Решение по дело №767/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 113
Дата: 8 март 2023 г. (в сила от 8 март 2023 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700767
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 113/08.03.2023 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на двадесет и първи март през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

СИЛВИЯ САНДЕВА

 

При участието на прокурора РАДОСЛАВ БУХЧЕВ и секретаря Веселина Сандева разгледа докладваното от съдия Силвия Сандева к.адм.д. № 767/2022 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „***“ АД, ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор инж. Т.И.Г., срещу решение № 387/14.11.2022 г., постановено по н.а.х.д. № 617/2022 г. по описа на Районен съд - Добрич, с което е потвърдено наказателно постановление № 78/19.11.2018 г. на директора на РЗИ – Добрич, с което на касатора за нарушение по чл. 44 от ЗЗ е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лева на основание чл. 212, ал. 3 от ЗЗ. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на решението поради допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че съдът не е обсъдил пълно и всестранно направените от жалбоподателя възражения и неправилно е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на наказателното постановление. Иска се отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго по същество, с което да се отмени наказателното постановление или евентуално, в случай че липсват отменителни основания, да се измени наложената имуществена санкция, като се намали до минималния предвиден в закона размер. Налице е и искане за присъждане на разноските по делото.       

Ответникът по касационната жалба – директорът на РЗИ – Добрич,   чрез процесуалния си представител, оспорва основателността й. Иска решението на районния съд да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на разноски по делото.     

Представителят на ДОП дава заключение, че касационната жалба е неоснователна. Счита, че решението на ДРС е правилно и следва да бъде оставено в сила.    

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и в съответствие с разпоредбата на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от легитимирана страна, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е и основателна.  

С процесното наказателно постановление „***“ АД е било санкционирано за това, че при извършена на 20.09.2018 г. документална проверка е установено, че дружеството не е изпълнило предписание за провеждане на задължителни хигиенни мерки на РЗИ – Добрич с изх. № РД-2687/10.08.2018 г. относно предоставяне за съгласуване в РЗИ – Добрич на мониторингова програма за 2018 г. за контрол на качеството на обеззаразената вода, предназначена за питейно – битови цели, подавана от ВиК оператора в област Добрич, отговаряща на изискванията на чл. 9 от Наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели, със срок на изпълнение – 20.08.2018 г. АНО е приел, че с поведението си жалбоподателят е нарушил нормата на чл. 44 от ЗЗ, в резултат на което му е наложил имуществена санкция в размер на 1500 лева на основание чл. 212, ал. 3 от ЗЗ.      

С обжалваното решение районният съд е потвърдил наказателното постановление по съображения, че не са налице допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му, както и че вмененото с него нарушение е безспорно установено от събраните по делото доказателства. Изложил е мотиви, че неизпълнението на предписанието е юридическият факт, пораждащ административнонаказателната отговорност на неговия адресат. В случая предписанието е надлежно връчено с обратна разписка, поради което неизпълнението му в определения за това срок правилно е обусловило издаването на АУАН и НП – налице е административно нарушение под формата на бездействие.                                                            

Съдебното решение е неправилно, постановено при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила.

При произнасянето на съда по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН преценката на доказателствата заема централно място в решаващата му дейност. Върху преценката на доказателствата съдът изгражда своите констатации, че определени факти са се осъществили или не, след което подвежда тези констатации под правната норма и стига до извода дали обжалваното НП е законосъобразно или не.

С посочената за нарушена норма на чл. 44 от ЗЗ е регламентирано задължението за физическите и юридическите лица да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. Следователно, за да е осъществен фактическият състав на нарушението по този текст, е необходимо да е налице акт на държавен орган (задължително предписание или заповед), който да е надлежно връчен на неговия адресат. Само тогава може да се приеме, че е възникнало задължението за изпълнението му по чл. 44 от ЗЗ. 

В случая от материалите по делото е видно, че не са налице каквито и да е доказателства за връчване на процесното предписание от 10.08.2018 г. В административнонаказателната преписка се съдържа копие на предписанието, в което има само подпис на държавен здравен инспектор. Липсва акт за връчване, в който да е отразена датата на връчване и да са положени подписи на връчител и получател с посочване на имената и длъжността им. Във въззивното производство са приложени две известия за доставяне, но едното се отнася за връчване на покана за съставяне на АУАН, а второто – за връчване на НП, поради което остава неясно въз основа на какви данни районният съд е приел, че предписанието е надлежно връчено с обратна разписка.      

От съдържанието на въззивната жалба е видно, че едно от възраженията в нея е било именно за ненадлежното връчване на предписанието, поради което районният съд е бил длъжен да изясни този въпрос, като изиска необходимите данни за това. В случая служебното събиране на доказателства следва от разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН, която предвижда, че районният съд е инстанция по същество и е длъжен сам да установи дали действително е налице извършено административно нарушение или не, като направи самостоятелно разследване на спорните обстоятелства по делото.

Ето защо, като не е изпълнил това свое задължение, районният съд е допуснал съществено процесуално нарушение, което е довело до неизясненост на делото от фактическа страна и необоснованост на изводите му по същество. Поради това обжалваното решение следва да се отмени и делото да се върне за ново разглеждане от друг състав на въззивния съд, без да се разглеждат останалите възражения в касационната жалба. При новото разглеждане съдът следва да се събере необходимите доказателства за връчване на процесното предписание и едва след тяхната съвкупна преценка да изложи решаващите си мотиви относно законосъобразността на процесното НП.    

На основание чл. 226, ал. 3 от АПК районният съд трябва да се произнесе и по въпроса за разноските за водене на делото в касационната инстанция.       

Водим от горното и на основание чл. 222, ал. 2, във вр. чл. 221, ал. 2 от АПК, Добричкият административен съд  

                                   

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ решение № 387/14.11.2022 г., постановено по н.а.х.д. № 617/2022 г. по описа на Районен съд – Добрич.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на съда.           

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ: