Решение по дело №145/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юли 2021 г. (в сила от 27 юли 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700145
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 148

 

гр. Сливен 09.07.2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на петнадесети юни,  две  хиляди двадесет и първа година,  в  състав:

 

                   

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 

при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от административния съдия Бозукова адм. дело № 145/2021 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от Н.М.Д. ***, подадена чрез адв. Ст. Р. *** против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2020, в частта, в която не са включени в допустимия слой 5 броя БЗС, заявени за подпомагане от Д. с идентификатори № 53847-39-11-1, № 53847-539-2-1, № 53847-642-1-1, № 53847-642-2-4, № 53847-688-23-1.

В жалбата оспорващата твърди, че заповедта в оспорената част е материално и процесуално незаконосъобразна и издадена в противоречие с целта на закона. Счита, че липсата на ясни констатации в административната преписка относно фактическите основания за изключване на площите от съответния слой води до необоснованост на административния акт, а оттам и до неговата незаконосъобразност. Твърди, че частите от парцелите, останали извън одобрения специализиран слой ПДП, изпълняват всички критерии за подпомагане, регламентирани в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП. Моли съда да отмени заповедта в съответната й част.

В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител – адв. Ст. Р. ***, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Административният орган – Министъра на земеделието, храните и горите, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител – юриск. П. К., който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на заповедта в оспорената й част и претендира присъждане на сторените по делото разноски.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата Н.Д. е регистрирана с Уникален регистрационен номер / УРН 620117 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. През 2020 г. е подала заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания с Уникален идентификационен номер /УИН/ 20/270520/29550. Заявила е 29 парцела в землищата на с. О., с.Б., с.К. и гр.Т..

Границите на слоя „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2020 г. за землищата, в които Д. е заявила парцели за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, са определени въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК. Облитането и заснемането на процесиите парцели е извършено на 25.07 2020 г.

Със заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.16б, ал.1 от Наредба №105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (Наредба №105) е одобрил проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, като част от СИЗП, обновен за кампания 2020 г. От заявените за подпомагане площи от оспорващата, извън границите на проекта за слой „ПДП" (недопустими за подпомагане), са останали 17, 01 ха.  В раздел IV от заповедта министърът е дал възможност на земеделските стопани да се запознаят с този проект и в срок до 08.01.2021г. да направят възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой. Жалбоподателката е подала възражение с рег. № РД-12-05-282 от 18.12.2020г. срещу заповедта на министъра, с която е одобрен проектът на специализирания слой. Във възражението е посочила процесните пет броя парцели с идентификационните им номера и площи, за които е било установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.  (л.23) Във връзка с подаденото възражение в дирекция „Идентификация на земеделските парцели" на МЗХГ е извършена проверка на коректното определяне обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове" и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2020 за физическите блокове, в които са процесните парцели.

С обжалваната заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105, министърът на земеделието, храните и горите е одобрил окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.20 от 09.03.2021г. Жалбата срещу тази заповед е подадена от Д. на 22.03.2021г.

По повод образуваното съдебно производство административният орган е предоставил писмо с изх. № 187 от 06.04.2021г. на директора на Дирекция „ПДЗЕС“ в Министерството на земеделието, храните и горите /л.18 и сл./. С него в цифров вид са представени: Таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2020 г., съставена за нуждите на делото; извадки от цифрова ортофотокарта в *.pdf формат, изготвени по самолетно заснемане от 25.07.2020 г. с нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) в лилав цвят, процесните парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят. Посочено е, че цифровите данни предоставени на CD не съществуват на хартия, съответно не е възможно и е безпредметно тяхното разпечатване на хартия или заверка в четим формат. Посочено, е че Н.Д. за кампания 2020 г. е заявила за подпомагане 29 парцела, като обект на възражението до МЗХГ и на жалбата до АС - Сливен са 5 от тях. Парцелите попадали под актуално самолетно заснемане от 25.07.2020 г. За тези територии е извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията) Цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което част от площите попадали извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане, съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

     По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. Ж.Ж. със сп. „Г.“, чието заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал.

     От заключението на вещото лице и. Ж. е установено, че: За кампания 2020 г. Д. е подала заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, като е заявила 29 парцела в землищата на различни населени места; процесните 5 парцела са в землището на с.О. и са както следва: № 53847-39-11-1 с площ 10,34 ха, № 53847-539-2-1 с площ 1,10 ха,  № 53847-642-1-1 с площ 1,33 ха, № 53847-642-2-4 с площ 0,39 ха, № 53847-688-23-1 с площ 22,88 ха. Специализираният слой ПДП за кампания 2020, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, е обновен за 2020 г. чрез дешифриране /разчитане/ на актуална ЦОФК на страната по самолетно облитане и сателитно заснемане от 25.07.2020 г.; В резултат на извършеното облитане  и сателитното заснемане, са определени границите на специализирания слой ПДП по отношение на процесните парцели: № 53847-39-11-1, № 53847-539-2-1,  № 53847-642-1-1, № 53847-642-2-4, № 53847-688-23-1. Съгласно приложените по делото снимки, по заснетите части от процесните парцели преобладават опожарени площи, като извън границите на слоя ПДП са останали площи, както следва: № 53847-39-11-1 с декларирана  площ 10,34 ха, от които 1,63 ха извън слоя, № 53847-539-2-1 с декларирана площ 1,10 ха, от които 0,16 ха извън слоя; № 53847-642-1-1 с площ 1,33 ха, от които 0,19 ха извън слоя; № 53847-642-2-4 с декларирана площ 0,39 ха, от които 0,22 ха извън слоя и № 53847-688-23-1 с декларирана площ 22,88 ха, от които 14,81 ха извън слоя; общата заявена за подпомагане площ по процесните парцели е 36,04 ха, от които извън слоя ПДП са останали площи в общ размер 17,01 ха; за процесните парцели, чиито граници на слоя за ФБ са определени чрез дешифриране на обновена от сателитно заснемане ЦОФК, от сателитните снимки се виждало, че не отговарят на изискванията за допустимост, тъй като има площи, заети от дървета и храсти – 0,12 ха в парцел № 53847-39-11-1; има и опожарени площи – в парцели № 53847-39-11-1, № 53847-539-2-1, № 53847-642-1-1, № 53847-642-2-4 и № 53847-688-23-1. Вещото лице заключава, че границите на слоя „ПДП" са правилно определени, въз основа на извършено дешифриране на актуална ЦОФК, извършено на 25.07 2020 г. и дешифрирането е коректно. Дава заключение, че изключените от слоя площи са недопустими за подпомагане поради опожаряването им и захрастяване.  В съдебно заседание уточнява, че ако по възражението на оспорващата е била извършена теренна проверка, би могло към 18.12.2020г. да се установи дали площите са се възстановили след пожара.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 09.03.2021 г. Жалбата срещу заповедта е подадена по пощата на 22.03.2021 г. и входирана в деловодството на АС - Сливен на 23.03.2021 г. Жалбата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган.

Противно на становището на оспорващата, процесната заповед, в оспорената й част, е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о./.

Оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с неговата цел.

По делото, от приетото заключение, за площите от процесните парцели, които са останали извън слоя ПДП и за които границите на слоя са определени чрез дешифриране на обновена от сателитно заснемане ЦОФК, е установено следното:

За парцел № 53847-539-2-1 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 10, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. – наличие на опожарена част, което я прави недопустима.

За парцел № 53847-642-1-1 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 10, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. – наличие на опожарена част, което я прави недопустима.

За парцел № 53847-642-2-4 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 10, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. – наличие на опожарена  част, което я прави  недопустима.

За парцел 53847-688-23-1 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 10, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. – наличие на опожарена част, което я прави  недопустима.

За парцел 53847-39-11-1 съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основани чл. 10, ал. 1, т. 1, ал. 2, т. 1 и т. 3 и ал. 3 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. – наличие на опожарена част, а в част от 0,12 ха неподдържана поради наличие на гъсто разположени храсти, както и дървета/групи храсти и дървета (над 100 кв.м.), което я прави недопустима.                                               

Съгласно заключението на вещото лице и уточнението в съдебно заседание всички процесни площи, които са изключени от слоя, са недопустими за подпомагане и границите на слоя „ПДП“ са правилно определени.

Критериите, на които трябва да отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", са регламентирани в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 4, ал. 1 от Наредбата е регламентирано, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (OB L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които: т. 1. се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9 и т. 2 се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 - 9. За поддържането на земеделските площи в състояние, годно за производство по смисъла на чл. 4, параграф 1, буква "в", подточка "ii)" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, трябва да бъде приложена поне една от следните дейности на обработваеми земи - изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с хербициди /чл. 5 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. /, че липсват следи от земеделска дейност /паша или косене/, площите са непочистени и неподдържани, поради което и съгласно чл. 10, ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 10, ал. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., тези площи са неподходящи за подпомагане и правилно не са били включени в специализирания слой ПДП. Съгласно чл.10 ал.2 от Наредбата временно неподходящи за подпомагане земеделски площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са опожарени, съответно не се включват в слой „Площи, допустими за подпомагане“, когато заедно или поотделно заемат повече от 100 кв.м. Ето защо, съобразявайки заключението на вещото лице и нормативната уредба, съдът намира, че  процесните площи в парцели № 53847-39-11-1, № 53847-539-2-1, № 53847-642-1-1, № 53847-642-2-4 и № 53847-688-23-1 са неподходящи за подпомагане и правилно не са били включени в специализирания слой ПДП.

По изложените съображения, заповедта в оспорената й част е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна. В полза на ответната администрация следва да се присъдят доказано направените разноски по делото за експертиза в размер на 100 лева, както и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева, определен по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и чл. 144 от АПК.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПКАдминистративен съд – Сливен

 

 

Р          Е          Ш          И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.М.Д. ЕГН ********** ***, подадена против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2020 г. са останали: 1,63 ха от парцел № 53847-39-11-1; 0,16 ха от парцел № 53847-539-2-1; 0,19 ха от парцел № 53847-642-1-1; 0,22 ха от парцел № 53847-642-2-4 и 14,81 ха от парцел № 53847-688-23-1, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА  Н.М.Д. ЕГН ********** *** да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите сумата от 200 /двеста / лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: