Решение по дело №71/2018 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 443
Дата: 14 декември 2018 г. (в сила от 22 януари 2019 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20187080700071
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2018 г.

Съдържание на акта

apis://desktop/icons/DivClose3.jpg

ЗАКОН за устройство на територията

 

 

 

 

Чл. 210. (1) Изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината.

(2) Кметът нарежда служебно или въз основа на искане на заинтересуваните лица определянето на обезщетения или оценка от комисията.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Решението на комисията се съобщава на страните по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Те могат да го обжалват по реда на чл. 215, ал. 1.

(4) Сумата на обезщетението по влязлата в сила оценка се внася по сметка в търговска банка и се изплаща на правоимащите по нареждане на кмета на общината или на упълномощено от него длъжностно лице.

(5) (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Лицето, което иска да се ползва от оценката, преди да е влязло в сила решението на комисията, трябва да внесе в банката на името на правоимащия сума, равна на определеното обезщетение. Внасянето на сумата има действие по отношение на правоимащия от деня на съобщението по реда на Административнопроцесуалния кодекс, направено от общината. Внесената сума се изплаща на правоимащия по нареждане на кмета на общината. Правоимащите трябва да бъдат обезщетени напълно за разликата в едномесечен срок от влизането в сила на оценката.

(6) (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif При отказ или забава да се изплати сумата по влязлото в сила решение по ал. 3 заинтересуваната страна може да поиска издаване на заповед за незабавно изпълнение по реда на чл. 418 от Гражданския процесуален кодекс.

(7) Върху сумата на неизплатеното обезщетение се дължат законните лихви от деня на изтичане на срока за плащане.

 

 

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

443

 

гр.Враца  14.12.2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

      

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 14.11.2018 г. /  четиринадесети ноември две хиляди и осемнадесета година/  в състав:

 

Административен съдия: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

                                                                                                

при участието на секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИГЛЕНА РАДЕНКОВА  адм. дело № 71 по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 215 от Закон за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба от „Д.“ ООД, ***, депозирана чрез * Б.К. от ***, против Заповед №59/5.01.2018 г. на Кмета на Община Враца, с която е учреден сервитут на основание чл. 193, ал. 3 от ЗУТ в полза на Община Враца – право на прокарване на отклонения от общите мрежи и съоръжения на инженерната инфраструктура за изграждане на трасе на довеждащ водопровод от *** до ***, с площ на сервитута 0,479 дка върху недвижим имот с идентификатор 12259.107.18 по кадастралната карта на ***, собственост на дружеството.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед поради допуснати при издаването й съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, като се иска нейната отмяна.

Ответникът по оспорването - Кметът на Община Враца, чрез процесуалния му представител, оспорва жалбата като неоснователна. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган административна преписка.

Административен съд-Враца, V-ти състав приема, че жалбата е подадена от лице адресат на оспорената заповед, в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Жалбоподателят „Д.“ ООД *** е собственик на недвижим имот в местността „***“ с идентификатор 12259.107.18 по кадастралната карта и кадастралните регистри на *** с площ 24898 кв. м., съгласно приложения Нотариален акт №148, Том ХХХ, рег. №10088/29.12.2006 г., нот. д. №6961/2006 г.,  вписан в Служба по вписванията ***.

С оспорената Заповед №59/5.01.2018 г. на основание чл. 193, ал. 3 и чл. 192, ал. 3 от ЗУТ, Кмета на Община Враца е учредил безсрочно възмездно право на прокарване на отклонения от общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура в полза на Община Враца, за реализиране на проект: „Интегриран проект за воден цикъл на гр.Враца“, „Рехабилитация на стоманен и реконструкция на съществуващ захранващ азбестоциментов водопровод от *** до ***, с площ на сервитута 0,479 дка от описания имот на жалбоподателя. В заповедта е посочено, че местоположението на имота е определено с влязъл в сила подробен устройствен план, одобрен със Заповед №РД-02-15-13/12.02.2016 г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Със заповедта е наредено титулярът на учреденото право на прокарване на инженерната инфраструктура, Община Враца, да не влошава условията на застрояване на поземления имот, да не препятства установения начин на трайно ползване на поземления имот и да не засяга разрешени строежи или съществуващи сгради в имота, върху който е учредено право на прокарване на техническата инфраструктура. Със заповедта е одобрен и размера на дължимото еднократно обезщетение в размер на 155,60 лева, определено по реда на чл. 210 ЗУТ с протокол от 30.10.2017 г. на комисия, назначена със Заповед №853/19.05.2017 г.

От доказателствата приложени в административната преписка  се установява, че със Заповед №853/19.05.2017 г. Кмета на Община Враца е назначил комисия по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ в състав – председател и четирима членове, с конкретно поставени задачи, една от които е да определи размера на обезщетенията и цените, въз основа на одобрен устройствен план или съгласуван инвестиционен проект, позовавайки се на изготвен от лицензиран оценител доклад за справедлива пазарна цена на оценявания или близки имоти. В заповедта е наредено за решението си комисията да изготвя протоколи в едноседмичен срок от внасяне на доклада или в двуседмичен срок от внасяне на заявлението, като протоколите се съобщават по реда на АПК на заинтересованите лица.

Представена по делото е и Заповед №1681/10.102017 г. на Кмета на Община Враца, издадена на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, с която е определена комисия в състав - председател и двама членове, със задача да проведе преговори със собствениците на недвижими имоти, до които са отправени покани за сключване на договор на основание чл. 193, ал. 1 ЗУТ, като за резултатите от преговорите да бъде съставен протокол.

            С Протокол №1 от 25.10.2017 г. комисията назначена с горепосочената заповед е констатирала, че лицата, до които са отправени покани за сключване на договори не са се явили в указаните срокове и не са посочили основание за това. Предложено е Кмета на Община Враца да стартира процедура на основание чл. 193, ал. 3 от ЗУТ за учредявяне правото на прокарване с негова заповед.

От приложения Доклад – оценка на пазарната стойност на ограничено вещно право на прокарване на водопровод в поземлени имоти – земеделски земи и пасища, изготвен от лицензиран оценител, се установява, че за процесния имот с идентификатор №12259.107.18 в землището на ***, с площ на сервитута 0,479 дка, пазарната стойност на прокарване е 155,60 лв.

            С протокол от 30.10.2017 г. Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със заповед №853/19.05.2017 г. Кмета на Община Враца е приела Доклада на лицензирания оценител без забележки и определила размера на еднократно обезщетение за възникване на сервитут в горепосочения имот на 155,60 лв.

В изпълнение на заповедта, протоколът на комисията е изпратен на жалбоподателя с писмо на 08.11.2017 г., видно от известие за доставяне с рег. № 9100-1100/08.11.2017 г., което е получено от управителя на дружеството Г.И.Г. на 10.11.2017 г.

С влязло в сила определение №170/28.03.2018г., постановено по адм. дело №72/2018г. по описа на АдмС-Враца, е оставена без разглеждане жалбата на „Д.“ ООД *** против протокол от 30.10.2017г. на Комисия, назначена със заповед №853/19.05.2017г.

            При така установената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт в съответствие с разпоредбата на чл. 168, ал.1, във вр. с чл. 146 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Заповед № 59/5.01.2018 г. на Кмета на Община Враца, издадена на основание чл. 193, ал. 3 и чл. 192, ал. 3 от ЗУТ, е постановена от компетентен орган, в установената от закона форма и без да са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Заповед № 59/5.01.2018г. е съответна и на материалния закон.

Издаването на заповед за учредяване на право на преминаване през чужд имот по реда на  чл. 192 ал. 2 от ЗУТ, респ. на заповед за учредяване право на прокарване по реда на чл. 193, ал. 3 от ЗУТ, предполага наличието на две предпоставки – да не е налице постигнато съгласие между собствениците на имотите и друго техническо решение да е явно икономически нецелесъобразно. При издаването на такива заповеди следва да се спазят и изискванията на чл. 192, ал. 4 от ЗУТ, съотв. на чл. 193,  ал. 5 от ЗУТ – да не се влошават условията на застрояване на поземлените имоти, да не се препятства установеният начин на трайно ползване на поземлените имоти и да не се засягат разрешени строежи или съществуващи сгради.

Съдът счита, че в конкретния случай тези предпоставки и условия са налице. Установява се от събраните по делото доказателства, че между жалбоподателя „Д.“ ООД, в качеството му на собственик на имот 12259.107.18 по КККР на ***, в местността „***“, с начин на трайно ползване „пасище“ и Община Враца не е постигнато съгласие относно учредяване право на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през имота.

Наличието на влязъл в сила ПУП - Парцеларен план (Заповед №РД-02-15-13/12.02.2016г., л. 24-28), вида на проекта – рехабилитация на стоманения и реконструкция на съществуващ захранващ азбестоциментов водопровод от *** до *** (обекта е с национално значение, съгласно Решение №471/11.06.2012г.) и неговия мащаб,  обосновават извода, че друго техническо решение в случая не съществува.

Изискванията регламентирани в ал. 5 на чл. 193 от ЗУТ са спазени.

Решението на комисията по чл. 210 от ЗУТ , с което е определен размера на еднократното обезщетение за възникване на сервитут е влязло в законна сила, като с банков превод от 21.12.2017г. така определеното обезщетение в размер на 155,60 лева е внесено.

От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че оспореният административен акт е издаден при наличие на материалноправните предпоставки за това и е съобразен с целта на закона, поради което жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на производството, основателна е претенцията на ответника за присъждане на направените по делото разноски в размер на 150,00 лева за юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата от „Д.“ ООД, *** депозирана чрез * Б.К. от ***, против Заповед № 59/5.01.2018 г. на Кмета на Община Враца

 

ОСЪЖДА „Д.“ ООД, *** направените по делото разноски в размер на 150,00 лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                             

Административен съдия: