Решение по дело №958/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 399
Дата: 16 декември 2019 г. (в сила от 6 август 2020 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20191420200958
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Чл. 96г. (Нов

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

Гр.В. 16.12.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД - ІV – наказателен състав в публично заседание на 18.11.2019/осeмнадесети ноември две хиляди и деветнадесета/ година в състав:

Председател: ИСКРА КАСАБОВА

 

При секретаря Ц.Ц.и в присъствието на прокурора като разгледа докладваното от съдията НАХД №958 по описа за 2019г.на Врачанския районен съд, ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №26 - 0000237 от 28.08.2019 год. на Началник ОО АА - В., с което на „ЦВЕТИНА МЕЗДРА“ ЕООД с ЕИК ***,  със седалище и адрес на управление: гр. М.ул.“***“ ***, представлявано от управителя Ц.Г.Т.с ЕГН: *********** за извършено нарушение на чл.7б, ал.1 изр.1 пр.2 от ЗАвПр./ЗАКОН ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ/, е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 3000/три хиляди/лв., на основание чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО – съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок  от  уведомяването пред ВРАЧАНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

М О Т И В И :

„ЦВЕТИНА МЕЗДРА“ ЕООД с ЕИК ***,  със седалище и адрес на управление: гр.М.ул.“***“ ***, представлявано от управителя Ц.Т.с ЕГН: *********** е обжалвала НП№26 - 0000237 от 28.08.2019 год. на Началник ОО „АА” В., с което на дружеството жалбоподател е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ  в размер на 3000 лв., на основание чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр., за извършено нарушение на чл.7б, ал.1 изр.1 пр.2 от ЗАвПр. В жалбата и чрез процесуален представител адв.М.М. се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на издадените от наказващият орган актове и се иска отмяна на наказателното постановление.

 Ответника по делото Началник ОО „АА” В., в придружителното писмо и писмено становище релевира доводи за неоснователност на жалбата и иска потвърждаване на Наказателното постановление.

Производството по делото е по реда на чл.59 – 63 от ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното: На 21.08.2019г. служителите на ДАИ – В., св.К.С.Г. и св.К.Д.К. *** извършили комплексна проверка в офиса на дружеството превозвач за периода от 20.08.2018г. до 20.08.2019г. При проверката било констатирано, че фирмата „ЦВЕТИНА – МЕЗДРА“ ЕООД, притежава лиценз на Общността за превоз на пътници №0599.

Въз основа на представляваната документация проверяващите констатирали, че за проверявания период от 20.08.2018г. до 20.08.2019г., фирмата жалбоподател е извършила следното нарушение, а именно: превозвачът на дата 25.08.2019 г. и 26.08.2019 г. е осъществил случаен превоз на пътници с автобус марка „Мерцедес“ , Кат: M3 с per. №***по маршрут В. - С.- В., с водач Г.Ц.Г., с ЕГН:**********, видно от пътен лист №********** от 25.08.2019 г., като същия не е притежавал валидна карта квалификация на водача, за времето, когато е извършил превоза. Била извършена и проверка в информационната система на ИААА, при което се установило, че на името на Г.Ц.Г. няма издадена валидна карта за квалификация на водача.За констатираното нарушение свидетеля св.К.С.Г. в присъствието на свид.К.Д.К. съставил Акт за административно нарушение бланков №266759 от 21.08.2019г., като акта е предявен и връчен срещу подпис лично на жалбоподателя на същата дата, без възражения. Деянието било квалифицирано от актосъставителя, като нарушение по чл.7б, ал.1 от ЗАвПр.

Последвало е издаването на обжалваното Наказателно постановление № 26-0000237 от 28.08.2019год. на Началник ОО „АА” В., в което дословно е пренесено текстовото и цифрово описание на нарушението от АУАН, като на основание чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр., за извършено нарушение на чл.7б, ал.1 изр.1 пр.2 от ЗАвПр. на жалбоподателя била наложена имуществена санкция в размер на 3000лв., за констатираното нарушение.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от АУАН266759/21.08.2019 г., НП № 26-0000237от 28.08.2019г.,показанията на свидетелите К.С.Г. и К.Д.К., както и приложената административнонаказателна преписка съдържаща:жалба, удостоверение за дейности,  Заповед РД-08-249/15.05.15г. на Министерство на транспорта и ИТС – гр.С., АУАН и НП, придружително писмо, становище, Разпечатка от дигитална карта на водача, длъжностна характеристика. Пътен лист ********** – оригинал  Тахографски листа от 25.08. и 26.08. 2019 г., Копие на констативен протокол от проверка, Копие на разпечатка от инф. система на ИААА от 28.08.2019г.

 

Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, разгледана по същество, същата е процесуално допустима и неоснователна по следните съображения:

АУАН и наказателното постановление са издадени от длъжностни лица, в рамките на определената им с чл.92 ал.3 и ал.2 от ЗАПр. компетентност, но при извършената съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно по следните съображения:

            Съгласно разпоредбата на чл.7б, ал.1 изр.1 пр.2 от ЗАвПр. „Лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача. За съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години.“

От друга страна в разпоредбата на чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр., е предвидено, че: Който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв.

Следователно, за да се понесе административно-наказателна отговорност по този текст е необходимо да се установи по безспорен начин административно нарушение по закона, за което не е предвидено друго наказание, да се индивидуализира правилно административната отговорност и да се наложи предвиденото в закона наказание за това.

В разглеждания случай административно-наказващия орган е приел, че е извършено административно нарушение по чл.7б, ал.1 изр.1 пр.2 от ЗАвПр.  изразяващо се в това, че превозвача е извършил превоз от водач без нужната квалификация, като въобще не е пояснено каква е била тя. Съдът намира, че материалния закон не е приложен правилно. Както бе споменато по-горе при допуснато административно нарушение по чл.7б, ал.1 от ЗАвПр., и прилагане на разпоредбата на чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр, следва не само да се установи административното нарушение, но правилно да се индивидуализира административната отговорност. В тази връзка закона е предвидил, като административно наказание, освен "глоба" и "имуществена санкция".

Видно от изложеното в наказателното постановление, извършител на нарушението, следва да бъде конкретно установеното лице от дружеството, а не самото дружество, тъй като последното фактически и на практика не може да допуска извършването на дадена дейност, която реално се извършва от неговите ръководители или представляващи. Следователно при допуснато административно нарушение по закона във тази връзка, а именно допускането на водачи да извършва превоз, неотговарящи на изисквания по закон, административното наказание, което следва да бъде наложено, е глоба, а не имуществена санкция, като в тази връзка административно - наказателната отговорност се носи от управителя или представляващия дадено дружество, а не от самото дружеството, тъй като не последното назначава водачите.

В разглеждания случай, в разрез с разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, при описване на административното нарушение в обжалваното наказателно постановление не е посочено конкретно - кой е нарушителя, което се явява съществено нарушение на процесуалните правила и което е довело до неправилно приложение на материалния закон при налагане на административното наказание.

От друга страна така описаното като административно нарушение не може да се приеме, че осъществява и състава на изпълнителното деяние заложено в чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр., тъй като липсва точното описание на нарушението от към формата на изпълнителното деяние. Според съда до колкото нормата на чл.96г, ал.1 пр.2 от ЗАвПр. съдържа и правната квалификация на нарушението, и до колкото то се осъществява посредством две различни форми на изпълнителното деяние:  

1. назначи на работа и

2. допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове, то в случая АНО не е посочил нито една от тези форми.

Липсва фактическо твърдение, какво точно е извършил жалбоподателя, за да се приеме, че е осъществил твърдяното нарушение. Назначил е на работа Г.Ц.Г. или го е допуснал до управление на процесното МПС без да притежава валидна карта за квалификация на водача или и двете. Тоест липсва точното описание на нарушението от към формата на изпълнителното деяние. Твърди се, само че жалбоподателят е извършил превоз с автомобил на който водача няма валидна карта за квалификация на водача. Действително по тълкувателен път може да се изведе, че жалбоподателят е допуснал този водач до управление на това МПС, но при наказателното производство било то и административно такова е недопустимо по тълкувателен път да се извежда какво е искал да каже наказващият орган. Тоест в случая според настоящият състав описаното в АУАН и НП нарушение не съответства на дадената му правна квалификация, която според настоящият състав на съда е чл.96г, ал.1 пр.2 вр. чл.7б, ал.1 от ЗАвПр. В случая липсва фактическо обвинение, което да отговаря на приложената санкционна разпоредба, която както вече бе отбелязано включва в състава си и самото нарушение, за което е предвидена санкция.Ето защо съдът намира, че предвид неправилното приложение на материалния закон и допуснатото съществено нарушение на процесуалните правила, предвидени в чл.57 ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН, обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

Затова и съдът, ОТМЕНИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ 26-0000237 от 28.08.2019год. на Началник ОО „АА” В., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО  съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

 

                                                                                  Районен съдия: