Решение по дело №4717/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 723
Дата: 18 май 2022 г.
Съдия: Дияна Атанасова Николова
Дело: 20214430104717
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 723
гр. Плевен, 18.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, III ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Дияна Ат. Николова
при участието на секретаря Габриела Ст. Василева
като разгледа докладваното от Дияна Ат. Николова Гражданско дело №
20214430104717 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното :


Производството е по иск с правно основание чл.422 ал.1 вр.чл.415
ал.1 от ГПК вр. чл.79 ЗЗД вр. чл.92 ЗЗД.
Делото е образувано въз основа на депозирана искова молба от ***
против Г.А., в която се твърди следното : въз основа на подадено заявление за
издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл.410
от ГПК, срещу Г. ИВ. АС. е образувано ч.гр.д. №2543/2021 г. по описа на
Районен съд Плевен. Против длъжника е издадена Заповед за изпълнение на
парично задължение в размер на 803.42 лв. Във връзка с връчване на
заповедта за изпълнение на парично задължение на длъжника при условията
на чл.47 ал.5 ГПК, се предявява на основание чл.422, вр. чл.415 ГПК иск за
установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение в размер на
803.42 лв. (осемстотин и три лв. и 42 ст.), която сума представлява цена на
потребени и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги; незаплатени лизингови вноски и неустойка за предсрочно
прекратяване на договор/и за мобилни услуги.
1
Твърди се, че Г. ИВ. АС. е абонат на дружеството-доставчик на
мобилни услуги *** със сключени договори, както следва:
- Договор за мобилни услуги от 26.06.2017 г., за ползване на мобилен
номер *** със срок на действие 24 месеца до 26.06.2019 г. с избран абонамент
***.
По силата на последно сключено към него Допълнително
споразумение от дата 10.07.2018 г. абонатът е предпочел нов абонаментен
план *** със срок на действие 24 месеца до 10.07.2020 г. Във връзка със
сключения абонамент на същата дата 10.07.2020 г.
- Договор за мобилни услуги от 28.08.2017 г., за ползване на мобилен
номер *** със срок на действие 24 месеца до 28.08.2019 г. с избран абонамент
***.
По силата на последно сключено към него Допълнително
споразумение от дата 10.07.2018 г. абонатът е предпочел нов абонаментен
план *** със срок на действие 24 месеца до 10.07.2020 г. Абонатът е сключил
и Договор за лизинг от същата дата 10.07.2018 г., по силата на който му е
предоставено за ползване мобилно устройство HUAWEI Р20 Lite Dual Blue за
период от 23 месеца срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер
на 22.59 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор,
както и с правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора
срещу заплащане на допълнителна сума от 22.59 лв. да придобие
собствеността върху лизинговата вещ /чл.1, ал.2 от договора за лизинг/.
Видно от т. 7 от договора е, че общата лизингова цена с избрания абонамент,
на която устройството е предоставено е в размер на 542.16 лв., докато
стандартната такава е 859.90 лв. - т. е. направената на абоната отстъпка
възлиза на сума в размер на 317.74 лв.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под
клиентския номер на абоната № ***.
Съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор „ при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която
2
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. “.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 15.03.2019 до
дата 14.07.2019 г. *** е издал:
- Фактура №*** г. за отчетния период на потребление от
15.03.2019¬14.04.2019 г. с дължима стойност за плащане в размер на 84.72 лв.
за месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги,
от които: за мобилен номер ***: 20.82 лв. без ДДС за месечен абонаментен
план; за мобилен номер ***: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонаментен план;
5.82 лв. безд ДДС за Такса за услуга Upgrade; 22.59 лв. за месечна лизингова
вноска;
Дължимата сума е платима в срок 30.04.2019 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
Фактура №*** г. за отчетния период на потребление от
15.04.2019¬14.05.2019 с дължима стойност за плащане в размер на 99.27 лв.
за месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги,
от които:
за мобилен номер ***: 20.82 лв. без ДДС за месечен абонаментен план;
1.24 лв. без ДДС за Временно възстановяване на изходящия трафик; 2.00 лв.
за Дарения и потребление извън месечния абонамент - 3.33 лв. без ДДС за
Допълнителни Услуги Мобилен Интернет; 0.87 лв. без ДДС за Други услуги
(номера 0700/0800/00800); за мобилен номер ***: 25.82 лв. без ДДС за
месечен абонаментен план; 5.82 лв. без ДДС за Такса за услуга Upgrade; 22.59
лв. за месечна лизингова вноска; 1.24 лв. без ДДС за Временно
възстановяване на изходящия трафик; и потребление извън месечния
абонамент- 0.83 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 0.76 лв. без
ДДС за Кратки текстови съобщения (SMS);
Дължимата сума е платима в срок 30.05.2019 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера Към
фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни
номера, Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от предходния
отчетен период в размер на 84.72 лв., при което общодължимата задължение
възлиза на сума в размер на 183.99 лв.
Фактура №*** г. за отчетния период на потребление от 15.05.2019 ¬
3
14.06.2019 с дължима стойност за плащане в размер на 85.54 лв. за месечни
абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги, от които:
за мобилен номер ***: 20.82 лв. без ДДС за месечен абонаментен план;
за мобилен номер ***: 25.82 лв. без ДДС за месечен абонаментен план; 5.82
лв. без ДДС за Такса за услуга Upgrade; 22.59 лв. за месечна лизингова
вноска;;
Дължимата сума е платима в срок 30.06.2019 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера Към
фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни
номера, Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от предходния
отчетен период в размер на 183.99 лв., при което общо дължимата
задължение възлиза на сума в размер на 269.53 лв.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на *** България дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в общ размер на 269.53 лв.
С Кредитно известие №**********/15.07.2019 г. е извършена корекция
по дълга като е сторнирана сумата в размер на - 8.61 лв. без ДДС за *** и в
размер на - 6.94 лв. без ДДС за *** за върнати на абоната пропорционално
начислени при сключване на абонамента такси начислена е и дължимата се
лизингова вноска в размер на 22.59 лв., и е отразен незаплатения баланс в
размер на 269.53 лв., за предходните три отчетни периода, при което
задължението за плащане възлиза на сума в размер на 280.44лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 280.44 лв. е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесиите договори за
услуги, като във връзка е чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор,
*** е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника за
ползваните абонаменти и е издал Крайна фактура № *** от 15.08.2019 г. За
посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението
си да заплати на *** *** сумите за месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на
неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по реда
на чл. 31а от Общите условия. След изтичането на срока за плащане, указан
във всяка от издадените месечни фактури и при нерегистрирано плащане на
4
дължимата сума, последователно се ограничават първо изходящите
обаждания, впоследствие и входящите обаждания на абоната, като
операторът неколкокоратно праща сме - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от
страна на Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за
което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен е пореден
шанс за плащане на дължимите месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането
на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е определен,
длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл.49 от Общите Условия, *** има право да получава в срок
всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на
уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на
което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, ***
има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или при
условията на т.196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор
е потребителя или да откаже сключване на нов договор е него. Нито законът,
нито договорените между страните условия, вменяват задължение на
кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При
това положение за мобилня оператор е възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при това без
необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до
този момент. Датата на деактивация на процесиите абонаменти е 09.08.2019
г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане
и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- *** за мобилен номер *** до 10.07.2020 г., съгласно Допълнителното
споразумение от дата 10.07.2018 г.;
5
- *** за мобилен номер *** до 10.07.2020 г., съгласно Допълнителното
споразумение от дата 10.07.2018 г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в
крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между
*** и Комисия за защита на потребителите относно начина на формиране на
неустойките, претендирани при предсрочно прекратяванае на договорен
абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 274.49 лв. е
формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т. 11 от
договорите (Радел II, т.1 от Допълнителните споразумения).
Претендираната неустойка в размер на 274.49 лв. представяваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т.11 от договорите Раздел II, т.1 от Допълнителните
споразумения), в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане
на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по
нарушение на задълженията му по договора или приложения/документи
свързани е него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в размер на всички
стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до
изтичане на уговорения срок, като сумата не може да надвишава трикратния
размер на стандартните месечни абонамент, взети без ДДС, а в случай, че е
предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент, потребителят дължи
и възстановяване на част от стойността на ползваните отстъпки,
съответстващи на оставащия срок на договора. В случаите, в които на абоната
е предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно
посоченото в подписания договор или по предходно подписан документ,
чиито срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част от разликата между
стандартната цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно
ценовата листа, действаща към момента на сключване на договора и
заплатената от него при предоставянето Му (в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия
СРОК на договора. Видно е, че уговорената клауза е в унисон е
предписанията на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в
6
постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 274.49 лв. се формира, както следва:
1/ Във връзка с договорния абонамент от дата 10.07.2018 г. за мобилен
номер ***
- 77.46 лв. представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси, взети без ДДС и 134.57 лв., представляваща неустойка за предоставено
за ползване устройство HUAWEI Р20 Lite Dual Blue, е отстъпка от
стандартната цена в размер на 317.74, съгласно Раздел 2 от договора за
мобилни услуги от дата 10.07.2018 г.;
2/ Във връзка е договорния абонамент от дата 10.07.2018 г. за мобилен
номер ***
- 62.46 лв. представляваща стойността на 3 месечни абонаментни
такси, взети без ДДС
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и
преустановяване на предоставяните услуги, на основание т.12, ал.2 от Общите
условия, приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски
за предоставените на абоната мобилни устройства - HUAWEI Р20 Lite Dual
Blue ся обявени за предсрочно изискуеми. Съгласно чл.З (2) от
договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния номер „Месечните
лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от
лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на
задълженията на лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни
услуги, съгласно сключения между страните договор за предоставяне на
такива услуги и Общите условия на „ *** ***
При сключване на процесиите договори е посочена предпочетена дата
на фактуриране на услугите 5-то число от месеца. Така, падежът на
лизинговите вноски е указания в месечните фактури срок за заплащане на
фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното
прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за
ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно
7
изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези
договори плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите
вноски, дължими от месеца на издаване на крайната фактура м. 08.2019г. до
края на уговорения погасителен план по всеки договор, както следва:
За мобилно устройство марка HUAWEI P2Q Lite Dual Blue, се дължи
цената в размер на 248.49 лв., представляваща 10 бр. незаплатени лизингови
вноски, дължими за периода от месец 8/2019 г. до месец 6/2020 г., съгласно
уговорения погасителен план и една допълнителна вноска за изкупуване на
устройството в размер на 22.59 лв.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „*** *** ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на
Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни
услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, *** има право да получава в
срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаща
определените от *** цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27
от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно
от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените
от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило
правото на *** /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния
договор на ответника. При неспазване на което и да е задължение по част XIII
от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от
другите задължения на потребителя, *** има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати
едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване
на нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права
и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите,
индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
8
В чл.20 от Общите условия е посочено, че всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на ***. Съгласно чл.23, б) месечния абонамент осигурява достъп до
услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за
поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в
размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума.
Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви
допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания,
които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия
плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При
неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на
законната лихва за всеки ден закъснение.
В конкретния случай ответникът е подписал договор за услуги с
мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не
ги е заплатил. Изпълнен е фактическият състав на едно договорно
неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане,
но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.
Съдът е сезиран с искане да постанови решение, с което да признае за
установено по отношение на ответника Г. ИВ. АС., ЕГН ********** е адрес
*** че към него съществува изискуемо вземане на ищеца „*** ***, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление в град ***, представлявано от ***, за
сумите, както следва: 280.44лв., представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по договори с
абонатен номер №***, за които са издадени фактури *** г., ***г., *** г.,
9
**********/15.07.2019г. за периода от 15.03.2019 г. до 14.07.2019 г., ведно със
законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по
реда на чл. 41 ГПК до окончателното плащане на сумата; 248.49 лв.,
представляваща незаплатени лизингови вноски по Договор за лизинг от дата
10.07.2018 г., сключен във връзка е договорен абонамент за номер ***, по
силата на който абонатът е взел мобилно устройство HUAWEI Р20 Lite Dual
Blue; 274.49лв., представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, от които:
- 212.03 лв. (Двеста и дванадесет лв. и 3 ст.) - неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 10.07.2018 г. за мобилен номер
***;
- 62.46 лв. (шестдесет и два лв. и 46 ст.) - неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 10.07.2018 г. за мобилен номер
***.
Претендират се и разноски, вкл. за заповедното производство.
В срок е депозиран писмен отговор от ответната страна, чрез
назначения особен представител адв.Л.П., с който искът се оспорва.
Оспорва се автентичността на представените с исковата молба
договори за мобилни услуги от 26.06.2017 г. по заявка № *** и от 28.08.2017
г. по заявка № ***, както и на двете допълнителни споразумения към тях от
10.07.2018 г. Моли на основание чл. 183 от ГПК съдът да задължи ищцовото
дружество да представи оригиналите от така оспорените документи.
Счита, че процесиите договори за мобилни услуги не отговарят на
императивната разпоредба на чл.228, ал.1 от ЗЕС, и в частност нарушено е
изискването на т.4 на посочения текст, доколкото в договора не се съдържат
условията за подновяване и прекратяване на услугите, и в т.ч.: минималното
потребление за възползване от условията; таксите, свързани с преносимостта
на номера; неустойките и обезщетенията; правото на едностранно
прекратяване на договора от страна на абоната с едномесечно предизвестие.
Доколкото не е спазено горното изискване на закона, то така сключените
между Г. ИВ. АС. и „*** *** договори се явяват нищожни поради
противоречието му със закона на основание чл.26, ал.1, предл.1 от ЗЗД, с
оглед на което и същите не са породили своето правно действие, респ. не
обвързват ответника.
10
На следващо място, оспорва предоставянето на съответните мобилна
услуга. При положение, че мобилна услуга не е била предоставена, за Г.А. в
качеството му на потребител не възниквало и насрещното задължение за
заплащане на съответните такси, с оглед на което счита и, че начислените по
фактури №№ *** г., *** г., *** и **********/ 15.08.2019г. - суми за месечни
абонаментни такси не са дължими.
Излага, че дори да бъде установено, че мобилна услуга е предоставена,
оспорва, че доколкото издадените фактури са частни свидетелстващи
документи, неподписани от клиента, които удостоверяват изгодни за издателя
факти, същите могат да служат като писмени доказателства относно
дължимостта на сумите. Счита, че от същите не става ясно, какви услуги е
използвал ответника и какви са били предоставени от страна на ищеца, броя
на използваните от ответника услуги, времето, обема им, както и начина на
определяне на тяхната цена. Така издадените фактури представляват
единствено и само покана за плащане, но сами по себе си не могат да доведат
до извод, че посочените в тях задължения действително са възникнали.
По отношение на претендираните суми за незаплатени лизингови
вноски за мобилно устройство HUAWEIР20 Lite Dual Blue в размер на 248, 49
лв. заявява следното: В чл.11 ал.2 от общите условия на договора за лизинг е
посочено, че при разваляне на договора, по вина на лизингополучателя,
същият дължи неустойка, в размер на оставащите незаплатени месечни
вноски до края на срока на договора за лизинг. Установена е възможност на
страните - чл.10 ал. 1 от ОУ, да прекратят договора за лизинг, при
неизпълнение на задълженията по него, едностранно, като съобразно ал. 2,
всяка от страните има право да иска разваляне на договора по съдебен ред, в
случай, че в 10-дневен срок от получаване на писменото предизвестие,
неизправната страна не го е отстранила. Съобразно чл. 11, ал. 1 от ОУ,
лизингодателят може да развали договора и при неизпълнение на договора за
мобилни услуги. В случая, в исковата молба, ищецът обосновава
настъпването на прекратяване на договора за лизинг и предсрочната
изискуемост на задължението по него за заплащане на лизинговите вноски до
края на срока на договора, с факта на предсрочно прекратяване на договорите
за мобилни услуги. Твърди се също, че в случая ищецът е реализирал правото
си да обяви за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, по договора за
лизинг, с факта на прекратяване на договорите за мобилни услуги. По делото
11
не се установява по безспорен начин факта на едностранното прекратяване на
договора за мобилни услуги, което от своя страна да е предпоставка за
едностранно прекратяване на договора за лизинг. По делото не се установява
от страна на доставчика да е изпратено уведомление до лизингополучателя, с
което същият да е уведомен за прекратяване на договора за лизинг. Изрично в
договора за лизинг е посочено, че договорът се разваля с едностранно
писмено волеизлявление до насрещната страна, като по арг. ал. 2. на чл.11 от
ОУ, следва да даде 10 - дневен срок за изпълнение, след което за
лизингодателя възниква правото да развали договора по съдебен ред,
независимо от основанието- поради неизпълнение на самият договор за
лизинг или на договора за мобилни услуги. Писмената форма за доказване
произтича както от изричната регламентация в чл.87, ал.2 от ЗЗД, така и по
арг. от чл.164 ал.1 т. 5 от ГПК, предвиждаща забрана за установяване
прекратяването на писмени съглашения с гласни доказателства. В
разглеждания случай по делото не се твърди и не се установява операторът да
е отправял до абоната писмено предизвестие за разваляне на договора, с което
му предоставя подходящ срок за изпълнение. С оглед на това счита, че не е
възникнало задължение за заплащане на остатъка от лизинговите вноски за
предоставеното по договора мобилно устройство HUAWEI Р20 Lite Dual Blue,
доколкото не е налице отправено каквото и да било предизвестие за разваляне
на договора или уведомление относно настъпване предсрочната изискуемост
на лизинговите вноски.
По отношение на претендираната сума в общ размер на 274, 49 лв. за
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент за мобилен
номер +*** и мобилен номер +*** заявява, че договор за мобилни услуги от
26.06.2017 г., сключен по заявка № ***, и договор за мобилни услуги от
28.08.2017 г., сключен по заявка №***, не обвързват ответника по
съображенията, подробно изложени по-горе в настоящия отговор. В този
смисъл, считам и, че задължения за заплащане на неустойка е оглед
предсрочното прекратяване на договорите не е възникнало. Съответно счита,
че клаузите за неустойка са нищожни, като аргументите са следните :
Със задължителните разяснения, дадени с т. 4 от ТР № 1/15.06.2010г.
по тълк. д. № 1/2009 г. ОСТК на ВКС, е установено, че неустойката следва да
се приеме за нищожна на основание чл.26 ал.1, предложение трето ЗЗД,
когато единствената цел, за която е уговорена, излиза извън присъщите й
12
обезпечителна, обезщетителна и санкционна функции, като преценката за
нищожност се прави за всеки конкретен случай към момента на сключване на
договора при съблюдаване и на примерно изброените критерии: естеството
им на парични или на непарични и размерът на задълженията, изпълнението
на които се обезпечава с неустойка; дали изпълнението на задължението е
обезпечено с други правни способи-поръчителство, залог, ипотека и др.; вид
на уговорената неустойка /компенсаторна или мораторна/ и вида на
неизпълнение на задължението - съществено или за незначителна негова част;
съотношението между размера на уговорената неустойка и очакваните от
неизпълнение на задължението вреди. В случая предвидената в договорите за
мобилни услуги неустойка е в размер на сбора на всички месечни
абонаментни такси до края на срока на договора, след предсрочното му
прекратяване. Следователно по този начин потребителят следва да заплати
всички дължими месечни такси без да получава насрещна престация и да
ползва предоставените от оператора услуги. Т. е. операторът получава
очакваната и уговорена печалба от договора без да дължи насрещна
престация до края на срока, предвид предсрочното му прекратяване. Така
уговорената неустойка е установена в противоречие с добрите нрави и
конкретно с нормите на добросъвестността, тъй като излиза извън обичайните
обезпечителна, обезщетителна и санкционна функции на неустоечните
клаузи. В случая вредата от неизпълнение на задължението на ответника, като
длъжник, не е съизмерима със стойността, която кредиторът би получил при
удовлетворяване на интереса му от изпълнение на договорите, доколкото тази
стойност е дължима от страна на потребителя при изпълнение на насрещното
задължение на кредитора. По този начин, макар договорът да е прекратен,
абонатът остава задължен за заплащане на всички месечни абонаментни
такси, без да може да ползва установените в договора услуги. Така
установени клаузите за неустойка, като нищожни и установени в
противоречие с добрите нрави, не пораждат задължение за потребителя на
мобилни услуги. В този смисъл е практиката на Върховния касационен съд,
обективирана в Решение №193/09.05.2016 г. по т.д. №2659/2014 г., ТК, I т.о.
на ВКС и Решение № 110/21.07.2016 г. по т.д. №1226/2015 г., ТК, I т. о. на
ВКС. Обстоятелството, че в случая кредиторът претендира заплащане на
неустойката частично, а именно в размер на сбора от три месечни
абонаментни такси, не санира недействителността на клаузата, която
13
представлява правопораждащият юридически факт - нормата, установяваща
неустоечното задължение. Счита, че последната е изцяло недействителна, и
съгласно същата не може да се претендира дори частично изпълнение.
Моли съда да отхвърли иска.
В о.с.з. не се явява представител на ищцовата страна, но е депозирано
подробно писмено становище от адв.В.Г..
В о.с.з. ответникът се представлява от особения представител адв.Л.П.,
която оспорва исковата претенция и навежда доводи в представено по делото
писмено изявление.
Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, доводите на
страните и разпоредбите на закона намира за установено следното от
фактическа и правна страна страна :
Предявеният иск е допустим, с оглед спазване срока за предявяването
му, регламентиран в ГПК. По същество е изцяло основателен и доказан.
От приетото по делото ч.гр.д. №2543/2021год. се установява, че
същото е образувано на 19.04.2021год., като по заявление на ищеца на
основание чл.410 от ГПК срещу длъжника /сега ответник/ е издадена заповед
за изпълнение за сумите, предмет на настоящото исково производство , на
същото правно основание. Налице е идентичност на вземането по основание
и размер в заповедното и в исковото производство.
По делото са приети писмени доказателства - процесните договори,
фактури, от които се доказва наличе на описаната в исковата молба
облигационна връзка между ищеца и ответника, по силата, на която ищецът е
предоставил далекосъобщителни услуги на ответника срещу задължението му
да заплаща месечна такса съобразно изразходваните от него услуги, както и
съответни телефонни апарати. В случая особеният представител е оспорил
подписа на ответника в процесните документи, но от приетото заключение на
ВЛ по графическата експретиза /л.112 и сл. от делото / се установява, че
подписите за „потребител“, „абонат“ и „лизингополучател“ в оспорените
документи – договор за мобилни услуги от 28.08.2017год., декларация за
съгласие, договор за мобилни услуги от 26.06.2017год., декларация за
съгласие от 26.06.2017год., допълнителни споразумения от 10.07.2018год.,
договор за лизинг от 10.07.2018год. и декларация - съгласие от същата дата са
положени от ответника в процеса. Претенцията на ищеца обхваща
14
претендирано вземане за неизплатени от ответната страна месечни
абонаментни такси по месечен абонамент, потребени услуги, лизингови
вноски и неустойки, което произтича от сключването на договори за мобилни
услуги. По делото е прието заключение на ВЛ В.В., от което се установява, че
за периода от 15.03.2019год. до 14.07.2019год. ищецът е предоставил
потребелние на ползвания от абоната мобилен номер *** ***, като за
разходваното потребление ищецът е издал фактури, извлечения от общото
потребление и детайлното потребление за всеки мобилен номер; начислената
сума за потребление се изчислява автоматичто от съответните системи за
генериран трафик в посочения период и се поставя във фактурите;
начислените суми за неустойки са в размер три месечни такси спрямо
договорените с КЗП условия, сключени следз 12.01.2018год.; начислената
неустойка за мобилен апарат е съобразена с ползваните лизингови вноски-
мобилен номер *** – 134,57лв. Ето защо наведените от особения
представител доводи за липса на доказателства за реално предоставени от
ищеца на ответника мобилни услуги, отразени в договорите, за вярното
отчитане на същите и тарифиране и фактуриране, съдът приема за
несъстоятелни.
Що се отнася до претенцията на ищеца за неустойки, същите следва
да се присъдят така, както се претендират, т.к. са уговорени размерът на
същата да не надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти. Т.к. тази неустойка е договорена между страните и не
противоречи на добрите нрави, съдът намира, че същата следва да се
присъди.
Налице са доказателства за това, че действието на договорите с
основание е предсрочно прекратено поради виновно неизпълнение на
задълженията по сключените договори от страна на ответника. Няма
доказателства същият да е извършил надлежно плащане във вр. с вземането
на ищеца, поради което предявеният иск се явява изцяло основателен и
доказан и следва да бъде уважен.
По отношение разноските по делото : на ищеца следва да се
присъдят изцяло направените по делото разноски, а именно : за исковото
производство – разноски в общ размер 1176лв., респективно за заповедното
производство – 25,00лв. – внесена държавна такса и адвокатско
15
възнаграждение за един адвокат – 180лв.
Воден от горното, съдът

РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание чл.422 ал.1 от ГПК вр.
чл.79 от ЗЗД, че Г. ИВ. АС., ЕГН **********, с настоящ адрес: ***
представляван по делото от особен представител адв.Л.П. от ПлАК, ДЪЛЖИ
на „*****, с предишно наименование „*** ***, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: *** пълномощник адв. В.Г. – САК, съдебен адрес и
адрес за призоваване и съобщения: *** сумата 280.44лв., представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги, по договори с абонатен номер №***, за които са издадени
фактури *** г., ***г., *** г., **********/15.07.2019г. за периода от 15.03.2019
г. до 14.07.2019 г.; сумата 248.49 лв., представляваща незаплатени лизингови
вноски по Договор за лизинг от дата 10.07.2018 г., сключен във връзка е
договорен абонамент за номер ***, по силата на който абонатът е взел
мобилно устройство HUAWEI Р20 Lite Dual Blue; сумата 274.49лв.,
представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент, от които: 212.03 лв. - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 10.07.2018 г. за мобилен номер ***; 62.46 лв. -
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
10.07.2018 г. за мобилен номер ***, ведно със законната лихва върху
главницата, считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410
от ГПК – 19.04.2021год., до окончателното плащане на сумата и за които
суми е издадена заповед за изпълнение по ч.гр.д.№ 2543/2021год. по описа
на ПлРС.
ОСЪЖДА на основание чл.78 ал.1 от ГПК Г. ИВ. АС., ЕГН
**********, с настоящ адрес: *** ДА ЗАПЛАТИ на „*****, с предишно
наименование „*** ***, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***
пълномощник адв. В.Г. – САК, съдебен адрес и адрес за призоваване и
съобщения: ** ** разноски, както следва : за исковото производство –
1176лв. и разноски за заповедното производство по ч.гр.д. №2543/2021год. по
описа на ПлРС – 25лв. – внесена държавна такса и адвокатско
16
възнаграждение за един адвокат – 180лв.
Решението може да се обжалва с въззивна жалба чрез Плевенски
районен съд пред Плевенски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването
му на страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
17