основното изменение е в самия ЗДвП, а съгласувано с него са изменени и други закони, вкл. и ЗАНН.

След това изменение, въпреки последвали други изменения в ЗДвП, в резултат на сложилата се съдебна практика, цитираните норми в ЗАНН не са били променяни.

Освен това новелата на чл.189 ал.4 ЗДвП/с оглед съдържанието ѝ/ няма как да се яви и като специална по отношение тези на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН, които са очевидно от публичен ред.

Изложеното до тук, е съобразено от ПРС при постановяване на обжалваното в настоящото производство решение, поради което процесният съдебен акт се явява законосъобразен и като такъв ще следва да бъде оставен в сила. Това има за последица и отхвърляне на касационната жалба.  

По разноските.

С оглед изхода от спора, следва касаторът да понесе сторените разноски за водене на делото от страна  на ответника по касация. Ответната страна се представлява от адвокат, който е оказал правна помощ и съдействие по реда на чл. 38, ал.1, т. 2 от Закона за адвокатурата. Следователно на адв. С.К.Н.–***, със служебен адрес: гр.Пловдив, ул. „Йоаким Груев“ №41, се следва адвокатско възнаграждение в размер на 400 (четиристотин) лв. за оказана безплатна правна помощ на ответника по касация А.Г.Т.. Като неоснователно съдът намира възражението на касатора за прекомерност на адвокатското възнаграждение, доколкото същото е определено съобразно правилата на чл.18 ал.2, вр. чл.7 ал.2, т.1 от Наредба №1/9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Ето защо Адми­ни­ст­ративен съд-Пловдив, ХХI к. състав на основание чл.221 ал.2, от АПК:

 

                                            Р  Е  Ш  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1099 от 16.06.2023г., постановено по АНД № 6213/2022г. по описа на Районен съд – Пловдив, VII нак.състав.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Пловдив да заплати на адв. С.К.Н.–***, със служебен адрес: гр.Пловдив, ул. „Йоаким Груев“ №41, адвокатско възнаграждение в размер на 400 (четиристотин) лв. за оказана безплатна правна помощ на ответника по касация А.Г.Т..

 Решението е окончателно.

  

 

 

        

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ:    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Особено мнение :

 

Може да се издава ЕФ за глоба до 50 лв., като аргумент в тази насока може да бъде почерпен и от разпоредбата на чл.189, ал.13 /отм./ от ЗдвП.  От друга страна следва да се отбележи, че няма никаква логика за „по-леките случаи“ на нарушения от вида на процесното да се прилага утежнената процедура по установяване на нарушението и налагане на наказанието /съставяне на АУАН и издаване на НП/, която процедура се прилага при „най-тежките“ нарушения от този вид, при които се предвижда и лишаване от правоуправление. На следващо място - да се направи абсолютен извод, че нарушенията за превишена скорост, за които се предвижда наказание „глоба“ до 50 лв. са винаги „маловажни“, означава да се приеме, че законодателят е дал възможност на всеки водач веднъж годишно да извършва административно нарушение от този вид без да бъде санкциониран, по аргумент от чл.28 от ЗАНН, което е абсурдно като разсъждение. Що се отнася до „необжалваем минимум“, такъв  отдавна не съществува, още повече че чл.59, ал.3 от ЗАНН /отм./ е предвиждал необжалваем минимум от 10 лв., а не от 50 лв., поради което и по-подробен анализ на тази практика е абсолютно ненужен.  Намирам необходимо да отбележа също, че  ЗДвП се явява специален закон по отношение на ЗАНН, съответно съдържа собствени специални разпоредби по отношение на санкционирането с фиш, ЕФ и с НП, както и на понятието „маловажно“. Съгласно § 6, т.32 от ДР на ЗДвП "Маловажно" е нарушението, което, макар и с незначителни отклонения от нормативно предписаното поведение на участника в движението, при друга пътна обстановка би могло да доведе до настъпване на пътнотранспортно произшествие.“  Чл.182 от ЗДвП не предвижда санкции за превишение на скоростта от 1 до 9 km/h, а настоящият състав на съда приема, че всички наказуеми превишения по чл.182 от ЗДвП не са маловажни,  още повече че всяко от тях при друга пътна обстановка би могло да доведе и до настъпване на пътнотранспортно произшествие, като сочи специалната разпоредба.

 

ПОДПИС: ……………………………………