Р
Е Ш Е
Н И Е
гр.Етрополе, 17.07.2020
год.
в името
на народа
Етрополски
районен съд в публично заседание на осемнадесети юни през две хиляди
и двадесета година в състав:
Председател:
Мая Николова
при секретаря: Климентина Чикова и в
присъствието на р.прокурор:………………
като разгледа
докладваното от Председателя НАХ дело № 00018 по
описа за 2020 година и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 59, ал.І във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН и е образувано по жалба на И.Р.Л., с ЕГН: **********, чрез адв.И.Д., срещу Наказателно
постановление № 101 от 31.10.2019 година на
Началника на РУ Етрополе към ОД МВР - София.
С цитираното НП за
извършено адм.нарушение на чл.45 ал.2 от ЗЗакр.Д на въззивника е наложено наказание
"глоба" в размер на 2000 /две хиляди /лева.
С настоящата жалба се
иска да се отмени НП като незаконосъобразно и неправилно, издадено при
съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила, довели до
ограничаване на правото на защита. Навеждат се доводи в насока, че допуснатите
нарушения по своето естество не могат да бъдат преодолени в хода на съдебното
производство, както и че всяко от тях съставлява самостоятелно основание за
отмяна на НП. Становището се аргументира с факта, че в адм. производство и по
преписката няма събрани безспорни доказателства, доказващи, че именно
жалбоподателят в качеството си на управител на обекта, е допуснал
непълнолетните лица в нарушение на разпоредбата на чл.45 ал.2 от ЗЗД.
Редовно призован за
съдебното заседание жалбоподателят не се явява, но се представлява от
процесуален представител - адв.И.Д., който поддържа искането за отмяна на НП на
посочените в жалбата правни основания. Твърди, че по време на проверката в
обекта жалбоподателят е бил на длъжността „барман“ и няма доказателства да е
бил управител и/или собственик на обекта. Твърди, че в НП не са посочени
имената на заварените непълнолетни лица, техните ЕГН-та, както и че за всяко от
непълнолетните лица е налице отделно административно нарушение.
Въззиваемата страна
не се представлява от процесуален представител и не взема становище по жалбата.
За РП Етрополе,
редовно призована, представител не се явява.
Съдът, след като
подложи на анализ и преценка на събраните по делото доказателства, съобразно
обхвата на въззивната проверка, очертан в разпоредбата на чл.314 ал.1 от НПК,
намери за установено следното от фактическа страна:
На 16.09.2019г., около 22.40 часа, при
проведена специализирана полицейска операция на органите на МВР в ресторант
„Атракцион Аймон“ в гр.Етрополе, бул.“Руски“ служителите на МВР заварили пет непълнолетни лица,
за които приели, че са допуснати в нарушение на Закона за закрила на детето,
съобразявайки късният час на денонощието. След като изискали личните документи
на всяко от непълнолетните лица, установили самоличността им, а именно: Радина Павлова
Билева, Преслава Руменова Пешева, Мирослав Н. Иванов, Мария Ангелова Ангелова и
Васил В. Ценков, ученици от 11 и 12 клас на СУ „Христо Ясенов“ гр.Етрополе. Изброените
непълнолетни лица са заварени от проверяващите в заведението, без придружител, към 22.40 часа /респ. с тях
не са присъствали родители,
настойници или попечители, или други лица, които полагат грижи за тях/. На зададените им
въпроси непълнолетните заявили пред проверяващите, че сами са посетили заведението, никой не се е
позаинтересувал за възрастта им, след 22.00 часа не е имало предупреждение от
управата на ресторанта, ако има непълнолетни лица същите следва да напуснат
заведението, заявили, че са останали в него до 23.30 часа, когато родителите им
ги прибрали.
С АУАН
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за
извършено нарушение на чл.45 ал.2 от ЗЗакр.Д за това, че в качеството си на
управител на заведението "Атракцион Аймон“, допуснал присъствието на
непълнолетни лица в отсъствие на родител, попечител, настойник или други лица,
които полагат грижи за деца. При съставянето на АУАН и предявяването му
жалбоподателят вписал, че няма възражения по вмененото му във вина нарушение.
Въз основа на АУАН
наказващият орган е издал НП № 101 от дата 31.10.2019 година на
Началника на РУ Етрополе към ОД МВР – София, с което за извършено
адм.нарушение на чл.45 ал.2 от ЗЗакр.Д на въззивника е наложено наказание
"глоба" в размер на 2000 /две хиляди /лева.
В законоустановения
преклузивен срок на чл.59 ал.2 от ЗАНН жалбоподателят, в качеството на
легитимирана страна с правен интерес, оспорва законосъобразността и
обосноваността на НП, при което жалбата му се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, съдът я намира и за основателна.
Съдът споделя изцяло
претенциите изложени в жалбата и поддържани от защитата в хода на съдебното
производство, че НП е издадено от наказващия орган при съществени нарушения на
процесуалните правила и материалния закон, които са довели до ограничаване на
правото на защита, както и че всяко едно от тях съставлява самостоятелно
основание за неговата отмяна. Всъщност, допуснатите нарушения на процесуалните
правила и материалния закон са от категорията на съществените, тъй като не
могат да бъдат санирани и преодолени в хода на процеса с последващи изявления
от страните. По отношение на въпросните нарушения могат да се посочат изложат
следните съображения:
Правилната
квалификация за този вид адм.нарушение правилно е определена по чл.45 ал.2 от ЗЗД, но във вр.чл.8 ал.3 и
ал.4 от ЗЗД. А този извод следва с оглед на факта, че нормата на чл.45 ал.2 от ЗЗД се явява едновременно материалноправен закон и санкционна норма, доколкото
съдържа в себе си както диспозиция, очертаваща признаците на нарушението, така
и санкционна част.
При издаване на НП
наказващия орган е допуснал съществено нарушение на материалния закон и в
частност разпоредбата на чл.18 от ЗАНН, привличайки отговорността на
жалбоподателя за едно адм.нарушение, при условие, че в разглеждания казус има
доказателства за извършени общо пет отделни състава на адм.нарушения.
Аргумент в подкрепа на изложеното е и обстоятелството, че при извършената
проверка в търг.обект "Атракцион Аймон“ са установени след 22.00 часа общо пет непълнолетни лица,
които са допуснати без с тях да има родител, настойник, попечител или друго
лице, което полага грижи за дете. Очевидно е, че в случая се касае не за едно
нарушение, както неправилно и напълно необосновано е приел наказващият орган, а
за осъществени пет отделни състава на
адм.нарушение. По отношение на всяко едно непълнолетно лице е проявено в случая
виновно поведение - бездействие, под формата на допустителство от страна на
субекта на нарушението. Ирелевантно е обстоятелството, че непълнолетните са се
намирали заедно в едно помещение и в една компания. Съществено е това, че по
отношение на всяко от тях субектът на нарушението е проявил бездействие,
допускайки ги в заведението след 22.00 часа без родител, настойник, попечител
или друго лице, което отговаря за отглеждане на дете.
Съгласно чл. 18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или
едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се
изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Разпоредбата е императивна, поради
което е недопустимо наказващият орган да преценява дали да я приложи или не.
Съдът счита, че допуснатото нарушение е особено драстично, тъй като е
неотстранимо в съдебната фаза на производството и доколкото ограничава правото
на защита на нарушителя, съставлява самостоятелно основание за отмяна на НП - в
такава насока са и претенциите на защитата. Поначало, неприлагането на чл.18 от ЗАНН прави невъзможно да се прецени за кое от посочените нарушения е наложено
конкретното наказание и това обуславя незаконосъобразността на наказателното
постановление.
На следващо място,
правилно и обосновано в жалбата се сочи и поддържа от защитата, че НП е
издадено при неизяснена и спорна фактическа обстановка, от която не може да се
направи категоричен и безпротиворечив извод, че именно жалбоподателят е
осъществил процесното нарушение, както и че той следва да понесе
административнонаказателна отговорност в конкретния случай. Съдът счита, че
доколкото няма събрани по преписката безспорни докозателства, че жалбоподателят
е отговарял за пропускателния режим в заведението, както и че същият е
осъществявал пряк надзор в обекта по силата на произтичащи от длъжностната му
характеристика задължения, то в такъв случай незаконосъобразно и абсолютно
необосновано е агажирана отговорността му. При условие, че ЕТ Йони-Йоан Л. е осъществявало
търговска дейност в стопанисвания от него търговски обект, където е установено
процесното нарушение /видно от представения трудов договор с жалбоподателя/, логично е същото ЮЛ
да понесе и административнонаказателната отговорност за него. В този смисъл,
правилно и обосновано се претендира от защитата и поддържа теза, че
незаконосъобразно и в нарушение на материалния закон е привлечена отговорността
на жалбоподателя, при условие, че нарушението е осъществено от ЮЛ при
осъществявана от същото търговска дейност в обекта. По изложените съображения, съдът
счита, че в конкретния случай административнонаказателна отговорност следва да
се носи единствено от ЕТ Йони-Йоан Л., което е осъществявало търговска дейност в обекта и е допуснало
въпросното нарушение.
Предвид
гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно
постановление № № 101 от дата 31.10.2019 година на
Началника на РУ Етрополе към ОД МВР - София.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от уведомяването на страните, пред Административен
съд София-област, по реда на глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: