Решение по дело №1597/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1498
Дата: 16 август 2019 г. (в сила от 16 август 2019 г.)
Съдия: Валерия Иванова Братоева Дамгова
Дело: 20191100901597
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 15 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр. София, 16.08.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VI-16 състав в закрито съдебно заседание на шестнадесети август две хиляди и деветнадесета година, в състав:

СЪДИЯ: ВАЛЕРИЯ БРАТОЕВА

като разгледа ч. търг. дело № 1597 по описа за 2019 година, взе предвид следното.

Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) вр. глава XXI „Обжалване на определенията“ ГПК.

Образувано е по жалба на „К.Б.“ ЕООД, ЕИК ********, срещу отказ № 20190529101614-2/06.08.2019 г. на Агенция по вписванията, постановен по заявление Б7, вх. № 20190529101614 / 29.05.2019 г., с което е поискано вписване на данни за действителния собственик и лицата, чрез които върху дружеството се упражнява пряк и непряк контрол, в изпълнение на изискванията на чл. 63, ал. 4 ЗМИП.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на отказа, тъй като представената декларация по чл. 63, ал. 4 ЗМИП била напълно достатъчна за извършване на вписването, а разпоредбата на чл. 50а от Наредба № 1 от 14 февруари 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел не следвало да намира приложение. Изискването на чл. 50а Наредба № 1 противоречало на нормативен акт от по-висок ранг и не следвало да се прилага. От друга страна дружеството-едноличен собственик на капитала на „К.Б.“ ЕООД - К.Г.Г.Л., ограничено отговорно дружество и лицето, чрез което непряко се упражнява контрол върху същото – Д.П.Х.АД, публично дружество с акции, били регистрирани в държава-членка на ЕС - Обединено кралство Великобритания и поради това информацията за актуалното им правно състояние била публично достъпна в системата за взаимно свързване на   централните, търговските и дружествените регистри, въведена с Директива (ЕС) 2017/1132 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 година относно някои аспекти на дружественото право.

Съдът като разгледа събраните доказателства, намира следното:

Със заявление Б7, вх. № 20190529101614/29.05.2019 г., подадено от „К.Б.“ ЕООД, са заявени за вписване данни относно действителния собственик на дружеството и лицата, чрез които пряко и непряко се упражнява контрол върху същото, с оглед изпълнение на изискването на чл. 63 ЗМИП.

Длъжностното лице при АВ, като приело, че съгласно чл. 50а, ал. 2, т. 3 от Наредба №1 за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел следва да се представят документите, установяващи съществуването на юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол, и удостоверяващи лицата, които ги представляват по националния им закон, за което на заявителя били дадени изрични указания, които обаче останали неизпълнени. От друга страна, в разпоредбата на чл. 18, ал. 1 и ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ било предвидено, че заявлението и приложенията към него се подават на български език. Документите могло да се представят и на всеки от официалните езици на Европейския съюз, но в този случай се представяли заедно със заверен превод на български език, съгласно Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа, който изисквал подписът на преводача, положен в извършения от него превод, да бъде нотариално удостоверен в Република България. При удостоверяване на подписа преводачът представял пред нотариуса и документ по чл. 18, ал. 2. По тези съображения длъжностното лице постановило обжалвания в настоящото производство отказ.

Жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 1 ЗМИП учредените на територията на Република България юридически лица и други правни образувания и физическите лица за контакт по чл. 63, ал. 4, т. 3 са длъжни да получават, да разполагат и да предоставят в определените по закон случаи подходяща, точна и актуална информация относно физическите лица, които са техни действителни собственици, включително с подробни данни относно притежаваните от тях права. В случая „К.Б.“ ЕООД е юридическо лице, учредено на територията на Република България, като едноличен собственик на капитала му е друго юридическо лице, но учредено на територията на Обединеното кралство - К.Г.Г.Л.. Поради това за българското юридическо лице е възникнало правното задължение по чл. 63, ал. 4, т. 2 ЗМИП да заяви за вписване по партидата си в търговския регистър данните за юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол върху него, включително фирма, номер в национален регистър, правна форма според националното законодателство, седалище и адрес на управление и идентификационните данни по т. 1 за представляващите лица. В закона изрично е разписано, че в търговския регистър се вписват данните съгласно декларация, чиято форма и съдържание се определят с правилника за прилагане на закона. Заявителят „К.Б.“ ЕООД е декларирало подлежащите на вписване данни именно в декларация, представена в утвърдения с ППЗМИП образец, която е и нотариално заверена. ЗМИП не изисква представяне на допълнителни документи, удостоверяващи верността на декларираните за вписване данни.

Разпоредбата на чл. 21, т. 4 ЗТРРЮЛНЦ пък е категорична, че длъжностното лице по регистрацията проверява дали към заявлението са приложени всички документи, съгласно изискванията на закон - този, който предвижда вписването, т. е. терминът е използван в тесен смисъл. Данните по чл. 63 ЗМИП се вписват по изричната разпоредба на този закон и затова вписването им следва да се извърши въз основа на декларация по образец, защото точно това е документът, изискван от чл. 63, ал. 4 ЗМИП. Друг документ законът не изисква и затова допълнителните изисквания, въведени с чл. 50а Наредба №1 противоречат на ЗМИП и не следва да се прилагат, както предписва чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове: ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.

Изложеното обуславя извод, че  със заявлението е представена декларация по образец въз основа на която вписване на декларираните данни е следвало да се извърши, без към заявителя да се поставят изисквания за представяне на документи, които ЗМИП не изисква. Съвсем отделен е въпросът, че съществуването и представителството на всяко юридическо лице, регистрирано в държава-членка на ЕС може да се установи чрез служебна проверка в публично достъпната система за взаимно свързване на   централните, търговските и дружествените регистри, въведена с Директива (ЕС) 2017/1132 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 година относно някои аспекти на дружественото право.

Така мотивиран, съдът

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ, по жалбата на „К.Б.“ ЕООД, ЕИК ********, ОТКАЗ № 20190529101614-2/06.08.2019 г. на Агенция по вписванията, постановен по заявление Б7, вх. № 20190529101614 / 29.05.2019 г., с което е поискано вписване на данни въз основа на декларация по чл. 63, ал. 4 ЗМИП.

УКАЗВА на длъжностното лице при АВ - ТРРЮЛНЦ да впише в търговския регистър по партидата на „К.Б.“ ЕООД, ЕИК ********, данните, съгласно заявление Б7, вх. № 20190529101614/29.05.2019 г..

Решението не подлежи на обжалване. Препис да се връчи на АВ-ТРРЮЛНЦ.

 

                                                                                     СЪДИЯ: