Решение по дело №857/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 12
Дата: 13 януари 2023 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20227170700857
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р E Ш Е Н И Е

 

№ 12

 

гр.Плевен, 13.01.2023 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, първи касационен състав, в открито съдебно заседание на шестнадесети декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ : НИКОЛАЙ  ГОСПОДИНОВ

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ЕЛКА БРАТОЕВА

                                                                          КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

                                                                         

при секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Иван Шарков, като разгледа докладваното от председателя касационно административнонаказателно дело № 857 по описа за 2022 год. на Административен съд - Плевен и за да произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс, вр. чл.63в от  Закона за административните нарушения и наказания.

С Решение № 518 от 11.10.2022 год., постановено по НАХД № 20224430201650 по описа за 2022 год., Районен съд – гр. Плевен потвърдил  Електронен фиш за налагане на глоба, серия К, № 5854801 от 28.04.2022 г. за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система на ОД на МВР – Плевен, с който на Д.И.Т., на основание чл.189, ал.4, във вр. чл.182, ал.2, т.2 и т.5 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв. за нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП.

Против горното решение е постъпила касационна жалба от Д.И.Т. ***, в която се излагат доводи, че оспореният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Касаторът твърди, че първостепенният съд е изложил общи мотиви и не се е произнесъл по конкретните оплаквания от жалбата и допълнението към нея. Правят се оплаквания, че нарушението е от дата 28.04.2022 год., а приложената в преписката снимка е с дата 11.05.2022 год., в протокола за използване на АТСС не е посочен номер на първото статично изображение и номер на последното такова, поради което не е ясно дали приложената снимка има нещо общо с него. Твърди се наличие на противоречия досежно начина и режима на измерване на скоростта, тъй като според касатора от приложената снимка на техническото средство е видно, че същото е било разположено в служебния автомобил, а от протокола е видно, че е тип „тринога“ и в него е отразено, че е разположено на пътното платно. Жалбоподателят сочи, че от протокола е видно, че мястото на осъществения протокол е километър 9+478, а от ЕФ като такова е посочено километър 9+500, с оглед което не е конкретизирано точно мястото на извършване на нарушението. Излагат се съображения, че мястото на нарушението е от съществено значение, тъй като от приложената по делото справка от ОПУ – Плевен е видно, че на километър 9+500 преминава регулационната граница на град Плевен, поради което посоченото място на контрол попада в населено място, а горното създава съмнение в това дали нарушението е във или извън населено място, респективно коя норма от ЗДвП е нарушена. Твърди се, че не са спазени изискванията на Наредба № 8121з – 532 от 12.05.2015 год., съставеният протокол е с множество противоречия, а приложеното изображение е неотносимо към него, с оглед което не може да се установи с категоричност режимът на измерване на скоростта и начинът на разполагане на техническото средство за контрол, поради което процедурата по установяване на нарушението е съществено опорочена. С оглед горното е направено искане за отмяна на решението на РС – Плевен като неправилно и вместо него да се постанови отмяна на оспорения ЕФ.

В съдебно заседание  касаторът не се явява и не се представлява.

Ответникът също не се представлява и не ангажира становище по основателността на касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура- Плевен изразява становище, че решението на РС- Плевен е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, поради което е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Съобразно разпоредбата на чл. 218, ал.1 АПК настоящият съдебен състав следва да обсъди само посочените в жалбата пороци на решението, а съобразно чл.218, ал.2 АПК служебно следи за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон.

В обжалваното решение е налице извършен анализ на приложимите в настоящето производство разпоредби на материалния и процесуалния закон. Пред настоящия съдебен състав не се излагат оплаквания, свързани с годността на техническото средство да установи процесното нарушение, а първостепенният съд е изложил за горното обстоятелство достатъчни като обем мотиви, с които Административен съд-Плевен е съгласен. По делото не се спори, че нарушението е установено и заснето с АТСС. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа в  § 1, т. 65 от ДР на ЗДвП, и според нея те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган. Ето защо и с оглед събраните от РС – Плевен писмени доказателства съдът приема, че е доказано съответствието на конкретното техническо средство с изискванията на закона. Касационният съдебен състав споделя и доводите на РС- Плевен, свързани с обстоятелството, че оспореният ЕФ съдържа изискуемите законови реквизити, с оглед което препраща за така посочените обстоятелства към мотивите на първостепенния съд, в който смисъл е разпоредбата на чл.221, ал.2 от АПК.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователно оплакването на касатора за наличието на различия между датата на нарушението, посочена в оспорения ЕФ, датата на осъществения контрол, отразена в протокола за използване на АТСС и приложената снимка към него. В ЕФ е посочена дата на нарушението 28.04.2022 год. В протокола за използване на АТСС /л.16 от делото на РС/ е посочена същата дата на използване на автоматизираното техническо средство. Изписаната ръкописно дата 29.04.22 г. в горния десен ъгъл на протокола е свързана с поставения регистрационен номер на протокола при предаването му от служителите след дежурството им и е релевантна за това обстоятелство, а не за датата на осъществяване на контрол с техническо средство. По сходен начин стои и въпросът със снимката към ЕФ /л.8 от производството на РС – Плевен/. Изписаната дата 11.05.2022 г. е датата на разпечатване на същата. В долната лява част на снимката изрично са посочени дата и точно време на записа – 28.04.2022 год., 09:42:29 ч. Посочени са и мястото на заснемането, засечената скорост, разстоянието, от което е направена снимката, а в долната дясна част е посочено ограничението на скоростта за пътния участък, GPS координатите и номер на снимката. На гърба на снимката горните данни са налице в табличен вид. Съобразно чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, с оглед което следва да се приеме, че процесната снимка установява посочените по-горе обстоятелства. Доказателствената стойност на това доказателствено средство не е опровергана от представени или служебно събрани в хода на проведеното съдебно производство доказателства. Във връзка с възражението, че в протокола не са посочени номерата на първото и последното от статичните изображения следва да се посочи, че такова нормативно установено изискване не е налице в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Неоснователно е и оплакването на касатора, свързано с позиционирането на техническото средство. Същото е тип „тринога“ и е разположено стационарно пред служебния автомобил, което се установява както от протокола на л.16, така и от снимката на л.17 от делото на РС, направена през предното обзорно стъкло на автомобила.

По отношение оплакванията на касатора, свързани с мястото на нарушението, съдът намира следното:

Действително в ЕФ и снимката към него е посочено място на извършване на нарушението път II – 35 (Плевен-Ловеч), км.9+500, а в протокола за използване на АТСС е записано място на контрол км.9+478 на същия път. Това обстоятелство обаче няма значението, което му придава касаторът. Точката на осъществяване на контрол и мястото, на което е констатирано нарушението са различни, тъй като използваното АТСС е заснело нарушението от разстояние, а не на мястото на разполагането му. От изисканата от РС и представена от ОПУ – Плевен справка за местоположението на административната граница на населеното място, разположена на второкласен път II – 35 (Плевен-Ловеч), както и схемата към нея, се установява, че регулационната граница е определена на километрично положение 9+500. Обаче пътните табели Д11, ляво /начало на населено място/ и Д12, дясно /край на населено място/ са разположени на километър 9+445. От приложената схема е видно, че на километрично положение 9+900 по посока на движение Ловеч – Плевен е поставен знак за ограничение на скоростта 40 км/ч., т.е. знак В26. Въведеното с него ограничение е в сила до следващото кръстовище, в който смисъл е разпоредбата на чл.61, ал.3 от Наредба № 18 за сигнализация на пътищата с пътни знаци. Съобразно разпоредбата на чл. 112, ал.1 от същата наредба,  пътен знак Д11 "Начало на населено място и селищно образувание" се използва за сигнализиране на мястото, от което започват да важат правилата за движение в населено място и селищно образувание. Разпоредбата на чл.6, т.1 от ЗДвП вменява в задължение на водачите да съобразяват поведението си с пътните знаци.

От анализа на горните разпоредби следва извод, че на мястото, където е установено извършеното нарушение е действало ограничение на скоростта от 40 км/ч., което ограничение е валидно до табелата Д11“Начало на населеното място и селищно образувание“, т.к. от приложената схема не е видно от знак В26 до табела Д11 да е налице кръстовище. За водача регулационната граница не е видима, поради което същият следва да  съобразява поведението си с пътните знаци в съответния пътен участък.

Ето защо съдът счита, че не е допуснато твърдяното от касатора нарушение, свързано с приложимата санкционна разпоредба. Същата е приложена правилно и наложената санкция е в установения законов размер.

Предвид горепосоченото оспореният пред РС електронен фиш се явява законосъобразен като издаден при спазване на установените в ЗДвП правила, удостоверява съставомерно и доказано нарушение на правилата за движение по пътищата, с оглед което въззивният съд е постановил правилно решение, което следва бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН  и чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Плевен, втори касационен състав,

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 518 от 11.10.2022 год., постановено по НАХД № 20224430201650 по описа за 2022 год. на Pайонен съд - гр. Плевен.

Решението е окончателно.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ 1.                   2.