Определение по дело №349/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 389
Дата: 18 юни 2019 г. (в сила от 18 юни 2019 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20197080700349
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

№.389/ 18.06.2019 г., гр.Враца

В името на народа

            Административен съд - Враца, ІVсъстав в закрито заседание на осемнадесети  юни две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                            Председател: Мария Ницова

като разгледа докладваното от съдия Ницова административно дело № 349/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във вр. чл. 27, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

            Образувано е по жалба от „П. р.“ ООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от М.В.Б.,  против решение № РД-16-219/13.02.2019 г. на главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентноспособност 2014-2020“, с което на основание чл.9, ал.5, изр.второ, чл.27, ал.4, изр.второ и трето и чл.34, ал.4, т.2 от  ЗУСЕСИФ е прекратено производството по отношение на жалбоподателя с подадено проектно предложение BG 16 RFOP002-2.024-0682 по процедура BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството“. Твърди, че решението е неправилно и моли за неговата отмяна и изпращане на преписката за произнасяне на органа с акт. Посочва, че не е имало основание по отношение на него да бъдат приложени превантивни и наказателни мерки, след като не е надлежно уведомен за да отстрани констатирана нередовност, съгласно разпоредбата на чл.34, ал.2 ЗУСЕСИФ. Твърди, че е бил лишен от възможността да участва в производството, тъй като органът незаконосъобразно е прекратил същото по отношение на него.

             Ответникът – и.д.главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентноспособност“, чрез пълномощника П.- служител с *,  в писмо с изх.№ 26-П-33/25.03.2019 г.  изразява становище за неоснователност на жалбата.

            Първоначално производството е било образувано пред АССГ, който с определение № 3144/19.04.2019 г. по адм.д.№ 3283/2019 г. по описа на съда, е изпратил жалбата за разглеждане по подсъдност на Административен съд Враца. Жалбоподателят с молба вх.№ 1609/06.06.2019 г., е представил доказателство за внасяне на държавна такса по сметка на АдмС Враца  в размера, посочен в чл. 27, ал.6 от ЗУСЕСИФ. Жалбата е подадена в срок /оспореният акт е съобщен на жалбоподателя на 15.02.2019 г. – известие за доставяне на л.259 от делото, а жалбата е подадена на 22.02.2019 г. – л.6 от делото/, от легитимирана страна, адресат на оспорения акт. С оглед изложеното, Съдът приема същата за редовна и допустима.Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

            Административен съд Враца, след като прецени релевираните с жалбата основания, доводите на страните и доказателствата по делото, намира следното от фактическа и правна страна:

            Жалбоподателят е подал проектно предложение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, по процедура BG16RFOP002- 2.024 „ Насърчаване на предприемачеството“/л.58 и сл. до 119 от делото/. Същото е било разгледано от оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения по посочената процедура, назначена със заповед на главния директор на ГД ЕФК и ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020. Комисията е препоръчала предложението да бъде отхвърлено – да не бъде допуснато до техническа и финансова помощ. Решението е обективирано в уведомление за недопускане на етап „Техническа и финансова оценка“ BG 16 RFOP002-2.024-0682/ л.240-243 от делото/ и е мотивирано с това, че предложението не отговаря на изискванията на т.11.1, подт.6 от условията за  кандидатстване по процедурата и критерий №7 от критериите за оценка на допустимостта  на кандидата/приложение Ж към условията за кандидатстване/ . Посочено е, че към проектното предложение на кандидата /жалбоподател в настоящото производство/ не е посочил във формуляра за кандидатстване  код на организацията  по КИД, поради което и съгласно приложение Ж“Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ при несъответствие с някое от посочените изисквания в Критериите за оценка на допустимостта на кандидата, проектното предложение се отхвърля..“, а кандидатът не отговаря  и на критерии за допустимост съгласно т.11.2, подт.4/ хипотеза пета от условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 19 от критериите за допустимостта на кандидата/приложение Ж към условията за кандидатстване/. Отразено е, че съгласно указанията, дадени в Условията за кандидатстване по процедурата, изрично е указано, „ че в т.2 от формуляра за кандидатстване, поле“ код на организацията по КИД“следва да бъде попълнен код на основната икономическа дейност на съответния кандидат, т.к. съобразно тази информация ще се определя допустимостта на кандидата.

            На кандидата е изпратено искане за представяне на допълнителни  документи/ разяснения от председателя на оценителната комисия/л.168-171от делото/, но същото касае декларации и други документи, но въобще не става дума, че има пропуск в полето „код на организацията по КИД 2008“, като изрично в документите е  посочено, че дружеството е регистрирано през 2017 г., поради което в тази точка/поле е посочено „0 неприложимо“. В изпратеното до кандидата искане, този факт не е коментиран и не е указано на заявителя, настоящ жалбоподател, че това поле задължително следва да бъда попълнено от него, макар още да не е отчитало дейността си, предвид факта, че дружеството е новоучредено.

            Поради този пропуск от страна на заявителя,  е взето решение проектното предложение на жалбоподателя да бъде включено в списъка на предложенията, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процесната процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /списъкът в относимата част е представен на л.245 и 246 от делото/. Предвид включването му в посочения списък, жалбоподателят е подал възражение № 26-П-33/06.02.2019г. до ръководителя на УО на ОП „Иновации и конкурентноспособност“, в което е посочил, че дружеството е новоучредено, не и отчитало дейност и, че неизпращане на уведомление за твърдяната нередовност, т.е.  за отстраняване на нередовности по предложението е съществено процесуално нарушение на правилата за оценка на проектните предложения.

            С оспореното в настоящото производство решение № РД-16-219/13.02.2019 г., в производството по чл. 34, ал.4 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващият орган на ОП „Иновации и конкурентноспособност“, е приел възражението за неоснователно и е прекратил на основание т.2 от същата разпоредба административното производство по отношение на кандидата. Издаденият акт е мотивиран по съображенията, посочени от оценителната комисия. Посочено, че кандидатът не отговоря на  изискванията от критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.6) от условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 7 от критериите за оценка на допустимостта на кандидата/ приложение Ж към условията за кандидатстване/ и кандидатът не отговоря на критериите за допустимост на кандидатите съгласно т.11.2, подт.4/хипотеза пета от условията за кандидатстване по процедурата и критерий № 19 от критериите за оценка на допустимостта на кандидата/ приложение Ж към условията за кандидатстване/, като в подробно изложените мотиви органът обосновава тезата си, че в указанията изрично е посочено, че кандидатът следва да посочи“код на организацията по КИД 2008/“, като непосочването е довело и до невъзможност да се провери и спазване на изискванията от кандидата, относно дали развива икономическа дейност в някой от допустимите по процедурата сектори на НСНМПС, изрично посочени в т.11.1, подт.6 от условията за кандидатстване, като и да не е предприятие, извършващо основната си икономическа дейност, които съгласно КИД 2008/приложение Й/ попадат в сектор С – код на икономическа дейност 10“производство на хранителни продукти“ и код 11“производство на напитки“.

            Във връзка с доводите на жалбоподателя в подаденото възражение, административният орган е посочил, че УО многократно, както в условията за кандидатстване, в приложенията към тях и в давани разяснения по процедурата/, е указал, че в т.2 от формуляра за кандидатстване, поле „ код на организацията по КИД“  следва да бъде попълнен  код на основната икономическа дейност на съответния кандидат, т.к. съобразно тази информация ще се определя допустимостта на кандидата.   Поради, това, че кандидата“П. р.“ ООД е регистрирано на 16.01.2017 г., за него не са публикувани годишни отчети в раздел“Обявени актове“, а във формуляра за кандидатстване в т.2“данни на кандидата“, поле“код на организацията по КИД 2008“, кандидатът е посочил“ 0 неприложимо“, не може да бъде потвърдено спазването на изискването кандидатът да развива основната си икономическа дейност в някой от допустимите по процедурата сектори от НСНМСП, изведени като приоритетни за създаване и развитие на нови предприятия и сектори, свързани с преодоляване на европейски и регионални предизвикателства, изрично посочени в т.11.1, подт.6 от условията за кандидатстване. Поради същия пропуск или посочване „О неприложимо“ в т.2 ат данни за кандидата, не може да бъде потвърдено спазването на изискването, кандидатът да не е предприятие, извършващо основната си икономическа дейност, както и кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008/ приложение Й/ попадат в сектор С – код на икономическа дейност 10“производство на хранителни продукти“ и код 11“производство на напитки“.

            При така попълнените данни в заявлението на кандидата, от страна на оценителната комисия не е направено искане за отстраняване на тази нередовност, органът се е позовал на факта, че в заявлението са дадени достатъчно ясни указания, които заявителят не е изпълнил точно, поради което управляващият орган не може да вземе под внимание възражението, тъй като данните не са били част от първоначално представеното проектно предложение и правилно са отразени от оценителната комисия.

        При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

        Оспореният пред съда акт е издаден на основание чл. 34, ал.4, т.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/. Този акт на основание чл. 27, ал.4, предл. второ от същия закон подлежи на оспорване по реда на Глава X от Раздел IV от АПК, т.е. производството по делото е по реда на чл. 197 и сл. от АПК.

            Съгласно чл. 33, ал.1 от ЗУСЕСИФ, оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган. Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, посочената комисия изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се отразяват и основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, по реда на чл. 61 от Административнопроцесуалния кодекс – чл. 34, ал.1 от закона. Когато при проверката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата – чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ.

            Конкретната уредба за кандидатстване, в т.ч. и необходимите документи, които следва да представят кандидатите и начина на извършване на съобщенията до тях е дадена в Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 /Условията// л.12-40 от делото/. В т.24 от тях /л.31/ е посочен списъка на документите, които кандидатите подават на етап кандидатстване. Като изрично в е е посочено, че се подава и декларация за предоставените данни от НСИ., т.е. по отношение на подадените документи, когато те са оповестени в ТР към датата на кандидатстване, следва да бъдат представени във формат, идентичен на този, в който са подадени в НСИ.

В т.23 от Условията е регламентиран начина на подаване на проектните предложения – изцяло по електронен път чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и подаване на формуляра и придружителните документи чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България /ЕСУН 2020/ единствено с използване на квалифициран електронен подпис /КЕП/. На стр.49 от Условията /л.35 от делото/ е посочено, че в случай, че при проверката на документите по т.24, б.б/ до б.е, з, з-1, м и н, бъде установена липса на документи и/ или нередовност, Оценителната комисия изпраща до кандидатите уведомление за установените нередовности. Регламентирано е, че кандидатите следва да представят липсващите документи в срок от 1 седмица от датата на получаване на уведомлението, като денят на получаването му не се брои. Уведомленията за установяване на нередовностите се изпращат през системата ИСУН 2020 чрез електронния профил на кандидата, като същият е известяван за уведомлението електронно - на електронния адрес, асоцииран към неговия профил. За дата на получаване на уведомленията се счита датата, отбелязана в ИСУН 2020, на която кандидатът е влязъл в профила си, за да провери съдържанието на изпратеното чрез ИСУН искане. В случай, че посоченото действие не бъде отразено в ИСУН в рамките на 3 дни от изпращане на уведомлението, срокът за отстраняване на нередовностите започва да тече от деня, следващ изтичането на 3-дневния срок. Оценителната комисия може по всяко време да проверява декларираните от кандидатите данни, а неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. В Критерии и методология за оценка на проектни предложения по коментираната оперативна програма /Приложение Й/ от Условията е посочено, че при несъответствие на проектното предложение с някое от изискванията, същото се отхвърля от оценителната комисия /респективно влиза в списъка на проектни предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка.

            Съгласно чл. 34, ал.3 от ЗУСЕСИФ, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка за техническа и финансова оценка, изготвен от оценителната комисия, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: 1. връща проектното предложение за техническа и финансова оценка; 2. прекратява производството по отношение на кандидата – чл. 34, ал.4 ЗУСЕСИФ.

В конкретния случай, не се спори, че жалбоподателят неправилно е посочил “ 0 неприложимо“  във формуляра за кандидатстване в т.2 “данни на кандидата“, поле “код на организацията по КИД 2008“. В тази връзка за оценителната комисия е възникнало задължението по чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ – да изпрати уведомление до кандидата за установените нередовности и да му предостави разумен срок /не по-кратък от 7 дни/ за отстраняването им при регламента, предвиден в Условията. Сред документите, съставляващи административната преписка  не се съдържа уведомление до кандидата за тази нередовност. Същото е с рег. № BG16RFOP002-2.024-0682 и отговаря на изискванията, предвидени в Условията – необходимост от деклариране, посочване в данни на кандидата в поле “код на организацията по КИД 2008“, предвид което не е определян и срок за отстраняване на тази нередовност/ пропуск, нито указание, че при неотстраняването в срок, това може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Няма данни за такова съобщение за отстраняване на нередовностите, нито такова да е изпращано до жалбоподателя. Липсата на данни за надлежно уведомяване на дружеството за отстраняване на недостатъците по подаденото от него проектно предложение не може да обуслови извод, че за него е започнал да тече срок за тяхното отстраняване, респективно че същият е изтекъл. Това от своя страна води до неправилност на извода на оценителната комисия за отхвърляне на предложението и за включването му в списъка на предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедурата, по която е подадено. Като е приел, че не следва да уведоми кандидата за допуснатата нередовност/пропуск, т.к. има ясно разписани указания в правилата и условията за кандидатстване, поради което не е необходимо да бъде уведомен кандидата за отстраняване на нередовности по предложението, процедурата е  редовно проведена и респективно същият като е допуснал нередовност/ пропуск при попълване/деклариране на данни в поле “код на организацията по КИД 2008“, ръководителят на управляващия орган е постановил незаконосъобразно решение, с което е прекратил производството по отношение на него. С подаденото възражение до органа от 06.02.2019 г./ л.247-250 от делото/, дружеството е обяснило защо не е посочило код в поле “код на организацията по КИД 2008“, което е следвало да бъде обсъдено в решението и при необходимост е следвало да се отстрани този пропуск. Това обаче не е било сторено и е довело до погрешни правни изводи, обусловили постановения резултат. В тази връзка неправилно, административният орган се е позовал на указанията и по-точно приложение Ж от същите“ за несъответствие“,  нормата е релевантна за случаите, в които на жалбоподателя е било надлежно съобщено за отстраняване на недостатъци по проектното предложение. В условията е предвидено забрана за предоставяне на документи с възражението, ако не са били първоначално представени и/или не са били допълнени след уведомление до кандидата за отстраняване на нередовности по предложението. По аргумент на противното, в случай, че няма надлежно  уведомление до кандидата, няма пречки същият да отстрани нередовностите/ пропуск, които органът следва да обсъди при издаване на своето решение. Именно в това производство решаващият орган след като ги прецени, постановява своя акт, с който приемайки предложението за допустимо, разпорежда да му бъде извършена техническа и финансова оценка. И обратно в случай, че въпреки отстраняване на нередовностите достигне до извод, че предложението не отговаря на изискванията за допускане за оценяване – да прекрати производството по отношение на кандидата.

            Настоящият състав намира, че административният орган неправилно се е позовал на посочените в условията за допустимост критерии- изрично посочени точки11.1.подт.6 и критерий № 7 от критериите за оценка на допустимостта и т.11.2, подт.4/хипотеза пета от условията за допустимост и критерий № 19 от критериите за оценка на допустимостта на кандидата. В чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ изрично е регламентирано, че при установяване на липса на документи и/или друга нередовност по проектното предложение, комисията изпраща уведомление до кандидата за отстраняването им. Идеята на законодателя е била всеки кандидат да се информира лично за допуснатите нередовности по подаденото от него предложение с цел да може да ги отстрани и да участва в процедурата. Конкретната уредба за начина, по който следва да се извърши това уведомяване е регламентирана в Условията за кандидатстване, където изрично е предвидено кандидатът да се уведомява чрез съобщаване на електронния му адрес, асоцииран към профила му в ИСУН 2020. Така разписаната норма не е в противоречие с процедурата по уведомяването, предвидена в Условията за кандидатстване, а има за цел да отграничи съобщенията по посочена от кандидата електронна поща от тези, постъпили в ИСУН, включително и на електронния адрес на кандидата, асоцииран в неговия профил в тази система /ИСУН/.

Като не е уведомил/ съобщил на кандидата за констатираната нередовност/ пропуск  и  постановил прекратяване на производството по отношение на жалбоподателя, административният орган е издал незаконосъобразно решение, което следва да бъде отменено. Необходимо е преписката да му върната за ново произнасяне, при което същият следва като обсъди възражението на „ П. р.“ ООД, да даде указания за отстраняване на нередовността, а при необходимост да изиска от кандидата да коригира данните в поле “код на организацията по КИД 2008“, да прецени налице ли са условията за връщане на процесното предложение на оценителната комисия за извършване на техническа и финансова оценка и в зависимост от това, да постанови своето решение по чл. 34, ал.4 от ЗУСЕСИФ.

            Настоящото определение не подлежи на обжалване - за жалбоподателя същото е позитивен съдебен акт / затова същият не разполага с правен интерес/, а ответникът не разполага с право на жалба, тъй като не е страна в административното производство – единствено страните разполагат с посоченото процесуално право, съобразно чл. 200, ал.2 АПК, вр. с чл. 27, ал.4 ЗУСЕСИФ /в този смисъл е константната практика на ВАС – определения по адм.д.№ 4042/2017 г.; адм.д.№ 5520/2017 г. и адм.д.№ 5839/2017 г., всички на VІІ отд. на ВАС/.

            С оглед на гореизложеното и на основание чл. 200, ал.1 от АПК и чл. 173, ал.2 от АПК, Административен съд – Враца, ІV състав

О П Р Е Д Е Л И:

            ОТМЕНЯ решение № РД-16-219/13.02.2019 г. на главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, с което на основание чл. 34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ е прекратено производството по отношение на „ П.р.“ООД с подадено проектно предложение BG 16 RFOP002-2.024-0682 по процедура BG16RFOP002- 2.024 „ Насърчаване на предприемачеството“.

            ИЗПРАЩА ДЕЛОТО КАТО ПРЕПИСКА на главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 за ново произнасяне съобразно указанията, дадени в мотивите на определението в двадесетдневен срок от постъпване на преписката при него.

            Определението не подлежи на обжалване.                                                                          

                                                                               Административен съдия: