Решение по дело №137/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 88
Дата: 12 октомври 2023 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20237090700137
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 83

гр. Габрово 12.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГР. ГАБРОВО в открито съдебно заседание от четиринадесети септември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

 

и секретар Мариела Караджова, като разгледа материалите по адм. дело № 137 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 213, ал. 7 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия /ЗОБВВПИ/.

Делото е образувано по жалба, подадена от Х.М.П. ***, против Заповед № 1752з-185/ 11.07.2023 г. за отнемане в полза на държавата на иззето огнестрелно оръжие и боеприпаси, издадена от началника на Районно управление – Габрово при Областна дирекция на МВР – Габрово. Към съда жалбоподателят отправя искане за отмяна на обжалвания административен акт като неправилен и незаконосъобразен, за което излага своите съображения. Твърди, че процедурата по издаването на ИАА е опорочена, тъй като административният орган не е обсъдил и не е взел предвид възраженията му относно възможността за прехвърляне собствеността върху иззетите оръжие и боеприпаси, тъй като е изявил такова намерение, но бил обективно възпрепятстван да го реализира поради наличие на заболяване и проведено лечение. Сочи, че към момента на издаване на процесния ИАА, срокът за прехвърляне все още не бил изтекъл, позовавайки се на чл. 213, ал. 2 от ЗОБВВПИ.  Претендира присъждане на разноски.

Обжалваният акт, ведно с преписката по издаването му, са изпратени от ОД на МВР – Габрово със съпроводителното към жалбата писмо, вх. № СДА-01-1305/21.07.2023 г., подписано от юрк. И.С. съгласно приложено по делото пълномощно за процесуално представителство /л. 2/.

В проведеното по делото открито съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител – адв. Д.Ц. от ГАК, съгласно договор за правна защита и съдействие № 021181/14.09.2023 г. и пълномощно от същата дата /л.43/. Поддържа жалбата по подробно изложените в нея мотиви, които доразвива в писмени бележки, вх. № СДА-01-1599/20.09.2023 г. Моли съда да отмени обжалвания акт като необоснован, непълен и немотивиран. Претендира разноски.

Ответната страна – началник на РУ – Габрово към ОД на МВР – Габрово,  не се явява в открито съдебно заседание. Представлява се от упълномощения си представител юрисконсулт И.С., оспорваща жалбата с искане за отхвърлянето ѝ като недоказана. Подробно развива доводите си в представена по делото писмена защита, вх. № СДА-01-1639/26.09.2023 г., като счита, че процесната заповед е издадена в съответствие с материалния закон, а неговото прилагане е съобразено със спецификата и особения режим на осъществяване на регламентираните с нормативния акт дейности. Моли съда да потвърди заповедта и присъди на ответника разноски – юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

 

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

На 08.06.2023 г. до началника на РУ – Габрово е подадено уведомление /л.31/ от ст. разследващ полицай при ОДМВР – В.Търново за това, че на същата дата по досъдебно производство № ЗМ-62/2021 г. по описа на ОД на МВР – Велико Търново, Х.М.П. е привлечен като обвиняем за извършено престъпление по чл. 290, ал. 1 от НК. В тази връзка в РУ – Габрово е направена справка в Единен автоматизиран регистър за контрол на общоопасните средства /ЕАР-КОС/, при която е установено, че П. притежава четири броя дългоцевни огнестрелни оръжия за ловни цели, за което притежава разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие № 20160183084/17.02.2021 г. с валидност до 16.02.2026 г. Изготвена е докладна записка до началника на РУ-Габрово, № 1752р-12382/10.06.2022 г. /л.28/, за предприемане на необходимите мерки по ЗОБВВПИ.

С оглед на установеното и на основание чл. 213, ал. 5 от ЗОБВВПИ на 09.06.2023 г. в РУ – Габрово е започнало административно производство по издаването на ИАА – заповед за отнемане в полза на държавата на огнестрелно оръжие и боеприпаси. На основание чл. 26, ал. 1 от АПК Х.П. е получил уведомление № 1752р-7990/17.06.2022 г. /л.27/, връчено му лично на 20.06.2022 г., с което му е предоставена възможност да направи писмени искания и възражение в тридневен срок. На 24.06.2022 г., след изтичането на този срок, е издадено решение за отнемане на разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси № 175200-8350 /л.25/ на началника на РУ – Габрово, връчено на адресата на 27.06.2022 г., като при връчването същият е предал разрешението си и притежаваните от него оръжия и боеприпаси, съгласно изброяването в ИАА. Те са приети за съхранение в РУ – Габрово с приемо-предавателен протокол № 1752р-13610 от 27.06.2022 г. Няма данни това Решение да е обжалвано.

Видно от приложена по делото докладна записка /л.21/, на 14.06.2023 г. П. *** протокол от открито съдебно заседание, проведено на 10.11.2022 г. по НОХД № 124 по описа на Районен съд – Велико Търново. От него е видно, че на 10.11.2022 г. е влязло в сила определение на ВТРС по цитираното НОХД за одобряване на постигнато споразумение с Районна прокуратура – В.Търново, с което за извършеното деяние на основание чл. 290, ал. 1, във вр. с чл. 36 и чл. 55, ал. 1, т. 2, б „Б“ от НК, на подсъдимия е наложено наказание пробация за срок от шест месеца, а производството по делото е прекратено.

Предвид така изложеното и на основание чл. 213, ал. 5 от ЗОБВВПИ на 14.06.2023 г. е започнало административно производство по издаването на ИАА – Заповед за отнемане в полза на държавата на огнестрелно оръжие и боеприпаси. На 20.06.2023 г. П. е уведомен за началото му с уведомление по чл. 26, ал. 1 от АПК, № 175200-7122/ 15.06.2023 г. /л.20/, получено лично от него на 20.06.2023 г. На 22.06.2023г. той е депозирал в РУ – Габрово възражение, като е приложил медицински документи, че в периода 15.06.2022 г. – 16.10.2022 г. е бил в отпуск по болест в следствие претърпяно хирургично лечение. Счита, че неправилно е определен срокът, в който има право да се разпореди с иззетите вещи.

Със Заповед № 1752з-185/11.07.2023 г. на основание чл. 213, ал. 5, във вр. с чл. 213, ал. 4 от ЗОБВВПИ, началникът на РУ – Габрово при ОД на МВР – Габрово е разпоредил отнемане в полза на държавата на четири броя дългоцевно оръжие и боеприпаси, подробно описани в издадения ИААА, същите - собственост на жалбоподателя П.. Издаденият ИАА е връчен на адресата лично на 12.07.2023 г., видно от разписката, съдържаща се в акта и положения подпис на лицето. Недоволен от заповедта, Х.П. я оспорва по съдебен ред с жалба до АС – Габрово, подадена чрез административния орган, издал ИАА, заведена при него на 13.07.2023 г. с вх. № 175200-8728 по данни от съпроводителното към преписката писмо.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, но разгледана по същество счита същата за неоснователна по следните съображения:

Обжалваната Заповед е издадена от материално и териториално компетентния административен орган по чл. 213, ал. 5 във вр. с чл. 155, ал. 1 от ЗОБВВПИ – началникът на РУ на МВР по постоянен адрес на физическото лице. Отделно от това, безспорно е, че от момента на предаването на оръжието и боеприпасите на 27.06.2022 г. до датата на издаването на обжалвания административен акт оръжието и боеприпасите – предмет на разпореденото отнемане в полза на държавата, са се съхранявали в РУ-Габрово, което обстоятелство също определя Началника на тази структура като компетентен орган да издаде процесната заповед.

Между страните не се формира спор по установената фактическа обстановка. Не е спорно, че жалбоподателят П. е притежавал валидно разрешение за съхранение, носене и употреба на дългоцевно огнестрелно оръжие, както и описаните в ИАА оръжие и боеприпаси. Жалбоподателят не оспорва и фактите за привличането му като обвиняем по досъдебно производство за престъпление от общ характер по НК, нито извършеното по законоустановения ред отнемане на разрешение за съхранение, носене и употреба на оръжие и боеприпаси, които той доброволно е предал в РУМВР с протокол.

Спорът е правен и се концентрира относно тълкуването и прилагането на материалноправните норми относно продължителността на срока, в който Х.П., като притежател на иззетото оръжие и боеприпаси, е могъл да се разпореди с тях.

Според жалбоподателя, този срок е едногодишен, позовавайки се на разпоредбата на чл. 213, ал. 2 от ЗОБВВПИ, за което е изложил своите доводи както във възражението до административния орган, така и в жалбата си до съда. Сочи също, че заявил намерение за прехвърляне на собствеността, но поради здравословни причини това не било сторено в едногодишния срок.

Административният орган не приема възражението, че П. се е намирал в обективна невъзможност да се разпореди с иззетите вещи, т.к. заявленията освен писмено, могат да се предявят и по електронен път. Разпорежда отнемане в полза на държавата на иззетите оръжия, като относно срока за разпореждане, приема същият за тримесечен на основание чл. 213, ал. 3 във вр. с чл. 155 и чл. 152 от ЗОБВВПИ.

Материалноправната уредба, регулираща административното правоотношение, възникнало между страните в производството, се съдържа в ЗОБВВПИ. Съгласно чл. 213, ал. 1 от приложимия закон, при издаване на решение за отнемане на разрешение за осъществяване на дейност с взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия или при прекратяване на разрешението поради прекратяване на дейността на лицето, органите по чл. 152 изземват тези вещи с протокол по образец. Ал. 2-ра предвижда, че собственикът на вещите по ал. 1 може да прехвърли собствеността върху взривните вещества и пиротехническите изделия в срок 6 месеца, а върху оръжията и боеприпасите - в срок една година от изземването, на лица, получили разрешения за производство, търговия или придобиване.

Разпоредбата на чл. 213, ал. 3 от ЗОБВВПИ предвижда, че при издаване на решение по чл. 155 за отнемане на разрешение за осъществяване на дейност с взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия, в случаите когато срещу лицето има обвинение за умишлено престъпление от общ характер, какъвто е настоящият случай, органите по чл. 152 изземват с протокол по образец взривните вещества, оръжията, боеприпасите и пиротехническите изделия от лицето. Иззетите вещи се съхраняват съгласно изискванията на чл. 74, съответно чл. 98, ал. 1 - 3 в срок до три месеца от приключването на наказателното производство. Именно на тази норма – чл. 213, ал. 3 от Закона, се е спрял и административният орган при издаване на Решението за отнемане на разрешението за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси, като изрично е посочил в този ИАА, че на това основание иззети с протокола вещи се съхраняват в срок до три месеца от приключването на наказателното производство, след което се отнемат в полза на държавата. Или жалбоподателят е предупреден за тази последица още на 27.06.2022 г., когато е получил Решение № 17500-8350 от 24.06.2022 г. на началник РУ – Габрово.

Анализът на приложимата правна уредба налага извода, че за да се приложи чл. 213, ал. 5 от ЗОБВВПИ следва да са изпълнени в условията на кумулативност следните предпоставки: 1. Влязло в сила решение по чл. 155 за отнемане на разрешение за осъществяване на дейност с взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия или влязло в сила такова за прекратяване на разрешението поради прекратяване на дейността на лицето; 2. изземване с протокол по образец на взривните вещества, оръжията, боеприпасите и пиротехническите изделия от лицето; 3. Бездействие на лицето в срока по ал. 3. Необходимо е в този срок да е извършено прехвърляне на собствеността върху вещите на друго лице, притежаващо разрешение за производство, търговия или придобиване на оръжие. При липса на такова прехвърляне настъпват предвидените в чл. 213, ал. 5 последици, а именно: вещите се отнемат в полза на държавата със заповед на органа по чл. 155, ал. 1, освен ако в същия срок не е подадено искане за издаване на съответно разрешение.

Изложеното обуславя стриктно тълкуване и прилагане на цитираната правна норма и нейното приложно поле, като същата следва да намери приложение единствено и само при наличието на кумулативно предвидените за това предпоставки. Релевира се също и извода, че за връщането на иззети или предадени в хипотезите, предвидени от ЗОБВВПИ огнестрелни оръжия, са предвидени конкретни срокове и те са два вида. Първият е общ срок от една година с начален момент –датата на изземване или предаване на оръжията и боеприпасите, в хипотезите при издаване на решение по чл. 155 от ЗОБВВПИ за отнемане на разрешение за осъществяване на дейност, респ. шестмесечен за взривни вещества и пиротехнически изделия.

Вторият вид срок по ал. 3 на чл. 213 е специален и той е до три месеца от приключване на наказателното производство, в хипотезата на иззети или предадени огнестрелни оръжия, когато срещу лицето има обвинение за умишлено престъпление от общ характер, какъвто е и настоящият случай.

Законодателят е предвидил възможността в тези установени срокове лицето да прехвърли собствеността върху огнестрелните оръжия и боеприпасите на лица, получили разрешения за производство, търговия или придобиване или в тези срокове да подаде заявление за издаване на разрешение или за връщане на отнетото такова. Начинът, по който е регламентиран срокът – с начален и краен момент на изтичането му и липсата на възможност за неговото прекъсване, спиране и възобновяване, налага извода, че срокът е преклузивен. С изтичането му се погасява правото на притежателя на оръжие и боеприпаси да се разпорежда с тях, а за органа, издал разрешението, възниква задължение да разпореди изземването им в полза на държавата.

В разглеждания случай, към датата на издаване на оспорената заповед е изтекъл срокът по чл. 213, ал. 3 от ЗОБВВПИ – три месеца от приключване на наказателното производство. Видно от приложените по делото писмени доказателства, описани по-горе, с протоколно определение на ВТРС по НОХД № 1204/2022 г., съдът е одобрил постигнатото между страните по делото споразумение, което определение е окончателно и е влязло в сила на датата на постановяването си, а именно на 10.11.2022 г. От същата дата започва да тече 3-месечният срок, който изтича на 10.02.2023 г. До този ден П. не е предприел никакви действия по предвидените в закона възможности. Не са представени доказателства, че в рамките на този срок П. е подал надлежно заявление за издаване на разрешение, или за връщане на иззетите огнестрелно оръжие и боеприпаси. Не са представени пред компетентния орган и пред съда доказателства, че в този срок собствеността върху оръжията е прехвърлена на лице, получило разрешение за производство, търговия или придобиване на оръжия и боеприпаси.

Съдът приема, че са налице предпоставките по чл. 213, ал. 3 от ЗОБВВПИ за издаване на оспорения в настоящото производство административен акт – когато собственикът не прехвърли собствеността върху вещите или не подаде заявление за издаване на съответно разрешение или за връщане на отнетото разрешение за оръжията и боеприпасите в три месечен срок от приключване на наказателното производство, вещите се отнемат в полза на държавата със заповед на органа по чл. 155, ал. 1 от ЗОБВВПИ. Този срок е преклузивен – започва да тече от приключването на наказателното производство срещу лицето и към момента на издаване на оспорената заповед на началника на РУ – Габрово е бил изтекъл по силата на закона.

Нещо повече – дори и да се приеме, че за случая е следвало да се приложи срокът по чл. 213, ал. 2 от ЗОБВВПИ, то този срок е 1-годишен и започва да тече от изземването на оръжията и боеприпасите, което е станало с протокола от 27.06.2022 г. и изтича на 27.06.2023 г. Процесната Заповед е издадена и след неговото изтичане – на 11.07.2023 г. Жалбоподателят е имал на разположение достатъчно време за да предприеме действията, предвидени в ал. 5, но не е реализирал такива.

Относно доводите на жалбоподателя за влошено здравословно състояние, което му попречило да се възползва от възможностите, който има, съдът отчита следното:

С цел гарантиране реда и сигурността в обществото и отчитайки повишената степен на опасност, свързана с дейностите с огнестрелно оръжие, законодателят, е регламентирал специални условия и ред за тяхното придобиване, съхранение и употреба. Касае за вещи, за притежанието на които е въведен разрешителен режим, притежаването на огнестрелно оръжие без съответното разрешение е основание за квалифициране на това притежание като незаконно, което от своя страна се явява предпоставка за отнемането на оръжието в полза на държавата. Но именно съблюдавайки принципа на неприкосновеност на частната собственост, законодателят е създал правни механизми, за да гарантира на собственика възможността да прехвърли правото си на собственост върху огнестрелното оръжие, като е регламентирал един разумен срок, в който собственикът, за когото е налице пречка вече да притежава огнестрелно оръжие да прехвърли правото си на собственост върху него на друго лице. Но ЗОБВВПИ, който е специален, не е предвиден ред за спиране и възстановяване на срока, в който лицето следва да предприеме някакви действия - разпоредителни или да поиска издаването на ново разрешение за носене и съхранение на оръжие. След като в този срок лицето бездейства, последица от това е, че губи правото си на собственост върху своето оръжие и боеприпаси.

Изложените в жалбата твърдения за влошеното здравословно състояние на П., което му е попречило своевременно да предприеме действия по прехвърляне на собствеността върху спорното имущество в законовия срок, не се подкрепят от представените по делото доказателства. Срокът в който жалбоподателят е имал възможността да прояви активност е от 10.12.2022 г. до 10.02.2023 г. Като, следва още веднъж да се напомни, процесната Заповед е издадена пет месеца след това – на 11.07.2023 г.

По делото са приложени болнични листи, които не се отнасят за процесния срок, а касаят предишен период за лечение /болнично и домашно/ за времето от 15.06.2022 – 18.07.2022; 19.07.2022 – 17.08.2022; 18.08.2022 – 16.09.2022; 17.09.2022 – 16.10.2022; 17.10.2022 -  15.11.2022; 16.11.2022 – 10.12.2022 г. Представени са също амбулаторни листи за извършени медицински прегледи и проведени изследвания в отделни дни, а именно 30.05.2022, 14.06.2022, 11.10.2022, 12.10.2022, 13.10.2022 и 17.10.2022 г. – всички преди изтичане на процесния период.

Единственият период от време, за който лицето има издаден болничен лист за временна неработоспособност в установения по ЗОБВВПИ тримесечен срок по чл. 213, ал. 3 от Закона, обхваща времето от 17.10.2022 – 15.11.2022 г. /болничен лист на л. 48 и амбулаторен лист на л. 55 от делото/ и времето от 11.11.2022 – 10.12.2022 г. /болничен лист на л. 49 и амбулаторен лист на л. 57 от делото/. След 10.12.2022 г. не се представят доказателства за временна неработоспособност на Х.П..

При така установеното, следва да се приеме, че за времето от 10.12.2022 г. до 10.02.2023 г. жалбоподателят не е бил в режим на лечение и е разполагал с двумесечен период, в който е могъл да предприеме действия по разпореждане със отнетото имущество /оръжие и боеприпаси/, каквито намерения е заявил, но на практика не ги е осъществил по никакъв начин, включително и до момента на издаване на оспорената заповед – 11.07.2023 г., към която дата са изминали още пет месеца от изтичане на тримесечния срок по закон.

В тази насока съдът намира, че е абсолютно неоснователно твърдението на оспорващия, че процедурата по издаване на административния акт е опорочена, тъй като издателят ѝ не бил тълкувал и не бил оспорил посочените от жалбоподателя факти – провеждане на лечение във връзка с настъпили здравословни проблеми, за което на органа били представени доказателства, а именно - копия на медицински документи – същите приложени и по настоящото дело и обсъдени от съда по-горе.

По изложените по-горе съображения, настоящият съдебен състав счита, че административният орган не е нарушил материалноправните разпоредби и правилно е определил като тримесечен срока, в който Х.П. е следвало да предприеме някакви действия, но това очевидно не е сторено.

На следващо място, при издаването на заповедта не са допуснати съществени процесуални нарушения, защото за да бъде едно нарушение съществено, то следва да е довело до ограничаване правото на защита на адресата на административния акт или би навело административния орган на други правни изводи – хипотеза, която очевидно не е налице, още повече, че административният орган е уведомил оспорващия, че спрямо него е започнало производство по издаване на заповед за отнемане в полза на държавата на притежаваните от него оръжия и боеприпаси, като му е дадена възможност да направи писмени искания и възражения. Правилно, обосновано и законосъобразно административният орган е констатирал наличието на обективните предпоставки, регламентирани в чл. 213, ал. 5 от ЗОБВВПИ и е приложил законовото предписание, издавайки заповед за отнемане в полза на държавата на огнестрелно оръжие от лице, което няма право да съхранява, притежава и носи такова и което не е предприело никакви действия в качеството си на собственик на оръжие да се разпореди с него. И тук административният орган действа в условията на обвързана компетентност, тъй като визираната разпоредба на чл. 213, ал. 5 от ЗОБВВПИ е императивна – същият има задължение да изследва единствено дали са налице предпоставките за нейното приложение (Решение № 3110 от 27.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 6161/2019 г.)

В процеса на цялостния съдебен контрол за законосъобразност на оспорения акт, съдът не констатира отменителни основания по смисъла на чл. 146 от АПК, поради което обжалваният акт се явява законосъобразен такъв - издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалните разпоредби и с целта на закона. Административният орган е посочил правните основания и фактическите обстоятелства, които съставляват основание по закона за издаването на заповедта, като е цитирал относимата правна уредба, и се е мотивирал. Поради това жалбата се явява неоснователна и не следва да бъде уважена.

С оглед изхода на делото, а именно - отхвърляне на оспорването, основателно се явява своевременно заявеното искане за присъждане на направените по делото разноски в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира органът, издал оспорения акт, като съгласно чл. 143 ал. 3 от АПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ съдът определя тези разноски в претендирания от процесуалния му представител минимален размер на 100,00 /сто/ лева.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК и чл. 143, ал. 4 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  като неоснователно и недоказано оспорването по жалба вх. № СДА-01-1305 от 21.07.2023 г. на Х.М.П. ***, с ЕГН: **********, на Заповед № 1752з-185/ 11.07.2023 г. за отнемане в полза на държавата на иззето огнестрелно оръжие и боеприпаси, издадена от началника на Районно управление – Габрово при Областна дирекция на МВР – Габрово.

ОСЪЖДА Х.М.П., с ЕГН: ********** ***, да заплати на Областна дирекция на МВР – Габрово направените по делото разноски в размер на 100,00 /сто/ лева, представляващи възнаграждение за юрисконсулт.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България чрез Административен съд Габрово в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

Препис от решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

 

                                                         СЪДИЯ:

                                                           /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/