РЕШЕНИЕ
№ 173
гр. Балчик, 17.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БАЛЧИК в публично заседание на двадесет и
четвърти септември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ
при участието на секретаря МАЯ М. ЕНЕВА
като разгледа докладваното от ГАЛИН ХР. ГЕОРГИЕВ Гражданско дело №
20253210100077 по описа за 2025 година
Производството е образувано по предявена искова молба от ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ
ЕАД с ЕИК***,със седалище и адрес на управление в ***, чрез адвокат В. П. Г. от САК, със
съдебен адрес в ***, срещу Р. М. А. с ЕГН ********** с адрес в ***
Исковата молба е с Рег.№847 от 14.02.2025 година. Правното основание е в
разпоредбите на чл.422, във вр.чл.415, ал.1, т.2 от ГПК.
Предявени са два установителни иска:
За сумата от 24,75лв. представляваща дължими и неизплатени месечни абонаментни
такси и мобилни услуги.
За сумата от 291,88лв., представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент.
Общата претендира сума е в размер на 316,63лв.
Ищцовата страна моли съда да постанови съдебно решение, с което да признае за
установено по отношение на ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД с ЕИК***, със седалище и адрес
на управление в ***, чрез адвокат В. П. Г. от САК, със съдебен адрес в ***, че Р. М. А. с ЕГН
**********, с адрес в ***, има следните парични задължения, а именно:
сумата в размер на 24,75лв. представляваща дължими и неизплатени месечни
абонаментни такси и мобилни услуги, за които са издадени фактури №***г. и №***г., за
периода от 20.08.2022г. до 19.10.2022г., ведно със законната лихва, от подаване на
заявлението по чл. 410 от ГПК, а именно 26.08.2024 г. до окончателно изплащане на
вземането.
1
сумата от 291,88лв., представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 13.04.2022 г. за мобилен номер ***, от които 128.38 лв. (Сто
двадесет и осем лв. и 38 ст.) представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси и
163.50 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 50 ст.) представляваща неустойка за предоставено за
ползване устройство Realme C11 32GB Grey, с отстъпка от стандартната цена, съгласно т.5 от
договора за мобилни услуги от дата 13.04.2022 г.
Претендират се направени деловодни разноски в исковото и в заповедното
производство.
В исковата си молба, ищецът твърди, че:
Длъжникът е бил абонат на дружеството - доставчик на мобилни услуги „ЙЕТТЕД
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД. с предишно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени
договори, както следва:
Договор от дата 13.04.2022 г., за ползване на мобилен номер *** по избран тарифен
план Тотал +, с месечна абонаментна такса в размер на 24.99 лв. с ДДС, за първоначалния
срок на договора от 24 месеца, като абонаментната такса след неговото изтичане или при
виновно неизпълнение от страна на абоната е в размер на 34.99 лв. с ДДС. Със
споразумението, операторът е предоставил за ползване на абоната, устройство Realme C11
32 GB Grey co_code: ***, за което на същата дата, абонатът е подписал договор за
застраховка на устройство.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на
абоната №***.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при ползване па услуги
чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името па потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването па фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 20.08.2022г. до дата 19.10.2022
г. операторът е издал:
- Фактура №*** г. за отчетния период на потребление от 20.08.2022 г. - 19.09.2022 г. с
дължима стойност за плащане в размер на 3.99 лв. (три лв. и 99 ст.) за месечни абонаментни
такси за потребените от абоната по договора услуги;
- Фактура №*** г. за отчетния период на потребление от 20.09.2022 г. - 19.10.2022 г. с
дължима стойност за плащане в размер на 20.76 лв. (двадесет лв. и 76 ст.) за месечни
абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща 24.75 лв. (двадесет и
четири лв. и 75 ст.) фактурирани за четири последователни отчетни месеца - за месен
09/2022г. и за месец 10/2022г.
2
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 24.75 лв. (двадесет и четири лв. и 75 ст.), е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесиите договори за услуги, като във
връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура
№ *** г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си
да заплати на Йеттел България ЕАД сумите за месечни абонаменти, съобразно използваните
от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на неплатени месечни
задължения на абоната. Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия.
След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни фактури и
при нерегистрирано плащане па дължимата сума. последователно се ограничават първо
изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на абоната, като операторът
неколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При
нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-
известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми. След
като страните са уговорили дължимите но договора плащания да бъдат платими в определен
срок, то сумата става изискуема след изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение
на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84. изр.
първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Операторът има право да получава в срок всички
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по част XIII
от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения
ма потребителя, операторът има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите
или при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Мито законът, пито
договорените между страните условия, вменяват задължение на кредитора да кани
закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При това положение за мобилния
оператор е възникнало потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни
услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния, чрез смс-известяване до този момент.
Датата на двустранно спиране на абонаментна е 09.11.2022 г. Датата на деактивация
на процесния абонамент е 14.12.2022 г., като същата се генерира автоматично по вградената
електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени
суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и
съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
На дата 20/11/2022 г. операторът е изпратил покана за изпълнение до ответника, в
която са описани задълженията по абонатния номер, посочена е общо дължим ата сума,
3
както и е даден подходящ - 10 дневен срок за изпълнение на задължението. Абонатът е
предупреден, че при неплащане на дължимата сума договорът му ще бъде прекратен. Щом
като абонатът е избрал да не заплати дължимите суми, то следва да понесе отговорността си
за неизпълнение на поетите по договор задължения.
Така абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил крайния
срок за ползване на абонамента си Тотал+, за използвания мобилен номер *** до 13.04.20241
съгласно договор от дата 13.04.2022 г.
Претендиралата неустойка в размер на 291.88 лв. (Двеста деветдесет и един лв. и 88
ст.), представя ваша стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за
всеки ползван номер. Съгласно т. 11 от договора, съответно в Т.IV-2 от Допълнителното
споразумение, в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане на уговорения
срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по
договора или приложен и я/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в размер на всички
стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до изтичане на
уговорения срок, като сумата не може да надвишава трикратния размер на стандартните
месечни абонаменти, взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на
месечния абонамент, потребитeлят дължи и възстановяване на част от стойността на
ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В случаите, в които
на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в
подписания договор или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл.
Потребителят дължи такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия е рок на договора,
Видно е, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на Комисия за защита на
потребителите и с уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката н размер на 291.88 лв. (Двеста деветдесет и един лв. и 88 ст.),се
формира, както следва:
291.88 лв. (Двеста деветдесет и един лв. и 88 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 13.04.2022 г. за мобилен номер ***, от които
128.38 лв. (Сто двадесет и осем лв. и 38 ст.). представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси по избрания тарифен план ((29.16 лв. без ДДС х 3) + 40.90 лв.. която
разлика до пълния размер представлява част от предоставените на абоната отстъпки,
съответстваща на оставащия срок до края на договора и 163.5 лв. (Сто шестдесет н три лв. н
50 ст.), представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство Realme C11 32 GB
Grey, с отстъпка от стандартната цена. съгласно т.5 от договора за мобилни услуги от дата
13.04.2022 г.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор,
ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с
4
потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия. Йеттел
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаша
определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези
Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата
на издаването й.“ Незаплащането в срок ма издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Йеттел /чл.75 от ОУ/ да прекрати
едностранно индивидуалния договор на ответника. При неспазване на което и да е
задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на
някое от другите задължения на потребителя. Йеттел има право незабавно да ограничи
предоставянето па услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат нрава и задължения,
описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния
договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към
него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на
подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че. всички услуги се заплащат в зависимост
от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Йеттел. Съгласно
чл. 23, б) месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен
индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни разходи, свързани
със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока,
потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
В конкретният случай ответникът с подписал договор за услуги с мобилния оператор,
ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си по договор да
заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическия състав на едно
договорно неизпълнение но чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе отговорността
си.
Представените фактури сами по себе си. не са основание за плащане, но длъжникът-
ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга, задължил
се е да заплаша цената на предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен
5
план, респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Ищцовата страна подава Заявление с правно основание в разпоредбата на чл.410 от
ГПК,получено в Районен съд-Балчик с Рег.№3911 от 26.08.2024година, като въз основа на
него е образувано Частно Гражданско дело №536/2024 по описа на БРС. Съдът е издал
Заповед за изпълнение на парично задължение №271 от 27.08.2024 година за процесните
суми.
Ищцовата страна претендира и направени деловодни разноски в заповедното и
исковото производство.
С исковата си молба ,ищецът представя писмени доказателства и прави
доказателствени искания.
Препис от исковата молба, ведно със приложенията са изпратени на ответника.
Ответникът не е открит на постоянния и настоящия си адрес.не е установена
възможност за призоваване чрез работодател. Изпълнена е процедурата по чл.47 от
ГПК.
С изрично определение е постановено да се заплати първоначален депозит за
особен представител. С изрично определение съдът е назначил за особен представител
на ответницата, адвокат Е. А. от АК-Д..
Преписът от исковата молба и разпореждането по чл.131 от ГПК са връчени на
особения представител на ответницата на 14.05.2025 година.
В даденият срок е получен писмен отговор от ответната страна. Писменият
отговор е представен от адвокат Е. А. от АК-Д. е получен по делото с Рег.№2644 от
30.05.2025 година.
В писменият си отговор, ответната страна твърди следното:
Твърди се, че исковете са допустимиq но са неоснователни и като такива следва да
бъдат отхвърлени.
С иска се претендира на основание чл. 422q във връзка с чл. 415 от ГПК установяване
на вземане по издадена заповед за изпълнение по отношение на ответницата за сумата от
316,63 /триста и шестнадесет лева и шестдесет и три стотинки/ лева, която сума е описано,
че представлява цена на потребени и неизплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, неизплатени лизингови вноски, както и неустойка за
предсрочно прекратяване на договор/и за мобилни услуги. Ответницата видно от
представения договор за мобилни услуги е била абонат на дружеството доставчик на
мобилни услуги „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД със сключен договор за доставчик на мобилни
услуги от дата 13.04.2022 година, с предпочетен мобилен номер ***, като с посочения
договор закупува устройство Realme C11 32 GB Grey на преференциална цена.
В договора между страните е договорено, че „в случай на прекратяване на настоящия
договор през първоначалния срок за която и да е СИМ карта, посочена в него,по вина или
инициатива на потребителя, последният дължи неустойка в размер от сумата от
6
стандартните за съответния абонаментен план месечни абонаменти такси за всяка една
СИМ-карта до края на този срок. Така формулирани обаче, клаузите са неравноправни по
смисъла на чл. 143 ал. 2, т. 5 от Закона за защита на потребителите във връзка с чл. 146 от
същия закон, тъй като позволяват на търговеца - ищец да получи неоправдано завишен
размер на обезщетението за вреди, тъй като този размер е еквивалент на точното изпълнение
от страна на потребителя, без обаче търговеца да трябва да изпълни своето. Така установени
клаузите за неустойка, като нищожни и установени в противоречие с добрите нрави, не
пораждат задължение за потребителя на мобилни услуги. В този смисъл е практиката на
Върховния касационен съд, обективирана в Решение № 193/09.05.2016 г. по т. д. №
2659/2014 г., ТК, 1 т. о. на ВКС и Решение № 110/21.07.2016 г. по т. д. № 1226/2015 г., ТК, I т.
о. на ВКС. Тъй като е изначално нищожна, тези клаузи не могат да бъдат санирани и да
произведат действие, включително заради факта, че търговеца претендира само размер на
неустойката, който не надхвърля размера на три от вноските.
С оглед изложеното,особения представител ан ответницата твърди в писмения
отговор, че депозираната претенция за неустойка се явява неоснователна и недоказана и
следва да бъде отхвърлена в тази си част, а именно в размер на 291.88 лв. /двеста деветдесет
и един лева и осемдесет и осем стотинки/.
Особения представител заявява, че не се противопоставя да се приемат писмените
доказателства приложени към исковата молба.
Редовно призована ищцовата страна, не се представлява в съдебно заседание от
процесуален представител. Представя писмено становище с което се заявява, че желае, съдът
да даде ход на делото в негово отсъствие, поддържа исковата молба и представените
писмени доказателства, няма възражения по проекто-доклада. Ищецът изразява становище
по същество да бъде уважен иска изцяло. Претендира направени деловодни разноски.
Ответникът, редовно призован, чрез своя особен представителq се представлява от
адвокат Г. Д., преупълномощена от адвокат Е. А. от АК-Д.. От името на ответника, особения
представител адвокат Д. заявява, че подържа отговора и оспорва исковата претенция. Прави
доказателствени искания. Пледира да се отхвърли искът, като неоснователен и недоказан.
От събраните доказателства, съдът, прие за установена следната фактическа
обстановка:
Предявените искове са установителни с правна квалификация в разпоредбите на
чл.422, ал.1, във вр. чл.415, ал.1, т.2 от ГПК, във вр.чл.342 от ТЗ, във вр.чл.92 от ЗЗД,
във вр.чл.79 от ЗЗД, във вр.чл.86 от ЗЗД.
По делото са приобщени писмени доказателства, включително ч.гр.д № 536/2024 г. по
описа на Районен съд гр. Балчик.
Ответникът е била абонат на дружеството и титуляр по договори, както следва:
Договор от дата 13.04.2022 г., за ползване на мобилен номер *** по избран
тарифен план Тотал +, с месечна абонаментна такса в размер на 24.99 лв. с ДДС, за
първоначалния срок на договора от 24 месеца, като абонаментната такса след неговото
7
изтичане или при виновно неизпълнение от страна на абоната е в размер на 34.99 лв. с
ДДС. Със споразумението, операторът е предоставил за ползване на абоната,
устройство Realme C11 32GB Grey co_code: ***, за което на същата дата, абонатът е
подписал договор за застраховка на устройство.
Ответникът е сключил валидни договори за мобилни услуги с ищеца, в които ясно е
определена дължимата се месечна цена на предпочетения от клиента абонаментен план.
Така, само на договорно основание месечно се дължи цена за всеки избран абонаментен
план и обезщетение за невърнато устройство, предоставено при преференциални условия.
С Декларация - съгласие, подписана ответника при сключване на процесния договор
за мобилни услуги, същият е удостоверил, че е запознат, приема и се задължава да спазва
Общите условия на дружеството-ищец, представляващи неразделна част от договора. От тях
е видно, че дружеството има право да получава месечна абонаментна цена, заплащаща се от
абонатите всеки месец, както и дължимата цена на всички използвани от него услуги, като
периодът на отчитане е на ежемесечна база.
Щом е настъпил юридическият факт на разгледаното по-горе писмено съглашение
между страните, имащо характер на индивидуален договор по смисъла на чл. 8 от ЗЗД, е
съвсем очевидно, че за процесния период той /юридическият факт/ е бил източник на
валидно съществувало облигационно правоотношение между страните. Не би могло да бъде
намерено разумно обяснение защо ответникът би сключвал договори за ползване на
електронни далекосъобщителни услуги с мобилен оператор, ако не би ползвал тези услуги и
на всичко отгоре да дължи всеки месец плащане на абонаментна такса за осигурен му достъп
в мрежата.
Съгласно чл. 23 от ОУ на Оператора Дължимите от потребителите цени са:
а) цена за първоначално свързване - включва разходите за осигуряване достъпа на
потребителя до Мрежата и се заплаща еднократно при сключване на индивидуалния
договор, респективно при закупуване на пакет за предплатени услуги.
б) месечен абонамент - осигурява достъп до услугите, за които е сключен
индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на мрежата и се предплаща
от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет;
в) месечна цена за ползвани услуги - представлява сумата от стойността на всички
услуги, ползвани от потребителя през дадения месец.
По отношение на фактурираните услуги:
Услугите, предоставени на абоната по предпочетените мобилни номера, са
фактурирани под Клиентски № *********, за който са издадени процесните фактури за
периода на потребление 20.08.2022 до дата 19.10.2022 г., с извлечение от детайлна справка
на месечното потребление на услугите. Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни
услуги на обща стойност 24.75 лв. (двадесет и четири лв. и 75 ст.), фактурирани за четири
последователни отчетни месеца - за месец 09/2022г. и за месец 10/2022г.
8
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните
мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно
индивидуалния договор на ответницата. При неспазване на което и да е задължение по част
ХШ от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите
задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т. 19б, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
По отношение развалянето на договорите:
В чл. 19б от общите условия изрично е предвидено право на доставчика да прекрати
договор с потребител, който не е платил дължима на падеж сума. Тази уговорка, в
съвкупност с чл.19д - предвиждащ освобождаването на мобилния номер по прекратения
договор, прекратяването, по последиците си е равносилно на разваляне без предизвестие
поради неизпълнение, тъй като цели да освободи занапред оператора от задължението му да
гарантира достъпа на клиента до далекосъобщителните услуги. Доколкото цената за
абонаментната услуга е уговорена като ежемесечно предплащане, явно е че с пропускане на
падежа, абонатът нарушава задължението си за авансиране, което съответно поражда
правото на насрещната страна да се освободи незабавно от своето задължение, чието
изпълнение би останало икономически неоправдано.
Затова и предоставянето с клаузата от общите условия на правото на кредитора да
прекрати договора без да предупреждава длъжника за предстоящото отпадане на
възможността да ползва услугата не създава значително неравновесие в правата и
задълженията на страните. Обратното, ако общите условия допускаха договорът да бъде
съхранен и при неплащане на абонамент, това би обременило потребителя, оставащ
задължен с цената за поддръжката на достъпа му до мрежата като телефонен номер до края
на действащия абонаментен план дори и без да може да използва услугите, тъй като забавата
е основание за доставчика да задържа своята престация чрез ограничаване на изходящи
повиквания и трафика на данни. С уговорката, предоставяща на оператора право
едностранно и без предизвестие да прекрати договора занапред правата на потребителя не са
накърнени и съответно тази клауза валидно дерогира общото правило на чл. 87, ал. 1
ЗЗД. Клаузите от общите условия не предвиждат особена форма, в която изявлението на
кредитора да бъде отправено към длъжника, поради което следва да се приеме, че
волеизявлението може да бъде и конклудентно - с предприети от доставчика действия по
ограничаване на ползваните услуги.
На последно място,съдът съобразява,че операторът няколкократно е изпращал СМС-
известия, с които е давал шанс на абонатът да заплати задълженията си и да запази
договорните отношения. След първия напомнителен смс за незаплатени задължения /след
изтичане срока за плащане на първата месечна фактура/, Операторът е спрял изходящите
обаждания на абоната, след втория смс / след изтичане срока за плащане на втората месечна
фактура / са спрени и входящите, като и с двете изявление е посочена причината за
действията на мобилния доставчик-незаплатени задължения, като е посочен размерът. За
9
следващия отчетен месечен период е издадено Кредитно известие, с което са приспаднати
авансово заплатени такси от абоната при сключване на договора за услуги. Даден е пореден
шанс за заплащане на дължимите суми за услуги до посочения в Кредитното известие краен
срок за плащане и преди да бъде издадена крайна фактура с начислена неустойка за
предсрочно прекратяване на абонамента.
По отношение претендираната неустойка:
Ищецът, ясно и конкретно е посочил, както в исковата молба, така и в заявлението
обстоятелствата, от които произтича вземането и начина на формиране на сумата за
неустойка.
Неустойката не се формира от стандартните за договора месечни абонаментни такси
за всяка СИМ карта до края на договора, както неправилно е посочено в отговора. Точно
обратното-ищецът претендира стойността на 3-месечни абонаментни такси без ДДС, както и
такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от
него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора. Заключение за несъразмерност на дължимото
обезщетение, договорено като неустойка, със загубите на търговеца, следва да бъде изведено
по правилата на житейската логика.
Видно е, че процесните договори са сключени на дата 13.04.2022 г., за ползване на
мобилен номер ***, със срок на действие съответно 24 месеца. Неизпълнението на абоната
започва считано от месец 09/2022 г., т. е. абонатът е изпълнявал задълженията си само за 2
месеца.
Вследствие на това търговецът е прекратил предсрочно процесния абонамент.
Съпоставката на горните периоди посочва, че търговецът ще се лиши от съответните
месечни абонаментни такси, за които е бил готов да предостави мобилни услуги за период от
приблизително две години.
Именно уговорената неустойка в размер на 3- месечни абонаментни такси и то
без включено ДДС (доколкото услугата не е предоставена) цели постигане на
основните функции на неустойката:
- превантивна - да стимулира страната да изпълни задължението си,
- обезпечителна - да осигури точното изпълнение на договора и
-обезщетителна - да компенсира вредите, възникващи за кредитора от неизпълнението
на договора.
При положение, че на търговеца не е заплатена нито една месечна абонаментна такса
и доколкото неговото първоначално очакване е да получи 24 такива ( колкото месеца е
срокът на договора ),то заплащането на обезщетение в размер на 3-месечни абонаментни
такси не може да бъде прекомерно и необосновано високо. На следващо място, видно от т.5
от договора е, че процесното устройство е предоставено на абоната на обща лизингова цена,
както следва:
10
- 291.88 лв. (Двеста деветдесет и един лв. и 88 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 13.04.2022 г. за мобилен номер ***, от които
128.38 лв. (Сто двадесет и осем лв. и 38 ст.), представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси по избрания тарифен план ((29.16 лв. без ДДС х 3) + 40.90 лв., която
разлика до пълния размер представлява част от предоставените на абоната отстъпки,
съответстваща на оставащия срок до края на договора и 163.5 лв. (Сто шестдесет и три лв. и
50 ст.), представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство Realme C11 32GB
Grey, с отстъпка от стандартната цена, съгласно т.5 от договора за мобилни услуги от дата
13.04.2022 г.
При положение, че абонатът е преустановил заплащането на дължимите от него суми,
не е обосновано същият да се ползва от преференциалните условия за лоялни клиенти за
закупуване на устройства на специални, по-ниски цени.
Неизпълнението на абоната да заплати дължимите суми е ангажирало договорната
отговорност на абоната по т.11 от процесните договори за услуги, като във връзка с чл.75,
вр.с чл. 19б, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника.
Предвид постигната Спогодба между Теленор и КЗП относно начина на формиране
на неустойките, претендирани при предсрочно прекратяване на договорен абонамент, в т.11,
стр.2 от всеки от индивидуалните договори за услуги, е уговорена отговорността на абоната
при прекратяване на договора преди изтичането на първоначалния срок, за който е сключен,
по вина или инициатива на абоната, като същият ще дължи неустойка в размер на
трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС.
Съгласно т.11 от договора, в случай на прекратяване на подписан договор преди
изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на потребителя или по нарушение на
задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него, същият е длъжен
да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване
- неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от
прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС,
- а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния абонамент,
потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на ползваните
отстъпки,съответстващи на оставащия срок на договора.
В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване на
услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан документ,
чийто срок не е изтекъл,потребителят дължи такава част от разликата между стандартната
цена на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към
момента на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или
съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия
срок на договора.
11
Точното изпълнение от страна на длъжника е цел, която стои в основата на всяко
облигационно отношение. Според чл. 92, ал. 1, изр. 1 ЗЗД неустойката обезпечава
изпълнението на задължението и служи като обезщетение за вредите от неизпълнението, без
да е нужно те да се доказват. С неустоечната клауза предварително определят размера на
обезщетението, което ще дължи неизправната страна в случай на даден вид виновно
неизпълнение, без да е налице пряка обвързаност между размера на неустойката и
действително причинените от неизпълнението вреди. Освен обезпечителна и обезщетителна
функция неустойката изпълнява и наказателна функция. Това е така, защото кредиторът
може да претендира неустойката и когато вреди изобщо не са настъпили, или не са
настъпили в предвидения размер. От тук следва, че длъжникът ще заплати неустойка, която
ще бъде санкция за неговото неизпълнение.Неизпълнение на основното задължение на
потребителя да заплаща в уговорения срок месечната абонаментна такса за ползваните
услуги, от една страна е дало основание на оператора да прекъсне достъпа до мрежата си,
съответно да преустанови начисляването на месечна абонаментна такса и да начисли и
претендира неустойка за прекратяване ползването на услугите.
По отношение на едностранното прекратяване на процесния договор:
В процесния договор за услуги, страните са договорили дата на фактуриране на
ползваните услуги, като в случая това е 20-то число от месеца. Съгласно Общите Условия
/чл.27/ дължимите месечни суми са платими в указаните във фактурите срокове, но не по-
късно от 18 дни от издаването на месечната фактура. Неполучаването на фактура не
освобождава абоната от заплащането на дължимата сума /чл.26 от ОУ/.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да бъдат платими
в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането на този срок. Когато денят за
изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му
/чл. 84, изр.1-во ЗЗД/. Нито законът, нито договорените между страните условия, вменяват
задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. В
случая не става въпрос за разваляне на писмен договор, а за прекратяването на същия,
съгласно условията, при които страните са договорили сключеният договор да бъде
прекратен.
Процесният договор за услуги е прекратен едностранно от Оператора съгласно т.11
при условията чл.75, във вр.с чл.19б, в) от Общите Условия, а именно по вина на абоната да
не заплати дължими месечни плащания.
При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,операторът го
уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След изтичането на срока за плащане,
указан в първата издадена месечна фактура №№*** г. при нерегистрирано плащане на
дължимата сума, изходящите обаждания на абоната са ограничени, като операторът
няколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура.
След изтичането на срока за плащане, указан във втората месечна фактура №*** г.
при нерегистрирано плащане на дължимата сума, са ограничени и входящите обаждания към
мобилния номер на абоната - номерът е двустранно спрян, като операторът няколкократно
12
праща смс - напомняне за налична незаплатена месечна фактура.
За следващия отчетен месечен период е издадено Кредитно известие, с което са
приспаднати авансово заплатени такси от абоната при сключване на договора за услуги.
Даден е пореден шанс за заплащане на дължимите суми за услуги до посочения в
Кредитното известие краен срок за плащане и преди да бъде издадена крайна фактура с
начислена неустойка за предсрочно прекратяване на абонамента.
За самото прекратяване на договора законът не изисква форма нито за валидност,
нито за доказване, тъй като то настъпва по силата на договора, поради неизпълнението на
абоната да заплати цената на предоставените му мобилни услуги.
Нито законът, нито договорените между страните условия, вменяват задължение на
кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. В случая не става
въпрос за разваляне на писмен договор, а за прекратяването на същия, съгласно условията,
при които страните са договорили сключеният договор да бъде прекратен.
От страна на ответника не са представени доказателства за плащане. При това
положение за ищеца е възникнало потестативното право едностранно да прекрати договора
за мобилни услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично пред ответника
намерението си за прекратяване. Прекратяването на договора няма обратно действие като
развалянето по чл.87 ЗЗД и затова при него не са приложими изискванията на посочената
разпоредба. При прекратяването договорът престава да действа занапред с предвидените в
него или в закона последици от неизпълнението.
Предвид гореизложеното, абонатът следва да понесе отговорността си за
неизпълнението на договорните задължения и да заплати на оператора неустойка за
предсрочното прекратяване на сключените договори.
За търсене на дължимите суми,дружеството-ищец е подало заявление за издаване на
заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК ,получено в БРС с Рег.№3911 от
26.08.2024година.по този повод е образувано Чгр.дело№536/2024по описа на БРС.По това
заповедно производство,съдът е издал Заповед за изпълнение на парично задължение по
чл.410 от ГПК №271 от 27.08.2024година срещу ответника.
С оглед изложеното,съдът счита,че искът следва да бъде уважен,като съдът
постанови съдебно решение с което бъде признато за установено,че ответникът дължи на
дружеството ищец,процесните суми.
В предвид изложеното,съдът,счита,че предявените искове,следва да бъдат уважени
изцяло, като основателни и доказани.
По отношение на деловодните разноски
С оглед изхода на делото,съдът счита,че право на присъждане в негова полза на
направени деловодни разноски има ищцовата страна.
Видно от приетите доказателства,ищцовата страна е направила следните разноски:
В Заповедното производство:
13
Държавна такса-25лв.
Адвокатско възнаграждение в размер на 240 лева.
По отношение на претендираното в заявлението адвокатско възнаграждение в
заповедното производство в размер на 480 лева,заповедния съд е определил със заповедта за
изпълнение по чл.410 от ГПК,в по-малък размера,а именно 240 лева.
Настоящия съдебен състав счита,че правилно и законосъобразно заповедния съд не е
присъдил пълния размер на претендираното възнаграждение,тъй като според съда казусът
не се отличава с особена сложност,а така също според съда за заповедно
производство,претендирания размер от 480 лева се явява необосновано висок.
В исковото производство:
Държавна такса в размер на 75 лева
Депозит за особен представител-800 лева.
Адвокатско възнаграждение в размер на 480 лева
Общият размер на направените деловодни разноски от ищцовата страна в исковото
производството е в размер на 1355 лв.
В заповедното производство-общия размер на дължимите разноски е 265лв.
С оглед изложеното,съдът приема,че ответникът следва да заплати деловодни
разноски в полза на ищеца,направени в исковото производство и в заповедното
производство.
Водим от гореизложеното и на основание чл.235 от ГПК,съдът,
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание чл.422, ал.1, във вр.чл.415, ал.1, т.2 от
ГПК, във вр.чл.342 от ТЗ, във вр.чл.92 от ЗЗД, във вр.чл.79 от ЗЗД, във вр.чл.86 от ЗЗД, че
ответникът Р. М. А. с ЕГН ********** с адрес в ***, дължи на ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ ЕАД
/предходно наименование Теленор България ЕАД), ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: ***, представлявано от М.С. и Д.К.К., сумата в размер на 316,63 лв. (триста и
шестнадесет лева и шестдесет и три ст.) формирана, както следва:
24.75 лв. (двадесет и четири лв. и 75 ст.), представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси и мобилни услуги, за които са издадени фактури *** г., *** г. за
периода от 20.08.2022 г. до 19.10.2022 г.
291.88 лв. (Двеста деветдесет и един лв. и 88 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 13.04.2022 г. за мобилен номер ***, от които
128.38 лв. (Сто двадесет и осем лв. и 38 ст.) представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси и
163.50 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 50 ст.) представляваща неустойка за
предоставено за ползване устройство Realme Cll 32GB Grey, с отстъпка от стандартната
14
цена, съгласно т.5 от договора за мобилни услуги от дата 13.04.2022 г., ведно със законната
лихва върху главницата, считано от 26.08.2024 г.;,ведно със законната лихва върху
главницата,от датата на подаване на заявлението 26.08.2024година,до окончателното
изплащане на задължението,за които суми е издадена Заповед за изпълнение на парично
задължение по чл.410 от ГПК, №271 от 27.08.2024 година по Частно Гражданско
дело№536/2024 г. по описа на БРС.
ОСЪЖДА Р. М. А.,с ЕГН ********** с адрес в *** да заплати в полза на, ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ ЕАД /предходно наименование Теленор България ЕАД),ЕИК ***, със седалище
и адрес на управление: ***, представлявано от М.С. и Д.К.К. сумата общо от
1620лв.(хиляда шестстотин и двадесет лева), представляващи деловодни разноски, а
именно държавни такси за образуване на производства,депозит за възнаграждение на особен
представител и и адвокатски възнаграждения в настоящото исково производство и в
заповедното производство по ЧГр.дело№536/2024 по описа на Районен съд-Балчик.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на
страните,пред Окръжен съд- Добрич.
Съдия при Районен съд – Балчик: _______________________
15