Решение по дело №10067/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 юли 2020 г.
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20207060710067
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

85

 

гр. Велико Търново, 24.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, втори касационен състав в публично заседание на деветнадесети юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                            

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИАНА КОСТОВА 

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:  ПАВЛИНА ТОНЕВА                                                                                                        ЕВТИМ БАНЕВ                  

                                              

При секретаря Д.С.и в присъствието на прокурора Светлана Иванова, разгледа докладваното от съдия Банев касационно НАХД № 10067/ 2020 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Делото е образувано по касационна жалба на С.Б.С. с ЕГН **********, адрес ***, срещу Решение № 618 от 27.12.2019 г., постановено по НАХД № 1830/ 2019 г. по описа на Районен съд – Велико Търново. С обжалваното решение е изменено Наказателно постановление № 6421/ 20.09.2019 г., издадено от началник отдел „Контрол по ПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на С.Б.С. за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата /ЗП/, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, и на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата, му е наложено адми­нистративно наказание „глоба“ в размер на 4 000,00 лв., като съдът е намалил размера на наказанието и е определил същия на  3 000,00 лева. В касационната жалба се правят оплаквания срещу обжалвания съдебен акт, които се квалифицират от съда като такива за неправилност поради противоречие с материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Касаторът твърди, че поради неправилна преценка на събраните доказателства съдът е формирал погрешни правни изводи за безспорна установеност на санкционираното административно нарушение. По същество намира за недоказано извършването на деянието, като в тази връзка изтъква, че от въззивната инстанция не са съобразени изложените от него доводи за незаконосъобразност на НП. Развива и доводи, че въпреки намаляването размера на наложената му санкция, от решаващия съд не са взети предвид в необходимата степен критериите по чл. 27 от ЗАНН, като не са събрани доказателства за семейното и имущественото му състояние, нито са изследвани мотивите и причините за извършеното нарушение. С тези доводи се иска отмяна на обжалваното решение и произнасяне на настоящата инстанция по съществото на спора, като бъде отменено изцяло наказателното постановление на началник отдел „Контрол по ПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ или в условията на евентуалност, същото да бъде изменено, чрез намаляване размера на наложената глоба до предвидения в закона минимум. В съдебно заседание, касаторът, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът Агенция „Пътна инфраструктура“ - гр. София, в писмен отговор на касационната жалба, заема становище за неоснователност на същата. Счита решението на районния съд за законосъобразно и правилно, развива доводи за процесуална законосъобразност на измененото наказателно постановление, безспорна установеност на санкционираното административно нарушение от обективна и субективна страна. В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, редовно призован, не изпраща представител. 

Представителят на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище за неоснователност на касационната жалба. Счита за правилни изводите въззивния съд за безспорност на установеното нарушение, направени въз основа на събраните  в него производство доказателства и обсъждане доводите на нарушителя, вкл. тези относно субекта на нарушението и достоверността на извършените измерванията при проверката. Намира и че от съда правилно е определен размера на наложеното наказание, съответен на тежестта на нарушението, смекчаващите и отегчаващите обстоятелства. Предлага обжалваното решение да бъде оставено в сила.

 

Съдът, след като се запозна с подадените касационни жалби, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим по силата на чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство, а по същество е неоснователна.

 

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка, настоящият състав не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Въз основа на събраните в хода на административно-наказателното и съдебното производство доказателства, се установи, че обратно на твърдяното от касатора, фактическата обстановка по делото е правилно изяснена от районния съд. Към дата 28.08.2019 г. С.Б.С. е работел по трудов договор № 362/ 05.10.2016 г., сключен със „Севан“ ООД – гр. Бургас, на длъжност „шофьор тежкотоварен автомобил 12 и повече тона“. На 28.08.2019 г., в 12:15 часа, на път II-55, км. 8, на 100 м. след разклона за гр. Килифарево, в посока гр. Велико Търново - гр. Гурково, С.С. управлявал съчленено ППС с 5 оси - МПС с 2 оси марка „ДАФ“, модел „ЦФ 460 ФТ“, peг. № *** и полуремарке с 3 оси, peг. № ***. Същият е бил спрян за извършване на проверка от служители на АПИ, осъществяващи контрол по републиканската пътна мрежа. При проверката е направено измерване, при което е констатирано, че измереното натоварване на задвижващата втора единична ос на ППС е 13,920 тона при максимално допустимо натоварване на оста 11,5 тона, съгласно чл. 7, ал. 1, т. 4, б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, а при измерено разстояние между осите 1,32 м., сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 29,940 тона при максимално допустимо натоварване на тройната ос от 24 тона, съгласно чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от същата наредба. Измерването е било извършено електронна везна тип CAPTELS ORA 10, фабр. № 785 и ролетка 1303/18/5 м/. Преди измерването и при монтирането на електронната везна водачът на ППС е бил поканен да погледне нулевите й показания, след което е придвижил ППС-то по електронната везна и след приключване на измерването е бил отново поканен от свидетелите да погледне показанията на кантарната бележка, по време на описания процес не е имал възражения. При така констатираното от контролните органи е било преценено, че управляваното от С.С. ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/ 2001 г. на МРРБ, как­то и тежко, по смисъла на чл. 3, т. 2 от същия нормативен акт. При проверката водачът не е представил на длъжностните лица от АПИ валидно разрешително /разрешение или квитанция за платени пътни такси/ за движение на извънгабаритно, респективно тежко ППС, издадено от администрацията, управляваща пътя. От участващ в проверката служител в АПИ на водача е бил съставен АУАН № 7211/ 28.08.2019 г., за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, вр. чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/ 2001 г. на МРРБ. Актът е връчен на С. на датата на съставянето и е подписан от него без възражения. Писмени възражения не са подавани в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Въз основа на констатациите в АУАН от началник отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ е било издадено НП № 6421/ 20.09.2019 г., с което на С.Б.С. за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ и на основание чл. 53, ал. 1 от ЗП, му е наложено адми­нистративно наказание „глоба“ в размер на 4 000,00 лева. Наказателното постановление е било връчено на С. на дата 08.10.2019 г. и обжалвано пред съда в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Тази фактическа обстановка е била установена от районния съд въз основа на събраните в хода на съдебното следствие доказателства – документите съдържащи се в административнонаказателната преписка, допълнително представените от жалбоподателя и ответника писмени доказателства – трудов договор и документи за проверка на измервателни средства, и показанията на свидетелите М.К./актосъставител/ и В.С.. Като е оспорил отразената в АУАН и НП фактическа обстановка с претенции за невярност на извършените при проверката измервания, пред районния съд С.С. е развил доводи за незаконосъобразност на издаденото НП, идентични с тези в касационната жалба. Районният съд е намерил подадената пред него жалба за частично основателна, като е приел, че водачът на МПС е субект на административнонаказателната отговорност по чл. 53, ал. 1 от ЗП, деянието, извършено от водача на ППС осъществява от обективна и субективна признаците на административно нарушение по съответната хипотеза на ЗП и като такова е наказуемо по административен ред. Съдът е формирал извод за законосъобразност на проведената процедура по издаването на АУАН и на НП, съответствие на същите с установените в ЗАНН формални изисквания, правилност на дадената от административно-наказващия орган квалификация на извършеното нарушение и липса на основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. Той обаче е преценил, че при индивидуализацията на наказанието АНО наказващият орган не се е съобразил в пълна степен с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН.

В тази връзка е посочил, че наложеното наказание не е съобразено със степента на обществена опасност на деянието. Отчел е обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път, по делото липсват данни за допуснати от С. други нарушения по ЗП, както и това, че след съставянето и връчването на АУАН, водачът е продължил движението на ППС, без да са изпълнени условията на чл. 37, ал. 3 от Наредбата № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ. Като краен извод съдът е приел, че е следвало да се определи наказание към средния предвиден в закона размер, а именно 3 000,00 лв. и е изменил размера на наложената глоба.

 

Постановеното от Районен съд – Велико Търново решение е правилно, а касационната жалба е неоснователна.

 

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на процесуални правила. Обратно на твърденията в касационната жалба, въззивният съд е формирал изводите си, след като е обсъдил всички значими за разрешаването на спора обстоятелства, както и наведените от страните в него производство доводи и възражения. Съдът е изпълнил задължението си за изясняване на обективната истина, чрез приобщаването на допустими и относими доказателства. В производството пред районния съд С.С. не оборил фактическите установявания в административнонаказателното производство, правилно кредитирани от районния съд при постановяването на обжалваното решение. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанието е съставен протокол. Не се установява при постановяването на обжалваното решение да е била нарушена тайната на съвещанието.

 

Решението на районния съд не е постановено в нарушение на закона. Със същото решаващият състав е отговорил на всички направени пред него възражения и ги е отхвърлил като неоснователни. Касационният съд споделя фактическите и правни изводи на въззивната инстанция, като съответстващи на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон.

 

Неоснователно е възражението на касатора, че той, като водач на ППС, не може да бъде субект на нарушението. Както е отбелязал въззивният съд, в случая санкцията е наложена на основание чл. 53, ал. 1 от ЗП, според която разпоредба се наказват с глоба от 1 000 до 5 000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 26, ал. 2 от същия закон, като именно за такова по вид деяние е ангажирана административнонаказателна отговорност на С.. Не намира опора в закона тезата, че този вид отговорност следва да се носи само от собственика на ППС или превозвача. За самия водач на тежко или извънгабаритно ППС е налице забрана да управлява такова без издадено разрешение, поради което и санкцията е предвидена да се наложи на физическото лице, нарушило тази забрана. Аргумент в тази насока са и разпоредбите на чл. 37, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 11/ 2001 г. на МРРБ, съгласно които във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и АПИ имат правомощията да спират и да съставят актове на водачи на извънгабаритното и/или тежко пътно превозно средство, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че движението на извънгабаритни и/или тежки ППС се извършва „без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл. 14, ал. 3“ или не е спазен определеният в разрешителното или посоченият в документа за платена такса в маршрут на движение. Видно е че като адресати на въпросните санкционни норми изрично са определени и водачите на ППС, което законодателно решение е логично, предвид спецификата на изпълнителното деяние. Разглежданият казус е типичен пример в тази насока, доколкото претоварването на ППС е извършено от изпращача и със знанието на водача, предвид съдържанието на представената от него товарителница от 28.08.2019 година. Няма данни така извършеното претоварване на пътния състав да е било известно на превозвача /в случая това е работодателят на С./ или на собственика на ППС, за да предприемат те действия по чл. 15, ал. 3 от Наредба № 11/ 2001 г. на МРРБ, на която норма се позовава нарушителят. По същите съображения голословни се явяват и твърденията, че водачът е действал в изпълнение на неправомерна служебна заповед. На последно място упражняваната от касатора професия водач на тежкотоварен автомобил, предполага знание относно неправомерността на такава заповед, дори в хипотеза на действителното й издаване. 

Неоснователни са бланкетно формулираните възражения за недоказаност на конкретното деяние. Годността и изправността на измервателните средства /рулетка и електронна везна/, са установени чрез представените пред въззивната инстанция заявление за последваща периодична проверка, регистрация на извършени последващи проверки /последна на 29.03.2019 г./ и декларации за съответствие. При това положение няма основание да се приеме, че някои от отразените в АУАН, установени при проверката параметри на ППС, са неверни. Налице е натоварване на отделни оси на процесното ППС, надвишаващо максималните стойности, определените в чл. 7 от Наредба № 11/ 2001 г. на МРРБ, което отнася превозното средство към категорията на „тежките“ такива, съгласно дефиницията на чл. 3, т. 2 от същата наредба.

Налице е виновно нарушаване от водача на въведените задължителни правила за ползване на пътищата, при което касаторът е осъществил от обективна и субективна страна, при проявна форма на вина пряк умисъл, състава на деяние, представляващо административно нарушение по смисъла на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП и основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата норма. АУАН и наказателното постановление отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в разпоредбите на чл. 42, съответно чл. 57 от ЗАНН, и в хода на административно-наказателната процедура не са допуснати нарушения, ограничаващи правото му на защита на нарушителя. Липсват основания за прилагане разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, като процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Като е достигнал до същите изводи, с подробно изложени мотиви по всяко от направените пред него оплаквания, районният съд е постановил решението си при правилно приложение на закона.

Неоснователни са и оплакванията, касаещи размера на определеното от съда наказание. Санкционната норма на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП гласи, че за нарушение от вида на процесното, на нарушителя се налага глоба в размер от 1 000 до 5 000 лева. Действително липсват доказателства за други нарушения на водача по ЗП, както и за семейното, социалното и имущественото му състояние, но следва да се отбележи, че последното се дължи основно на процесуалното поведение на самия С., който не е направил искане за приобщаване на съответните доказателства. Същевременно от писмените доказателства по делото се установява поведение на касатора, което е индиция за упоритост при преследване на целта, обосноваваща  противоправното му поведение. Както първоначалното потегляне на същия от с. Сушица с претоварен ППС и без съответното разрешително, така и продължаването на придвижването му след проверката без да са изпълнени условията на чл. 37, ал. 3 от Наредбата № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ, сочат на явно пренебрежително отношение към установените задължителни правила за поведение. Определеният в обжалваното решение размер на административното наказание е към предвидения от закона среден размер за нарушения от този вид и се явява адекватна санкционна мярка, съобразена с обществената опасност на деянието и дееца, и обсъдените смекчаващи и отегчаващи обстоятелства. Обратно на поддържаното в касационната жалба на АПИ, така определеният размер на наказанието съответства на критериите по чл. 27 от ЗАНН, като същевременно съдържа потенциал за постигане целите на административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН, и няма основания за неговото изменение.

 

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното съдебно решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

Оставя в сила Решение № 618 от 27.12.2019 г., постановено по АНД № 1830 от 2019 г. по описа на Районен съд – Велико Търново.

 

           

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.      

 

         

                                                             

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

           

                                                                               ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                                        2.