Решение по дело №11964/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 5655
Дата: 11 декември 2019 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Светослав Неделчев Тодоров
Дело: 20193110111964
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 5655

гр. Варна, 11.12.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

               ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ, XLI – ви състав, в публично заседание проведено на единадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: С.Т.

 

при секретаря Х.И., като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 11964 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по искова молба от Д.И.Д., с ЕГН **********, чрез своята майка и законен представител Л.Х.П. и двете с адрес ***, чрез пълномощника ѝ адв.В.С. – АК *** срещу Г.д. „П.б.з.н.“ – МВР, с адрес гр.***, с която е предявен иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР за осъждане ответника да заплати на ищеца

Сумата от 1464.51 лв. /хиляда четиристотин шестдесети четири лева и петдесет и една стотинки/, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от наследодателя на ищцата И.Д.И., с ЕГН **********, починал на ***г. за периода от ***г. до ***г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска – 26.07.2019г. до окончателно изплащане на задължението.

Ищецът основава исковите си претенции на следните фактически твърдения, заложени в обстоятелствената част на исковата молба:

Ищцата е дъщеря и единствен наследник по закон на И.Д.И., починал на ***г.

В периода от ***г. до ***г. И.И. полагал труд на длъжност „***“ в *** РДПБЗН - ***. Същата била на структурно подчинение към Г.д. „П.б.з.н.“ /ГДПБЗН/ в МВР. Съгласно Закона за Министерството на вътрешните работи наследодателят на ищцата бил със статут на държавен служител.

Брутното трудово възнаграждение на държавните служители в МВР се състояло от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Нормалната продължителност на работното време била с 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

От ***г. съгласно чл.187, ал.3 ЗМВР работното време на държавните служители се изчислявало в работни дни – подневно, а за работещите не 8-, 12- или 24- часови смени – сумирано за тримесечен период, като съгласно чл.5, т.2 работа извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период. Преди ***г. работното време на работещите на смени се изчислявало ежемесечно. И при действието на двата варианта възнаграждението за положение труд се дължало в месеца следващ месеца на полагането на труда, както гласял чл.33, ал.1 от Наредба № *** от ***г. на министъра на вътрешните работи.

Ищецът поддържа, че съгласно чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата – при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщали в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Тъй като нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица било до 35 часа, то нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна седмица бил до 7 часа и коефициентът се определял като нормалната продължителност от 8 часа се раздели на нормалната продължителност на работното време през нощта и бил равен на 1.143 (8/7).

В ЗМВР изрично било разграничено заплащането за извънреден и за нощен труд в чл.178 и чл.179.

За периода от ***г. до ***г. наследодателят на ищцата положил общо 1520 часа нощен труд, който преизчислен с коефициента 1.143 възлизал на 1737.36 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд водело до извънреден труд от 217.36 часа, който не бил заплатен от ответника и заплащането, на който се претендира от ищеца.

Ищцата моли за уважаване на исковата претенция, прави искания по доказателствата и претендира присъждане на направените по делото разноски.

В отговор на исковата молба, депозиран в срока и по реда на чл. 131 от ГПК, ответникът оспорва исковата претенция като недопустима, а в условията на евентуалност като неоснователна и недоказана.

Служебното правоотношение с И.Д.И. било прекратено на ***г. с настъпването на смъртта му. Съгласно ЗМВР при настъпила смърт на държавен служител било предвидено плащане на отделен вид обезщетение, а не възнаграждение, като видовете обезщетения, които са дължими и се заплащат на държавните служители били уредени в глава Единадесета на ЗМВР. Служебното правоотношение било прекратено на законово основание поради настъпване на смърт и допълнително възнаграждение не се следвало на наследниците на служителя по смисъла на специалната норма на ЗМВР.

Не се спори, че наследодателят на ищцата през процесния период е бил държавен служител и за него се прилага ЗМВР. Твърди се, че правните изводи на ищцата, че за наследодателя ѝ е приложим КТ не са верни, тъй като КТ е приложим само за работници и служители по трудово правоотношение. В чл. 187 ал. 3 от  ЗМВР, приложим за служители по служебно правоотношение, било уредено работно време през нощта, което е от 22:00 ч. до 06:00 ч., поради което нощното работно време по смисъла на ЗМВР било 8 часа, а не 7 часа, както е по КТ. Съотношението с коеф. 1,143 се прилагал при трудови правоотношения по КТ. Поддържа, че регламентацията на възнагражденията по ЗМВР е изчерпателна и е недопустимо субсидиарно приложение на ЗДСл или КТ за служителите на МВР. За периода на претенцията са действали Наредба *** от ***г. и Наредба *** от ***г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. В тези наредби същи било уредено, че нощният труд на служителите на МВР е 8 часа..

Моли за отхвърляне на исковите претенции, прави искания по доказателствата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В открито съдебно заседание страните, чрез проц. представители поддържат изложеното в исковата молба и отговора по нея и претендират присъждане на сторените по делото разноски.

СЪДЪТ, преценявайки събраните, по делото доказателства, по реда на чл. 12 от ГПК и чл. 235, ал. 2 от ГПК, приема за установено следното от фактическа страна и формулира следните изводи от правна страна:

Не е спорно между страните, че И.Д.И. през периода от ***г. до ***г. е полагал труд на длъжност „***“ в *** РДПБЗН - ***, която дирекция е на структурно подчинение към Г.д. „П.б.з.н.“ ГДПБЗН в МВР, като същото се потвърждава от заключението на вещото лице и представените от ответника писмени доказателства.

И.Д.И. е починал на ***г., като за единствен свой наследник по закон е оставил дъщеря си Д.И.Д., както се установява от представено с исковата молба удостоверение за наследници /л.5/.

След смъртта на И.Д.И., ищцата като негов единствен наследник е материално правно легитимирана да претендира неплатеното възнаграждение за положен извънреден труд. Служебното правоотношение между И.Д.И. и ответната дирекция е прекратено с настъпването на смъртта на служителя, но правото да получи дължимите възнаграждения за положен труд е наследимо и е преминало у ищцата като единствен наследник по закон.

Спорно между страните е какъв е размерът на дължимите от ответника възнаграждения за положен извънреден труд, както и дали тези възнаграждения са изплатени изцяло на наследодателя на ищцата, както се поддържа с отговора на исковата молба.

За изясняване на фактическата страна на спора са ангажирани специални знания посредством назначена съдебно-счетоводна експертиза.

В заключението на вещото лице се посочва, че в процесния период ищецът е отработил 1522 часа нощен труд, при което в случай, че се преизчислят положените часове нощен труд с коефициент 1.143 се получават незаплатени часове извънреден труд в размер на 218 часа. Вещото лице е направило и представило изчисления, според които при преизчисляване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143 за превръщането му в дневен труд неизплатеното възнаграждение на наследодателя на ищцата е в размер на 1464.51 лева. Изчисленията са извършени въз основа на констатираното основно месечно възнаграждение на ищеца.

Съдът кредитира заключението на вещото лице като пълно, обективно и компетентно дадено /л.155-158/.

Ищцата е предявила иск за заплащане на възнаграждение за положен от нейния наследодател извънреден труд.

Съгласно чл.176 ЗМВР „Брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения“.

Сред предвидените в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3.

Според нормата на чл.187, ал.9 ЗМВР „Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи“.

В процесния период от ***г. до ***г. са действали последователно Наредба №*** от *** г., Наредба № *** от *** г. и Наредба № *** от *** г. издавани от министъра на вътрешните работи и всяка от тях уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите наредби са идентични, според които  „При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период“.

В Наредба №*** изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 – чл.31, ал.2 от наредбата.

Наредба №*** е отменена с приемането на Наредба №*** издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 2.06.2015 г., в сила от *** г. и отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм.д. № 5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано.

В периода от отмяната на Наредба №*** (***г.) до издаването и обнародването на Наредба № *** (***г.) отново е имало изрично предвидено в подзаконов нормативен акт основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143, тъй като е била приложимо Наредба №***.

В Наредба №*** /обн.ДВ бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № *** /обн. ДВ бр.60 от 02.08.2016г./ липсва изрична норма съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба № *** за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143. Липсата на изрична норма, обаче не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен (каквато изрична забрана би била и противоконституционна), а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. При наличие на такава непълнота в специалната уредба касаеща служителите в МВР следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн.ДВ бр.( от 26.01.2007г.), като в чл.9, ал.2 от същата е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Действително в чл.187, ал.3, изр.4 ЗМВР е предвидена възможност  полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Разпоредбата определя допустимата продължителност на полагания нощен труд, но не изключва възможността за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен. Посочената норма на чл.187, ал3, изр.4 ЗМВР е била издадена и Наредба №*** от министъра на вътрешните работи, в която изрично е предвидено преизчислението на часовете положен нощен труд.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен се явява доказана по своето основание. При липсата на специална уредба за служителите в МВР основание за преизчисляване  на часовете положен нощен труд е субсидиарно приложимата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. По отношение на претендирания размер, то същият следва да се приеме за доказан, тъй като съответства на изчисленията направени от вещото лице по назначената съдебно-счетоводна експертиза, която се кредитира от съда.

С оглед изхода от спора в полза на ищеца следва да се присъдят разноски. Сторените от ищцата разноски са в размер на 480 лева заплатено адвокатско възнаграждение. Ответната страна своевременно е направила възражение за прекомерност на заплатеното от ищцата възнаграждение, което съдът намира за основателно и на основание чл.78, ал.5 ГПК същото следва да бъде редуцирано до размер на 400 лева с включен ДДС.

На основание чл. 78, ал. 6 ГПК, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати в полза на ВРС сумата от 208.58 лева, представляваща дължимата държавна такса за производството в размер на 58.58 лева и 150 лева възнаграждение за вещо лице.

 Мотивиран от така изложените съображения, Варненски районен съд

                                 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Г.д. „П.б.з.н.“ – МВР, с адрес гр.*** ДА ЗАПЛАТИ на Д.И.Д., с ЕГН **********, действаща чрез своята майка и законен представител Л.Х.П. и двете с адрес *** сумата от 1464.51 лв. /хиляда четиристотин шестдесет и четири лева и петдесет и една стотинки/, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от наследодателя на ищцата И.Д.И., с ЕГН **********, починал на ***г. за периода от ***г. до ***г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска – 26.07.2019г. до окончателно изплащане на задължението.

 

ОСЪЖДА Г.д. „П.б.з.н.“ – МВР, с адрес гр.*** ДА ЗАПЛАТИ на Д.И.Д., с ЕГН **********, действаща чрез своята майка и законен представител Л.Х.П. и двете с адрес *** сумата от 400 лв. /четиристотин лева/, представляваща направени по делото разноски, на основание чл.78, ал.1 ГПК.

 

ОСЪЖДА Г.д. „П.б.з.н.“ – МВР, с адрес гр.*** ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд – Варна сумата от 208.58 лв. /двеста и осем лева и петдесет и осем стотинки/, от които 58.58 лева дължима държавна такса и 150 лева разноски, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред Варненски окръжен съд, в двуседмичен срок от получаване на съобщението от страните, че е изготвено и обявено.

Препис от настоящето решение да се връчи на страните по делото, заедно със съобщението за постановяването му на основание чл. 7, ал. 2 от ГПК.

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: