Определение по дело №488/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 септември 2020 г. (в сила от 12 октомври 2020 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20207060700488
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 333

гр. Велико Търново, 24.09.2020 г.

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 488/2020 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на П.Г.Д. и С.И.Д. /чрез пълномощника П.Г.Д./, и двамата с постоянен адрес ***, срещу Решение № 18-7068-31.07.2020 г., издадено от началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Велико Търново, с което е прекратено административното производство, започнало по писмена молба вх. № 07-8864/02.06.2020 г. по описа на СГКК гр. Велико Търново, подадена от П.Г.Д.. Жалбоподателите считат, че решението е нищожно, тъй като не били съобразени документи, удостоверяващи, че подателите на жалбата са наследници на имотите в местността „Дервеня“ гр. В. Търново – земеделска земя, вън от регулацията на града с идентификатори 10447.32.25, 10447.32.26 и 10447.32.27. Искат от съда след запознаване с представените документи да отмени обжалвания акт и да постанови решение, че жалбоподателите са собственици на посочените имоти.

Ответникът по жалбата – началникът на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Велико Търново в представено писмено становище оспорва подадената жалба като недопустима, неоснователна и недоказана.

Съдът като взе предвид доводите на страните и прецени доказателствата, съдържащи се в приложената административна преписка, приема за установено от фактическа страна следното:

Между страните не се спори, че с молба вх. № 07-8864/02.06.2020 г. по описа на СГКК гр. В. Търново, П.Г.Д. е поискал извършването на административна услуга, изразяваща се в изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. В. Търново. С уведомително писмо изх. № 20-34164/04.06.2020 г. началникът на СГКК гр. В. Търново на основание чл. 19, ал. 2 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри /наричана по-нататък за краткост Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г./ е уведомил заявителя, че е налице недостатък в подадената молба, изразяващ се в липсата на необходимите документи за извършване на исканото изменение. Указано е, за да бъде извършена корекцията в КК и КР на гр. В. Търново е необходимо да представи в СГКК материали, регламентирани в чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, изработени от правоспособно по ЗКИР лице, необходими за да се проведе процедура по чл. 51, ал. 1, т. 2 и чл. 54, ал. 1 от Закона за кадастъра и имотния регистър, както и да се заплати дължимата държавна такса за извършване на изменението. В писмото не е указан срок за отстраняване на нередовностите на заявлението. Писмото е връчено на П.Д. на 08.06.2020 г. В отговор с вх. № 01-258439/22.06.2020 г. от П.Д. и С.Д. е постъпила молба, към която са приложени скици-проекти за изменение на кадастралната карта, изпълнителен лист, удостоверение за наследници, нотариален акт и др. документи.

След запознаване с представените документи, началникът на СГКК гр. В. Търново е изпратил до П.Д. ново уведомително писмо с изх. № 24-15346/03.07.2020 г. В същото административният орган е констатирал, че представените документи страдат от недостатъци и не са представени във вида и формата, в която следва. В тази връзка е цитирана разпоредбата на чл. 51, ал. 6 от ЗКИР / „За извършване на измененията в кадастралната карта се изработва проект в цифров вид във формата по чл. 12, т. 5, в който новообразуваните имоти са индивидуализирани с граници и идентификатор. Проектът се изработва от правоспособно лице по кадастър. Изработеният проект се подава в цифров вид по електронен път“/ и е посочено, че за да може да се проведе процедурата по чл. 51, ал. 1, т. 2 и чл. 54, ал. 1 от ЗКИР следва да се представят материали, регламентирани в чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, изработени от правоспособно по ЗКИР лице, във формата и по начина описани в чл. 51, ал. 6 от ЗКИР. На основание чл. 19, ал. 2 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. е указано на Д., че е необходимо да се представят в СГКК гр. В. Търново материали, регламентирани в чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, изработени от правоспособно по ЗКИР лице, във формата и по начина описани в чл. 51, ал. 6 от ЗКИР, както и да се заплати дължимата държавна такса за извършване на изменението. Посочено е, че при неотстраняване на недостатъка в предоставения срок на основание чл. 19, ал. 6, изр. първо от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. административното производство ще бъде прекратено и архивирано. В писмото не е указан срок за отстраняване на нередовностите на заявлението. Писмото е връчено на П.Д. чрез неговата съпруга на 06.07.2020 г. В отговор с вх. № 01-312782/20.07.2020 г. от жалбоподателите са постъпили допълнителни доказателства, като е посочено, че държавната такса ще се плати с карта при подаване на молбата.

При тази фактическа обстановка е издадено процесното Решение № 18-7068-31.07.2020 г. на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Велико Търново, с което на основание чл. 19, ал. 6, изр. първо от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. е прекратено административното производство, започнало по писмена молба вх. № 07-8864-02.06.2020 г. по описа на СГКК Велико Търново, подадена от П.Г.Д.. В мотивите на решението административният орган е изложил описаната дотук фактическа обстановка, като е посочил, че към молбата от 20.07.2020 г. на заявителя отново са били приложени редица документи, но не и във формата и по начина, описани в чл. 51, ал. 6 от ЗКИР. Предвид това е приел, че заявителят не е изпълнил указанията на административния орган и не е отстранил констатирания недостатък, поради което производството следва да бъде прекратено.

Решението е връчено на П.Д. на 04.08.2020 г. Недоволни от него, жалбоподателите са го оспорили с жалба, подадена чрез ответника на 12.08.2020 г.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 197 вр. чл. 56, ал. 4 от АПК от надлежни страни, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалваният акт е издаден от компетентен орган и в изискуемата писмена форма, с излагане на съответните фактически и правни основания за издаването му. Същият обаче е постановен при съществени процесуални нарушения.

Съгласно чл. 19, ал. 2 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. при наличие на недостатъци в заявлението и в приложените към него документи заявителят се уведомява да отстрани недостатъците в 14-дневен срок, както и за последиците от неотстраняването им. Според чл. 19, ал. 6 от същата наредба административната преписка се прекратява и архивира, ако в срока по ал. 2 не се отстранят недостатъците на заявлението. Заплатената такса за извършване на услугата не се възстановява. За да послужи това неизпълнение като основание за прекратяване на преписката, е необходимо дадените указания да са ясни, конкретни и свързани с направеното до органа искане, като разглеждането му да зависи от наличието, респ. липсата на посочените допълнителни документи. В случая не се установява да е спазено това изискване, въпреки изпратените до заявителя уведомления. В нито едно от уведомленията не се съдържат ясни и недвусмислени указания какви са конкретните недостатъци, които следва да отстранят заявителите, като позоваването на чл. 51, ал. 6 от ЗКИР и чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри е недостатъчно. Последната разпоредба съдържа осем алинеи със значителен брой изисквания, на които следва да отговаря проектът за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, като не става ясно кое от тях не е било изпълнено. Същевременно от уведомителните писма не става ясно дали нередовността на чл. 51, ал. 6 от ЗКИР се състои в това, че проектът не е в цифров вид в необходимия формат или не е изработен от правоспособно лице по кадастъра или пък не е подаден по електронен път. Единственото конкретно указание е за внасяне на държавна такса за извършване на изменението, но доколкото в обжалваното решение липсват мотиви по този въпрос следва да се приеме, че тази нередовност е била своевременно отстранена. Именно поради некоректните указания жалбоподателите са концентрирали процесуалните си усилия в представянето на документи, удостоверяващи правото им на собственост върху имотите.

На следващо място, както вече се посочи, нито в първото уведомително писмо от 04.06.2020 г., нито във второто такова от 03.07.2020 г. административният орган е посочил в какъв срок заявителите следва да отстранят нередовностите на искането си, така както императивно изисква чл. 19, ал. 2 от Наредба № PД-02-20-4 от 11.10.2016 г. Това обуславя допуснато нарушение на административнопроизводствените правила от категорията на съществените. Основание за прекратяване на административното производство може да бъде само неизпълнението на указания, които удовлетворяват изисквания на закона. След като дадените указания за отстраняване на нередовности са некоректни, неизпълнението им не следва да води до последицата по чл. 19, ал. 6 от Наредбата – прекратяване на административното производство.

Предвид изложеното, настоящият състав приема, че подадената жалба е основателна, а обжалваното решение е незаконосъобразно. Поради това, същото следва да бъде отменено, а преписката - върната на административния орган за продължаване на административното производство, като жалбоподателите бъдат уведомени за допуснатите недостатъци на искането им при спазване на нормативните изисквания съгласно изложеното по-горе.

Въпреки този изход на делото в полза на жалбоподателите не следва да се присъждат разноски, тъй като такива не са претендирани.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 18-7068-31.07.2020 г., издадено от началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Велико Търново.

ВРЪЩА преписката на началника на Службата по геодезия, картография и кадастър гр. Велико Търново за продължаване на административното производство по Заявление вх. № 07-8864 от 02.06.2020 г. по описа на СГКК.

Определението може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: