Р Е
Ш Е Н И Е
гр.Етрополе, 01.04.2020
год.
в името
на народа
Етрополски районен
съд в публично заседание на двадесет и седми
ноември през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАЯ НИКОЛОВА
при секретаря: КЛИМЕНТИНА ЧИКОВА и при участието на прокурора:....................
като разгледа докладваното от Председателя НАХ дело № 00080 по описа за 2019
година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и
следващите от ЗАНН.
Д.Р.Д., в качеството си на К. ***,
обжалва Наказателно постановление № 11-01-9602018/14.06.2019 год. на
Директора на А.з.д.ф.и. ***, с което за нарушение на чл.126 от Закона за
публичните финанси, на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната
финансова инспекция /ЗДФИ/ му е наложено административно наказание – глоба в
размер на 200.00 лева. Твърди, че нарушението, което се твърди в НП е маловажен
случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Твърди, че при издаване на НП са допуснати
съществени нарушения на материалните разпоредби на закона, с което същото се
явява и немотивирано. Не са установени всички факти и обстоятелства, необходими
за разкриване на обективната истина, а така установените не би следвало да
водят до направените от АНО изводи.
Моли НП да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателят Д., чрез пълномощника си адв.А. Г., поддържа
жалбата и моли да бъде уважена. Твърди, че използването на средствата са били
за задоволяване на обществен интерес, в случая за почистване на улици от
уличната мрежа, тъй като за тази дейност е нямало средства в общината.
Средствата не са били разходени за някакви други цели, а за снегопочистване.
З.А.з.д.ф.и. ***
в съдебно заседание не се явява
представител.
В съдебно заседание не се явява представител на
РП-Етрополе, редовно призована.
Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства, прие че
жалбата е подадена в законоустановения срок, атакува подлежащ на обжалване
административен акт, поради което е допустима, но разгледана по същество е неоснователна, поради следните съображения:
Към 31.12.2016 г. в Община Етрополе, гр. Етрополе, Софийска област, Д.Р.Д., в качеството си на к. *** и на първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината, е финансирал разходи в общ размер на 103 734,14 лева за извършени дейности по зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе с временно свободни средства от трансферите за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснати на Община Етрополе със Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. и със Закона за държавния бюджет на Република България за 2016 година. Извършените разходи нямат характер на разходи, свързани с дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, като в резултат на това е променено предназначението на предоставените средства от държавния бюджет за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в края на бюджетната 2016 година.
Община Етрополе попада в обхвата на държавната финансова
инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция (ЗДФИ). Кметът на община Етрополе е
първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината по смисъла на чл.
11, ал. 3, изр. второ от Закона за публичните финанси (ЗПФ) и като такъв
съставя, изпълнява и отчита бюджета на общината. Съгласно чл. 11, ал. 4 от ЗПФ,
правомощията на съответния разпоредител с бюджет може да се делегират от
съответния първостепенен разпоредител с бюджет на негов заместник, като
делегирането не освобождава първостепенния разпоредител с бюджет от отговорност
за изпълнение на делегираните правомощия.
При извършената финансова инспекция на Община Етрополе се установява следната фактическа обстановка:
Съгласно представена справка с изх. № 15-00-92-009/28.09.2018 г., към 01.01.2016 г. в Община Етрополе е наличен преходен остатък от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат на Общината със Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2015 г., в размер на 68 294,16 лева. Средствата са прехвърлени от Системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА) по бюджетната сметка на Община Етрополе, за да бъдат използвани за финансиране на дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища и през 2016 година.
Със ЗДБРБ за 2016г. на Община Етрополе е отпуснат трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в размер на 154 300,00 лева. Видно от представени лимити на разпоредител с бюджетни средства, на 21.01.2016 г. по сметката на Община Етрополе са постъпили средства в размер на 115 725,00 лева, а на 28.10.2016 г. по сметката на Общината са постъпили средства в размер на 38 575,00 лева, представляващи съответно 75% и 25% от определения трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища за 2016 година. Отпуснатите средства са целеви и следва да бъдат разходвани само за финансиране на дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища.
Закона за пътищата урежда обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура в Република България. От обхвата на Закона за пътищата са изключени: улиците в населените места и селищните образувания, с изключение на онези от тях, които едновременно са участъци от републикански или общински пътища; селскостопанските пътища, осигуряващи достъп до земеделски земи; горските пътища и частните пътища, неотворени за обществено ползване.
На 18.11.2015 г. в резултат на проведена открита процедура по реда на чл. 16, ал. 8 от Закона за обществените поръчки (отменен) между Община Етрополе и определения изпълнител „Д.” ЕООД, гр. Е., е сключен договор МЮбП-15 за изпълнение на обособена позиция №1 и обособена позиция №2 от обществена поръчка с предмет: „Снегопочистване, опесъчаване и мероприятия срещу заледяване на уличната мрежа в гр. Етрополе, селата на община Етрополе и общинската пътна мрежа за зимния период 2015-2016 година”. Срокът за изпълнение на договор №ОбП-15/18.11.2015 г. е до 30.04.2016 година.
В предмета на обществената поръчка е включен и участък от републикански път Н-37 Джурово - Етрополе - Златица е дължина от 4.907 км. Дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път П-З7 Джурово - Етрополе - Златица се финансират със средства, отпуснати на Община Етрополе от Агенция „Пътна инфраструктура”, както и със собствени средства на Общината.
Съгласно справка с изх. №15-00-92-011/28.09.2018 г., във връзка с изпълнението на договор №ОбП-15/18.11.2015 г. от Община Етрополе са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване в общ размер на 184 835,52 лева с ДДС (154 029,60 лева без ДДС). Всички разходи по договора са извършени през 2016 година. Разходите са извършени от възложителя във връзка с издаването на 7 броя фактури от страна на изпълнителя, както следва:
фактура №**********/13.01.2016 г. на стойност 5 944,91 лева с ДДС (4 954,09 лева без ДДС);
фактура №**********/22.01.2016 г. на стойност 9 357,71 лева с ДДС (7 798,09 лева без ДДС);
фактура №**********/08.02.2016 г. на стойност 107 784,44 лева с ДДС (89 820,37 лева без ДДС);
фактура №**********/08.02.2016 г. на стойност 6 685,73 лева е ДДС (5 571,44 лева без ДДС;
фактура №**********/02.03.2016 г. на стойност 2 082,43 лева с ДДС (1 735,36 лева без ДДС);
фактура №**********/02.03.2016 г. на стойност 19 937,92 лева с ДДС (16 614,93 лева без ДДС);
фактура №**********/19.04.2016 г. на стойност 33 042,38 лева с ДДС (27 535,32 лева без ДДС).
Всяка една от издадените от изпълнителя фактури е придружена от обобщени протоколи, по които са отразени извършените дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общинската пътна мрежа в община Етрополе и на уличната мрежа в населените места в общината, както и по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път Н-37 Джурово - Етрополе - Златица.
Съгласно представени 3 броя бюджетни платежни нареждания от 09.02.2016 г., 08.03.2016г. и 20.04.2016 г., през 2016 от СЕБРА по бюджетната сметка на Община Етрополе са прехвърлени средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2016г., в общ размер 115 725,00 лева, за да бъдат използвани за заплащане на дължимите суми по фактурите, издадени във връзка с изпълнението на договор № ОбП-15/18.11.2015 година.
Съгласно представена справка с изх. №15-00-123-004/05.10.2018 г. относно разходите за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в населените места на община Етрополе, извършени от Община Етрополе през 2016 г., през 2016 г. във връзка с изпълнението на договор №ОбП-15/18.11.2015 г. от Община Етрополе са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе в общ размер 93 517,58 лева с ДДС.
Съгласно представена справка с изх. №15-00-92-011/28.09.2018 г., разходите за зимно поддържане и снегопочистване, включително разходите за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе, в общ размер 184 835,52 лева с ДДС, извършени от Община Етрополе през 2015 г. във връзка с изпълнението на договор №ОбП- 15/18.11.2015 г., са финансирани със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2016 г., в размер на 107 773,20 лева, със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2015 г. в размер на 68 294,16 лева, както и със собствени средства на Община Етрополе и средства, предоставени от Агенция „Пътна инфраструктура”, в обща размер на 8 768,16 лева. Собствените средства на Община Етрополе и средствата, предоставени на Община Етрополе от Агенция „Пътна инфраструктура”, в общ размер на 8 768,16 лева са използвани за финансиране на разходите, извършени във връзка с издадените от изпълнителя фактура №**********/08.02.2016 г. и фактура №**********/02.03.2016 г., по които са отразени единствено дейности по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път II-37 Джурово - Етрополе - Златица.
На 14.11.2016 г. в резултат на проведена процедура публично състезание по реда на раздел II от глава двадесет и пета от Закона за обществените поръчки между Община Етрополе и определения изпълнител „Джани” ЕООД, гр. Етрополе, е сключен договор №ОбП- 28/14.11.2016 г. за изпълнение на обособена позиция №1 и обособена позиция №2 от обществена поръчка с предмет: „Снегопочистване, опесъчаване и мероприятия срещу заледяване на уличната мрежа в гр. Етрополе, селата на община Етрополе и общинската пътна мрежа за зимния период 2016-2017 година. Срокът за изпълнение на договор №ОбП- 28/14.11.2016 г. е до 30.04.2017 година.
В предмета на обществената поръчка е включен и участък от републикански път II-З7 Джурово - Етрополе - Златица с дължина от 4.907 км. Дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път II-37 Джурово - Етрополе - Златица се финансират със средства, отпуснати на Община Етрополе от Агенция „Пътна инфраструктура”.
Съгласно представена справка с изх. №15-00-92-012/28.09.2018 г., през 2016 г. във връзка с изпълнението на договор №ОбП-28/14.11.2016 г. от Община Етрополе са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване в общ размер 21 033,45 лева с ДДС17 527,88 лева без ДДС). Разходите са извършени от възложителя във връзка е издаването на 3 броя фактури от страна на изпълнителя, както следва:
фактура №**********/06.12.2016 г. на стойност 13 871,47 лева с ДДС (11 559,56 лева без ДДС);
фактура №**********/06.12.2016 г. на стойност 1 954,94 лева с ДДС (1 629,12 лева без ДДС);
фактура №**********/06.12.2016 г. на стойност 5 207,04 лева с ДДС (4 339,20 лева без ДДС).
Всяка една от издадените от изпълнителя фактури е придружена от обобщени протоколи, по които са отразени извършените дейности по зимно поддържане и снегопочистване на общинската пътна мрежа в община Етрополе и на уличната мрежа в населените места в общината, както и по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път Н-37 Джурово - Етрополе - Златица.
Съгласно представено бюджетно платежно нареждане от 08.12.2016 г. през 2016 от СЕБРА по бюджетната сметка на Община Етрополе са прехвърлени средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2016 г., в общ размер 19 080,00 лева, за да бъдат използвани за заплащане на дължимите суми по фактурите, издадени през 2016 г. във връзка с изпълнението на договор №ОбП-28/14.11.2016 година.
Съгласно представена справка с изх. №15-00-123-004/05.10.2018г. относно разходите за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в населените места на община Етрополе, извършени от Община Етрополе през 2016 г., през 2016 г. във връзка с изпълнението на договор №ОбП-28/14.11.2016 г. от Община Етрополе са извършени разходи за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе в общ размер 10 216,56 лева с ДДС.
Съгласно представена справка с изх. №15-00-92-012/28.09.2018г., разходите за зимно поддържане и снегопочистване, включително разходите за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе, в общ размер 21 033,45 лева с ДДС, извършени от Община Етрополе през 2016 г. във връзка с изпълнението на договор №ОбП- 28/14.11.2016 г., са финансирани със средства от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища, отпуснат със ЗДБРБ за 2016 г., в размер на 19 078,51 лева и със средства, предоставени от Агенция „Пътна инфраструктура”, в размер на 1 954,94 лева. Средствата в размер на 1 954,94 лева, предоставени на Община Етрополе от Агенция „Пътна инфраструктура”, са използвани за финансиране на разходите, извършени във връзка с издадената от изпълнителя фактура №**********/06.12.2016 г., по която са отразени единствено дейности по зимно поддържане и снегопочистване на участъка от републикански път II-З7 Джурово - Етрополе - Златица.
Съгласно чл. 126 от ЗПФ, временно свободните средства по бюджета на общината могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по този закон, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.
Съгласно §2 от Закона за публичните финанси неизпълнението на този закон, на закона за държавния бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната дисциплина.
Видно от горното, предназначението на средствата в общ размер 103 734,14 лева с ДДС е било променено - от средства за финансиране на дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища в средства за финансиране на дейности за зимно поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе. В изпълнение на разпоредбата на чл. 126 ЗПФ, кметът на общината е бил длъжен в края на годината по бюджета на Общината средствата в общ размер 103 734,14 лева да са с непроменено предназначение, а именно като средства предназначени за финансиране на дейности за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища.
В тази връзка, Д.Р.Д., в
качеството си на к. *** и на първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на
общината по смисъла на чл. 11, ал. 3, изр. второ от ЗПФ, към 31.12.2016 г.
(края на бюджетната година) е променил предназначението на средствата в общ размер на 103 734,14 лева от средства, предназначени за
финансиране на местни дейности за зимно поддържане и снегопочистване на
общински пътища, в средства за финансиране на местни дейности за зимно
поддържане и снегопочистване на уличната мрежа в гр. Етрополе. За установеното
е съставен констативен протокол от 26.10.2018 г., подписан от финансовата
инспекция и от длъжностни лица от Община Етрополе.
АНО е изложил съображения защо не приема нарушението
да е маловажен случай.
Нарушението, за което е наложено административно
наказание, е формално и за съставомерността му не се изисква
настъпването на вредни последици. При формалните нарушения са защитими с
приоритет обществените отношения. Ето защо при този вид нарушения не може да
има маловажен случай по смисъла на чл. 28, ал. 1 от ЗАНН от една страна, а от
друга не могат да се обосноват смекчаващи, (изключителни или многобройни)
обстоятелства, които да правят нарушението такова с по-ниска степен на
обществена опасност, т. е. да засягат в по-ниска степен защитените обществени
отношения, в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид.
Наложеното административно наказание е в минимален
размер, поради което НП следва да бъде потвърдено.
Водим от горното съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 11-01-9602018/14.06.2019 год. на Директора на А.з.д.ф.и.
***.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-София област в 14-дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: