Решение по дело №864/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2023 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20237180700864
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 1255

гр.Пловдив, 30.06.2023 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ – ри състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:        ДИЧО ДИЧЕВ

 

при участието на секретар С. С. като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 864 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „ЛАЙТ ГАЗ“ ООД – Пловдив, ЕИК *********, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) с № ФК-55-0408835 от 30.01.2023 г., на началника на Отдел „Оперативни дейности” - Пловдив при ЦУ на НАП, за запечатване на търговски обект – бензиностанция, находящ се в с.Бенковски, стопанисвана от дружеството, и  забрана достъпа до обекта за срок от 3 дни.  В жалбата се твърди, че заповедта е необоснована, немотивирана и незаконосъобразна, като се иска да бъде отменена. В СЗ и в писмени бележки процесуален представител поддържа жалбата и претендира разноски.

Ответникът чрез процесуален представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

ПАМ е издадена на основание чл. 186, ал. 3 от ЗДДС във връзка с чл. 186, ал. 1. т. 1, б. „г" от ЗДДС, след констатирано нарушение на разпоредбите на чл. 59а, ал.1, изречение трето от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 118,  ал. 10 и чл. 118, ал. 4, т. 3 от ЗДДС, а именно - дружеството в качеството му на задължено лице по чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, не е спазило изискванията на цитираната Наредба - не е подало в законоустановения срок данни в НАП за доставено гориво LPG /втечнен нефтен газ/ по документ еАДД с УКН 0000000007450263/06.01.2023г , в горепосочения обект с ЕСФП чрез баркод четец, при постъпването на горивото - 10.01.2023 г. Аргумент в подкрепа на установеното нарушение бил фактът, че за 10.01.2023 г. от ЕСФП е издаден документ за постъпило зареждане по НИС /нивомерна система/ в Резервоар №3 на газ пропан бутан 3511.00 кг. при плътност 0.533 кг/л., в Служебен бон № 0212006/10.01.2023г. за описаната доставка по нивомер, но в същата срещу реквизит статус е изписано ,,-1“, а срещу реквизит съобщение: „Timeout“, като същите били индикация, че в случая е налице неуспешна връзка за предаване на данни към НАП. От констатацията следвало, че „ЛАЙТ ГАЗ" ООД с ЕИК ********* не подава данни от ЕСФП по чл. 118 ЗДДС в Национална агенция за приходите.

В хода на съдебното производство са приобщени като доказателства АУАН и НП, с което е наложена имуществена санкция за описаното нарушение, като изрично е заявено от процесуален представител на ответника, че НП не е обжалвано и е влязло в сила.

При тази фактическа обстановка съдът намира ПАМ незаконосъобразно и същата следва да бъде отменена, предвид следното:

Както основателно изтъква жалбодателят, по преписката липсват доказателства, данни/твърдения, че нарушението е резултат на неправомерно поведение на задълженото лице, поради манипулация на системата или други подобни действия с цел укриване на доставките. Но дори да се приеме, че за осъществяване на административната принуда е без значение дали неизпълнението на публичноправното задължение, което е нейно основание, се дължи на виновно поведение на полагащи зависим труд за задълженото лице,  при преценката за законосъобразност следва да бъде отчетено, че последиците са отстранени на 20.01.2023 г., т.е. преди момента на издаване на заповедта за налагане на принудителната административна мярка от 31.01.2023 г.  

Съществуват три вида принудителни административни мерки: 1. Превантивни мерки, имащи за цел предотвратяване на административните нарушения; 2. Преустановителни мерки, които се прилагат при вече започнали /но неприключили/ неправомерни действия; 3. Възстановителни мерки, които се предприемат когато е налице вредоносен резултат и има извършени нарушения.

В случая нито една от тези хипотези не е налице и в този смисъл запечатването на обекта не изпълнява  и целите по чл. 22 от ЗАНН за преустановяване и предотвратяване на административни нарушения и вредните последици от тях, а се превръща във втора санкция /след издаването и влизане в сила на НП/, каквито функции принудителните административни мерки не могат да изпълняват.

Независимо от това следва да се отбележи, че ПАМ е незаконосъобразна и поради несъответствието и с тежестта на конкретното нарушение. Изискването за извършване на конкретна преценка относно тежестта на нарушението и последиците от него, както и засягането на правната сфера на нарушителя е дължима във всеки конкретен случай, както многократно е посочвал в практиката си и ВАС. Това разбиране, формирано в съдебните актове, се подкрепя и от приетото в решение на СЕС по дело С-97/21, относно дължима от административния орган преценка на тежестта на наложените мерки и извършеното нарушение. В случая липсват конкретни мотиви /изложените такива са бланкетни и не покриват изискването за мотиви/ кое налага запечатването и за какъв срок на процесния обект, още повече както се каза при положение, че последиците /които при това не водят до вреди за фиска/ са отстранени на 20.01.2023 г., т.е. преди момента на издаване на заповедта за налагане на принудителната административна мярка от 31.01.2023 г. 

Поради  изложеното следва да бъде постановено решение, с което да бъде отменена Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) с № ФК-55-0408835 от 30.01.2023 г., на началника на Отдел „Оперативни дейности” - Пловдив при ЦУ на НАП.

При този изход на делото и съобразно направеното искане следва да бъде осъдена НАП – гр.София  да заплати на жалбодателя разноски в размер на 550 лв., както са посочени в представения списък,  като направеното възражение за прекомерност е неоснователно.

Мотивиран от горното, Административен съд – Пловдив

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) с № ФК-55-0408835 от 30.01.2023 г., на началника на Отдел „Оперативни дейности” - Пловдив при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА НАП – гр.София да заплати на „ЛАЙТ ГАЗ“ ООД – Пловдив, ЕИК *********, разноски в размер на 550 лв.

Решението може да се обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: