Определение по дело №829/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 септември 2022 г.
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20227260700829
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 23 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

                                                        20.09.2022г., гр.Хасково

 

 

Административен съд – Хасково, в закрито съдебно заседание на двадесети  септември две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                                                                               Съдия:  Цветомира Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдия Димитрова ч.административно дело № 829 по описа на Административен съд, гр. Хасково  за 2022 година, взе предвид следното:

 

                 Производството е по  реда на чл. 197, от АПК, вр. с чл. 103, ал.3 от АПК

 

  Образувано е по жалба с вх. № 5731/23.08.2022г. при АдмС-Хасково подадена от „Лин” ЕООД, гр. Харманли, чрез упълномощен представител, против  писмо № 94-1327 от 16.08.2022г. на Главния секретар на Министерство на земеделието, в което се твърди, че е обективиран отказ на Министъра на земеделието да допусне възобновяване на производството по издаване на АУПДВ № 01-260-2600/8773#3 от 08.10.2021г. на Изпълнителният директор на ДФ”Земеделие” - София, респ. против мълчалив отказ на Министъра на земеделието да се произнесе по искането за възобновяване, ако се приемело че такъв е налице, тъй като писмото било издадено  от Главен секретар на Министерство на земеделието.

 Твърди се че оспореното писмо е издадено от некомпетентен орган  и актът му бил нищожен, като за образуване на производството жалбоподателят не бил уведомен изрично.  В жалбата се цитира съдебен акт на Върховният административен съд и се твърди, че  според същия  и съобразявайки  разпоредбата на чл.99, т.1- т.7, вр. с чл.29, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители, компетентен да разгледа искането за възобновяване на производството по издаване на АУПДВ бил именно Министъра на земеделието.

Административен съд - Хасково, след като се запозна с доказателствата по делото, намира за установено от фактическа страна следното:

             На 08.10.2021г. Заместник – изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” издал  спрямо „ЛИН”ЕООД, гр. Харманли Акт за установяване на публично държавно вземане с № 01-260-2600/8773#3 за сумата  37202.93 лева(л.25).

             На 14.07.2022г. „ЛИН”ЕООД, гр.Хасково депозирало до Министъра на Земеделието, ДФ”Земеделие” и Окръжният прокурор на ОП-Хасково искане за възобновяване на административното производство по издаване на цитирания АУПДВ.    

В Министерство на земеделието искането било заведено  с рег. индекс № 70-4021 от 14.07.2022г.(л.14), а в ДФ”Земеделие с рег. № 02-260-2600/8773#4 от 14.07.2022г.(л.29). 

Така подаденото в Министерство на земеделието искане е изпратено по компетентност на Директора на Дирекция ”Директни плащания” при ДФЗ с писмо 70-4021 от 19.07.2022г.(л.19). С писмо изх. № 70-4021 от 02.08.2022г. (л.20), искането е върнато в Министерство на земеделието.

С обжалваното в настоящото производство писмо  № 94-1327 от 16.08.2022г. на Главният секретар на Министерство на земеделието(л.189) искането на „ЛИН”ЕООД гр. Хасково за възобновяване на административното производство по издаване на  процесния АУПДВ е изпратено по компетентност на Директора на Държавен фонд”Земеделие”.

Писмото е връчено на  пълномощник на дружеството на 19.08.2022г. с известие за доставяне(л.206), а жалба срещу същото е депозирана в АдмС-Хасково на 23.08.2022г. чрез ССЕВ.

           Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът  намира от правна страна, че жалбата е недопустима за разглеждане, при следните съображения.  

Като засягаща стабилитета на административния акт, процедурата по възобновяване е строго регламентирана в АПК и може да бъде проведена само от компетентен орган, в нормативно установените срокове и на посочените в чл. 99 от АПК основания. Кой е компетентният да допусне възобновяване на производство по издаване на съответен административен акт орган, е визирано в чл.99 от АПК и това е непосредствено по-горестоящия административен орган, в случаите когато актът е подлежал на оспорване по административен ред, или от органа който го е издал, в случай че актът не е подлежал на оспорване по административен ред.  

В случая искането на ”ЛИН”ЕООД, гр. Харманли  за възобновяване на   АУПДВ № 01-260-2600/8773#3  от 08.10.2021г. издаден от Заместник-изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”- София, е отправено до Министъра на земеделието.

  Чл.29, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители предвижда, че Министърът на земеделието, храните и горите е компетентният непосредствено по-горестоящ административен орган при оспорването по административен ред на индивидуалните и общите административни актове, издавани при прилагането на същия закон. Актът за установяване на публично държавно вземане не е по прилагане на ЗПЗП, това е видно и от нормата на чл.1 на ЗПЗП, в която е посочено приложното поле на същия закон,  а цели събиране на държавните вземания на Държавен фонд” Земеделие” – РА, възникнали на база административен договор или административен акт(чл.27, ал.5 от ЗПЗП) и в този смисъл чл.29, ал.3 ат ЗПЗП е неприложима спрямо АУПДВ издавани от изпълнителният, респ. заместник-изпълнителният директор на ДФЗ.  Относимите в случая разпоредби са тези чл.20а, ал.5 и ал.6 от ЗПЗП, според която  Изпълнителният директор на ДФЗ, респ.  заместник –изпълнителните директори на фонда, на които е делегирал това свое правомощие, издават актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. В чл.166, ал.3 от ДОПК изрично е  посочено, че актът за установяване на публично държавно вземане може да се обжалва пред ръководителя на съответната администрация по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Министърът на земеделието не е ръководител на администрацията на ДФ”Земеделие”, а е ръководител на администрацията на Министерство на земеделието. Съответно издадените от Изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”,респ. заместниците му актове за установяване на публично държавно вземане не подлежат на административно обжалване по реда на АПК пред Министъра на земеделието. Ето защо депозираното пред Министъра на земеделието искане на „ЛИН”, ЕООД, гр. Харманли за възобновяване на административното производство по издаване на процесния АУПДВ е подадено пред некомпетентен да проведе производство по глава 7 от АПК, орган. В този смисъл правилно с оспореното в настоящото производство писмо № 94-1327 от 16.08.2022г. на Главният секретар на Министерство на земеделието искането на „ЛИН”ЕООД, гр. Харманли е изпратено по компетентност на Изпълнителният директор на Държавен фонд”Земеделие” - РА. Това писмо не съставлява  отказ за възобновяване производство по издаване на ИАА. Това е така, тъй като видно от съдържанието му със същото не е налице произнасяне по същество на отправеното искане. Писмото не представлява и индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, подлежащ на оспорване по съдебен ред, тъй като с  него не се създават права или задължения за оспорващото дружество, нито непосредствено се засяга правната сфера на последното. Писмото има за адресат Ръководителя на администрацията на ДФ”З” на когото искането се изпраща по компетентност и има само уведомителен характер спрямо”ЛИН”ЕООД, доколкото със съобщаването му  се цели уведомяване на дружеството за препращане искането по чл. 99 от АПК  по компетентност. Предвид това, неправилно в жалбата се твърди, че е налице изричен, респ. мълчалив отказ на Министъра на земеделието да допусне възобновяване производството по издаване на АУПДВ № 01-260-2600/8773#3 от 08.10.2021г. на Заместник-изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”- София.

За пълнота следва да се посочи, че изпълнителният директор на ДФ”Земеделие” разполага с правната възможност да повдигне спор за компетентност по реда на чл.19 от АПК, в случай че не е компетентен да се произнесе по процесното искане.

В случая предвид липсата на годен предмет за обжалване по съдебен ред, то на основание чл.159, т.1 от АПК жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.

Водим от което

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх. № 5731/23.08.2022г. при АдмС-Хасково подадена от „Лин” ЕООД, гр. Харманли,  писмо № 94-1327 от 16.08.2022г. на Главен секретар на Министерство на земеделието, респ. против мълчалив отказ на Министъра на земеделието да се произнесе  по искането на дружеството за възобновяване на АУПДВ № 01-260-2600/8773#3 от 08.10.2021г. на Заместник-изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”- София.

ПРЕКРАТЯВА производството по ч.адм. дело № 829/2022г. по описа на АдмС-Хасково.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщаването му пред Върховният административен съд.

 

 

                                                                         Съдия: