Решение по дело №417/2021 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 260274
Дата: 26 август 2021 г. (в сила от 24 септември 2021 г.)
Съдия: Ели Георгиева Скоклева
Дело: 20211510200417
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

26.08.2021г.

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                     Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Іс-НО

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                            състав

 

28.07

 

2021

 
 


на                                                                                      Година

Ели Скоклева

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Райна Боянова

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

Н.а.х.

 

 417

 

2021

 
 


                               дело №                           по описа за                         година.

                                               Р  Е  Ш  И:

                  

 

ОТМЕНЯ  НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 21-0332-000153/01.04.2021г., издадено от началник   група  към ОДМВР гр.Кюстендил, РУ Рила, с което    е  наложено административно наказание „глоба” в размер на 3000лв. и.,”лишаване от право да управлява МПС” за срок от  12 месеца  за нарушение по чл.175а,ал. ЗДвП  на Е.Д.  Д.,с ЕГН ********* *** 044.като незаконосъобразно.

                   Решението подлежи на касационно обжалване, пред Кюстендилския административен съд, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ АПК.

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

МОТИВИ: Е.Д.Д.   , обжалва наказателно постановление № 21-0332-000153/01.04.2021г., издадено от началник   група  към ОДМВР гр.Кюстендил, РУ Рила, с което  му   е  наложено административно наказание „глоба” в размер на 3000лв. и.,”лишаване от право да управлява МПС” за срок от  12 месеца  за нарушение по чл.175а,ал. ЗДвП.Прави оплаквания за незаконосъобразност и моли да бъде отменено, като излага доводи за допуснати нарушения на процесуалните правила, както и че нарушението е недоказано.

         Административно наказващия орган  не изразява становище по жалбата.

                   Съдът, като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства-  показанията на разпитания свидетел и писмените такива, преценени по отделно и в съвкупност, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

                   На 18.03.2021г. вечерта, жалбоподателят управлявал лек автомобил в гр.Кочериново. На центъра на града-на площад, образуван от ул.“Трети март“. ,същият завъртял неколкократно автомобила и продължил движението си към главен път Е-79. Горните маневри били забелязани от свид.Н. и В.-***, които извършвали обход с патрулен автомобил, и  същите го спрели за проверка.При последната, жалбоподателят не представил документи ,удостоверяващи самоличността и правоспособността му и бил заведен в районното управление. След установяване на горните обстоятелства ,на същия бил съставен АУАН за нарушение по чл.104б,т.2 ЗДвП, въз основа но който е издадено атакуваното наказателно постановление, с което, са наложени предвидените в чл.175а, ал.1 ЗДвП кумулативни наказания.

                   Съдът прие за установено горната  фактическа обстановка ,като даде вяра на показанията на свид.Н. и В.. Същите са очевидци на действията на жалбоподателя, като са ги наблюдавали от непосредствена близост. Съдът не даде вяра на показанията на свид.К., тъй като противоречат на останалите гласни доказателства, а и предвид приятелските му отношения с жалбоподателя, явно целят омаловажаване на действията му, описвайки ги като потегляне с повече газ, което довело до пребоксуване на гумите.

                   С оглед на така установеното, съдът счете,че жалбата е допустима. Същата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е  основателна и съдът отмени наказателното постановление , по следните съображения:

                   Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице, съгласно заповед  8121з-515/15.08.2018г., издадена от министъра на вътрешните работи.

                   Събраните по делото доказателства установиха,че в процедурата по установяване на административното нарушение и съответно налагане на наказанието, е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. АУАН е съставен в нарушение на чл.42,т.4 ЗАНН, като описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, не обосновават признаците  от състава на чл.175,ал.1 ЗДвП.Същият съдържа две отделни хипотези , осъществяването на изпълнителните дейния на които, ангажират предвидената в този текст административно наказателната отговорност. При първата хипотеза,такава се ангажира, когато водач на МПС организира или участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване т.е. действията по осъществяване на изпълнителното деяние са конкретизирани.

По отношение втората хипотеза, за който е съставен и акта на жалбоподателят,законодателят  е предвидил като изпълнително деяние ползването на пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.В този случай, законодателят е обвързал деянието ползване ,да е с други цели, а не в съответствие с предназначението им, за да е съставомерно. Ползването на пътищата с други цели, освен с предназначението им/ превоз на хора и товари/ може да се осъществи с различни действия,които обаче следва да са описани в АУАН  и съответно да обективират  целите, с които е ползван пътя. В конкретния случай, действията по осъществяване на изпълнителното деяние в АУАН  са посочени  като“ извършване на резки маневри,с целенасочено повишаване на оборотите на двигателя на автомобила,при което се получава превъртане на задвижващите колела,следствие на загубата на сцепление на колелата с пътната настилка“. Тези действия обаче, описват начин на шофиране, който може да бъде опасен, но не и дали е довел до  ползването на пътя , извън неговото предназначение. За да е налице такова, следва жалбоподателя да е   извършвал на „дрифт“ или друг вида опасни маневри/  целенасочено завъртане на автомобил/, които са извършени обаче със състезателна или атракционна цел,които са различни от ползването на пътищата в съответствие с тяхното предназначение. Действително, в хода на съдебното следствие, от гласните доказателства сочат,че жалбоподателя е извършвал „дрифт“, като е завъртял неколкократно автомобила т.е. демонстрация на опасно шофиране,но  тези факти не са посочени в обстоятелствената част на АУАН. С оглед обвинителната функция на последния, непосочването на релевантни факти  и обстоятелства при описанието на нарушението, водят до невъзможност за нарушителя да организира защитата си и представлява съществено и неотстранимо нарушение на процесуалните правила.

Макар и визираното нарушение да налага отмяната на наказателното постановление само на това основание, следва да се допълни,че нарушението не е доказано по безспорен начин.

Както бе посочено по-горе, от описанието на нарушението може да се направи извода,че жалбоподателя е извършвал т.нар. „Дрифт“. Макар и да липсва легална дефиниция на това понятие, същото е  обществено възприето  като  е техника на шофиране, при която шофьорът преднамерено извежда автомобила  извън първоначалния контрол, чрез "презавиване",повишавайки рязко оборотите на двигателя и  така довеждайки до загуба сцеплението на задните гуми.В това положение, ъгълът на приплъзване на задните колела е по-голям от ъгъла на приплъзване на предните, което налага контрирането им в посока обратна на посоката на завоя, за да се запази контролът на автомобила и правилната му траектория на завиване. При дрифт, автомобилът се предвижва латерално (странично, напречно на завоя), ползвайки своята тежест и инерционен момент.За да се постигне именно тази техника на шофиране обаче, автомобила следва да бъде със задно предаване. В случая, в АУАН липсва посочване на  обстоятелството, с какво предаване е бил автомобила, управляван от жалбоподателя, но доколкото същия е индивидуализиран като марка и модел-„Фолксваген Пасат“,на съда е известно,че същия е с предно предаване т.е. с него не би могло да се осъществи „дрифт“ по описания по-горе начин.С такъв автомобил би могло да се извърши опасно шофиране, при което, при значително ускорение се дърпа ръчната спирачка ,в резултат на което задвижващите колела са блокирани и това води до занасяне или завъртане на автомобила.

С оглед изложеното, доказателствата, приложени по преписката, както и събраните в хода на съдебното следствие доказателства не установиха какви действия при управлението на автомобила е извършил жалбоподателя,в резултат на което автомобила се е завъртял, а още по-малко дали е целял ползването на пътя, извън предназначението му.

По горните съображения, съдът постанови решението си.