Р Е Ш
Е Н И Е
№ 752/12.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана,
І-ви състав в съдебно заседание на седми декември през две хиляди и двадесет и
трета година в състав
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Александрина Александрова
разгледа
Адм.дело
№712/2023г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на §4б,
ал.1 от Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) във
вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален
кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на С.Г.Р., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в „ЗООТ“ Враца срещу Заповед
№Л-3395/27.10.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с Решение №14751/06.11.2023г.
на Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.5 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено
дисциплинарно наказание „Лишаване от хранителна пратка за срок от три месеца“.
В жалбата се иска отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че
е незаконосъобразен и несправедлив, тъй като оспорващият не бил извършил
описаното нарушение. В съдебно заседание, оспорващият поддържа жалбата си и
моли да бъде отменен оспорения административен акт като незаконосъобразен, като
излага доводи, че не е извършил нарушението, което е дало основание за налагане
на дисциплинарното наказание.
Ответникът
не се представлява по делото, като постъпило писмено становище на пълномощника
му юрисконсулт Х*** излага доводи в подкрепа на законосъобразността на
оспорения административен акт и моли жалбата да се отхвърли като неоснователна.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е
процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като
съображенията за това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Заповед №Л-3395/27.10.2023г. на Началник „ЗООТ“
гр.Враца, която е потвърдена с Решение №14751/06.11.2023г. на Началника на затвора
гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с
чл.101, т.5 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Лишаване
от хранителна пратка за срок от три месеца“. Мотивите на административния орган
се свеждат до това, че на 18.10.2023г., около 15,10 часа в ЗООТ Враца при обход
на спалните помещения и при влизане в спално помещение №3, служител от НОС-ДКО
е видял оспорващия (от спално помещение №9) да стои обърнат към прозореца и да
дърпа нещо, завързано за конец. При извършена проверка от ДКО се установява, че
това е мобилен телефон „L8STAR“. Административният орган е приел, че оспорващият е нарушил чл.97, т.3 от ЗИНЗС и същото се явява дисциплинарно нарушение съгласно чл.100, ал.1, във вр. с ал.2, т.5 от ЗИНЗС.
От фактическа страна, съдът,
намира за установено следното:
По делото не е спорно, че към
момента на извършване на описаното нарушение, оспорващият е изтърпявал изтърпявал наказанието лишаване от свобода в „ЗООТ“ Враца.
С Докладна записка
вх.№13721/19.10.2023г. (л.15 по делото), Началника на „ЗООТ“ Враца е уведомен, че
на 18.10.2023г., около 15,10 часа в ЗООТ Враца при обход на спалните помещения
и при влизане в спално помещение №3, служител от НОС-ДКО е видял оспорващия (от
спално помещение №9) да стои обърнат към прозореца и да дърпа нещо, завързано
за конец. При извършена проверка от ДКО се установява, че това е мобилен
телефон „L8STAR“. Към
докладната записка е приложен Протокол за претърсване и обиск №216/18.10.2023г.
(л.20 по делото) и Протокол за иззети вещи (пари) при личен обиск и претърсване
№73/18.10.2023г. (л.21 по делото) от които се установява, че при извършен обиск
и претърсване в оспорващия е открит мобилен телефон „L8STAR“, който е иззет. Същото обстоятелство се установява от
обясненията от 18.10.2023г. на лишения от свобода Г*** Б*** П*** (л.17 по
делото), лишения от свобода Т*** И*** Т*** (л.18 по делото) и Т*** Д*** Т*** (л.19
по делото), които сочат, че оспорващият е теглил мобилен телефон през прозореца.
С предложение от 24.10.2023г., което е изготвено от И*** Хр. Спасова (л.14 по
делото) е предложено на оспорващият да се наложи дисциплинарно наказание
„лишаване от хранителна пратка за срок от три месеца“.
Видно от Протокол за изслушване
на лишения от свобода съставен на основание чл.105, ал.1 от ЗИНЗС (л.16 по
делото), оспорващият е изслушан от дисциплинарнонаказващият
орган преди налагане на дисциплинарното наказание.
Със Заповед №Л-3395/27.10.2023г.
на Началник „ЗООТ“ гр.Враца на основание чл.104, ал.2 във вр.
с чл.101, т.5 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание
„Лишаване от хранителна пратка за срок от три месеца“. С Решение
№14751/06.11.2023г. на Началника на затвора гр.Враца на Началника на затвора
гр.Враца е разгледана жалба на оспорващият срещу Заповед №Л-3395/27.10.2023г.
на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, като същата е отхвърлена, а заповедта е
потвърдена, като жалбата с вх.№4495/10.11.2023г., с която е оспорен
административния акт, е процесуална допустима за разглеждане от настоящия
съдебен състав, тъй като е подадена в законоустановеният
срок.
От така описаната фактическа
обстановка и въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът
извежда следните правни изводи по същество на спора:
По аргумент от разпоредбата на чл.104, ал.2 от ЗИНЗС, Началниците на затворнически общежития могат да налагат дисциплинарните наказания по чл. 101, т. 1 - 6
, а по т. 7 и 8 - за срок до 5 денонощия, тоест в случая административният акт е издаден от компетентен административен орган.Административния акт е издаден в писмена форма и
съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му, тоест
спазена е предвидената от чл.104, ал.1 от ЗИНЗС форма на административния акт.
По разбиране на настоящата съдебна инстанция, при издаване
на оспорения административен акт не е допуснато съществено нарушение на администратинопроизводствените правила. Това е така, тъй
като съгласно разпоредбата на чл.105, ал.1 от ЗИНЗС, преди налагане на
наказанието задължително се изслушва нарушителят. В случая видно от Протокол за
изслушване на лишения от свобода съставен на основание чл.105, ал.1 от ЗИНЗС
(л.16 по делото), оспорващият е изслушан преди налагане на дисциплинарното
наказание, тоест осигурена му е възможност да защити правата си в хода на
дисциплинарното производство.
Оспореният административен акт е издаден в съответствие с
приложимия материален закон. Това е така, тъй като съгласно чл.97, т.3 от ЗИНЗС,
лишените от свобода не могат да притежават, ползват или държат при себе си
оръжие, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия, включително
самоделно изработени такива, мобилен телефон, фотоапарат, звуко-
и видеозаписващи устройства или части от тях. В
случая от събраните по делото доказателства се установява, че на 18.10.2023г.,
около 15,10 часа в ЗООТ Враца при обход на спалните помещения и при влизане в
спално помещение №3, служител от НОС-ДКО е видял оспорващия (от спално
помещение №9) да стои обърнат към прозореца и да дърпа нещо, завързано за
конец, като при извършена проверка от ДКО се установява, че това е мобилен
телефон „L8STAR“. Изложените доводи и мотиви, които
оспорващия е дал с взетите му обяснения и заявява в съдебно заседание не са
подкрепени от доказателства, които да ги установяват, тоест същите следва да се
разглеждан като защитна теза, която оспорващият разбива, но не доказва. В
подкрепа на приетите от административния орган фактически обстоятелства, които
са го мотивирали да наложи наказанието са Протокол за претърсване и обиск
№216/18.10.2023г. (л.20 по делото) и Протокол за иззети вещи (пари) при личен
обиск и претърсване №73/18.10.2023г. (л.21 по делото), както и обясненията на
лишения от свобода Г*** Б*** П*** (л.17 по делото), лишения от свобода Т***
И*** Т*** (л.18 по делото) и Т*** Д*** Т*** (л.19 по делото), които сочат, че
оспорващият е теглил мобилен телефон през прозореца. Административният орган е съобразил изложеното
в докладната записка и посочените по-горе писмени доказателства и в
съответствие с приложимия материален закон е приел, че оспорващият е нарушил
задълженията си по чл.97, т.3 от ЗИНЗС.
Пълнотата изисква да се отбележи, че съгласно разпоредбата
на чл.100, ал.1 във вр. с ал.2, т.5 от ЗИНЗС, дисциплинарно
нарушение е деяние (действие или бездействие), извършено виновно
от лишените от свобода, с което се нарушава вътрешният ред, уврежда се
имуществото или представлява физическо увреждане или обидно отношение към
служители или лишени от свобода, като за дисциплинарно нарушение се смята неизпълнение
на задълженията или неспазване на ограниченията, предвидени в този закон. В
случая по делото по безспорен начин се установява, че оспорващият не е спазил
задължението си по чл.97, т.3 от ЗИНЗС, като законосъобразно на основание
чл.101, т.5 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „Лишаване от
хранителна пратка за срок от три месеца“.
Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорената Заповед
№Л-3395/27.10.2023г. на Началник
„ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с Решение №14751/06.11.2023г. на Началника
на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр.
с чл.101, т.5 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание
„Лишаване от хранителна пратка за срок от три месеца“ е законосъобразна и следва да
бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна предвид, което на
основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Г.Р., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в „ЗООТ“ Враца срещу
Заповед №Л-3395/27.10.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с
Решение №14751/06.11.2023г. на Началника на затвора гр.Враца, с която на
основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.5 от ЗИНЗС
на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Лишаване от хранителна пратка
за срок от три месеца“.