Решение по дело №19/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 108
Дата: 8 април 2022 г. (в сила от 29 април 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700019
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 08.04.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                                          ЧЛЕНОВЕ:   АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                                     МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Мелиха Халил и с участието на Димитрина Делчева заместник-окръжен  прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 19 по описа за 2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на заместник-окръжен прокурор в ОП – Кърджали срещу  чл.4, ал.2, в частта „ по решение на Председателския съвет“, чл.17, ал.1 в частта „ и председателски съвет“ и чл.21 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на общински съвет Джебел, мандат 2019 г. – 2023 година, приет с Решение № 19/ 19.12.2019 г. на ОбС – Джебел( Правилника).  Претендира се материална незаконосъобразност на чл.4, ал.2 в частта „ по решение на Председателския съвет“,  чл.17, ал.1 в частта „ и председателски съвет“ и чл.21 от Правилник, като противоречащи на разпоредбите на чл.23, ал.4, чл.24, чл.25, чл.48 и следващите от ЗМСМА. Искането е да се отменят протестираните разпоредби. В съдебно заседание протестът се поддържа от вносителя. Претендират се деловодни разноски за обнародване на оспорването в ДВ.

Ответникът – Общински съвет Джебел, редовно призован, не се представлява.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, ал.1, във вр. с чл.188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет Джебел е приет с Решение № 19/ 19.12.2019 г. на ОбС – Джебел.

От представено Решение № 19 от проведено на 19.12.2019 г. заседание на ОбС – Джебел се установява, че от общо 29 общински съветници, на заседанието са присъствали 29 общински съветници. „За“ приемане на Правилника са гласували  29 общински съветници. При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Протестът е допустим, като подаден от лице, предвидено в разпоредбата на чл.186, ал.2 от АПК и поради възможността оспорването на подзаконови нормативни актове да се упражни без ограничение във времето.

Разгледан по същество, протестът е основателен поради следните съображения:

При извършена проверка на основание чл. 168, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 196 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл. 75 - чл. 80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно Закона за нормативните актове, по аргумент от чл. 80 от АПК.  От събраните доказателства се установява, че протестираният Правилник е приет при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА за кворум и мнозинство, като гласуването е било явно.

При приемане на Правилника са нарушени разпоредбите на чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА. От докладна записка, изх. № ОбС-57-00-19/  09.12.2019 г. на ОбС – Джебел е видно, че председателят на Общинския съвет е представил проект на Правилника. В това предложение, както и в останалите документи, представляващи административната преписка, липсват мотиви, от които да може да се установят обстоятелствата, предвидени в чл.28, ал.2 от ЗНА: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;  очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Съгласно чл.28, ал.4 от ЗНА, проектът, поради липса на мотиви, не е трябвало да се обсъжда от съответните комисии в ОбС – Джебел и от Общинския съвет.

На следващо място, при приемане на Правилника е нарушена нормата на чл.26, ал.4 от ЗНА, предвиждаща Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

От справка от интернет страницата на община Черноочене се установява, че проектът на Правилник е бил публикуван на 29.11.2019 г., а е приет на 19.12.2019 г. Т.е. 20 дни след публикуването на проекта. Посоченото представлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като лишава заинтересованите лица от правото им да изразят становище относно нормативен акт, който пряко ги засяга. От ответника по делото не са представени доказателства, липсват и твърдения, за наличие на хипотезата в изречение 2-ро на чл.26, ал.4 от ЗНА – изключителни случаи.

Протестираните норми са приети и в противоречие с материалния закон поради следното:

При приемането на протестираните разпоредби от Правилника, според настоящият състав същите не са съобразени с изискванията за съответствието им на материален закон от по-висок ранг, поради което тези норми се явяват незаконосъобразни. Съгласно чл. 7 от ЗНА, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

Видно от протестираните разпоредби, с формирането на председателски съвет се създава орган със самостоятелна компетентност, който изземва част от правомощията на други, законово регламентирани органи в ЗМСМА, същият не е предвиден да изпълнява тези правомощия по ЗМСМА и е в противоречие с разпоредбите на закона (чл. 21-25, чл. 28а, чл. 29а, чл. 48 и др. ЗМСМА). В чл. 21, ал. 1 е прието, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии и определя техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам. -председатели. Не е предвидено в състава на Общинските съвети да съществуват други органи, а с приетия Правилник не може да се доразвива закона и да се създават допълнителни органи със съответните правомощия. С оспорените разпоредби се създават задължения за Председателския съвет по отношение на плана на работа, дневния ред и дейността на Общинския съвет, както и приемането на такива от Председателя на съвета със съдействието на председателския съвет- проекта за дневен ред на предстоящото заседание, каквито не са предвидени в закона. Председателският съвет не е помощен и консултативен орган, който само подпомага дейността на председателя.

По изложените съображения съдът намира, че протестираните разпоредби от Правилника на Общински съвет – Джебел са незаконосъобразни, тъй като противоречат на нормативен акт от по-висока степен, а именно на ЗМСМА, поради което следва да бъдат отменени като незаконосъобразни.

При този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на протестиращата страна за присъждане на деловодни разноски.

Тъй като ОбС – Джебел не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по настоящото дело е на община Джебел, която, съгласно чл. 136, ал. 3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет – чл.141, ал.1 от Конституцията.

Ето защо и на основание чл.143, ал.1 от АПК община Джебел следва да бъде осъдена да заплати в полза на ОП – Кърджали разноски в размер на 20.00 лв., представляващи внесена такса за обнародване на оспорването в ДВ.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то от АПК, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Отменя разпоредите на чл.4, ал.2, в частта „ по решение на Председателския съвет“; чл.17, ал.1 в частта „ и Председателски съвет“ и чл.21 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Джебел, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, мандат 2019 г. – 2023 година, приет с Решение № 19/ 19.12.2019 г. на ОбС – Джебел

          Осъжда Община Джебел с ЕИК ***  и адрес: *** да заплати на Окръжна прокуратура – Кърджали деловодни разноски в размер на 20.00 лв. (двадесет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.