ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2281
Бургас, 11.09.2023 г.
Административният съд - Бургас - XI-ти състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ |
Като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ административно дело № 20237040701525 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по искова молба вх. № 8252/11.08.2023 година по описа на
Административен съд – Бургас (АдмС - Бургас), подадена от М.С.Д. ***, общежитие
„Парк 1“, ет. 4, ап. 442 и настоящ адрес ***, за установяване на
„Административно нарушение“ в работата на Община Несебър като „Правоприемник на
Морски санаториум Св. Влас“ (лист 2). В исковата молба се излага хронология за
трудовоправен спор, по който ищецът е била страна, както и твърдения за
незаконосъобразно бездействие на работодател, свързано с недопускането на
работа на Д. (трудоустрояването , съобразно решение на ТЕЛК) вече 33 години.
С разпореждане
от 14.08.2023 година съдът е указал на госпожа Д. да посочи конкретен акт,
действие или бездействие на конкретен административен орган, който/което
обжалва, да представи доказателство за внесена държавна такса и да формулира
надлежен петитум до съда (лист 5).
С молба вх. №
8483/22.08.2023 година от ищеца е направено изявление, че оспорва
„незаконосъобразност на бездействия на Община - град Несебър“ като
„правоприемник на Морски санаториум Св. Влас“ (стр. 1 от молбата). С петитума
на тази допълнителна молба е поискано Община Несебър да бъде осъдена „да
представи официален документ в изпълнение на два, задължителни за тях
документа, относно предоставяне на подходящо място на клиничен лаборант с
условие, че ще изпълнява задължения на администратор без промяна на заплатата
от 270 лв. месечно от 01.10.1990 г. с подписите на двамата доктори – управители и заверен от
общината, като в същия документ определите срок на действие на
действително допускане на работа и действително изпълнение на решение на ТЕЛК,
съгласно разпоредби на чл. 317 ал. 5 от КТ – 86 г.“.
Със заявление
вх. № 8484/22.08.2023 година госпожа Д. е поискала освобождаване на задължение
за заплащане на държавна такса по делото като е приложила декларация за
обстоятелствата, въз основа на които иска това, медицинско направление за ТЕЛК
и информация за предстояща анестезия.
Като взе
предвид доводите, изложени в исковата молба и в уточняващата молба, съдът
приема, че исковата молба е недопустима.
Изложението в
исковата молба и в уточнението към нея сочат на извода, че, всъщност, госпожа Д.
се оплаква от бездействие на работодател (Община Несебър, обявена за
правоприемник на санаториум), касаещо трудоустрояването .
В случая не е
налице основание за образуване на производство по чл.
256 - 257
АПК. Предвиденото в раздел втори,
глава петнадесета от дял трети на АПК производство за защита срещу неоснователни бездействия на административни
органи се отнася само до фактически действия, които административен орган е
длъжен да извърши по силата на закона, като в чл.
256 АПК е очертан предметът на
оспорването. Защитата по този ред обхваща неизвършването на фактически
действия, но не и неизпълнение на задълженията за волеизявление, т. е. за
издаване на индивидуален административен акт, неизпълнение на задължение,
произтичащо от административен акт по смисъла на чл.
21 АПК (изрично волеизявление или изразеното с действие или
бездействие волеизявление на административен орган или друг овластен със закон
за това орган или организация, с което се създават права или задължения или
непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни
граждани или организации), а още по – малко издаването на документи от (бивш)
работодател и неизпълнение на задължително предписание на ТЕЛК, в какъвто
смисъл са и исканията на госпожа Д.. Трудоустрояването на работниците и
служителите, регламентирано в чл. 317 КТ, изисква издаването на нарочен акт
(предписание), задължително за изпълнение от страна на работодателя - за
преместване на работника или служителя на подходяща работа. Ищецът твърди, че
такова предписание има, но не е изпълнено от работодателя през годините. Евентуалният спор по
(не)изпълнението на предписанието на здравните органи по трудоустрояването на М.Д.
от работодателя не е
административноправен, а е трудовоправен спор.
Отделно от
всичко изложено, съдът приема, че ищецът не е изпълнила коректно указанието за
посочване на акт/действие или бездействие на административен орган, на чиято
незаконосъобразност се позовава. Петитумът, формулиран в допълнителната молба,
е все така неясен – искането е едновременно Община Несебър да бъде
осъдена да предостави „официален документ в изпълнение на два, задължителни за
тях документи, относно предоставяне на подходящо място на клиничен лаборант…“
като, същевременно в този документ съдът да определи самостоятелно „срок на
действие на действително допускане на работа…“. Административните съдилища не
притежават правомощия за съвместно издаване на удостоверителни документи с
административни органи, нито имат правомощие да разпореждат на работодател
допускането на работник или служител до работното му място.
Предвид
изложеното, поисканата на основание чл. 256 от АПК защита е неприложима, затова
исковата молба на М.Д. следва да се остави без разглеждане, а производството по
делото да се прекрати.
По
тези съображения съдът
О П Р Е Д ЕЛ И
ВРЪЩА искова
молба вх. № 8252/11.08.2023 година по описа на Административен съд – Бургас,
подадена от М.С.Д. *** против твърдени незаконосъобразни действия/бездействия
на неизвестен орган в Община Несебър.
ПРЕКРАТЯВА
административно дело № 1525/2023 година.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд в
седемдневен срок от получаването му
Съдия: |
||