Решение по дело №1004/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 5
Дата: 2 януари 2020 г. (в сила от 23 юни 2020 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20191420201004
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №

Гр.В. 02.01.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

      ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД - IV – наказателен състав в публично заседание на 16.19.2019/шестнадесети декември две хиляди и деветнадесета/ година в състав:

                                                                Председател: ИСКРА КАСАБОВА

При секретаря Ц.Ц.като разгледа докладваното от съдията НАХД №1004 по описа за 2019г. на Врачанския районен съд, ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №К-030295 от 30.09.2019г. на Директор в РД за областите В., М.и В., „КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ”, с което на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. С., район ***, ж.к. *** 4, Бизнес Парк С., сграда 6, представлявано от Д.К.К.и М.С., за извършено нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП, е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2000 /две хиляди/ лв., на основание чл.222а от ЗЗП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО - съгласно чл. 63, ал.1 от ЗАНН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от уведомяването пред ВРАЧАНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

МОТИВИ:

 „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. С., район ***, ж.к. *** 4, Бизнес Парк С., сграда 6, представлявано от Д.К.К.и М.С., е обжалвало НП №К-030295 от 30.09.2019г. на Директор в РД за областите В., М.и В., „КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ”,  с което за извършено нарушение чл.114, ал.3 от ЗЗП на дружеството е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на на 2000 /две хиляди/ лв., на основание чл.222а от ЗЗП.

В жалбата изготвена от адв.Кръстев  пълномощник на наказаното дружество са изложени съображения за неправилност и незаконосъобразност на издадения от наказващият оран акт и се иска отмяна на издаденото наказателното постановление.

Ответникът по делото в придружителното писмо и писмено становище ангажира доводи за неоснователност на жалбата и потвърждаване на наказателното постановление.

Производството по делото е по реда на чл. 59- 63 от ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното: На 07.04.2018г. в магазин на „Теленор" в гр.В., на бул.„***" №8 потребителката Р.И.Б.закупила на лизинг мобилен апарат Nokia 3, с IMEI ***, с Гаранционен срок от 24 месеца, но след известно време телефона дал дефект последвали четири рекламации от страна на Б.след последната от които тя поискала прекратяване на договора и връщане на заплатената от нея сума.Дружеството обаче  не удовлетворило исканията и поради което и същата подала жалба до КЗП, във връзка с която било наредено извършване на проверка.

Във връзка с така постъпила в КЗП жалба вх.№М-03-258/25.07.2019г. били извършени проверки съответно на 30.07.2019 г. с Констативен протокол № К-2681102 в магазин „Теленор" в гр. В., бул. „***" *** и на 21.08.2019 г. с Протокол за проверка на документи № К-0113267 в офиса на КЗП в гр. В., при което било установено следното нарушение:

Настоящият жалбоподател - Търговецът „Теленор - България" ЕАД, в стопанисван от него търговски обект - магазин „Теленор" в град В., на бул.„***" *** на 19.08.2019 г., не е удовлетворил искане на потребителката Р.И.Б.за разваляне на договор за продажба на стока на лизинг и възстановяване на заплатената от нея сума, когато след като е удовлетворил три рекламации, чрез извършване на ремонт на една и съща стока - мобилен телефон Nokia 3, IMEI ***, в рамките на срока на гаранцията/ от 24м./, е била налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба.Въз основа на приложените документи проверяващите длъжностни лица установили, че потребителката Р.И.Б.е предявила четири рекламации пред търговеца, като при всяка една от тях стоката е изпращана в сервиз, поддържащ гаранционното обслужване. Първите три рекламации са удовлетворени от търговеца, като е издал актове за удовлетворяване на рекламация, в които е описано, че рекламацията е удовлетворена чрез безплатен ремонт.

При предявяване на четвъртата рекламация на 22.07.2019г. в обекта, потребителката е подала и жалба до „Теленор България" ЕАД, в която е направила изрично искане за разваляне на договора за продажба и възстановяване на заплатената сума. Търговецът е отказал да удовлетвори искането на потребителката и на 19.08.2019 г. е издал Акт за удовлетворяването й, в който е отбелязал, че е извършен ремонт.

 В хода на проведеното административно производство пред АНО търговецът не е представил документ, /а такъв не е представен и в хода на съдебното следствие/от който да е видно, че е удовлетворил искането на потребителката за разваляне на договора за продажба на лизинг и възстановяване на заплатената от нея сума, при това след като е удовлетворил три рекламации чрез извършване на ремонт на една и съща стока и в рамките на срока на гаранцията, е била налице следваща поява на несъответствие с договора за продажба. Напротив, издал е Акт за удовлетворяване на рекламацията от 19.08.2019г. за извършен пореден ремонт на стоката, от който се потвърждава, че не е удовлетворил искането на потребителката за възстановяване на сумата.

 

 

 

Така на 21.08.2019 г. при извършена документална проверка от С.И.А. ст. инспектор в КЗП и А.В.Д. на длъжност инспектор в КЗП - гр.В. се установило, че на 19.08.2019 г. търговецът в стопанисвания от него търговски обект не е удовлетворил искане за разваляне на договор за лизинг/продажба на стока - мобилен телефон Nokia 3 отправено от потребителя Р.И.Б.и не е възстановил заплатената сума, след като е удовлетворил 4 рекламации на стоката чрез извършване на безплатен ремонт на една и съща стока — мобилен апарат NOКIA 3 в рамките на срока на гаранцията, като е била налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора.

От извършените проверки е установено от служителите на КЗП, че потребителят действително е предявил 4 броя рекламации пред търговеца, като при всяка една от тях стоката е изпращана в сервиз, поддържащ гаранционното й обслужване. Рекламациите са удовлетворени от търговеца чрез извършени ремонти, като са издадени актове за удовлетворяване на рекламации, в които е описано, че рекламациите са удовлетворени чрез извършени безплатни ремонти.

Извършените ремонти са както, следва:

І ремонт на - 11.03.2019г. с посочени проблеми с дисплея и ON/OFF проблем, и е върнат на 25.03.2019г. след смяна на дисплей и слушалка, обновяване на софтуера, и успешно преминат тест;

ІІ ремонт от 15.04.2019г. с посочен проблем с ON/OFF и е върнат на 18.04.2019г. след обновяване на софтуера и успешно преминати сервизни тестове със становище, че апаратът работи нормално за модела;

ІІІ ремонт от 04.07.2019г с посочени проблеми със зареждането и ON/OFF проблем и е върнат на 11.07.2019г. след смяна на батерия и обновяване на софтуера;

ІV от 22.07.2019г. с посочени проблеми със зареждането и комуникацията и е върнат на 16.08.2019г. след смяна на основна платка (356802089409345) и платка за зареждане;

            При предявяване на 4-тата рекламация потребителят е подал жалба до ,, Теленор,” ЕАД, в която е направил изрично искане за разваляне на договора и за възстановяване на заплатената от нея сума, но търговецът не е удовлетворил това искане, а е изпратил за ремонт телефона, с което очевидно не удовлетворил потребителя.

При проверката е констатирано и че търговецът не е представил документ, който да доказва, че е възстановил заплатената сума за стоката предмет на четирите рекламации от потребителя Р.И.Б., с което е и прието, че търговеца не е изпълнил вмененото му със Закона за защита на потребителите задължение, да развали договора и възстанови заплатената сума от потребителя, нито към момента на съставяне на АУАН, нито по късно.

За констатираното нарушение инспектора С.И.А. ст. инспектор в КЗП, в присъствието на свидетелите и А.В.Д. и Г.Д.С.и в присъствието на представител на дружеството - съставила АУАН № К-030295, съставен на 17.09.2019 г. от С.И.А. които е предявен и връчен срещу подпис на упълномощеното лице. Актосъставителя квалифицирал нарушението, като такова по чл.114, ал.3 от ЗЗП.

Последвало е издаването на обжалваното Наказателно постановление НП №К-030295 от 30.09.2019г. на Директор в РД за областите В., М.и В., „КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ, в което дословно е пренесено описанието на нарушението, визирано в АУАН, като на основание чл.222а от ЗЗП на жалбоподателя е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 2000 /две хиляди/ лева за извършеното нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от АУАН, показанията на свидетелите С.И.А.‚ Г.Д.С., А.В.Д., както и от приложената административнонаказателна преписка.

Въз основа на така установената и възприета фактическа обстановка, изграждайки своето вътрешно убеждение, съдът намира жалбата за подадена в законоустановения преклузивен срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, разгледана по същество същата е процесуално допустима и неоснователна по следните съображения:

При извършената служебна проверка на АУАН и на атакуваното постановление, съдът не констатира наличието на допуснати съществени процесуални нарушения при издаването им, обуславящи тяхната незаконосъобразност.

Също така в хода на съдебното следствие са събрани гласни доказателства, като са допуснати до разпит свидетелите, посочени в акта, както и актосъставителя. В показанията си актосъставителя и свидетелите по акта за установяване на нарушението потвърждават, че на 30.07.2019 г. във връзка с постъпила жалба от потребителя Б.в КЗП, са осъществили проверка в търговски обект - магазин „Теленор" в гр.В., бул. „***" ***, а на  21.08.2019 г. в офиса на КЗП в гр. В. довършили документално проверката при която се установило, че търговецът не е удовлетворил искане за разваляне на договор за продажба на стока - мобилен телефон NOКIA 3 отправено от потребителя  и не е възстановил заплатената сума.

 На база на тази проверка бил съставен Констативен протокол № К-0113267/21.08.2019 г.., а по-късно на 17.09.2019г. бил съставен и акта. Съдът кредитира изцяло показания на свидетелите, същите са достоверни, непротиворечиви и се припокриват с изложеното в акта и в писмените материали към него. От така събраните по делото доказателства не се опровергава доказателствената сила на АУАН и в този смисъл по делото безспорно е установено извършеното нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП.Деянието е описано ясно в обстоятелствената част на акта и наказателното постановление и му е дадена правилната правна квалификация. Наказващият орган е приложил законосъобразно санкционната норма на чл.222 а от ЗЗП.

В настоящия случай безспорно е установено, че лицето - Р.И.Б.в качеството си на потребител, е предявила четири рекламации, които касаят мобилен телефон - NOКIA 3 закупен от същата от магазин на „Теленор - България" ЕАД на 07.04.2018г. и търговецът е приел стоката за сервизно обслужване със Сервизни поръчки, като след 1-вата рекламация телефона отново е дефектирал с извършени още 3 ремонти, но дори и след 4-тата рекламация потребителя Р.И.Б.не е била удовлетворена от решаването на рекламацията по чл.113 от ЗЗП, поради което и е поискала разваляне на договора и връщане на платената от нея до момента цена.

Със жалбата се релевират оплаквания в насока, че в издаденото НП липсва дата на извършване на процесното деяние, като се твърди, че в Наказателното постановление е посочено, че нарушението е извършено на 19.08.2019г., а в същото време в обстоятелствената му част е било посочено, че нарушението е установено при извършени проверки на 30.07.2019г. и 21.08.2019г., т.е. че нарушението е било установено още преди да бъде извършено. Тези твърдения съдебният състав не възприема за основателни, това е така, тъй като от съдържанието на НП ясно се установява, че дата на извършване на процесното деяние е една и тя е тази, която е посочена - 19.08.2019г., при това тя е посочена по ясен и разбираем начин, които не възпрепятства наказаното лице да я разбере при което е невъзможно да се приеме, че този  реквизит е неясно отразен, както се твърди в жалбата. 

Що се отнася до останалите две дати  - 30.07.2019г. и 21.08.2019г., то от представените доказателства – АУАН, КП - ли, а и от съдържанието на самото НП става ясно, че това са датите на извършените проверки още повече, че жалбата на потребителя Б.в КЗП, е постъпила на 22.07.2019г. С оглед изложеното съдът не възприема, съображения като налични и като такива довели до опорочаване правата на нарушителя жалбоподател.

На второ място е неоснователно възражението на дружеството-продавач, че след като стоката, предмет на рекламация, е предоставена на потребителя с договор за лизинг, то дружеството не е надлежен субект на задължения в рамките на рекламационното производство. Фактът, че е налице договор за лизинг, а не договор за покупко-продажба, не променя по никакъв начин качеството и предназначението на стоката като потребителска, съгласно разпоредбата на чл.113, ал. 1 от ЗЗП.

По силата на § 13, т.13 от ДР на ЗЗП, "стока" е продукт на трудова дейност, който е предназначен за потребление или може да бъде използван от потребителя, дори и да не е предназначен за него, и който се доставя или предоставя при извършването на търговска дейност, независимо дали се предлага срещу заплащане, или безвъзмездно, и дали е нов, използван или обновен. В този контекст от значение е не правото на собственост, а потребителската цел, с която се ползва стоката. Независимо от вида на договора - продажба или лизинг - за предлагащия стока е налице задължение тя да съответства на определени характеристики, за които страните са се договорили. Целта на Закона за защита на потребителите е да даде закрила на потребителите и да гарантира те да получават стока или услуга, съобразно договореното между тях и този, който предлага стоката или услугата. Без правно значение за защита правата на потребителя е дали придобива право на собственост върху стоката. Също така лизингополучателят представлява "потребител" по смисъла на § 13, т. 1 от ДР на ЗЗП, с произтичащото от това право да получи съответната стока - технически изправна, съгласно уговореното, а в случаите на неизправност и правото на рекламация, на което кореспондира неотменимото задължение на търговеца да приведе стоката в съответствие със сключения договор. Обстоятелството, че „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД е приело направените рекламации на процесната стока, опровергава твърдението му, че правата на потребителите могат да бъдат защитавани само и единствено когато са придобили право на собственост върху стоката и че лизинговите договори и в частност лизингодателите са изключени от кръга лица, които са субекти на задължения по Раздел ІІ от Глава V на ЗЗП, тъй като това би лишило потребителя от ефективна защита.

Неоснователно е и следващото основно възражение срещу атакуваното Наказателно Постановление, че обновяването на софтуера не представлява ремонт. Това е така, тъй като според чл.104, ал.4 от ЗЗП, поправка или ремонт на потребителска стока е привеждането й в съответствие с договора за продажба, когато има несъответствие между тях. Кога е налице несъответствие между потребителската стока и договора за продажба, се извлича по аргумент на противното от съдържанието на чл.106 от ЗЗП, който гласи, че за да съответства на договора за продажба, потребителската стока трябва да: 1.притежава характеристиките, определени от страните по договора, и да е годна за обичайната употреба, за която служат потребителските стоки от същия вид; 2.отговаря на описанието, дадено от продавача под формата на мостра или образец; 3. е годна за специалната употреба, желана от потребителя, при условие че той е уведомил продавача за своето изискване при сключването на договора и то е прието от продавача; 4. притежава обичайните качества и характеристики на стоките от същия вид, които потребителят може разумно да очаква, като се имат предвид естеството на потребителската стока и публичните изявления за конкретните й характеристики, направени от продавача, производителя или негов представител, които се съдържат в рекламата или в етикета на потребителската стока.

Следователно липсата на всяко едно от тези условия на закона води до несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, отстраняването на което е по съществото си поправка или ремонт на стоката по смисъла на чл.104, ал.4 от ЗЗП.

По делото не се твърди, а и не е установено, че неизправностите на процесното мобилно устройство се дължат на промяна в неговия софтуер, извършена от потребителя. Затова следва да се приеме, че проблемът със софтуера на устройството е съществувал при продажбата/сключване на договора за лизинг. Още повече, че според чл.108 от ЗЗП всяко несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, което се прояви до 6 месеца след доставянето на стоката, се смята, че е съществувало при доставянето й.

При положение, че в конкретния случай с обновяването на софтуера са отстранени съществуващи проблеми в телефона и е възстановено нормалното му функциониране, то е налице същински ремонт на стоката по смисъла на чл.104, ал.4 от ЗЗП, целящ да я приведе в съответствие с договора за продажба.

Разпоредбата на чл.114, ал.1 от ЗЗП предвижда, че при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията по чл.113 от ЗЗП, той има право на избор между една от следните възможности :

1. разваляне на договора и възстановяване на заплатената от него сума или

2. намаляване на цената.

Не е спорно по делото, че потребителят Б.е направила в гаранционния срок три поредни рекламации, които са уважени и е извършен ремонт на телефона, в някой от случаите обозначен като обновяване на софтуера. При четвъртата рекламация от 22.07.2019г. търговецът отново е извършил ремонт, но връщайки стоката на потребителя Б.на 16.08.2019г., е отказал да уважи искането и` за разваляне на договора и връщане на цената, т.е. на платените до момента вноски от цената. Поради това съдът намира нарушението за безспорно доказано.

Колкото до цитираната в касационната жалба съдебна практика на РС-Д.и Т., както и на Административен Съд - Д., не е константна величина и в този смисъл не е задължителна. При това посочените решения от 2015г. и 2016г. са последвани от множество други, в обратния смисъл, което говори, че съдебната практика на посочените съдилища се е променила през годините, повлияна от разбирането, че мобилните устройства представляват единство от хардуер и софтуер. Именно проблемите, както с хардуера, така и със софтуера на устройството, водят до невъзможност то да функционира, съобразно изискванията на Закона за защита на потребителите. Тази съдебна практика се споделя и от  настоящият съдебен състав.

Предвид изложеното съдът намира, че кумулативните предпоставки на чл.114, ал.3 от ЗЗП са налице и че доводът в жалбата на  „Теленор - България" ЕАД,  в тази насока е неоснователен. Били са направени повече от 3 рекламации – всъщност 4 на една и съща стока, в рамките на 2 годишния срок на гаранцията на телефона и след последната рекламация, стоката пак не е била в съответствие с договора. От друга страна следва да се отбележи и че както към момента на съставяне на АУАН, така на съставяне на НП респективно и до приключване на съдебното следствие по настоящото дело жалбоподателя не е представил копие от документ за удовлетворяване искането за разваляне на договора на потребителя Р.И.Б..

Съгласно чл.114, ал.3 от ЗЗП: Търговецът е длъжен да удовлетвори искане за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума, когато след като е удовлетворил три рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и съща стока, в рамките на срока на гаранцията по чл.115 е налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба”

Нарушаването на последният цитиран законов текст от своя страна е санкционирано на основание чл.222а от ЗЗП, съгласно който:„ За нарушение на чл.113, и чл.114 ал.3 на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай.”

Дружеството-жалбоподател „Теленор - България" ЕАД, несъмнено има качеството „търговец“ по смисъла на §13, т.2 от ДР на ЗЗП, а лицето страна по договора за лизинг на процесният  телефона се явява „потребител“ по смисъла на §13, т.1 от ДР на ЗЗП, с произтичащото от това право да получи съответната технически изправна стока, съгласно уговореното, а в случаите на неизправност - и правото на рекламация.

Видно е също така и че „потребителя“ след четири извършени ремонта на същата стока не желае да получи същата по вид стока от дружеството, за което лично на 22.07.2019 г.  в търговски обект - магазин „Теленор" находящ се в гр.В., бул.„***" ***, стопанисван от Търговецът „Теленор - България" ЕАД, му е предявил искане за разваляне на договора и за възстановяване на  заплатената от потребителя сума. При това искането е направено пряко към търговеца. Търговецът е отказал да удовлетвори искането на потребителката и е издал на 19.08.2019 г. акт за удовлетворяването й, в който е отбелязал, че е извършен ремонт.

Предвид гореизложеното, съдът приема, че санкционираното лице неправомерно е отказало да развали договора и да възстанови на потребителя заплатената от него сума, въпреки наличието на предпоставките по чл.114, ал.3 ЗЗП, като по този начин не е изпълнило вмененото му задължение от държавата. Осъществен е приложения административнонаказателен състав по чл.222а ЗЗП.При така установената фактическа обстановка АНО е приложил правилно материалния закон. Приложената санкционна норма кореспондира с установеното нарушение, а наложената санкция от 2000 лв. е в размера предвиден в санкционната разпоредба, като липсват материално правните предпоставки за приложение на чл.28 ЗАНН.   

 

 

  

 

 

Поради изложеното обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено, като законосъобразно.

Затова и съдът ПОТВЪРДИ НП №К-030295 от 30.09.2019г. на Директор в РД за областите В., М.и В. при „КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ”, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО - съгласно чл. 63, ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

 

 

 

                                   Районен съдия: