Решение по дело №1244/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 35
Дата: 15 януари 2021 г.
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20207150701244
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

35/15.1.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, XII състав, в открито съдебно заседание на шестнадесети декември две хиляди и двадесета година в състав:                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мариана Шотева

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:         1. Христина Юрукова

                                                                           2. Красимир Лесенски

 

при секретаря Димитрина Г. и с участието на прокурора Живко Пенев, като разгледа докладваното от съдия Лесенски касационно административнонаказателно дело № 1244 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по касационна жалба на МБАЛ „Уни Хоспитал“ ООД против Решение № 260006/08.09.2020 г. постановено по АНД № 117/2020 г. по описа на Районен съд Панагюрище.

С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № 13-680-4/14.04.2020 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с което на касатора на основание чл. 221, ал. 2 от Закона за здравето и за нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от същия закон, е наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева.

В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Моли се да бъде отменено решението на районния съд и потвърденото с него наказателно постановление.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се представлява.

Ответникът – Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, редовно призован, не се представлява. Не взема становище.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик счита, че решението е правилно и законосъобразно. Застъпва становище, че нарушението е безспорно установено от събраните по делото доказателства, поради което моли да се остави без уважение жалбата и да се потвърди решението на районния съд.

 

Административен съд Пазарджик, като взе предвид събраните доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че същото е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон. Събрани са достатъчно доказателства, установяващи фактическата обстановка, при преценката на които са възприети законосъобразни правни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

С решението си Районен съд гр. Панагюрище е потвърдил Наказателно постановление № 13-680-4/14.04.2020 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с което на касатора на основание чл. 221, ал. 2 от Закона за здравето и за нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от същия закон, е наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът правилно е възприел фактическата обстановка по делото, а именно, че през месец ноември 2019 г., въз основа на заповед № ИАМН-РД 13-680/28.10.2019 г. на Изпълнителния директор на ИА „Медицински надзор“ св.К.., заедно с още трима инспектори от ИА „МН“ извършили проверка на място в лечебното заведение МБАЛ „Уни Хоспитал“ ООД.  Проверката била провокирана от сигнал, препратен по компетентност от РЗОК Пазарджик. В хода на проверката били установени различни нарушения на икономическите права на пациенти, които се изразявали в  заплащането на „Такса допълнително обслужване във връзка прием на пациент“, определена в ценоразписа, която не попадала в обхвата на чл.2, ал.3 и чл.24 а от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, където таксите за допълнително обслужване са лимитативно изброени и касаят само престоя на пациента в лечебното заведение, а не приема. Процесното нарушение, констатирано от св. Кръстев било установено след проверка на медицинската документация, съставена във връзка с хоспитализацията на пациентка с имена Н. О.. От документацията ставало ясно че пациентката е престояла в лечебното заведение МБАЛ „Уни Хоспитал“ ООД от 15.05.2019 г. до 19.05.2019 г., като на 15.05.2019 г. същата е подписала декларация, че е запозната с видовете допълнителни услуги на лечебното заведение и че желае да ползва услугата: „допълнително обслужване във връзка с прием на пациент“, включваща следните дейности: оказване на асистенция при прием и престой в лечебното заведение; оказване на помощ при попълване и представяне на документи при приема; осигуряване на допълнителен помощен персонал при извършване на дейности по приема. За тази допълнително предоставена услуга на пациентката е била издадена фактура № **********/17.05.2019 г. на стойност 56,00 лв. Като основание за издаване на фактурата е посочено:  допълнително обслужване във връзка с прием на пациент – 10 % от мин.работна заплата.

При така установената фактическа обстановка първоинстанционният съд правилно е приел, че е осъществен съставът на административното нарушение на чл. 86, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 81, ал. 2, т. 4 от Закона за здравето, във връзка чл. 221, ал. 2 от същия закон. Съгласно чл.81, ал.2, т.4 от Закона за здравето правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на принципа на зачитане на правата на пациента, а съгласно чл.86, ал.1, т.1 от Закона за здравето като пациент всеки има право на зачитане на неговите граждански, политически, икономически, социални, културни и религиозни права. Съгласно чл.2, ал.3 от  Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ: „Здравноосигурените лица имат право на достъп до медицинска помощ извън тази по ал. 1 и 2, както и на допълнително поискани услуги, свързани с оказването на медицинска помощ, които се заплащат по цени, определени от съответните лечебни заведения при спазване изискванията на наредбата.“ В чл.24 а от Наредбата допълнително поисканите услуги са лимитативно изброени: „По време на своя престой в лечебно заведение, сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, включващи: 1. подобрени битови условия – самостоятелна стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента; 2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи – самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим; 3. избор на лекар или екип от медицински специалисти“. Видно от анализа на визираните нормативни текстове, че лечебните заведения нямат право да изискват и получават от пациентите такси за допълнителни услуги извън изброените,  в т.ч. и такси свързани с приема на пациенти. До същия извод е достигнал и РС Панагюрище.

 Нарушението е безспорно установено от събраните по делото писмени и гласни доказателства. В мотивите на постановеното решение районният съд е обсъдил подробно и задълбочено както представените писмени доказателства, така и показанията на разпитаните по делото свидетели. В тази връзка настоящият касационен състав изцяло споделя изложените съображения, с които е потвърдено наказателното постановление. Първоинстанционният съд в оспореното решение е отговорил на всеки един от повдигнатите с жалбата въпроси, като правилно е приел, че изложените в обстоятелствената част на АУАН и НП факти по никакъв начин не са въвели в заблуждение нарушителя относно предявеното му административно нарушение. Не се пораждат съмнения и относно наличието на трите основни предпоставки в административнонаказателния процес – нарушение, нарушител и вина. Описаното нарушение както в АУАН, така и в обжалваното наказателно постановление е конкретизирано в достатъчна степен, поради което и не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.

В решението на районния съд е задълбочено обсъдено и направеното пред касационната инстанция възражение, свързано с допуснати нарушения при съставянето на  АУАН, което правилно е било отхвърлено. Установява се от доказателствата, че на санкционираното дружество надлежно е била връчена покана по чл. 40 ал.2 от ЗАНН за съставянето на АУАН  и едва след като на посочената дата не се е явил представител на дружеството, е пристъпено към съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя. Неотносими към спора са твърденията на касатора, свързани с работното време на служителите на ИАМН. Ако представител на нарушителя е бил възпрепятстван да се яви на указаната дата и час за съставянето на АУАН, е следвало изрично да уведоми актосъставителя за това. Нещо повече, АУАН е надлежно връчен на представител на дружеството на 27.02.2020 г., респективно дружеството е могло да се запознае със съдържанието на АУАН и да релевира съответните възражения срещу фактическите правни констатации, обективирани в посочения процесуален документ, т.е. нито правото му на участие в производството, нито правото му на защита по някакъв начин са нарушени.

Неоснователно е и възражението, че въведената цена за “допълнителното обслужване във връзка с прием на пациент“ представлява допълнителната услуга по смисъла на чл. 24а, ал. 1, т. 2 от наредбата. Доколкото съдействието на пациентите за приемането им като такива на различните отделения в болницата представлява услуга, предоставяна от служители на болницата, то съгласно закона тази услуга следва да бъде предоставена безплатно на пациентите.

 Районен съд Панагюрище е коментирал и възможността по казуса да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, като следва да се приеме, че случаят не е маловажен с оглед обществената значимост на засегнатите обществени отношения, свързани с осигуряването на навременна и достъпна медицинска помощ на нуждаещите се пациенти. 

При разглеждане на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му. Решението на Районен съд гр. Панагюрище да бъде оставено в сила, а касационната жалба като неоснователна - без уважение.

По делото не е направено искане за присъждане на разноски от ответната страна по касационната жалба, поради което не следва да се присъждат такива.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, пр.1 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, Административен съд Пазарджик, ХІІ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260006/08.09.2020 г. постановено по АНД № 117/2020 г. по описа на Районен съд Панагюрище.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

  

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

 

 

                                                                                      2./П/