Решение по дело №2057/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 456
Дата: 28 февруари 2019 г.
Съдия: Таня Борисова Комсалова
Дело: 20187180702057
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

Номер  456          Година  2019, 28.02    Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – І отд., ІIІ състав

 

на 15.01.2019 година

 

в публичното заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА

 

Секретар: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА

                                     

като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОМСАЛОВА адм. дело номер 2057 по описа за 2018 година и като обсъди: 

Производството е по реда на чл.145 - 178 от АПК във връзка с чл.215 от ЗУТ.

            Образувано по жалба на М.К.М., ЕГН **********, Г.З.М., ЕГН ********** и Н.З.М., ЕГН **********,***, чрез адв. И., сре­щу Заповед № 508 от 21.05.2018 г. на кмета на общ. Родопи, с която е разпоре­дено да бъде премахнат незаконен строеж: „Котелно“, находящ се в УПИ III- 70, кв.3 по плана на с. Ягодово, общ. Родопи, обл. Пловдив.

В жалбата се твърди, че заповедта е изцяло незаконосъобразна, немоти­вирана и постановена при неправилно прилагане на материалния закон. Същата е издадена от некомпетентен орган, в противоречие с материално правните раз­поредби на закона, при неспазване на установената форма. Според жалбопода­телите, заповедта е издадена пи пълна липса на материалноправните предпос­тавки, визирани в ЗУТ и при несъответствие с целта на закона. Твърди се, че ос­нованията за започване на административно производство не отговарят на исти­ната и на изискванията на закона и са в нарушение на чл.6 от АПК. Заповедта, като индивидуален административен акт /ИАА/ противоречи на общ администра­тивен акт, а именно Наредба № 13 от 23.07.2001 г. за принудително изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи или части от тях.  При издава­нето на заповедта са допуснати съществени нарушения на административно про­изводствените правила, а именно: нарушени разпоредби на чл.26, 28, 34, 35 и 36 от АПК, задължаващи административния орган да уведоми жалбоподателя за за­почналото административно производство, да му даде възможност да участва в него, да присъства на извършените проверки и да представи доказателства, като излага подробни доводи в тази насока. Твърди се, че на жалбоподателите не е връчен констативен акт, нито протокол, въз основа на който да е установено на­личие на незаконен строеж, но подобен акт се цитира в обжалваната заповед. Твърди се, че неправилно строежът е определен като такъв от шеста категория, тъй като посочените разпоредби изобщо не кореспондират в посочения в запо­ведта строеж и след като административният орган не е определил статута на строежа, той е постановил незаконосъобразен акт, който следва да бъде отме­нен. Сочи се също така, че в заповедта липсват фактически и правни основания. Твърди се и, че е нарушен законоустановения ред за връчване на констативния акт, тъй като лицата са били с известен адрес и нищо не е налагало връчване по особения ред на §4 ал.2 изр.2 от ДР на ЗУТ, като в тази насока се излага изводът, че при липса на връчване на документ, срок за възражение от момента на връчването не е започнал да тече, поради което неправилно органът е приел, че констатациите в акта не са оспорени, а по този начин са нарушени разпоред­бите на чл.9 ал.2 и чл.36 ал.1 от АПК. Твърди се също така, че не се съдържат никакви правни и фактически основания, какво налага едностранно направеният от органа извод, че за строежа не са налице данни за започнало и неприключило производство по узаконяване по реда на § 184 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ, тъй като липсват каквито и да било данни в тази насока. Подробни доводи се излагат в представената по делото писмена защита. Иска се отмяна на акта и се претен­дират разноски по делото.

Ответникът по жалбата – Кметът на Община Родопи, чрез процесуалния си представител адв. Н., изразява становище за неоснователност на жалбата и законосъобразност на оспорената заповед, като излага подробни аргументи в представените по делото писмени бележки. Иска жалбата да бъде отхвърлена и се претендират разноски в размер на минималния адвокатски хонорар.

Съдът, като съобрази фактите и събраните по делото доказателства във връзка с приложимия закон, административния акт - предмет на съдебен конт­рол, както и доводите на страните, установи следното:

            По делото са представени доказателства за това кога жалбоподателят е уведомен за оспорената заповед – копие на известие за доставяне от 18.06.2018 г. (л.23), изпратено до М.М.,***, в което е отбелязано, че пратката е непотърсена; Съобщение № 11/20.06.2018 г. изх. № 94Л-81-1#9/20.06.2018 г. до тримата жалбоподатели, залепено на входната врата на адреса в с. Ягодово, с което ги известява, че има издадена заповед № 508/21.05.2018 г. на кмета на община Родопи за премахване на незаконен строеж, както и, че със същото се удостоверява, че адресатът е уведомен по реда на §4 ал.2 изр.2 от ДР на ЗУТ (л.20); два броя служебни бележки за залепване и сваляне на съобщението, съответно от 20.06.2018 г. и 02.07.2018 г. (л.21); снимка на входната врата с дата от 20.06.2018 г., от която се установява, че съобщението е залепено по надлежния ред (л.22).

Жалбата е подадена до Административен съд – Пловдив на 04.07.2018 г. от надлежни страни-адресати на акта, срещу акт, който подлежи на съдебен кон­трол.

Във връзка с изложеното съдът счита, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.

            От фактическа страна съдът намира за установено следното:

            Началото на административното производство е сложено със заявление вх. № 94Л-81-1/25.04.2017 г. от Л. Н. *** за проверка на постройка, намираща се в парцел III-70 на границата на XI-71, кв.3 по плана на с. Ягодово (същото липсва по преписката, но спор по съществуването му няма).

            С писмо изх. № 94Л-81-1#1/10.05.2017 г. (л.9) до М.К.М.,Г.З.М., Н.З.М. и Л. Н., заместник кметът на общината уведомява лицата за предстояща провер­ка и дава 3 дневен срок от получаване на писмото да се представят докумен­ти за собственост и строителни книжа. Писмата са връчени на адресатите над­лежно, видно от приложените известия за доставка (л.69,70). Тези факти не са оспорени.

            На 17.05.2017г. с вх. № 94Л-81-1#3 е депозирано становище от М.М., чрез адв. И., с което се заявяват обстоятелства  по изграждането на помещението, както и че това е сторено през 2006 г. и прилага нотариално за­верена декларация от собственика – съсед от 16.05.2017 г. за съгласие да се по­строи процесната постройка (л.36); декларация от собствениците, че са насле­дили построеното през 2006 г. също от 16.05.2017 г. (л.62); НА (л.65) и удосто­верение за наследници (л.64).

            На 25.05.2017г. работна група от служители на община Родопи е извър­шила проверка на строеж: котелно, намиращ се в с. Ягодово, ул. „Ловджийска“ ***, УПИ III-70, кв.3 по плана на с. Ягодово, одобрен със Заповед № 212/1977 г., обективирана в Констативен акт /КА/ № 67 от същата дата. Констатирано е, че имотът е собственост на наследниците на З.Н. М., съгласно НА № 78, том 13, д. № 2952/2003 г. - М.К.М., Г.З.М.,  Н.З.М., както и че същите лица са: собственици на строежа, както и възложители и строители. Проверката е посочено, че е из­вършена в присъс­твието на трите лица. Констатирано е, че няма представен строителен надзор; няма представен одобрен проект, в т. ч. съгласувани и одоб­рени части на проекта – няма съгласуване с контролни органи; няма издадено разрешение за строеж; не е представен протокол за откриване на строителна площадка, както и за определяне на строителна линия; не е представена запо­ведна книга.

            Конкретно е установено, че в УПИ III-70, кв.3, между жилищна сграда и дворна граница с УПИ XI-71, кв.3, е изградено котелно с размери 3.40м./3.20 м. и височина до стряхата 2.70 м. с наклон към УПИ Х-71, монтиран улук и водосточна тръба, като оттичането е в УПИ III-70. Котелното е масивно с тухлена зидария и покрив от дървена конструкция, покрит с керемиди. Представена е окомерна ски­ца на разположението на строежа в имота. Установено е, че котелното помеще­ние е без одобрени проекти и издадено разрешение за строеж, с което са нару­шени разпоредбите на чл.137 ал.3 и чл.148 ал.1 от ЗУТ. Констатирано е също така, че за строежа не е подадена декларация по § 16 ал.2 и няма започнала процедура по §183 или §184 от ЗУТ, поради което, КА е основание за започване на административно производство по реда на чл.225 а ал.1 от ЗУТ за премахване на строителството. В КА е посочено, че същият е изготвен в присъствието на по­сочените лица. Подписан е от двамата служители на общината, като липсват подписи на тримата жалбоподатели, липсват и подписи на свидетели при отказ или отсъствие на извършителя на строежа.

            С писмо изх. № 94Л-81-1#4/02.06.2017г. лицата  М.К. М., Г.З.М.а, Н.З.М. и Л. Н.Н. са уведомени за резултатите от проверката, както и, че ще се предприеме процедура – съставяне на КА за премахване на незаконно строи­телство. Писмото е изпратено до лицата с известия за доставка (л.45), от които се установява, че писмото е надлежно връчено на тримата жалбоподатели.

            До М.К.М., Г.З.М. и Н.З.М. и Л. Н.Н. е изготвено съобщение изх. № 94Л-81-1#6/11.07.2017 г., че са съставени КА и те следва да се явят в тридневен срок, за да им бъдат връчени същите. В съобщението изрично е посочено, че при неявяване ще бъде приложен §4 от ДР на ЗУТ. Писмото е връчено с обратни разписки (л.115).

            На 28.09.2017г. е изготвено съобщение № 11, изх. № 94Л-81-1#6/11.07. 2017 г. (л.39), залепено на вратата на имота, за което свидетелства двете слу­жебни бележки (л.40) за слагане – 28.09.2017 г. и сваляне на съобщението – 05. 10.2017 г.

            На 10.10.2017 г. е съставен констативен протокол /КП/, с който се устано­вява, че от страната на лицата М.К.М., Г.З.М. и Н.З.М.няма подадени възражения по отно­шение на КА № 67/25.05.2017 г.

            На 14.11.2017 г. преписката, под изх. № 94Л-81-1#13 (л.28), е изпратена на отдел „Правен“ при общ. Родопи за съгласуване за изготвяне на заповед за пре­махване на незаконния строеж по КА № 67/25.05.2017 г.  

            На 21.05.2018 г. е издадена обжалваната в настоящото производство запо­вед, която е връчена на лицата по реда на §4 от ДР на ЗУТ на 02.07.2018 г.

            В съдебно заседание на 06.11.2018 г. е изслушана и приета с възражение от жалбоподателите съдебно-техническа експертиза, за изготвянето на която ве­щото лице инж. Р. е използвала приложените по делото документи, из­вършила е оглед и измерване на въпросния строеж в присъствието на жалбопо­дателите, изготвила е снимков материал, както и е посетила техническата служ­ба на общ. Родопи, където се е запознала с действащия ПУП – ЗРП на с. Ягодово и предходния регулационен план; изготвила е извлечения от плановете /действащ и предходни/, на които е ситуирала процесния строеж с размерите от измерванията на място.

            Вещото лице е установило, че процесната сграда е изпълнена като доле­пена до съществуваща жилищна сграда в имота, на 5.00 м. навътре от уличната регулационна линия и със североизточна ограждаща стена, стъпила върху плът­ната ограда по страничната регулация към УПИ XI-71. От северозапад стената е на 0.05 м. навън от линията на застрояване на жилищната сграда. Сградата е из­пълнена от тухлена зидария с дървена покривна конструкция и битумно покри­тие. Стените са изградени от единични тухли и дебелината на зида е 0.15 м. Пок­ривът е едноскатен,с наклон към имотната граница от североизток, където е мон­тиран улук. Височината на сградата до стрехата при стъпването върху оградата по границата е 2.75 м и 2.90 м., при контакта с жилищната сграда. Входът за ко­телното е от югозапад през алуминиева врата. В задната северозападна ограж­даща стена са монтирани една врата и един прозорец от дървена дограма. Коми­нът на котелното е изпълнен до фасадата на жилищната сграда. Външните раз­мери на сградата са 3.50 м./3.20 м., а техническите данни за строежа: - застроена площ 11.20 кв. м.; височина до стрехата – 2.75 м.

По отношение на действащия и предходни ПУП, експертът е констатирал следното: - Действащ ПУ за УПИ III-70, кв.3 по плана на с. Ягодово, общ. родопи и ПУП – ЗРП, одобрен със Заповед № 212/1977 г. В кадастралната карта са отра­зени: - една съществуваща двуетажна жилищна сграда в североизточната част на имота, отдръпната от уличната регулационна линия от изток и от северната странична регулационна линия; една паянтова сграда в югозападния ъгъл на имота, застроена на дъното му и на южната регулационна граница; друга паян­това сграда, северно от първата и също застроена на дъното на имота и навес, северно от последната, който също е на дъното на имота. В застроителния план за имота е предвидено като основно застрояване само запазване на двуетажната жилищна сграда. Не е предвидено допълващо застрояване.

 Предходен план на действащия регулационен план е одобреният със За­поведи № № 192, 193/1944 г. регулационен план на улична и дворищна регула­ция за с.Ягодово. Процесният имот е идентифициран като УПИ I-45, кв.11 по този план на с.Ягодово. В кадастралната основа на плана са отразени: - едноетажна сграда „Кухня“ в североизточния ъгъл на имота, намираща се на двете граници – северна странична и източна улична регулационни линии; южно от нея – паян­това едноетажна сграда на уличната регулация; едноетажна паянтова жилищна сграда, западно от предната; паянтова сграда на дъното на имота от запад.

В Приложение № 1 върху извлечение от ПУП – ЗРП – регулационен план, ободрен със Заповед № 212/26.04.1977г. е отразен процесният строеж с разме­рите му от заснемане на място; на Приложение № 2 върху извлечение от ПУП – ЗРП – застроителен план, ободрен със Заповед № 212/26.04.1977 г. е отразен про­цесният строеж с размерите му от заснемане на място; на Приложение № 3, върху извлечение от предходния регулационен план е отразен процесния строеж с размерите от заснемането му. Вещото лице е посочило, че за урбанизираната територия на с. Ягодово, общ. Родопи няма влязла в сила кадастрална карта. По­сочило е също така, че към датата на издаване на обжалваната заповед, дейст­ващ ПУП за процесния имот е ЗРП, одобрен със Заповед № 212/26.04.1977 г.

Вещото лице сочи, че в кадастралната основа на действащия ПУП – ЗРП са отразени: една съществуваща двуетажна сграда в североизточната част на имота, отдръпната от уличната регулационна линия от изток и от северната стра­нична регулационна линия; една паянтова сграда в югозападния ъгъл на имота, застроена на дъното му и на южната регулационна линия; друга паянтова сграда, северно от първата и също застроена на дъното на имота, и навес, северно от последната, който също е на дъното на имота. Според вещото лице, огледът на място е показал, че всички отразени в кадастралната основа на действащия регу­лационен план сгради съществуват. В плана не са отразени две сгради, които се намират в момента в имота, а именно описаният по-горе гараж в югозападния ъгъл на имота с лице по уличната регулация и застроен в югозападната странична регулационна линия на УПИ, както и на североизточната регулационна граница на имота и долепена до жилищната сграда изпълнената сграда за ко­телнопроцесната такава.

Експертизата сочи, че измерено графично по действащия регулационен план УПИ III-70 има площ 1 180 кв.м.,а по документи за собственост – 1 110 кв.м., като не се намират аргументи за това несъответствие на имота на място с гра­фичните данни от действащия ПУП. Вещото лице сочи, че в КА № 67/25.05.2017 г. строежът е описан подробно, което съответства на установеното от него на място, като прави уточнение само по отношение на керемидите, че са битумни, а не керамични. Според експерта, окомерната скица към КА отразява точното мес­тоположение и размерите на процесната сграда.

В експертизата се съдържат и още следните констатации: - огледът на всички сгради в имота показва, че няма обекти, за които да се предположи тяхна­та реконструкция или основен ремонт. В имота съществува двуетажна жилищна сграда, която не е реконструирана и видимо отговаря на показаната в кадастъра сграда на това място. Съществуват много кирпичени постройки – 3 бр. в югоза­падния ъгъл на имота и те са отразени в кадастралния план от 1977 г. В югоза­падния ъгъл на УПИ е построен гараж, най-вероятно след 1977, който не е отра­зен в кадастралния план от тази година на възраст около 10-15 години. От севе­роизток на жилищната сграда, допряна до нея и допряна до регулационната гра­ница на съседния УПИ е построена процесната сграда да котелно, която също не е отразена в кадастъра; няма данни тя да представлява ремонтирана или рекон­струирана стара сграда. Вещото лице е категорично, че тази сграда е нова, на видима възраст 10-15 години. Констатирано е също така, че в КА не се описват СМР за извършено строителство в имота изобщо, а само извършено строително на котелно. Относно процесната сграда - котелно, сочи вещото лице, огледът по­казва видима възраст близка до годината на изпълнение на гаража – преди 10-15 години.

В експертизата се сочи също така, че по действащия застроителен план не е предвидено ново основно и допълващо застрояване в имота, а само запазване на съществуващата двуетажна жилищна сграда. В съсед­ния УПИ, на границата с който е изградено котелното, също не е предвидено допълващо застрояване. Процесната сграда - котелно, може да представлява допустим строеж като допълващо застрояване при условие, че отговаря на нор­мативните изисквания за такъв строеж по време на извършването му. Според експерта, при изпълнение през 2006г. (така, както се сочи по декларацията) в си­ла са били ЗУТ и Наредба № 7 за правила и нормативи за устройство на отдел­ните видове територии и устройствени зони от 22.12.2003г. За допълващото за­строяване в случая, като се има предвид нейното предназначение и местонахож­дението й, относимата уредба е чл.41 ал.2 ЗУТ; чл.42 ал.1 (нова, ДВ бр.65 от 2003г.); чл.45 и чл.46 ал.2. Вещото лице сочи,че процесната постройка е подпря­на до сградата на основното застрояване в УПИ, но не е свързана с допълващо застрояване в съседния имот по имотната граница, на която е разположена. По тази граница има плътна ограда с височина 1.80 м. и от двете страни, построй­ката е изградена на вътрешна граница на УПИ, но калканната й стена по тази граница не покрива калканна стена на заварена или новопредвидена пост­ройка в съседния УПИ или плътна ограда, а е стъпила със своята ограж­даща стена върху оградата и я надгражда във височина. От горните конс­татации вещото лице е формирало извод, че процесната сграда – котелно, не отговаря на изискванията за допустимост на строежа по действа­щия ПУП и по правила и нормативи, действали по време на нейното из­пълнение. Вещото лице е категорично, че, след като от приложената нотариално заверена декларация от един от собствениците за времето на извършване на строежа е видно, че тя е изпълнена през 2006 г., не са налице условията за тър­пимост по реда на §127 ал.1 от ЗУТ.

В съдебно заседание вещото лице уточнява, че процесното котелно се на­мира на калкана на жилищната сграда в имота, а другата му стена е стъпила вър­ху оградата между двата УПИ. Част от тази ограда е малко по-нова, от преди 20 години, а другата част е кирпична – вероятно е на 50-60 години. Така според ве­щото лице е пределно ясно къде се намира котелното чисто визуално – на грани­цата на ПИ, на страничната регулационна линия и опира в жилищната сграда – местоположение, определено от плана и, фиксирано и на място с материални граници. Иначе, според вещото лице, не може да се приеме, че имотът се ползва от друго лице или е собственост на друго лице извън жалбоподателите, тъй като в качеството си на вещо лице и във връзка със незаконно строителство в имота от другата страна, е установила, че няма спор за границите – оградата е била ви­наги там–от 50-60 години. По отношение на разликата от 70 кв.м., установена при измерването на вещото лице, и според документите за собственост, експертът не може да каже откъде се явява тя, но допуска, че при преписването на едни и съ­щи стари актове при прехвърлянето и самият план, измерен много точно от Об­щина Родопи от платното, не показва тази квадратура. Това е според плана от 1977г. е той е действащ, няма последващи изменения. Инж. Р. сочи, че другото строителство в процесния имот е в другата част, не където е котелното, към северната граница, а в южната част – има построен допълнително гараж, който не е отразен в плана, там има нови огради, видимо и може би разликата е там някъде, което не е предмет на настоящия спор. Проблемът не е в котелното. На твърдението на процесуалния представител на жалбоподателя, че вещото лице не е отговорило на въпроса да сравни характеристиките на строежа, екс­пертът сочи, че не е нужно това да се прави, тъй като е посочена височината и площта, сградата е едноетажна, еднопространствена и всеки може да умножи три цифри, даже две, освен това, няма отношение колко точно е полезният обем на сградата. Тя не е описана в КА, защото не е необходимо, дадени са трите ха­рактеристики, материалите са описани, дадени са дължина, височина и ширина, описано е местоположението. Оградата е стара, висока 1.80 м. и зида на котел­ното е продължен върху оградата. Това е единственото, което не е видяла опи­сано в акта, като разликите при измерването, дадени от нея и в КА са напълно несъществени.

В същото съдебно заседание са разпитани като свидетели лицата: Л. Н. Н., Г. З. Ч. и И.И.С..

От показанията на свид. Николова се установява, че живее в с. Ягодово, ул.“Ловджийска“ № 2, откакто е родена и е съсед на М.М.,***. Имат обща ограда с техния имот. От тяхната страна, в техния имот е тази въпросна постройка, която се води котелно, която е като ма­сивна постройка, която прилича на лятна кухня. Има стени отвсякъде. Котелното е залепено за оградата, двете стени са зидани, масивни, с тухли и използват ед­ната стена на къщата и другата стена е самата ограда. Това са четирите стени. Едната страна е оградата, а другата стена, отсрещната, е стената на самата къ­ща, и е заградено. Свидетелката сочи, че въпросната постройка излиза над тях­ната обща ограда доста. Сочи, че годината на построяване на въпросната пост­ройка отговаря на тази, посочена в декларацията – 2006г., приблизително, за­щото със сигурност коя е годината, никой не може да каже. Нямало нищо пост­роено преди - нито комин, нито постройка. Само къщата била. Тази постройка има комин, построен е към стената на къщата и се ползва за котелно. Сви­детелката твърди, че за въпросната постройка – котелно, е подала искова молба против М., Г. и Н. ***, но делото не е насрочено още. Касае въпросната постройка, за премахване на същата, защото пречи. Не твърди постройката да е нейна собственост. За въпросната постройка - котелно, е подала молба за проверка до кмета на община Родопи, за да се уста­нови, законно ли е, не е ли законно, как е построено, защото нямала представа как е строено. Подала сигнала до кмета на общината през м.април 2017 г. и има документи в къщи. Имало голямо забавяне в отговора на кмета на община Родо­пи и тя решила, че има някаква корупция, защото те се познават с лично с кмета на община Родопи, и подала жалба до прокуратурата да разследват въпроса. През 2017 г. е подадена жалбата в прокуратурата, не си спомня като месец кой е. Има в къщи документите, но не ги носи в момента.  Доста по-късно й пратили писмо от прокуратурата. По този повод кметът не направил нищо, пак се забавил отговора за издаване на заповедта, защото те издали констативен акт, че е неза­конно, и една година минала, преди да се издаде самата заповед. За оградата на свидетелката има заповед за незаконно строителство, но тя е към улична регу­лация. Това дело се занимава със законността на постройката.

От показанията на свид. Ч. се установява, че същият познава имота на М.М. и нейните деца. В имота има къща, има гараж, има обор, има плевня. Знае, че 1964 г. – 1965 г. е строена къщата, но не може да каже кога. Има помещение между едната ограда и къщата, с което се отоплява къщата. Точно не може да каже кога е построено това помещение. Бил близък с бащата на Г., който починал преди 2 години и половина. Често бил там. Там имало едно старо, нещо като лятна кухня, някакво помещение, в което имало помпа за поливане, един бюфет. Бабата се въртяла там. Свидетелят твърди, че откакто познава тези хора, тази кухня си съществувала. Те направили там някакви подобрения, тъй ка­то нещо била малко занемарена. Било изградено от кирпич, някаква четия имало, това е било дървена конструкция отгоре, керемиди имало отгоре, но не е било плоча. Направили подобрения и оттам нататък някакви спорове започнали. Под подобрения имал предвид, че изградили наново помещението, стегнали го, дока­рали го във вид. То било почти съборетина и било някъде 2005 г., 2006 г., 2007 г, тъй като, той самият строял по това време и им бил карал материали. Такива спомени имал. Подновили старите стени, които били с кирпич, тях ги махнали и ги направили с тухли. Нямало кирпичени стени в момента, като се изключи огра­дата, която е кирпичена. Едната стена на това помещение е самата ограда, тя е използвана за стена, а, от другата страна, няма разстояние между помещението и къщата.

От показанията на свид. С. се установява, че знае имота на М., Г. и Н. М.и в с. Ягодово. Този имот представлява къща, га­раж, ограда и там една сграда. Сграда, стара сграда, която през 2006 г., заедно с него възстановили. Сменили греди, дуварите, които били взели да падат, ги из­мазали. Той лично участвал във възстановяването на сградата. Тя била с турски керемиди, направили олекотена конструкция с битумни керемиди. Имало стара сграда, която е била лятна кухня, доколкото знае, и мисли, че там са държали помпата за напояване. Мисли, че къщата е строена 1964 г., а оградата - 1965г., а де факто и онази сграда е тогава или в онези години строена, не знае със сигур­ност. Имал спомени за нея от малък още от 1984 г. – 1985 г. На мястото на лятна­та кухня сега, имало същата сграда, само, че сега е възстановена. Не знае за какво се ползва тази сграда, мисли, че е за парно. Виждал е сградата, имала и комин. Влизал е вътре, имало котел. Стените на старата сграда от били от кир­пич, на новата сграда, сега стените са изцяло от тухли. Те са две стени, другите стени са на къщата и оградата. Свидетелят твърди, че възстановяването на сгра­дата е със съгласието на тяхната комшийка. През 2006 г. е направена така наре­чената възстановена сграда. Стените преди това били от стари тухли, правени от кал - кирпичени, сега са нови тухли.

В хода на съдебното производство е изслушана и приета без възражения от страните съдебно-почеркова експертиза на подписа, положен на оригинал на известие за доставяне № ИД PS 4040 014 CF V, от която се установява, че под­писът, положен на соченото известие не е на М.Мръвкова.

В хода на съдебното производство към делото е приобщен оригинал на известие за доставяне № ИД PS 4040 014 CF V.

            При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:    

Неоснователно е възражението на жалбоподателите за допуснати същест­вени нарушения на производствените правила, на първо място, като не са уведо­мени за началото на административното производство. Видно от приложените по делото материали, на първо място, очевидно е, че жалбоподателите са запоз­нати с началото на административното производство, видно от представеното от М.М. становище вх. № 94Л-81-1#3/17.05.2017 г., депозирано във връзка с подадено заявление от Людмила Николова за проверка на постройка, находяща се в собствения й имот в с. Ягодово, парцел III-70, кв.3 по плана на с. Ягодово. Или иначе казано, жалбоподателите са получили по надлежен ред пис­мо изх. № 94Л-81-1#1/10.05.2017г. /за което са налични и три броя обратни разписки, л.69-70, които са редовно оформени и неоспорени/, с което са уведомени, ще предстои извърш­ване на проверка на място в имот на дата 25.05.2017г. между 14.00 и 16.00 часа, присъствието при която е задължително за собствениците, както и, че следва да представят документи за собственост и строителни книжа.

На второ място, именно на дата 25.05.2017г. е извършена и проверката от служители на общинската администрация, резултатите от която са обективирани в Констативен акт № 67 от 25.05.2017 г. в който е посо­чено: „Проверката се из­върши в присъствието на: М.К. М., Г.З.М. и Н.З.М..“, както и: „Нас­тоящият констативен акт се изготви в три екземпляра в присъствието /от­съствието/ на посоче­ния за извършител на строежа.“.

Действително, върху КА липсват положени подписите на тримата жалбопо­датели, но липсват и подпи­си на свидетели при отказ или отсъствие на извърши­теля на строежа. Липсват и подадени възражения срещу този КА, видно от КП от 10.102017 г.

Липсата на подписи върху КА не се намира в противоречие с факта, че са­мата проверка на място в имота е проведена в присъствието на жалбоподате­лите. Очевидно е, че действията на контролните органи по измерването на стро­ежа, правилното му ситуиране, както и конкретното му описание, е нямало как да бъде сторено без оглед на място и то в самия имот на оспорващите, което няма как да е осъществено без да е осигурен достъп от същите. По преписката освен всичко друго е наличен и снимков материал /с дата 25.05.2017г., л.59/ именно на процесната постройка, което няма как да е сторено без достъп в самия имот.

Фактът на неподписване на КА от посочените физически лица произтича от обстоятелството, че по начина на съставянето му, това очевидно не е могло да бъде сторено на място в самия имот, а фактически е осъществено по-късно.

На следващо място, видно от писмо изх. №94Л-81-1#4/02.06.2017 г., с кое­то всички лица са уведомени, че се предприема процедура по премахване на не­законен строеж са получени надлежно, видно от приложените известие за дос­тавка, от което се установява, че писмото е получено лично от М.М. на 07.06.2017г.   

Дори и да се приеме, че процедурата по § 4 от ДР на ЗУТ не е проведена законосъобразно, вкл. и при приемане на безспорно установения от приетата по делото графологична експертиза факт, че процесната обратна разписка, с която се твърди да е връчен КА, не е раз­писа от М., то това не води до извод за наличието на допуснати съществени нарушения на административно произовдст­вените правила по издаването на Заповедта с правно основание чл.225а от ЗУТ.

Трайна и последователна е съдебната практика, че такива нарушения не водят до извод за незаконосъобразност на крайният акт в производство, при по­ложение че адресатите му са упражнили надлежно правото си да го оспорят по съдебен ред, в рамките на което производство е гарантирано тяхното право на защита, респ. възможността да оборят констатациите на ответника с всички до­пустими доказателства и доказателствени средства, съобразно доказателствена­та тежест която носят, вкл. и по общите правила на чл.154 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК във вр. с чл.219 от ЗУТ за установяване на положителните факти от обективната действителност, от които черпят благоприятни за себе си правни последици.

В тази насока неоснователно е възражението на жалбоподателя и в насока нарушение на чл.26, чл.28, чл.34, чл.35 и чл.36 от АПК за възпрепятстване на възможността на лицето да прегледа документите по преписката и да изрази ста­новище по събраните доказателства – право което им е гарантирано в пълен обем и от съда.  

Отново следва да се посочи, че досежно процедурата по уведомяване, трайната практика на ВАС е, че не е налице съществено нарушение на закона, което да доведе до отмяна на атакувания административен акт и съответно на обжалваното решение. Този процесуален пропуск не е довел до нарушаване на правото на защита на жалбоподателите - те има възможност пред съда да из­ложат възраженията си и да представят съответните доказателства в защита на тезата си досежно евентуална незаконосъобразност на административния акт. (решение №7506 от 29.05.2012 г. по ад. дело № 2533/2012 г. по описа на ВАС) Несъобщаването на заповедта на всички заинтересовани лица е действие, след­ващо издаването на заповедта, което има отношение към нейното оспорване, а не е елемент от съдържанието й, поради което, това нарушение би било същест­вено, ако допускането му е повлияло или е могло да повлияе върху съдър­жанието на издадения акт, когато, ако не беше допуснато, би могло да се стигне и до друго решение на органа. 

Видно от мотивите на Заповед № 508/21.05.2018 г. се установява, че е пълно и подробно дадено описание на ПИ, включително на процесната сграда в УПИ-то, определена е категорията на строежа, определени са собствениците, ка­то от този факт произтича и качеството им на възложители, посочено е, че за из­върше­ната проверка е съставен КА, в който е посочено, че строежът е изграден без строителни книжа и без разрешение за строеж, отбелязано е, че за строежа не е започнало и приключило производство по §184 от ПЗР на ЗУТ(ДВ бр.65 от 2003г.), както и не е де­позирано заяв­ление за узаконяване по реда на §127 ал.2 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ, при което съ­дът намира, че така изготвеният акт е изда­ден в предвидената от закона форма, вкл. и при спазено изискване за мотивираност на тази категория актове.

Що се отнася до възражението, че не са изяснени всички факти и обстоя­телства от значение за случая, както и не е взето предвид становището на заин­тересованите страни, което е нарушение на чл.35 от АПК, съдът намира, че в случая не намира приложение АПК, а специалния закон ЗУТ, който определя съв­сем различен ред на процедурата по премахване на незаконен строеж – чл.225а ал.1 от ЗУТ. В този случай не е необходим някакъв нарочен документ; обикно­вено проверката за законност на строеж се извършва след подадена жалба или сигнал. След подаване на жалбата, служители от съответния контролен орган – ДНСК или районна/общинска администрация извършват проверка на място и по документи, и при констатиране на нарушение започват административно произ­водство – съставяне на констативен акт и впоследствие издаване на заповед за спиране на строителството, заповед за забрана ползването или заповед за съба­ряне на незаконния строеж. Разбира се това е предоставено изцяло на преценка­та на административният орган, който в това производство действа служебно, а не по сезиране от трети лица.

При извършената служебна проверка за законосъобразност на обжалва­ната заповед, настоящият съдебен състав констатира, че същата е произнесе­на от компетентен орган – кмет на община Родопи, обл. Пловдив, съгласно чл. 225а ал.1 от ЗУТ, според който, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шес­та категория, незаконни по смисъла на чл.225 ал.2 или на части от тях.

За преценката досежно валидността и законосъобразността на акта реле­вантна е и правната квалификация на изграденото на място, което според тази инстанция на съда безспорно съставлява строеж по смисъла на § 5 т.38 от ЗР на ЗУТ.

В тази смисъл и съдът приема за установено, че разпоредената за премах­ване постройка – котелно, по начина по който същата и индивидуализира­на в съставения КА, самата Заповед, и в приетото заключение на вещото лице Я.Р. /което от своя страна потвърждава напълно характеристиките дадени от административните органи и се кредитира в тази му част като съответно на съб­раните по делото доказателства, вкл. и на свидетелските показания, като в слу­чая са на лице несъществени различия в описанието на строежа в КА – даден е с размери 3,40/3,20 м. и височина до стреха 2,70м и заключе­нието – същият е даден с размери 3,50/3,20 и височина до стрехата при стъпването върху оградата по границата - 2,75 м. и 2,90 м. при контакта с жилищната сграда, но същите не могат да повлияят на изводите на съда, при положение че се касае на практика до несъществени разлики, а и разликата във височината е обяснена при разпита на вещото лице/ представ­лява строеж по смисъла на § 5 т.38 от ДР на ЗУТ; същият е в резултат от извър­шени строителни и монтажни работи по смисъла на § 5 т.40 от ДР на ЗУТ, като никакво съмнение по този въпрос не може да има по делото.

В случая в КА е посочена категорията на строежа – шеста, като същата е възприета и от ответника.

Тази категория се потвърждава и от даденият експертен извод, като съдът кредитира същия.

От описанието на строежа и неговото предназначение, съдът приема, че се касае до „второстепенна постройка на допълващото застрояване“ по смисъла на чл.46 ал.1 от ЗУТ, попадаща в обхвата на чл.147 ал.1 т.1 от ЗУТ, т.е. строеж от шеста категория по смисъла на чл.137 т.6 от ЗУТ и чл.12 от Наредба № 1 от 30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи.

Изложеното в неговата съвкупност обосновава компетентността на ответ­ника.

На второ място при описаната по-горе фактическа обстановка, съдът нами­ра административното производство за проведено при липсата на съществени на­рушения на процесуалните правила, а междувпрочем и при липсата на каквито и да било нарушения на административно производствените правила както на АПК, така и на специалния ЗУТ.

Всъщност разпоредбата на чл.225а ал.1 от ЗУТ предвижда премахването на незаконни строежи или части от тях, а според чл.225, ал.2 от закона, незако­нен е строеж, който се извършва: в несъответствие с предвижданията на дейст­ващия подробен устройствен план (ПУП), без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж; при съществени отклонения от одобрения ин­вестиционен проект по чл.154, ал.2, т.1, т.2, т.3 и т.4 от закона; със строителни продукти, несъответстващи на съществените изисквания към строежите, или в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи, ако това се отразява на конструктивната сигурност и безопасното ползване на строежа и е невъзможно привеждането на строежа в съответствие с изисквания­та на този закон; или без съгласуване с Националния институт за опазване на недвижимите културни ценности при условията и по реда на чл.125, ал.5 от закона - за недвижими културни ценности и за строежи в техните граници и охранителните им зони. 

Следователно, за да бъде един строеж незаконен по смисъла на закона, е достатъчно безспорното установяване дори само на една от посочените хипо­тези от компетентен за целта орган. Освен това, според чл.137, ал.3 от ЗУТ, строежите се изпълняват в съответствие с предвижданията на ПУП и съгласу­вани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на закона, и могат да се извършват само ако са разрешени съгласно закона (чл.148, ал.1 от ЗУТ). 

Разбира се, законът въвежда и някои изключения от общия режим, като за обектите, изчерпателно изброени в чл.147, ал.1 от ЗУТ, не се изисква одобря­ване на инвестиционни проекти за издаване на разрешение за строеж /измежду които каза се е процесният такъв/, а разрешение за строеж не се изисква при из­пълнение на строежите, изчерпателно изброени в чл.151, ал.1 от закона /какъвто не е разглежданият строеж/. Но и за строежите по смисъла на чл.147 ал.1 от ЗУТ безспорно се изисква издаване на РС.

В случая, съдът намира, че с КА е установено единствено липсата на из­дадено разрешение за строеж по отношение на разпоредената за премахване постройка,като от друга страна съобразно приетото и от съда,че се касае за стро­еж по смисъла на чл.147 ал.1 т.1 във вр. с чл. 46 от ЗУТ по отношение на него не се е изисквало одобряване на инвестиционен проект, но безспорно се е изисква­ло издаване на разрешение за строеж, което е достатъчно основание, за да бъде квалифициран същият като незаконен строеж по смисъла на чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ.

Аналогични на тези разпоредби са били и разпоредбите на чл.55 от ЗТСУ /отм./ и чл.224 ППЗТСУ /отм./, вкл. и във вр. с чл.225 ал.1 т.1 от ППЗСТУ /отм, в редакцията при приемането до доп. с ДВ бр.48 от 1985г./, ако се сподели стано­вището, че строежът е изграден при действието на тези правни норми, съответно вкл. и че се касае до строеж по смисъла на чл.119 от ППЗТСУ. Разбира се въп­росният строеж дори и да се приеме, че е изграден при действието на ЗТСУ и ППЗСТУ /отменени/ не попада в изключенията на чл.225 ал.2 на ППЗТС /отм. в редакцията при приемането, до изм. с ДВ, бр. 6 от 1998г., когато става ал.4/ в които случаи не се е изисквало разрешение за строеж.

Не по-различни са и изискванията на Закона за плановото изграждане на населените места /ЗПИНМ, отм./ и подзаконовите актове по неговото прилагане, ако се приеме изграждане на строежа при неговото действие. Съгласно чл.66д от ЗПИНМ /отм./ строежите, вкл. и на частни лица, се извършват само ако са разре­шени съгласно правилника за приложение на този закон и другите действуващи разпоредби, като чл.66е ал.2 от ЗПИНМ /отм./ предвиждаше, че “строежите, из­вършени без строително разрешение или при неспазване на строителните книжа, се събарят, ако са недопустими по действуващите разпоредби”. От своя страна нормата на § 187 от Правилника за приложение на Закона за плановото изграж­дане на населените места /ППЗПИНМ, отм./, бе категоричен, че за строежи като процесния се изисква строително разрешение, съответно случая не попада в приложното поле на § 188 от ППЗПИНМ /отм./ в които случаи не е необходимо издаването на такова, по аргумент и от разпоредбата на § 191 ал.2 от ППЗПИНМ /отм./ касаеща вкл. и второстепенните постройки, но по типов проект.

Доказателства за наличието на такова РС не са ангажирани от оспорващи­те при доказателствена тежест за същите.

Строежът е от шеста категория, но не попада в нито една от изчерпателно изброените хипо­тези на чл.151 ал.1 от ЗУТ /респ. в тези по чл.225 ал.2 ППЗТСУ, отм./,позволяващи изпълнението му без издаването на разрешение за целта.

Каквито и да било доказателства за узаконяване на процесния строеж не са ангажирани в хода на процеса, а що се касае до това че ответникът е посочил липсата на такова проведено производство – очевидно е, че за правилното при­ложение на материалния закон е от значение и този факт.

Също в доказателствена тежест за оспорващите ако твърдят този положи­телен факт от обективната действителност – проведено успешно производство по узаконяването на строежа било то по реда на § 184 от ПЗР на ЗУТ, било по реда на § 127 ал.2 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ, в сила от 26.11.2012г., е да докажат същият /както изрично им е указано и с разпореждането за насрочване на дело­то/, което не бе сторено в процеса.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за незаконосъобраз­ност на проверяваната заповед, предвид факта, че административният орган не изследвал въпросът за търпимост на строежа.

Първо дали ответникът е изследвал този въпрос или не, съгласно трай­ната съдебна практика не води до извод за незаконосъобразност на Заповедта по чл.225а от ЗУТ само на това основание, като този въпрос на общо основание стои на преценката на съда като част от контрола за законосъобразност и подле­жи на доказване в процеса от самите жалбоподатели /и тази доказателствена те­жест изрично им е възложена с разпореждането от 17.07.2018г., редовно връчено им/.

От събраните в хода на административното производство доказателства, представени нотариално заверени декларации от самите оспорващи, безспорно е установено, че се касае до строеж осъществен през 2006г., поради което и вся­какво изследване на въпросите относно търпимостта му е било безпредметно.

В този аспект следва да се посочи изричното становище на л.10 от делото, в което изрично е цитирано, че същият строеж е изграден през 2006г. приживе от съпруга на М.М. /то е налично и като част от административната преписка, депозирано на 17.05.2017г., л.60/, като към същото са приложени и Декларация от самата М.М., сторена в присъствието на трима свидетели, с нотариална заверка на подписите, в която изрично е декларирано от самата оспорващата, че „В същия парцел имам построено котелно с дървена конструкция през 2006г.“, л.62, Декларация от Н.Т.Николов, също с нотариална заверка на подписа, в която лицето „Декларира, че през 2006г. съм дал съгласието си да се построи котелно с дървена конструкция на съседите ми – М.М., наследница в Парцел III-70 в кв.3 по плана на с.Ягодово“, л.63. 

Въпреки опитите на жалбоподателите в хода на съдебни процес да твър­дят друга година на построяване /междувпрочем и неясно визирана, с твърдения очевидно че е касае до „ремонт“ на съществуваща на това място лятна кухня от кирпич от 1964/1965г./, същите не бяха проведени в условията на пъл­но доказ­ване, а и влизат в противоречие с изнесеното от самите тях в хода на админи­стративното производство и очевидно се прави единствено и само за обслужване тезата за квалифициране на строежа като „търпим“ по смисъла на закона.

Първо от експертните изводи на вещото лице, се подкрепят изцяло твър­денията за изграждането на постройката около 2006г.

Второ – каза се от свидетелските показанията на разпитаните по делото свидетели, водени от самите жалбоподатели, също се установява този факт. Тук е мястото да се отбележи, че съдът кредитира и показанията на свидетелите, но същите не влияят на констатациите на административния орган и на експертните изводи на вещото лице, тъй като очевидно е вкл. и от същите че се касае до из­вършване на нов строеж – дали на мястото му е имали и друга постройка е без съществено значение, доколкото дори и от показанията на свидетелите на жал­боподателите се налага изводът, че същата е изцяло съборена, след което изг­радена на нова и то около първоначално декларираната година на построяване – 2006г., а отделно от това от приложените извлечения от предходния план за про­цесната територия се установява, че местоположението на т.нар. лятна кухня е на съвсем различно място, а не където е ситуиран процесният строеж.

Твърденията на жалбоподателите за извършен само ремонт на старата постройка – лятна кухня, се опровергават от Приложение № 3 от СТЕ, съставляващо извадка от предходния /обезсилен/ ПУП – Регулационен план, одобрен със Заповеди № № 192, 193/1944г., в чиято кадастрална основа е нанесена постройка отразена като „кухн.“, но същата се намира на уличната регулационната линия, а не там където е спорният строеж, како и от приложение № 1 към СТЕ, съставляващо извадка от действащия ПУП – ЗРП, конкретно в частта му Регулация, одобрен със Заповед № 212 огт 26.04.1977г., в чиято кадастрална основа въпросната „кухн.“ Вече не е отразена като съществуваща на място в имота, както междувпрочем и процесната такава.

Или в случая не може да намери приложени нито една от разпоредбите на § 16 от ПР на ЗУТ, нито § 127 ал.1 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ в сила от 26.11.2012г.

За пълнота на изложеното съдът намира за нужно да отбележи и че дори да се споделят твърденията, че сградата е построена преди приемането на ЗУТ, то отново се следва изводът че не съставлява търпим строеж по смисъла на § 16 ал.1 от ПР на ЗУТ, според която „Строежи, изградени до 7 април 1987г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по действащите подробни гра­доустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползване. Те могат да бъдат предмет на прехвърлител­на сделка след представяне на удостоверение от органите, които са овластени да одобряват съответните инвестиционни проекти, че строежите са търпими”, нито по смисъла на някоя от останалите хипотези на ал.2 или ал.3 на същата правна норма, нито по смисъла на § 127 ал.1 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ в сила от 26.11.2012г.

Освен периодът на построяване, в случая една от кумулативно предвидените предпоставки за приложение на която и да е от хипотезите на §16 ал.1, ал.2 или ал.3 от ПР на ЗУТ са строежът да е бил допустим по действащите подробни градоуст­ройствени планове и втората – да е допустим по правилата и нормативите, съот­ветно действали по време на извършването му или съгласно сега действащите такива. Като съгласно § 127 ал.1 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ в сила от 26.11.2012г. изискването е същият да е да е допустим по правилата и нормативите, съответно действали по време на извършването му или съгласно сега действащите такива

В случая от доказателствата по делото се установява, че по никой от изследваните от вещото лице планове не е предвидено такова допълващо застрояване в имота.

Обстоятелството, че съгласно чл.121 ППЗТСУ /отм./ в селата могат да се изграждат стопански постройки със селскостопанско предназначение от всякакъв вид, респ. второстепенни постройки с обслужващо домакинско предназначение, съгласно чл.119 от ППЗСТУ /отм./ не променя извода, че за това се изисква съ­щите да са предвидени по застроителния план /така чл.119 ал.1 изр. 2 от На­редба № 5 от 1977г./отм./ изрично предвиждаше, че второстепенните постройки по чл.119 от ППЗТСУ /отм./ се разрешават въз основа на кварталнозастроителна разработка и по одобрен индивидуален или типов архитектурен проект/ или за тях да е издадена скица/виза за проектиране съгласно чл.112 ал.4 във връзка с чл.220 ал.2 т.2 ППЗТСУ /отм., която норма от своя страна е нова, приета с изменението на ППЗТСУ, обнародвана в Д. в. бр. 6/1998г./, с която се допълва застроителния план, а такава в случая не е издавана за спорната сграда.

В случая се касае до „второстепенна постройка с обслужващо домакинско предназначение“, но същата би била изградена в нарушение изискванията на чл.121 ал.1 изр. второ от Наредба № 5 от 1977г., съгласно което „От регулацион­ните линии на съседните парцели те трябва да са на разстояние най-малко 3 м или най-малко 1,50 м от южна, югоизточна или югозападна (до 45 градуса отклонение от южната посока) регулационна линия към съседите.“, като не е на лице изключението по ал.2, съгласно което „Второстепенните постройки могат да се разпола-гат на страничната регулационна линия, ако калканната им стена се покрива на-пълно от калканната стена на заварена сграда в съседния парцел или със съгласие на собственика на съседния парцел, изразено в нотариално заве­рено заявление до техническата служба при общинския народен съвет или дек­ларация, подписана в присъствието на длъжностни лица от техническата служба при съвета, при задължение от негова страна да направи също такава постройка така, че калканните стени да се покрият напълно. В този случай трябва да се изгради съответен пожаропредпазен зид.“. Така категорично същата не покрива калканна стена на заварена сграда в съседния парцел, съответно липсва съгла­сие на собственика на съседния парцел, дадено към момента на изграждането му, в което вкл. да е поето и задължение да „направи същата такава постройка“, нито се установява да е изграден в този случай „противопожарен зид“.

Аналогично не би било изпълнено изискването на чл.112 ал.1 от Наредба № 5 от от 17.05.1995 г. за правила и норми по териториално и селищно устройство /отм./, съгласно което „Допълващото застрояване със сгради и пост­ройки по чл. 44, ал. 3 се разрешава съобразно режима на ползване и застроя­ване за съответната устройствена зона, утвърден с подробния градоустройствен план, при спазване на санитарно-хигиенните изисквания и противопожарните строително-технически норми“, както и не би било спазено това на чл.213 ал.1 от същия подзаконов нормативен, като който в редакцията при обнародването си е постановявал, че „Сгради и постройки на допълващото застрояване, с изключе­ние на гаражи, работилници и магазини, не могат да се разполагат на уличната регулационна линия или навътре от нея, пред сгради на основното застрояване. Тези обекти може да се изграждат на вътрешна регулационна линия, ако калкан­ните им стени покриват калканни стени на заварени в съседния парцел сгради или плътни огради, както и ако начинът на застрояване в зоната допуска свърза­но разположение на сградите и постройките на допълващото застрояване“ респ. при наличието на изричното правила на ал.2, че „При свободно разполагане сгра­дите и постройките на допълващото застрояване трябва да са на разстояние от вътрешните регулационни линии най-малко 3 м или най-малко 1,5 м от южна, югозападна и югоизточна регулационна линия на съседния парцел (при отклонение от южната посока до 45 градуса), ако са с височина до 2,5 м.“. Ще се касае до изм. с ДВ бр. 7 от 1998г., то е отпаднала възможността, предвидена в ал.1 тези обекти може да се изграждат на вътрешна регулационна линия, ако калканните им стени покриват заварени плътни огради.

Дори и да се приеме изграждане на строежа преди 1977г. то биха били приложими Строителни правила и норми за изграждане  на населени места, Из­дадени от председателя на Комитета по строителство и архитектура, обн., Изв., бр. 75 от 18 септември, 1959 г., изм., бр. 28 от 5 април 1960 г., бр. 4 от 13 януари 1961 г., бр. 91 от 14 ноември 1961 г., бр. 2 от 5 януари 1962 г., бр. 7 от 23 януари 1962 г., в сила от 23 януари 1962 г., бр. 60 от 27 юли 1962 г., ДВ, бр. 39 от 17 май 1963 г., бр. 76 от 25 септември 1964 г., бр. 13 от 16 февруари 1965 г. Отменени с § 3, т. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Наредба № 5 за правила и норми по териториално и селищно устройство - ДВ, бр. 69 от 2 септември 1977 г. и бр. 70 от от 6 септември 1977 г.

Съгласно изискванията на § 59 ал.2 (Ал. 2 изм. - ДВ, бр. 39 от 1963 г.) от същите „Те /второстепенните постройки от спорния вид, бел.моя/ могат да се раз­полагат на страничната регулационна линия само ако покриват калканен зид на заварена сграда или със съгласие на собственика на съседния парцел, изразено в нотариално заверено заявление до техническата служба при общинския наро­ден съвет или декларация от собственика на съседния парцел, подписана в при­съствието на длъжностно лице от техническата служба на съвета, при задълже­ние от негова страна да застрои също такава постройка така, че калканните зидо­ве да се покрият напълно. Когато постройката се разполага на страничната регу­лационна линия, трябва да се направи съответен пожаропредпазен зид към съ­седния парцел“.

 Съответно постройката не отговаря и на изискванията на сега действа­щия ЗУТ, поради несъответствие отново с правилата относно припокриването на калканните стени на постройки на допълващото застрояване със заварени или новопредвидени постройки или плътни огради в съседния урегулиран поземлен имот, когато са разположени на вътрешната граница на имота - чл. 42, ал. 2, изр. 2 вр. ал.1 ЗУТ, което е приложимо във всички случаи, и касае вкл. и второстепен­ните постройки по чл.46 от ЗУТ.

Т.е. и по предходните, и по сега действащите правила недопустимо е из­граждането на страничната регула­ционна граница на строеж, включително и вто­ростепенна постройка, след като такъв не е предвиден в съседния имот с покри­ване на калканната стена или огра­да.

Извън това следва отново да се посочи, че въпросната постройка не е предвидена по действия застроителен план, не е допусната със скица-виза по чл. 140 от ЗУТ, и не на последно място не се доказа дали с реализирането й не се надвишават устройствените показатели за процесния УПИ /по аргумент и от чл. 41 ал.3 от ЗУТ/.

Изложеното само за пълнота предвид възприетата от съда година на изг­раждане на спорния строеж.

Не може да се приеме, че заповедта е издадена и в нарушение целта на закона – борбата с незаконното строителство преследва легитимна цел и е осно­вана на изрична правова разпоредба – чл.225а от ЗУТ.

Що се касае до принципът на съразмерност, залегнал в чл.6 от АПК, адми­нистративният орган не е нарушил същият– каза се в случая същият действа при условията на обвързана компетентност, липсват каквито и да било основания за да се приеме, че в случая правата на оспорващите са засегнати в степен по-гол­яма от тази необходима за преследване на посочената по-горе легитимна цел на закона. Като такива не могат да бъдат приети и наличните висящи производства визирани в хода на процеса, които не са част и нямат отношение към настоящото такова. Следва да се посочи, че уважаването или не на иска по чл.109 от ЗС не е предпоставено от издаването или не на Заповед с правно основание чл.225а от ЗУТ, по идентичен начин стои и въпросът с останалите производства.

Следователно, като издаден от компетентен орган, в установената форма, в съответствие с целта на закона, без противоречие с материалноправни разпо-редби и при липсата на съществени нарушения на административнопроизвод-ствените правила, оспореният административен акт е законосъобразен, а жалба-та против него е неоснователна и като такава ще следва да се отхвърли.

При този изход на делото и предвид претенциите на страните за присъж­дане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват на ответника и същите се констатираха в размер на 600 (шестстотин) лева, съобразно чл.8 ал.2 т.1 от Наредбата № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, при представени доказателства за реалното им изплащане – л.140-142, и договор за правна защита и съдействие на л.99.  

Водим от горното, съдът:

 

Р   Е   Ш   И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.К.М., ЕГН **********, Г.З.М., ЕГН ********** и Н.З.М., ЕГН **********, тримата от с. Ягодово, ул. „Ловджийска“ ***, подадена чрез адв. И., със съд.адрес гр.Пловдив, ул.“Райко Даскалов***, срещу Заповед № 508 от 21.05.2018 г. на Кмета на Община Родопи.

ОСЪЖДА М.К.М., ЕГН **********, Г. З. М., ЕГН ********** и Н.З.М., ЕГН **********, тримата от с. Ягодово, ул. „Ловджийска“ ***, да заплатят на Община Родопи, обл.Пловдив, сумата от 600 /шестстотин/ лева, разноски по делото.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/