№ 169
гр. Варна, 01.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД – ВАРНА, I СЪСТАВ, в публично заседание на
шестнадесети октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:М. П. Славов
Членове:Петя Ив. Петрова
Мария Кр. Маринова
при участието на секретаря Олга Ст. Желязкова
като разгледа докладваното от Мария Кр. Маринова Въззивно гражданско
дело № 20243000500295 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.Образувано по подадена
въззивна жалба от Държавата, представлявана от министъра на финансите,
чрез процесуалния представител гл.ю.к. при ТД на НАП-Варна М.В., против
решение №401/15.04.2024г., постановено по гр.д.№1037/22г. по описа на ВОС,
гр.о, в частта му, с която Държавата, представлявана от министъра на
финансите, е осъдена да заплати на Фондация „Лъки хънт проджект“,
гр.Варна, обезщетение за неоснователното обогатяване чрез спестяване на
разноските за отглеждане на 18 броя кучета порода питбул-териер в периода от
03.04.2020г. до 10.05.2022г., както следва: храна - 21 726, 72лв., вода - 1 854,
72лв., заплати и осигуровки на гледачи - 44 513, 28лв., амортизации на
изградените съоръжения - 23 783, 40лв., ваксинация, обезпаразитяване и
лечение - 7 199, 23лв. и общи разходи в обектите, където са отглеждани
кучетата, относими само към процесните - 5 782, 37лв., на осн. чл.59 ЗЗД,
ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на исковете -
12.05.2022г. до датата на окончателното плащане, както и сумата 5 191, 70лв.,
разноски по списък, съразмерно уважената част от исковете, на осн. чл.78, ал.1
от ГПК.В жалбата се твърди, че решението в обжалваната му част е
недопустимо, т.к. съдът се е произнесъл по непредявен от ищеца
иск.Претендира се да бъде обезсилено и делото върнато на
първоинстанционния съд за произнасяне по предявения иск.Евентуално се
твърди, че е неправилно, като постановено в противоречие с материалния
1
закон, при съществени нарушения на съдопроизводствените правила и поради
необоснованост по изложените в същата подробни съображения.Претендира
се да бъде отменено и вместо него постановено друго, с което предявеният иск
бъде отхвърлен.Претендират се разноски.
Въззиваемата страна Фондация „Лъки хънт проджект“, гр.Варна,
представлявана от Ф. С. Б. Р., в депозирания отговор по въззивната жалба в
срока по чл.263, ал.1 от ГПК, чрез процесуалния представител адв.Е.К.,
поддържа становище за нейната неоснователност и моли решението да бъде
потвърдено в обжалваните му части.Претендира разноски.
За да се произнесе, съдът взе предвид следното:
В исковата си молба и уточняващите такива към нея, съответно от
07.06.2022г., 21.06.2022г., 11.10.2022г., 17.01.2023г. и от 05.09.2023г., ищецът
Фондация „Лъки хънт проджект“ излага, че на 03.04.2020г., при проведена
полицейска акция по подаден сигнал за организиране на кучешки боеве,
ОДБХ-Варна към БАБХ при МЗХГ е иззела с Разпореждане за отнемане в
полза на държавата и предоставянето им за временно отглеждане
№2/03.04.2020г. 5 бр. кучета порода питбул-териер от техния собственик Й.К.,
находящи се в гр.Варна, СО „М.“, ПИ с идентификатор 10135.4501.652, както
и с Разпореждане за отнемане в полза на държавата и предоставянето им за
временно отглеждане №3/03.04.2020г. 13 бр. кучета порода питбул-териер от
същия собственик, находящи се в с.К., община А., ул.“*.*“№*.С протокол
№3/03.04.2020г. и протокол №4/03.04.2020г. 5-те и 13-те кучета са били
предадени на СНЦ „Лъки хънт фондейшън“ за временно отглеждане, при
което предаване ОДБХ-Варна са били предупредени, че кучетата ще бъдат
гледани безвъзмездно за срок от един месец от приемането им, след което
държавата следва или да намери друг вариант за настаняването им, или да
започне да заплаща разходите за издръжката им.Животните били
транспортирани и въдворени в приют в гр.Девня, където имало ветеринарна
клиника.Предвид обстоятелството, че и приютът, и клиниката се стопанисват
от Фондация „Лъки хънт проджект“, с протоколи за предаване от 04.04.2020г.
18-те кучета са били предадени за отглеждане от СНЦ „Лъки хънт
фондейшън“ на ищеца Фондация „Лъки хънт проджект“.Собствеността върху
приюта към момента на предаване на животните е била на СНЦ „Лъки хънт
фондейшън“, но същото е предало ползването му на Фондация „Лъки хънт
проджект“ с договор за безвъзмездно предоставяне ползването на
животновъден обект, а самият приют е бил в процедура по промяна
собствеността върху него, приключила м.06.2020г., когато е издадено
удостоверение за регистрация на животновъден обект на Фондация „Лъки
хънт проджект“.Последната е тази, която е извършвала всички разходи по
отглеждането и издръжката на животните, и експлоатацията на приюта.От
приемането им на 04.04.2020г. се установило, че кучетата са видимо зле
третирани, с много физически наранявания и психически травми, личали
следи от водените от тях боеве, някои от тях пресни, имало бременни
животни, държани гладни.При постъпване в клиниката се наложило да се
2
проведе лечение на всички животни, вкл. на някои от тях животоспасяващи
операции.Поръчали и била изготвена етологична експертиза за състоянието
им.Наложило се да блокират обичайната дейност на приюта/спасяване на
бездомни животни/, за да могат да се грижат за питбулите, които имали
нетърпимост към други себеподобни.Тъй като не разполагали с обучени
специалисти за работа с бойни животни, се наложило всички служители на
фондацията, вкл. управителният й съвет, да преминат курс по етология за
обучението си за работа с тези животни със специални нужди.Наложило се да
изградят и още един приют, в който да се предвиди достатъчно площ и
съответни съоръжения, вкл. специални клетки за отглеждане на
питбули/обособен двор с бетонна настилка и висока ограда от каменни
блокчета, в който са обособени 18 бр. индивидуални дворчета с площ от 28
кв.м., всяко с ограда от каменни блокчета с метална решетка и дограма/,
където да имат достатъчно площ и да не бъдат вързани, и същевременно да
нямат достъп до другите животни.След работата с тях и социализацията им,
кучетата вече са готови за осиновяване от хора, които познават особеностите
на породата.След влизане в сила на горепосочените разпореждания за
отнемане на кучетата в полза на държавата, те продължили да стоят при
ищеца, където се намират и понастоящем.Ищецът прави ежедневни разходи за
отглеждането им в размер на 15лв. за всяко куче, включващи както
обикновени разноски за храна и вода на животните, ваксинации и
обезпаразитяване на същите, заплати и осигуровки на персонала, зает
изключително с отглеждането им, курс по етология, амортизация на
съоръженията, в които се отглеждат, общи разходи, така и извънредни
разноски за лечение и операции на животните.Не претендира възнаграждение
за оказаната услуга, а единствено сторените от фондацията необходимите
разходи за отглеждане на животните.
Предвид изложеното, претендира ответникът Държавата, представлявана
от министъра на финансите, да бъде осъден да му заплати сумата от
198 720лв., представляваща сторените от ищеца разходи за отглеждане на 18-
те отнети кучета порода питбул-териер за периода 04.05.2020г.-10.05.2022г.,
ведно със законна лихва върху главницата от датата на исковата молба-
12.05.2022г. до окончателното изплащане.В о.с.з. се претендира уважаване на
претенцията до размера на доказаната от заключенията на в.л. част.
Ответникът Държавата, представлявана от министъра на финансите, в
депозирания отговор в срока по чл.131 от ГПК и в хода на производството
оспорва предявения иск.Твърди, че Фондация „Лъки хънт проджект“ не е
легитимирана да предяви иска, доколкото процесните кучета са били
предоставени за временно отглеждане на СНЦ „Лъки хънт фондейшън“, а от
представените по делото протоколи не се установява да са били предадени от
последното на ищеца, като и липсват категорични данни чия собственост са
приютите, в които са отглеждани животните.При предаване на животните от
ОДБХ-Варна на СНЦ „Лъки хънт фондейшън“ последното не е правило
изявление, че грижите за животните се поемат само за един месец, нито, че
3
впоследствие ще се претендира възстановяване на разходите по отглеждането
им.От своя страна Фондация „Лъки хънт проджект“ не е предявявала до
момента претенции за извършените разходи, напротив, такива е предявявало
до МФ на 24.06.2020г., 07.10.2020г. и 29.03.2021г. СНЦ „Лъки хънт
фондейшън“.
Цитираното от ищеца Разпореждане №3/03.04.2020г. за отнемане на 13 бр.
кучета е влязло в сила, след изтичане срока за обжалването му, на
18.04.2020г.Разпореждане №2/03.04.2020г. за отнемане на 5 бр. кучета е влязло
в сила, след обжалването му, на 12.07.2021г.Кучетата са били предадени на
СНЦ „Лъки хънт фондейшън“ с протоколи от 03.04.2020г. за временно
отглеждане в приют №9160-0115, находящ се в гр.Девня, собственост на
сдружението, за отговорно лице е назначена Е.К., член на управителния му
съвет.Първото разпореждане е изпратено от ОДБХ-Варна на ТД на НАП-
Варна на 19.10.2020г. за извършване на последващи действия по
компетентност, а второто на 08.09.2021г.В изпълнение на правомощията по
чл.3, ал.1, т.13 от ЗНАП са предприети действия по изпълнение на влезлите в
сила актове за отнемане.Отнетите 13 бр. кучета са констатирани на
10.03.2021г. от служители на ТД на НАП-Варна с констативен протокол
№9/10.03.2021г. и със същия са предадени за отговорно пазене на Филип
Ромбаут.Отнетите 5 бр. кучета са констатирани на 14.10.2021г. от служители
на ТД на НАП-Варна с констативен протокол №28/14.10.2021г. и със същия са
предадени за отговорно пазене на Е. К. като член на УС на СНЦ „Лъки хънт
фондейшън“.На отправената от сдружението претенция на 29.03.2021г. за
заплащане на 15лв. дневно за всяко от животните е отговорено от НАП, че
същата е необоснована, доколкото не се представят документи,
удостоверяващи сторени разходи, както и е отправено предложение за
разрешаване на въпроса чрез предоставяне на кучетата на СНЦ „Лъки хънт
фондейшън“, без то да претендира разноски за отглеждането им/така, както са
били предоставени на Фондация „Лъки хънт проджект“ 63 кучета, отнети с
разпореждания от 2017г./, на което предложение отговор не е получен.Едно от
кучетата е предоставено на Фондация „Лъки хънт проджект“ със заповед на
директора на НАП от 30.05.2022г.Оспорва всички твърдени разходи за
отглеждане на животните да са били действително извършени и то именно от
ищеца/липсват разходно-оправдателни документи/.Възразява и, че, ако и да са
били извършени, то всички претенции до датите на влизане в сила на
съответните разпореждания за отнемане на кучетата в полза на държавата са
неоснователни.Неоснователни са и претенциите за заплащане на сторени
разходи за обучение на персонала, доколкото същото не е в пряка връзка с
отглеждането на животните, а и персоналът би следвало да е предварително
квалифициран, разходите за заплати и осигуровки на работниците и
служителите, работещи във фондацията отпреди предаване на кучетата, както
и разходите за изготвяне на етологична експертиза.
Съдът, след като съобрази събраните по делото доказателства и
приложимия закон, приема за установено от фактическа и правна страна
4
следното:
Предявен е иск с пр.осн. чл.59, ал.1 от ЗЗД/относно редовността на
исковата молба и допустимостта му настоящата инстанция е обвързана от
определение №1786/22.06.2023г., постановено по ч.гр.д.№2060/23г. по описа
на ВКС, III гр.о./.
С Разпореждане за отнемане на животни в полза на държавата и
предоставянето им за временно отглеждане №2/03.04.2020г., издадено от
директора на ОДБХ-Варна към БАБХ при МЗХГ, са отнети 5 бр. кучета
порода питбул-териер, отглеждани в гр.Варна, СО „М.“, ПИ с идентификатор
10135.4501.652, от техния собственик Й.К..Разпореждането е влязло в
сила/след обжалване/ на 12.07.2021г./влизане в сила на решение
№8379/12.07.2021г., постановено по адм.д.№12521/20г. по описа на ВАС/.
С Разпореждане за отнемане на животни в полза на държавата и
предоставянето им за временно отглеждане №3/03.04.2020г., издадено от
директора на ОДБХ-Варна към БАБХ при МЗХГ, са отнети 13 бр. кучета
порода питбул-териер, отглеждани в с.К., ул.“* *“№*, от техния собственик
Й.К..Разпореждането/необжалвано/ е влязло в сила на 18.04.2020г.
С всяко от цитираните разпореждания е разпоредено и отнетите животни
да бъдат предоставени за временно отглеждане в приют за домашни любимци
с рег.№9160-0115, собственост на СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“, гр.Варна, с
адрес на приюта гр.Девня.Според представеното удостоверение за
регистрация на животновъден обект №101/31147 от 15.10.2019г., издадено от
ОДБХ-Варна към БАБХ при МЗХГ, животновъдният обект/от вида „приют“/,
предназначен за отглеждане на кучета с капацитет 300бр. и технология на
отглеждане: в индивидуални клетки и дворчета за разходки, с отговорно
лице/собственик СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“, находящ се в гр.Девня,
Промишлена зона, ПИ с идентификатор 20482.505.30, е вписан в регистъра на
агенцията с ветеринарен регистрационен №9160-0115, нов регистрационен
номер **********.По подадено заявление на 04.06.2020г. е извършена от
ОДБХ-Варна промяна в собствеността на същия обект от СНЦ „Лъки Хънт
Фондейшън“ на Фондация „Лъки хънт проджект“, като е издадено
удостоверение №1808/08.06.2020г.Посоченият в това удостоверение нов
регистрационен номер е идентичен с номерата в предходното удостоверение, а
именно ветеринарен регистрационен №9160-0115, нов регистрационен номер
**********.
Общо 18-те бр. фактически отнети от собственика им на 03.04.2020г.
кучета на същата дата - 03.04.2020г. са били предоставени за временно
отглеждане на трето за настоящото производство лице - СНЦ „Лъки Хънт
Фондейшън“, вкл., съгласно съставените от комисия при ОДБХ-Варна
Протокол №03/03.04.2020г. и Протокол №04/03.04.2020г. за изпълнение на
разпорежданията за отнемане на животните, те са били натоварени от екип на
СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“ от местата, на които са били
намерени/съответно в гр.Варна, СО „М.“ и в с.К./ за отвеждането им в приют с
ветеринарен регистрационен №9160-0115, находящ се в гр.Девня, и за
5
отговорно за пазенето им лице от комисията по протоколите е опредЕ. Е. К.-
член на УС на СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“.
Според представения протокол за предаване от 04.04.2020г. на посочената
дата СНЦ/посочено в протокола като Фондация/ „Лъки Хънт Фондейшън“,
представлявано от С. Х., е предало на Фондация „Лъки хънт проджект“,
представлявано от Ф. С. Б. Р., 18 броя кучета, порода питбул, иззети с
протоколи №3/03.04.2020г. и №4/03.04.2020г., и предадени от държавата на
Фондацията за временно отглеждане, находящи се на територията на приют с
рег. №9160-0115, находящ се в гр.Девня.
На 16.10.2020г. ТД на НАП-Варна е уведомена от ОДБХ-Варна за влязлото
в сила Разпореждане за отнемане на животни в полза на държавата и
предоставянето им за временно отглеждане №3/03.04.2020г. за предприемане
на последващи действия по чл.3, ал.1, т.13 от ЗНАП.Съгласно цитираната
разпоредба, НАП приема, съхранява, управлява и продава всички
конфискувани, отнети и изоставени в полза на държавата имущества, с
изключение на случаите, предвидени в закон.В уведомлението е посочено и че
13-те броя кучета са настанени в СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“ с адрес:
гр.Девня.Със заповед №Д-387/08.03.2021г. на изп.директор на ТД на НАП-
Варна е опредЕ. комисия за констатиране и оставяне на отговорно пазене на
имущество, представляващо 13 бр. кучета, отнети в полза на държавата,
намиращи се на съхранение в СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“, както и е
разпоредено до разпореждане с имуществото същото да се съхранява от СНЦ
„Лъки Хънт Фондейшън“, гр.Девня.С констативен протокол №9/10.03.2021г.
опредЕ.та комисия от ТД на НАП-Варна е констатирала движими вещи-
описаните в същия 13 бр. кучета/идентифицирани всяко по порода, пол и
идентификационен номер/представляващ номер на инжекционния му
транспондер/.С протокол от 10.03.2021г. за отговорно пазене към констативен
протокол №9/10.03.2021г. така констатираното държавно имущество е
оставено за отговорно пазене на Ф. С. Р., посочен като МОЛ на СНЦ „Лъки
Хънт Фондейшън“.Посоченото място, където ще се съхранява имуществото, е
гр.Девня, СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“.
С протокол от 11.03.2021г. СНЦ/посочено в протокола като Фондация/
„Лъки Хънт Фондейшън“, представлявано от С. Х., е предало на Фондация
„Лъки хънт проджект“, представлявана от Ф. С. Б. Р., 13 броя кучета, порода
питбул, предадени от държавата на Фондацията за отговорно пазене от
10.03.2021г., находящи се на територията на приют с рег. №9160-0115,
находящ се в гр.Девня.
На 08.09.2021г. ТД на НАП-Варна е уведомена от ОДБХ-Варна за влязлото
в сила Разпореждане за отнемане на животни в полза на държавата и
предоставянето им за временно отглеждане №2/03.04.2020г. за предприемане
на последващи действия по чл.3, ал.1, т.13 от ЗНАП.В уведомлението е
посочено и че 5-те броя кучета са настанени в СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“
с адрес: гр.Девня.Със заповед №Д-1948/08.10.2021г. на изп.директор на ТД на
НАП-Варна е опредЕ. комисия за констатиране и оставяне на отговорно
6
пазене на имущество-5 бр. кучета, отнети в полза на държавата, намиращи се
на съхранение в СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“, с.К., община Д., както и е
разпоредено до разпореждане с имуществото същото да се съхранява от СНЦ
„Лъки Хънт Фондейшън“, с.К., община Д..С констативен протокол
№28/14.10.2021г. опредЕ.та комисия от ТД на НАП-Варна е констатирала в
с.К., община Д. движими вещи-описаните в същия 5 бр.
кучета/идентифицирани всяко по порода, пол и идентификационен номер/ и ги
е оставила за отговорно пазене на Е. К..Посоченото място, където ще се
съхранява имуществото е с.К., община Д., в приют, собственост на СНЦ
„Лъки Хънт Фондейшън“.
С протокол от 15.10.2021г. СНЦ/посочено в протокола като Фондация/
„Лъки Хънт Фондейшън“, представлявано от С. Х., е предало на Фондация
„Лъки хънт проджект“, представлявана от Ф. С. Б. Р., 5 броя кучета, порода
питбул, предадени от държавата на Фондацията за отговорно пазене, находящи
се на територията на приют с рег. №9169-0034, находящ се в с.К..
Видно от гореустановеното, ответникът е придобил собственост върху
процесните животни, съответно от 18.04.2020г. за 13бр. и от 12.07.2021г. за
останалите 5бр.Всички 18бр. кучета обаче са отнети от техния собственик още
на 03.04.2020г. и са били в държание на държавата от посочената дата, или
макар че все още не е придобила собственост върху тях до влизане в сила на
разпорежданията от 03.04.2020г., тя е тази, която фактически, чрез
съответните си органи, е следвало да съхранява отнетото имущество, или в
случая да отглежда животните, и поради естеството на отнетите вещи е
следвало да извършва разходи за съхранението им.Държавата е предоставила
животните първоначално чрез ОДБХ-Варна за временно отглеждане на СНЦ
„Лъки Хънт Фондейшън“, а след влизане в сила на разпорежданията чрез ТД
на НАП-Варна вещите, вече държавно имущество, са предадени за отговорно
пазене отново на СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“ по неформален договор,
наподобяващ договор за влог.От своя страна СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“ е
предало тези вещи на Фондация „Лъки хънт проджект“.Според показанията на
св.И.М. и св.П.Т., ценени при условията на чл.172 от ГПК, но и същевременно
като неопровергани от останалия събран доказателствен материал,
фондацията е тази, която финансира отглеждането на всички кучета/т.е., вкл. и
процесните/, настанени в приюта.Показанията кореспондират с представените
по делото множество фактури/над 600бр., представени в изпълнение
указанията на първоинстанционния съд на 16.11.2023г., дадени в първото по
делото о.с.з., проведено на 03.11.2023г., вкл. и предвид изслушано в това о.с.з.
заключение на в.л., изготвено въз основа на тези фактури, и друга част,
представени с молба от 14.12.2023г., по дадени указания с определение от
07.12.2023г., вкл. предвид становището на ответника от 05.12.2023г. за липса
при фактурите, представени на 16.11.2023г., на такива, удостоверяващи
закупуването на храна и изграждане на съоръжения, а същевременно
използване на такива от в.л. при изготвяне на заключението, като в тази връзка
са неоснователни оплакванията на ответника за несвоевременно представяне
7
на посочените фактури/ и заключенията на двете ССЕ, и от същите се
установява, че всички разходи по отглеждането на настанените в надлежно
регистрирания като животновъден обект приют за отглеждане на кучета са
извършени от Фондация „Лъки хънт проджект“, която е
получател/платец/купувач по всички фактури.От показанията на св.И.М. и
св.П.Т. се установява, че първоначално кучета са настанени в приюта в
гр.Девня, Промишлена зона, а по-късно в новоизградени съоръжения в обект
на около 1км. от с.К., община Д..Приютът в гр.Девня е този с регистрационен
№9160-0115 по горецитираните удостоверения, издадени от ОДБХ-Варна.Към
м.10.2021г. животните вече са се намирали в обекта, изграден в близост до
с.К., община Д., вкл. според съставения от ТД на НАП-Варна констативен
протокол №28/14.10.2021г.Обстоятелството, че с уведомления, съответно от
24.06.2020г., 07.10.2020г. и 29.03.2021г. СНЦ „Лъки Хънт Фондейшън“/като
лице, на което вещите са предадени за съхранение/ е уведомявало министъра
на финансите, ТД на НАП-Варна, министъра на земеделието и горите, БАБХ и
ОДБХ-Варна, че е приело иззетите на 03.04.2020г. 18 бр. кучета за временно
отглеждане на 03.04.2020г. и от тогава техен екип се грижи за тях/храни,
лекува, обгрижва/, като по решение на сдружението в рамките на един месец
от датата на предаване всички разходи по лечението, отглеждането и
социалната рехабилитация на животните ще са за сметка на сдружението, но
след изтичане на този месец, или считано от 04.05.2020г., държавата, в чиято
полза са отнети животните, следва да поеме разходите по тях, поради което и
да заплаща по 15лв. дневно за всяко куче, не може да опровергае
установеното от посочените фактури и заключения на в.л.Още повече и, че
двете ЮНЦ са свързани лица и какви са вътрешните им отношения е
ирелевантно за настоящото производство, а видно от изпратените на
сдружението отговори от ТД на НАП-Варна е, че му е отказано заплащане на
претендираните суми за отглеждане на животните поради непредставени
разходно-оправдателни документи, като му е предложено животните да му
бъдат предоставени безвъзмездно от държавата, а в замяна тя да не заплаща
сторените до момента разходи по отглеждането им.
От заключението на СИСЕ от 06.11.2023г. на в.л.Т.Ст., кредитирано от съда
като обективно и компетентно дадено в тази му част, се установява, че
направените разходи за храна/гранули/ за 18-те животни/по 1 кг. дневно за
всяко животно/ за процесния период от 04.05.2020г. до 10.05.2022г. възлизат
на 21 726, 72лв., а за вода на 1 854, 72лв.Това са разходи, необходими за
отглеждането им, които държавата си е спестила и така неоснователно
обогатила за сметка на извършилия ги ищец, обеднял със същите суми.
За периода 04.05.2020г. - 10.05.2022г., съгласно заключението на
допълнителната СИСЕ от 08.03.2024г. на в.л.Т.Ст., направените за процесните
18бр. кучета разходи за ваксинация, обезпаразитяване и лечение/по документи
и фактури/, възлизат на 5 184, 99лв.По делото е изслушана и СВМЕ на
в.л.С.Г. от 23.02.2024г., извършила и оглед на животните в приюта в с.К.,
съгласно което направените за процесните кучета разходи за ваксинация,
8
обезпаразитяване и лечение/по документи и фактури/, възлизат на 5 999,
23лв.Видно от обстоятелствената част на това заключение е, че в.л. е
включило в общата сума всички суми, изразходвани за ваксинация,
обезпаразитяване и лечение от началото на приема на кучетата на 03.04.2020г.
до 10.05.2022г.В тази връзка и доколкото процесният период обхваща разходи,
направени само за периода 04.05.2020г. - 10.05.2022г. съдът кредитира
заключението от 08.03.2024г.Също в тази връзка и следва да се посочи, че с
обжалваното решение е присъдена сумата от 5 999, 23лв./част от общо
присъдените 7 199, 23лв., явяващи се сбор на сумите 5 999,
23лв.+1200лв./последната за провеждане на обучение/ като разноски, сторени
от 03.04.2020г. до 10.05.2022г. и в тази му част-за разликата над 5 184, 99лв.
до 5 999, 23лв. - разноски за ваксинация, обезпаразитяване и лечение за
периода 03.04.2020г. до 05.04.2020г. решението е недопустимо и подлежи на
обезсилване като постановено по непредявен иск.Всички останали присъдени
суми съставляват разноски, установени по заключенията на СИСЕ, които
обхващат разходи, сторени само през периода 04.05.2020г. - 10.05.2022г., и по
отношение на същите оплакването на ответника за недопустимост на
решението е неоснователно.Също по заключението на допълнителната СИСЕ
от 08.03.2024г. на в.л.Т.Ст., сторените общи разходи по поддръжката на
обектите, в които се отглеждат кучетата/включени само необходимите като
гориво, консумативи, инструменти, работно облекло, дезинсекция,
дератизация, офис материали, газ и др./ възлизат на 80 310, 76лв.В обекта,
според счетоводни документи, за процесния период се отглеждат общо 250бр.
кучета, съответно съразмерно за 18бр. кучета сумата възлиза на 5 782, 37лв./0,
43лв. за 1 куче за 1 ден/.
В заключението на СИСЕ от 06.11.2023г. е посочена сумата от 44 513, 28лв.
за заплати и осигуровки.По твърдение на ищеца 18-те кучета порода питбул
териер са имали двама гледачи, заети изключително с отглеждането им, както
и в приюта има ветеринарен лекар за всички животни.Така и в.л. е формирало
сумата от 44 513, 28лв. като сбор от сумата от 42 713, 49лв.-работни заплати и
осигуровки по ведомости на двама гледачи за периода 04.05.2020г. -
10.05.2022г., и сумата от 1 799, 79лв., като представляваща 18/250 от общата
сума за заплата и осигуровки на един ветеринарен лекар/24 959, 66лв./ за
същия период.Според показанията на св.И.М., воден от ищеца, за питбулите се
е грижил изключително той/вкл. и предвид агресивната им природа/ и не е
имало друг работник, който да се занимава изключително с тях.При така
установеното, съдът приема, че не е имало друг работник, които да се е
грижил изключително и само за процесните животни, поради което и искането
за присъждане на възнаграждение за втори гледач се явява неоснователно.Така
следва да се присъди общо сумата от 23 156, 53лв./за един гледач-21 356, 74лв.
и съразмерните за ветеринарен лекар от 1 799, 79лв./, съответно претенцията
да се отхвърли за разликата над 23 156, 53лв. до присъдените 44 513, 28лв.
Претендира се от ищеца и сумата от 23 783, 40лв. за амортизации на
изградените за животните съоръжения.Сумата е установена от в.л. чрез
9
прилагане на амортизационната данъчна годишна норма от 15%/за целия
процесния период/ за този вид амортизируем актив съгласно чл.55 от ЗКПО
върху сумата от 78 000лв.Тази сума съставлява сбор от сумите по три
представени от ищеца фактури, съответно за сумата от 18 000лв. от
14.04.2020г., за сумата от 30 000лв. от 26.04.2020г. и за сумата от 30 000лв. от
30.03.2021г., издадени от доставчика „А. Д. 2014“ЕООД с посочено
наименование на стоката/услугата: изграждане на кучешки колибки, монтаж
на дограма, боядисване на сгради, текущ ремонт на сгради, изграждане на
ограда, изхвърляне на боклук, изграждане на бетонен фундамент/без отделни
суми за конкретните дейности/.По делото не са представени доказателства,
установяващи счетоводно заприходяване на подобен актив от ищеца, а и извън
горното амортизационните данъчни годишни норми имат отношение към
счетоводното отчитане на даден актив и не са равнозначни на действителното
изхабяване на вещта.Във фактурите, както и в трите протокола за извършени
СМР, в които е посочено, че са към цитираните фактури, но са с по-ранни дати
от тях, не е упоменато в кои обекти са извършвани СМР.Няма доказателства и,
че така изградените съоръжения са собственост на ищеца, за да настъпи
обедняване в неговата правна сфера.Регистрацията на приюта в гр.Девня на
негово име през м.06.2020г. не удостоверява право на собственост, доколкото
съгласно чл.137, ал.2 от ЗВМД, обектите се регистрират на собствениците или
ползвателите на животновъдни обекти.Същевременно, според показанията на
св.И.М. съоръженията в обекта до с.К. са изградени около 3 години по-късно,
а според показанията на св.Т. те са започнати да се изграждат 10 дни преди
акцията по изземването на животните.При гореустановеното, вкл.
противоречията в свидетелските показания, съдът приема, че така
ангажираните доказателства не установяват твърдяното обедняване на ищеца,
поради което за сумата от 23 783, 40лв. претенцията подлежи на
отхвърляне.Неоснователна е и претенцията за присъждане на сумата от
1200лв. за провеждане на обучение съгласно договор от 20.07.2020г. по
фактура от 11.08.2020г., посочени в заключението на в.л.С.Г..Според
представените сертификати от 12.08.2020г., издадени от Тракийски
университет, гр.Стара Загора, Факултет по ветеринарна медицина, 17бр.
служители, вкл. членовете на управителния съвет на фондацията, са
преминали курс по обучение „Поведение на кучето“.Според посочените в ТР
цели на фондацията, създадена 2018г., същите включват създаване и
стопанисване на приюти за бездомни животни.При посочените цели и
стопанисването на регистриран приют, в който се отглеждат 250 кучета, съдът
приема, че служителите на фондацията би следвало да са обучени за работа с
кучета.Не се установява от сертификатите, че конкретното обучение касае
работа само с кучета порода „питбул териер“, нито, че, за да се отглеждат
кучета от тази порода, е било необходимо преминаването на специално
обучение и то от всички служители на фондацията.Не се касае за необходим
разход за съхраняването и опазването на повереното имущество, поради което
и не може да се предположи, че държавата би следвало да направи този
10
разход, ако чрез своя институция отглеждаше отнетите кучета.
Предвид частичното несъвпадане изводите на настоящата инстанция с тези
на първоинстанционния съд, обжалваното решение следва да бъде отменено в
частите му, с които са присъдени: сумата, представляваща разликата над 23
156, 53лв. до 44 513, 28лв. за заплати и осигуровки, сумата от 23 783, 40лв. за
амортизации и за сумата от 1 200лв./част от 7 199, 23лв./ и за тези части
претенцията се отхвърли.Решението следва да бъде потвърдено за сумите от
21 726, 72лв.-храна, 1 854, 72лв.-вода, 23 156, 53лв.-заплати и осигуровки, 5
184, 99лв.-ваксинация, обезпаразитяване и лечение, и 5 782, 37лв.-общи
разходи за обектите, относими към процесните кучета.В частта, с която е
присъдена разликата над 5 184, 99лв. до 5 999, 23лв. - разноски за ваксинация,
обезпаразитяване и лечение за периода 03.04.2020г. до 05.04.2020г. решението
е недопустимо и подлежи на обезсилване.
Съответно на приетата за основателна част от исковата претенция от
настоящата инстанция-общо 57 705, 33лв. разноските на ищеца за първа
инстанция следва да се редуцират до 2 857, 04лв., съответно решението да се
отмени в частта, с която е присъдена разликата над 2 857, 04лв. до 5 191, 70лв.
Според представения от въззивника списък претендираните пред
настоящата инстанция разноски възлизат на 27 294, 79лв., от които 2 097,
19лв. държавна такса и 25 197, 60лв. юрисконсултско възнаграждение.За
приетата от настоящата инстанция за неоснователна част от претенцията и за
друга част недопустимост на решението, общо за сумата от 47 154, 39лв., на
въззивника се следва държавна такса за въззивно обжалване в размер на 943,
09лв.На осн. чл. 78, ал.8 от ГПК, вр. чл.25, ал.1 и ал.2 от НЗПП съдът определя
юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция в размер на 450лв.,
от което съразмерно на неоснователната част от претенцията и частично
недопустимото решение/47 154, 39лв./ и общия материален интерес пред
настоящата инстанция/104 859, 72лв./ се следват 202, 36лв. или общо разноски
1 145, 45лв.Въззиваемата страна не е представила доказателства за извършени
пред настоящата инстанция разноски, предвид което такива не й се присъждат
съразмерно основателната част от претенцията.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение №401/15.04.2024г., постановено по гр.д.
№1037/22г. по описа на ВОС, гр.о., в частта му, с която Държавата,
представлявана от министъра на финансите, е осъдена да заплати на
Фондация „Лъки хънт проджект“, гр.Варна, обезщетение за неоснователното
обогатяване чрез спестяване на разноските за отглеждане на 18 броя кучета
порода питбул-териер в периода от 04.05.2020г. до 10.05.2022г., както следва:
храна - 21 726, 72лв., вода - 1 854, 72лв., заплати и осигуровки на гледачи -
23 156, 53лв., ваксинация, обезпаразитяване и лечение - 5 184, 99лв. и общи
разходи в обектите, където са отглеждани кучетата, относими само към
11
процесните - 5 782, 37лв., на осн. чл.59 ЗЗД, ведно със законната лихва,
считано от датата на предявяване на исковете - 12.05.2022г. до датата на
окончателното плащане, както и сумата 2 857, 04лв., разноски по списък,
съразмерно уважената част от исковете, на осн. чл.78, ал.1 от ГПК.
ОТМЕНЯ решение №401/15.04.2024г., постановено по гр.д.№1037/22г. по
описа на ВОС, гр.о., в частта му, с която Държавата, представлявана от
министъра на финансите, е осъдена да заплати на Фондация „Лъки хънт
проджект“, гр.Варна, обезщетение за неоснователното обогатяване чрез
спестяване на разноските за отглеждане на 18 броя кучета порода питбул-
териер в периода от 04.05.2020г. до 10.05.2022г., както следва: заплати и
осигуровки на гледачи - за разликата над 23 156, 53лв. до 44 513, 28лв.,
амортизации на изградените съоръжения - 23 783, 40лв., ваксинация,
обезпаразитяване и лечение - за разликата над 5 999, 23лв. до 7 199, 23лв., на
осн. чл.59 ЗЗД, ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване
на исковете - 12.05.2022г. до датата на окончателното плащане, както и сумата,
представляваща разликата над 2 857, 04лв. до 5 191, 70лв., разноски по
списък, съразмерно уважената част от исковете, на осн. чл.78, ал.1 от ГПК и
вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТХВЪРЛЯ иска на Фондация „Лъки хънт проджект“, ЕИК *********,
против Държавата, представлявана от министъра на финансите, за заплащане
на обезщетение за неоснователното обогатяване чрез спестяване на
разноските за отглеждане на 18 броя кучета порода питбул-териер в периода от
04.05.2020г. до 10.05.2022г., в частта му, както следва: заплати и осигуровки
на гледачи - за разликата над 23 156, 43лв. до 44 513, 28лв., амортизации на
изградените съоръжения - 23 783, 40лв., ваксинация, обезпаразитяване и
лечение - за разликата над 5 999, 23лв. до 7 199, 23лв., на осн. чл.59 от ЗЗД.
ОБЕЗСИЛВА решение №401/15.04.2024г., постановено по гр.д.№1037/22г.
по описа на ВОС, гр.о, в частта му, с която Държавата, представлявана от
министъра на финансите, е осъдена да заплати на Фондация „Лъки хънт
проджект“, гр.Варна, обезщетение за неоснователното обогатяване чрез
спестяване на разноските за отглеждане на 18 броя кучета порода питбул-
териер в периода от 03.04.2020г. до 03.05.2020г., както следва: ваксинация,
обезпаразитяване и лечение - за сумата, представляваща разликата над 5 184,
99лв. до 5 999, 23лв., ведно със законната лихва, считано от датата на
предявяване на иска - 12.05.2022г. до датата на окончателното плащане.
ОСЪЖДА Фондация „Лъки хънт проджект“, ЕИК *********, да заплати на
Държавата, представлявана от министъра на финансите, сумата от 1 145,
45лв., представляваща съдебно-деловодни разноски, сторени пред въззивна
инстанция, на осн. чл.78, ал.3 от ГПК.
Решението подлежи на обжалване при условията на чл.280, ал.1 и ал.2 от
ГПК в едномесечен срок от връчването му на страните пред Върховен
касационен съд.
12
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
13