Решение по дело №1125/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 152
Дата: 1 март 2023 г. (в сила от 1 март 2023 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20227260701125
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

152/01.03.2023г., гр. Хасково

                   

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съдХ., в открито заседание на осми февруари, две хиляди  двадесет и трета година, в състав:

                                                                                    Председател: Ива Байнова                            

                                                                                           Членове: Росица Чиркалева

                                                                                                          Петър Вунов

при секретаря Ивелина Въжарска.………………...……….........................… в присъствието на

Прокурор Атанас Палхутев………..........……................………………………………... като разгледа докладваното от  Председателя  АНД (К) 1125 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от ОД на МВР - Х. против Решение №137 от 13.10.2022 г., постановено по АНД №306 по описа на Районен съд – Димитровград за 2022г.

В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е неправилно, поради неправилно тълкуване на материалния закон. Според съда не била съобразена разпоредбата на чл.39 ал.3 от ЗАНН, а освен това , не ставало ясно къде точно се е движел автомобилът към момента на заснемането му. Сочи се, че вероятно ставало въпрос за чл.39 ал.4 от ЗАНН, но и там нямало никакво ограничение за размера на налаганата глоба, както и съгласно чл.189 ал.13 от ЗДвП. В случая имало извършено нарушение с МПС рег. № ******* по чл.21 ал.2 от ЗДвП и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП била наложена глоба 50 лв. То било надлежно описано в издадения електронен фиш серия К номер 4682947, издаден от ОДМВР Х.. Описанието на нарушението било ясно и недвусмислено - движение със скорост, след приспаднат толеранс, от 64 км/ч при ограничена такава за извън населено място, въведено с пътен знак В-26 от 50 км/ч, като ясно и точно било посочено  конкретно мястото на извършването ПП-I-5 , км.282+267м. – разклон за с. К., в посока от гр. Д. към гр. Х. в зоната на действие на знака. Това описание било достатъчно ясно и конкретно, без възможност за неразбиране или превратно разбиране на мястото на нарушението, даващо достатъчна информация и възможност за локализирането му. Това било видно и от предоставения снимков материал. Съгласно представения протокол за използване на автоматизирано техническо средство (АТСС), на посочената дата – 02.04.2021г., било използвано техническо средство „TFR1-M“ №596 – за засичане  скоростта на движение на МПС по ПП-I-5, км.282+267м., в посока от гр. Д. към гр. Х.. Изрично било описано в същия протокол, че разстоянието от техническото средство – измерващо скоростта на движение, до пътния знак за ограничение на скоростта на движение до 50 км/ч., било 150 метра. В същия протокол било описано, че скоростта на движение за този участък била ограничена до 50 км/ч., като това ограничение било налично върху пътен знак. Моли се да бъде отменено обжалваното решение и да бъде потвърден електронния фиш. В случай на претендирани адвокатски разноски в размер над определения в Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, се моли същите да бъдат редуцирани, поради прекомерност.

Ответникът - Н.С.К., в представена по делото писмена молба оспорва касационната жалба като неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Счита обжалваното решение за правилно и законосъобразно, поради което следвало да бъде потвърдено. Обосновано съдът градил изводите си съобразно чл.39 ал.4 от ЗАНН. С тази норма била установена рамката за законност и на електронните фишове, глобите по които следвало да бъдат съобразени с нея. Наред с това, моли да се има предвид, че мястото на заснемане било регулирано с два пътни знака, ограничаващи скоростта съответно на 50 км/ч и 70 км/ч, разположени на близко разстояние. В посоката на движение първо било ограничението от 70 км/ч, като този знак попадал в зоната на действие и на ограничението от 50 км/ч. Освен, че било недопустимо регулиране на движението по този начин, то и скоростта на движение от 67 км/ч не била нарушение на правилата предвид посоченото застъпване. Използваното АТСС не било с доказана годност, поради което и резултатите му не можело да се възприемат за достоверни. От приложения сертификат било видно, че валидността на извършения технически преглед била до 2020 година.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково намира касационната жалба за основателна. Счита, че неправилно бил отменен електронният фиш, поради което моли да се отмени решението на Районен съд – Димитровград и да се потвърди издадения електронен фиш.

Административен съд – Х., след проверка на оспорваното решение, във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество, е основателна.

С обжалваното решение Районен съд – Димитровград е отменил Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №4682947, издаден от ОДМВР – Х., с който на Н.С.К., за нарушение на чл.21 ал.2 във връзка с чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП се налага глоба в размер на 50.00 лв.

За да постанови решението си, районният съд е приел, че електронният фиш е неправилно издаден. Посочил е, че съгласно разпоредбата на чл.39 ал.3 от ЗАНН, за случаи на  административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш. Минимумът в чл.39 ал.2 бил 50 лева, поради което издаване на електронен фиш за тази сума било незаконосъобразно. Съдът е изложил съображения, че не споделя обратното становище, а именно, че след като в ЗДвП ограничение за издаване на ЕФ липсва в чл.189ж, то не е пречка такъв да се издаде и извън параметрите на чл.39 ал.3, вр. ал.2 от ЗАНН. Наред с горното, съдът е приел, че на мястото на засичане на автомобила има два знака В-26 извън населено място, първият ограничаващ скоростта на движение от 70 км/ч (ноторно известно на съда и лесно проверимо в интернет – програмата Гугъл мапс) който бил в непосредствена близост с втори знак В-26, възприет за релевантен от АНО и ограничаващ скоростта до 50 км/ч. На представената снимка и двата знака били в кадър. Така не ставало ясно дали АТСС контролирало скоростта на движение на заснетия автомобил в посочената във фиша зона или в предходната, където ограничението било значително по-високо, респективно – би довело до различно наказание. Знаело се, че АТСС заснема по права линия движещ се автомобил, като дистанцията на засичане на скоростта била по-голяма от 100 метра, т.е. не било ясно къде точно се  движел автомобилът към момента на това заснемане. Съдът е приел, че горното обуславя отмяна на фиша освен като незаконосъобразен, но и като неправилен.

Решението е неправилно.

Не се споделят изводите на районния съд, че електронният фиш е неправилно издаден, с оглед разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН (вероятно поради техническа грешка в решението се сочи ал.3). Тезата на съда, че тази разпоредба изключва възможността нарушения, установени и заснети с техническо средство  или система в отсъствие на контролен орган, за които е предвидено наказание в размер от 50 лв. , да се санкционират чрез издаване на ЕФ, не може да бъде споделена.

Следва да се има предвид, че фишът по чл.39, ал.2 от ЗАНН , /както и този по ал.2а от същата норма/, се издава от контролен орган, което съществено го отличава от електронния фиш, визиран в чл.39, ал.4 от ЗАНН, при който нарушението се установява в отсъствие на такъв. Предвид последното, разпоредбата на чл.39, ал.3 от ЗАНН е в систематическа връзка с предходните му алинеи, но не и със следващата ал.4 от същия член.

Съгласно чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш.

Така разписаното не игнорира възможността за нарушение, установено и заснето с техническо средство или система , в отсъствие на контролен орган, наказанието за което е в размер на 50 лв., да се издаде ЕФ. Подобна забрана разпоредбата не въвежда. Според чл. 85а от ЗАНН, доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл. 39, ал. 4, /т.е. в отсъствие на контролен орган/, се прилагат разпоредбите на Закона за движението по пътищата. С оглед тази законова делегация, пряко приложима е разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, съгласно която при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В тази връзка единственото ограничение за издаване на ЕФ касае случаите, когато за нарушението е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки (чл. 189, ал. 4 ЗДвП), какъвто не е процесният.

Предвид горното, няма как да се приеме, че процесният ЕФ е издаден в противоречие с материалния закон.

Н следващо място, не се споделят и изводите на районния съд, че не било ясно къде точно се  движел автомобилът към момента на заснемане, като съдът е приел, че на мястото на засичане на автомобила има два знака В-26 извън населено място, първият ограничаващ скоростта на движение от 70 км/ч , който бил в непосредствена близост с втори знак В-26, възприет за релевантен от АНО и ограничаващ скоростта до 50 км/ч. Настоящата инстанция намира, че видно от съдържащият се в преписката Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система за дата на използване 02.04.2021г., в него изрично е отбелязано обстоятелството, че се касае за общо ограничение на скоростта от 90 км/час и за пътен знак, променящ общото ограничение на скоростта на 50 км/час, важимо за мястото на нарушението.

Касационната инстанция приема, че конкретното нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП е безсъмнено доказано от представените по делото писмени доказателства, както и чрез приложения снимков материал – клип № 25924. Превишаването на скоростта в случая е заснето с техническо средство и се установява от снимковия материал, приложен към делото. Мястото, където е констатирано превишение на скоростта безспорно попада в зоната на въведеното ограничение, като и в обхвата на действие на АТСС, видно от данните, попълнени в Протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, както и от посоченото в клип № 25924. Доказателства, които да опровергават факта на извършеното нарушение, за което е издаден процесният фиш, нито са сочени от жалбоподателя, нито е искано тяхното събиране пред районния съд, а приетите и събрани от районния съд такива са напълно достатъчни, за да обосноват извод за доказаност на нарушението.

Следва да се отбележи, че ако наказаното лице е считало, че фактическата обстановка по делото е неизяснена и спорна, то пред районния съд е разполагал с напълно достъпен обем от процесуални възможности, чрез които да се търси събиране и на други годни доказателства пред тази инстанция в подкрепа на твърденията си. Такава процесуална активност не се установява да е проявена.

Неоснователни са наведените в касационната жалба възражения, че използваното АТСС не било с доказана годност, поради което и резултатите му не можело да се възприемат за достоверни. Настоящата инстанция намира, че от приложеното по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835 действително се установява, че срокът на валидност на мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR-1M е до 24.02.2020г. Наред с това, от Протокол №2-53-20 от проверката на мобилна система за видеоконтрол „TFR-1M” е видно, че техническото средство е преминало последваща проверка след ремонт на 14.10.2020г. В протокола е посочено, че уредът съответства на одобрения тип, като това съответствие е установено  след проверка в лабораторни условия и след полеви тест – мобилен. Предвид горното и с оглед разпоредбите на чл.30 ал.5 и на чл.43 ал.4 от Закона за измерванията, както и Заповед  №А-616 от 11.09.2018г. на За Председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (обн. ДВ бр.82 от 05.10.2018г.), настоящият състав приема за установено, че измерването на скоростта на автомобила е извършено с годно техническо средство, поради което наведените в тази насока възражения са неоснователни.

Предвид представените пред районния съд доказателства, касационната инстанция намира, че при установяване на нарушението на чл.21, ал.2 от ЗДвП и провеждане на особената административнонаказателна процедура по издаване на процесния електронен фиш няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушението, авторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба от 50 лева съответства на нормативно предвидения в чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП вид и размер на наказанието и на констатираното превишение на скоростта за движение в този участък на пътя.

По изложените съображения, касационната инстанция намира, че обжалваното решение не съответства на материалния закон, поради което следва да се отмени и вместо него да се постанови друго, с което обжалваният електронен фиш да се потвърди.

Водим от горното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение №137/13.10.2022г., постановено по АНД №306 по описа на Районен съд – Димитровград за 2022г., вместо което постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №4682947, издаден от ОДМВР – Х., с който на Н.С.К., за нарушение на чл.21 ал.2 във връзка с чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, се налага глоба в размер на 50.00 лв.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                          ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

 

                                                                                   

                                                                                 2.