РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
Административен съд Пловдив
Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 261
гр.Пловдив, 16 . 02.
2022г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен
съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на седми февруари през две хиляди двадесет
и втора година, в състав :
Административен съдия : Здравка Диева
С
участието на секретаря Т.Цанова, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 3028/2021г.,
за да се произнесе , взе предвид следното :
„ИТАЛИ ГРУП“ ООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление: гр.А., ул.“***“ №
157, представлявано от управителя А. Ю. Ю., с пълномощник адв.Н. обжалва Решение
№ РД-11-1396/08.11.2021г. на Заместник-министър на икономиката и Ръководител на
управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" /ОПИК/ 2014 – 2020 година, с което на кандидата
„ИТАЛИ ГРУП“ ООД, на основание чл.9 ал.5, чл.38 т.3 /хипотеза първа/, вр. с
чл.36 ал.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ и т.11.1.3 „Критерии за допустимост на
кандидатите“ от Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2.089
"Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19", чл.30 ал.1 т.2 от
Устройствения правилник на министерство на икономиката във връзка с чл.21 ал.1
т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, е
отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по подадено проектно
предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.089-4440 и с наименование:
"Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19" по процедура за подбор
на проекти BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над
500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".
Становища на страните :
- В жалбата е заявено, че оспореното
решение е получено и отворено в профила на кандидата в ИСУН 2020 чрез модул
Комуникации на 09.11.2021г. Решението се счита за незаконосъобразно поради
противоречие с правилата в АПК, ЗУСЕСИФ и утвърдените Условия за кандидатстване
за предоставяне на БФП : нарушен е чл.35 АПК, тъй като УО преди издаване на
решението е бил длъжен да обсъди допълнително представени от кандидата писмени
обяснения, представени с комуникация от 20 и 21.10.2020г., които да съпостави с
декларираната от кандидата свързаност между двете предприятия, като в случая УО
е бил запознат с обстоятелството на осъществявана търговска дейност по договори
за франчайзинг с различни търговски марки /кандидатът – под марка ***, а Итали
ЕООД – под марка ***/; не е истинно твърдението в решението за непредставяне от
кандидата на Декларациите за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малки
и средни предприятия /ЗМСП/ преди сключване на административен договор – същите
са надлежно представени, видно от отговора на комуникацията от 20.10.2020г.
/модул Комуникации с УО, раздел История/, поради което не е налице основание за
отказ на това формално основание. Поддържа се и неправилно прилагане на
материалния закон – чл.4 ал.8 ЗМСП : с декларацията по чл.3 и чл.4 ЗМСП
кандидатът е декларирал свързаност с Итали ЕООД по см. на чл.4 ал.8 ЗМСП, тъй
като двете предприятия осъществяват помежду отношенията по ал.5 чрез
физическото лице Ю.Б.Ю., който е едноличен собственик на капитала на Итали ЕООД
и към 2019г. и 2020г. е бил мажоритарен съдружник в Итали Груп ООД. Изводът на
УО за наличие на свързаност се поддържа да не съвпада с посочената в
декларацията свързаност, като в конкретния случай УО не е събрал допълнителна
информация за установяване дали кандидатите отговарят на изискванията на т.11.1
Критерии за допустимост на кандидатите от Условия за кандидатстване, което
задължение е изрично според т.27.1. от Условията за кандидатстване. С
позоваване на текста на чл.4 ал.8 ЗМСП се поддържа, че свързаността е поставена
под условие и само „ако“ са осъществени
едновременно във време и пространство и двата елемента от фактическия
състав на нормата, като УО не е обсъдил декларираната от кандидата свързаност при
условията на чл.4 ал.8 ЗМСП, а директно е приел свързаност с въведен собствен
критерий, какъвто не е предвиден в закона – „…оперират на едни и същи
хоризонтални пазари…“. Твърди се, че свързаност по този критерий не предвижда
чл.4 ал.8 ЗМСП и законът не съдържа понятие „хоризонтален пазар“, вкл. не
препраща към друг закон и в тази вр. в §1 т.7 и т.8 ДР ЗМСП са дадени дефиниции
за „съответен пазар“ и „вертикално свързани пазари“. Кандидатът извършва
основна дейност като търговец на дребно на горива и за него не е приложим
критерият за свързаност по см. на „вертикално свързани пазари“. Твърди се
неправилно приложение на чл.4б ал.2 от ЗМСП при определяне статута на
предприятието. Иска се отмяна на
оспорения административен акт. Претендират се направените по делото разноски.
В ход по същество адв.Н. поддържа
подаване на декларация от кандидата по чл.3 и 4 от Закона за малки и средни
предприятия /ЗМСП/ и неправилно прилагане на закона по отношение разпоредбата
на чл.4 ал.8 ЗМСП, вкл. наличие на допълнителни обяснения от кандидата, в които
е заявено, че двете дружества не само не са в една търговска верига, но и
оперират на различни географски пазари. В случай на отхвърляне на жалбата е
поискано юрисконсултското възнаграждение да бъде определено в условията на
Наредбата за правна помощ, а не по реда на Наредбата за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
В писмено становище по същество е
изтъкнато оплакването за неправилно определяне /потвърждаване/ от УО на
свързаност между двете дружества чрез участието в тях на физическото лице /ФЛ/ Ю.Б.Ю..
Заявено е, че в подадената декларация по чл.3 и 4 ЗМСП жалбоподателят се е
определил като свързано предприятие с Итали ЕООД чрез физическото лице Ю.,
считайки че за възникване на декларираната свързаност е достатъчно участието в
двете дружества на ФЛ, като не е съобразил, че за да се считат свързани двете
предприятия следва да са изпълнени и останалите два алтернативно посочени
критерия по чл.4 ал.8 ЗМСП – дружествата да извършват своята дейност или част
от нея „на същия съответен пазар“ или „вертикално свързани пазари“. Твърди се,
че правилата за предоставяне на БФП по ОПИК и ЗУСЕСИФ задължават УО да
проверява декларираните от кандидата обстоятелства и отговорността за правилно
определяне статута на предприятието /малко или средно/ е на УО, а не да се
извежда автоматично от подадената от кандидата декларация. В случая не са
приложени правилните критерии по чл.4 ал.8 ЗМСП и решението е немотивирано.
- Ответникът –
Заместник-министър на икономиката и Ръководител на УО на ОПИК 2014 – 2020 с пълномощник А.М. – служител с юридическо
образование и юридическа правоспособност, главен експерт в отдел „Изпълнение на
проекти”, сектор „Процесуално представителство” в главна дирекция „Европейски
фондове за конкурентноспособност” /пълномощно, л.185/ оспорва жалбата с искане
да бъде отхвърлена. При представяне на преписката е заявено, че проектното
предложение на жалбоподателя /кандидат Итали Груп ООД/ под номер
BG16RFOP002-2.089-4440 е преминало успешно етап административно съответствие и
допустимост, техническа и финансова оценка, и дружеството е предложено за
финансиране. На 29.09.2021г. чрез ИСУН Управляващият орган /УО/ изпраща покана
до кандидата за представяне на доказателства, че отговаря на изискванията за
бенефициент по програмата. Срокът за представяне на документите е 30 дни и
документация е представена на 20.10.2021г. и 21.10.2021г. След разглеждане на
документите УО е преценил, че дружеството е със статут на средно предприятие по
см. на ЗМСП, поради което е недопустимо за финансиране, който извод е основание
за издаване на оспореното решение. В допълнение /л.189 и сл./ е посочено, че
проектното предложение е в процедура за финансиране единствено на малки
предприятия по см. на ЗМСП и в случая Итали Груп ООД представя декларация за
обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП за 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г. с
приложени към тях ОПР, Баланс и отчети за заети лица, от които приложими са
тези за 2019г. и 2020г. Според представените от дружеството данни за 2020г.,
жалбоподателят правилно се определя като средно предприятие и свързано
предприятие с обобщени параметри – персонал 61 човека. За 2019г. се определя за
малко предприятие и свързано предприятие с обобщени параметри – персонал 67
човека. С позоваване на чл.4б ал.1 и ал.2 ЗМСП е посочено, че данните по чл.3
се взимат от последната финансова година и ако в две последователни финансови
години предприятието превиши или слезе под границите по чл.3, това се отразява
на неговия статус на микро-, малко или средно предприятие. При това положение жалбоподателят
законосъобразно е попълнил декларациите по чл.3 и чл.4 от ЗМСП за 2019г., в
която въпреки, че по приложимите параметри е средно предприятие, не е налице
промяна на статута в рамките на две последователни финансови години. Съответно
за 2020г. вече се е декларирало като средно предприятие, защото е налице такава
промяна. Доколкото между декларираните данни, представените документи и
тълкуването на закона не е налице разлика, УО е заключил, че кандидатът не
отговаря на изискванията за допустимост поради статута му на средно
предприятие.
В ход по същество се поддържа
твърдението за неоснователност на жалбата и е заявено, че според
доказателствата от преписката – самият кандидат е определил категорията си и
свързаното си дружество, която е потвърдена от УО. Претендира се присъждане на
направените разноски по делото.
В писмено становище по същество са
повторени описаните съображения и е допълнено, че проектното предложение е
регистрирано на 07.03.2021г., като посочената от кандидата свързаност между „Итали
Груп“ ООД и „Итали“ ЕООД е породена от разпределението на капитала на двете
дружества. Счита се за погрешно твърдението, че двете дружества са на различен
географски пазар с арг. от осъществявана дейност на едното в А., а на другото в
Пловдив. Предвид, че определението за „географски пазар“ включва определена
територия, в която се предлагат съответните взаимнозаменяеми стоки или услуги и
в която конкурентните условия са еднакви и се различават от тези в съседни
райони, се счита, че не е налице разлика между условията в двата съседни града.
По отношение твърдението за разлика в продуктовия пазар, защото едното
предприятие работи под марката ***, а другото под марката ***, е заявено, че
същото е неправилно – продуктът е гориво или стоката, която се продава, а
търговската марка, под която се предлага не е относима към определянето на един
продукт като различен.
- Окръжна прокуратура-Пловдив не
участва в делото.
1. Оспореното Решение №
РД-11-1396/08.11.2021г. на Заместник-министър на икономиката и Ръководител на
управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" /ОПИК/ 2014 – 2020г./ представлява индивидуален
административен акт – отказ, засягащ неблагоприятно права и законни интереси на адресата.
Според
приложена с жалбата /л.16-17/ справка от ИСУН, оспореното решение е изпратено
на жалбоподателя на 09.11.2021г. и на 10.11.2021г. е отворено /статус приет
отговор/. Жалбата е подадена пряко в деловодството на Административен съд -Пловдив
на 22.11.2021г., в срока по чл.149 ал.1 АПК срещу акт подлежащ на съдебен
контрол съгласно чл. 27 ал. 1 вр. с чл. 38 т. 3 от ЗУСЕСИФ. Същата е
процесуално допустима.
2. Оспореното решение е издадено от компетентен
орган в съответствие със Заповед №
РД-16-1347/27.09.2021г. на Министъра на икономиката.
Съгласно чл.38 т.3 ЗУСЕСИФ ръководителят
на УО издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент.
Според чл.7 ал.1 т.1 вр. с чл.7 ал.2 т.3 ЗУСЕСИФ, Министерският съвет – орган
на изпълнителната власт и отговорен за управлението на средствата от ЕСИФ,
определя структурите, отговорни за разработването на програмите по чл.3, ал.2 и
за управлението на средствата от ЕСИФ. Съгласно чл.30 ал.1 т.2 от Устройствения
правилник на Министерство на икономиката, която разпоредба е отразена в
оспореното решение - Главна дирекция "Европейски фондове за
конкурентоспособност": 2. (доп. – ДВ, бр. 36 от 2016 г., в сила от
13.05.2016 г.) изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма
"Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007 –
2013г. и функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014 – 2020г. и на управляващ орган на Оперативна
програма "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014 – 2020,
спазвайки принципа на разделяне на отговорностите. С решение на Министерския
съвет № 574/13.07.2016г. – т.1 /което е посочено в оспореното решение и в
овластителната заповед от 27.09.2021г., л.186/ - за управляващ и сертифициращ
орган по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция "Европейски фондове
за конкурентоспособност" на Министерство на икономиката. Според чл.9 ал.5 пр.2-ро
и 3-то ЗУСЕСИФ : „Ръководител на управляващия орган е ръководителят на
администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият
орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия
орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.”. Със
Заповед № РД-16-1347/27.09.2021г. на Министъра на икономиката /л.186/ : И. П. –
заместник-министър на икономиката е определена за лице, изпълняващо функциите
на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3, 4 и 6 на ОПИК 2014 – 2020, с
всички произтичащи от това права, отговорности и задължения. Оспореното решение
е издадено в процедура по приоритетна ос 2 на ОПИК 2014 – 2020 година. Компетентността
на органа – издател е установена и авторство не е оспорено.
Решението е подписано с електронен
подпис, за валидността на който към дата на подписване са приети неоспорени
доказателства : извлечение на хартиен носител, удостоверяващо по отношение И. П.
срок на валидност от 06.10.2021г. до 05.10.2024г. /л.206 гръб/ с уточнение за
метод на подписване – „attached signature”; електронен файл на оптичен носител
съдържащ, оспореното решение подписано с електронен подпис /плик 212/, проверен
в съдебно заседание от 07.02.2022г. в системата за електронно валидиране, като
посредством справка в системата B-trust бе проверена дата на полагане на
електронния подпис – 08.11.2021г. /вкл. с констатация за включена опция за
невидим подпис/.
Оспореният административен акт е
издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания. Не се
констатират допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила в хода на административното производство, приключило с издаване на
оспореното решение.
В случая отсъства спор по фактите и е
оспорен извода на административния орган по прилагане на закона.
3. Според данните от преписката : Жалбоподателят
е подал проектно предложение
№ BG16RFOP002-2.089-4440
/формуляр за кандидатстване, л.155-159/ по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“
2014-2020, приоритетна ос „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ –
„Възстановяване на МСП“, с наименование на процедурата "Подкрепа за малки
предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия
от пандемията COVID-19", с отразена
категория/статус на предприятието – малко; код на организацията по КИД 2008:
47.30 Търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали. Проектното предложение е преминало
успешно етап административно съответствие и допустимост, техническа и финансова
оценка, и дружеството е включено в списъка на резервните проектни предложения
по процедурата BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки
предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия
от пандемията COVID-19", подредени по реда на тяхното класиране, съобразно
наличния бюджет за Сектор G
„ТЪРГОВИЯ; РЕМОНТ НА АВТОМОБИЛИ И МОТОЦИКЛЕТИ“, под номер 476, а под номер 475
е кандидата „ИТАЛИ“ ЕООД /л. 152-153/.
Във вр. с проектното
предложение на 29.09.2021г. /кореспонденция в ИСУН, л.60; лист 122 и сл./ чрез ИСУН
Управляващият орган изпратил покана до кандидата за предоставяне на
доказателства /описани поотделно с наименование и конкретни изисквания, вкл. по
т.5 – разяснения в свободен текст относно наличие/липса на свързаност/, че
отговаря на изисквания за бенефициент по програмата, като е посочен срок за
представяне на документите - 30 дни и вписано, че същите следва да се
предоставят от кандидата чрез модула му в ИСУН, подписани с електронен подпис
от представляващия дружеството.
В отговор на искането на
20.10.2021г. чрез ИСУН /л. 61 и сл./ са представени: Дружествен договор „Итали
Груп" ООД /л. 62 и сл./; Отчет за заетите лица и ОПР на „Итали" ЕООД
за 2020, 2019, 2018, 2017г., вкл. счетоводни баланси /л. 65 и сл./; Декларации –
Приложение 13 /л. 89/; Декларация, че кандидатът е запознат с условията за
кандидатстване /л. 91 и сл./; Свидетелство за съдимост на А .Ю. /л. 95/; Отчет
за заетите лица и ОПР на „Итали Груп" ООД за 2020, 2019, 2018, 2017г., вкл.
счетоводни баланси /л. 96 и сл./.
Преписката съдържа Обяснителна
записка от 20.10.2021г. /л.44, от Ю.Ю./ и Обяснителна записка от 21.10.2021г.
/л.38, от А.Ю./ относно свързаността между „ИТАЛИ“ ЕООД /дружество 1/ и „ИТАЛИ
ГРУП“ ООД /дружество 2/. Според първата обяснителна записка, основният предмет
на дейност на двете дружества за 2017г. и 2018г. е продажба на течни горива,
като и двете оперират на пазара на горива чрез собствени бензиностанции -
„ИТАЛИ ГРУП“ ООД чрез франчайз на *** в гр. А., а „ИТАЛИ“ ЕООД под търговката
марка на *** в гр.Пловдив. Изрично е посочено, че и двете дружества са на един
пазар и няма съмнение относно тяхната свързаност от тази гледна точка. Изложено
е, че през 2019г. в бизнеса на „ИТАЛИ“ ЕООД започва да действа и хотел в
гр.Пловдив, което довежда до увеличаване персонала на това дружество, което заедно
с „ИТАЛИ ГРУП“ ООД формират за 2019г. данни, класифициращи ги като средно
предприятие и предвид факта, че са данни за първа година, двете дружества са
класифицирани като малко предприятие в съответната декларация за МСП. Посочено
е още, че след подаване на отчета за 2020г. и попълване на декларацията за МСП,
за втора поредна година групата дружества 1 и 2 формират резултати, с които
същите се класифицират като средно предприятие, като така е подадена и
последната декларация. Според обяснението, през месец август 2021г.,
собственикът на капитала на дружество 2, който е и собственик на капитала на
дружество 1, продава дяловете си на двете си дъщери, което поради липса на
други дружества на новите собственици, превръща дружество 2 /„ИТАЛИ ГРУП“ ООД/
в независимо предприятие, като и Дружество 1 /„ИТАЛИ“ ЕООД/ се превръща в
самостоятелно предприятие, имайки предвид, че с разделен персонал, двете
дружества не покриват поотделно критериите за средно предприятие и минават в категория
– малко предприятие. Според управителя
Ю. Ю. за 2018, 2019 и 2020г. не се потвърждава статуса на малко предприятие, но
за 2017, 2018, 2019г. този статус се потвърждава, като именно това била причината
да се изготвят справки и за 2017г. Приложени са /л.45 и сл./: Заявление за профил
на достъп на ръководител на бенефициента до ИСУН; Декларация за обстоятелствата
по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП за 2018г. – декларирани свързано предприятие, малко
предприятие; средносписъчен брой на персонала - 13 и в данни на свързаните
предприятия – средносписъчен брой на персонала – 33 или общо 46 - отразен в
обобщени параметри – л.56 гръб; Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4
от ЗМСП за 2019г. – декларирани свързано предприятие, малко предприятие; средносписъчен
брой на персонала - 14 и в данни на свързаните предприятия – средносписъчен
брой на персонала – 53 или общо 67 - отразен в обобщени параметри – л.53 гръб;
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП за 2020г. – декларирани
– свързано предприятие, средно предприятие; средносписъчен брой на персонала - 15
и в данни на свързаните предприятия – средносписъчен брой на персонала – 46 или
общо 61 - отразен в обобщени параметри – л.50 . С втората обяснителна записка от
21.10.2021г. е преповторено съдържанието на първата, като допълнително е
изтъкнато, че след 01.01.2021г. и двете дружества ще подадат Декларации за МСП,
които ще ги квалифицират като малки.
Във
вр. с изискана допълнителна информация, изясняваща свързаността на дружествата
с изпращане на обяснителна записка, е посочено, че КИД на Итали Груп ООД е
47.30 и КИД на Итали ЕООД е 47.30 /л.43/.
Във вр. с приложеният в преписката
дружествен договор на Итали Груп ООД от 12.08.2021г. /л.62 и сл./ се отбелязва,
че същият касае посоченото в обяснителната записка обстоятелство на продажба на
дяловете на Ю.Ю. на двете му дъщери. Предвид това, жалбата е подадена от
действащ законен представител на Итали Груп ООД – А.Ю. съгл. чл.28 ал.2 от
дружествения договор /представителство заедно и поотделно/. Заявените в жалбата
факти относно Ю.Б.Ю.,
който е едноличен собственик на капитала на Итали ЕООД и към 2019г. и 2020г. е
бил мажоритарен съдружник в Итали Груп ООД, не са спорни /потвърждават се и при
служебна справка/. Във формуляра за кандидатстване на Итали Груп ООД е отразено
лицето Ю.Б.Ю., а в данните за Итали ЕООД /отчет за заетите лица, ОПР,
счетоводен баланс /л.65 и сл./ е посочено за ръководител същото лице Ю.Ю..
4. Съгласно чл. 26 ал. 1 пр.1-во първо
ЗУСЕСИФ – „Ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на
водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ,
определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените
проекти.” и според ал. 6 на същата норма - утвърдените условия за
кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на
съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез
подбор. Конкретните условия за кандидатстване са одобрени като част от
документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти
„BG16RFOP002-2.089“ Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК
2014-2020. Със Заповед № РД-16-1091/16.07.2021г. на Заместник-министъра на
икономиката и Ръководител на УО на ОПИК 2014-2020г. /л.128 и сл./, на основание
чл.26 ал.7 т.2 ЗУСЕСИФ, са направени описани в заповедта изменения и
допълнения.
Със Заповеди №№ РД-16-1103/20.07.2021г.,
РД-16-1429/11.10.2021г., РД-16-1552/08.11.2021г. на Заместник – министър на
икономиката и Ръководител на УО на ОПИК /л.132 и сл./ е определен екип по
договаряне вр. с извършване на проверка на документалната допустимост и
сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ с кандидати по процедурата.
В т.6 от Условията за кандидатстване
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма
„Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020, Процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия
с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID-19" е посочено, че целта на процедурата е осигуряването
на оперативен капитал за българските малки предприятия, реализирали оборот на
500 000 лева за 2019г., за справяне с последиците от пандемията COVID-19.
В критерий 3/ от т.11.1 е посочено, че
допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати, които
отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките и
средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно
определението за микро-, малки и средни предприятия /ОВ L
124, 20.5.2003г., стр.36/.
Кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията малко предприятие
като попълнят и представят Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП
/Приложение 10/ преди сключване на административния договор за предоставяне на
БФП, като УО ще извършва проверка по същество относно категорията предприятие
на одобрените кандидати. На л. 160 и сл. по делото са приложени Указания за
попълване на Декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП.
В критерий I a/ от т.27.1 е посочено, че за
документална проверка на декларираната категория предприятие с покана от
одобрените кандидати ще бъде изискана Декларацията за обстоятелствата по чл.3 и
чл.4 от ЗМСП – попълнена по образец /Приложение 10/ и Справка за обобщените
параметри на предприятието, което подава Декларация за обстоятелствата по чл.3
и чл.4 на ЗМСП /Приложение 10.1/, като справката не се изисква за независими
предприятия по смисъла на чл.4 ал.2 и ал.4 ЗМСП.
УО преценил съобразно правилото на чл.4б
ал.2 вр. с чл.3 ал.1 ЗМСП /възприето в Условията за кандидатстване – т.27.1,
б.а/ към подточка I/ за две последователни предходни финансови години, че
дружеството - кандидат „ИТАЛИ ГРУП“ ООД не отговаря на изискването за
бенефициент посочено в подточка 3) на т.11.1. „Критерии за допустимост на
кандидатите“ от Условията за кандидатстване по процедурата. В решението са обсъдени разясненията, дадени
от кандидата за отношенията на свързаност между „ИТАЛИ“
ЕООД и „ИТАЛИ ГРУП“ ООД и е отразено вр. с обяснителните записки, че и двете
дружества за изследвания период са съответно с едноличен и с мажоритарен
съдружник физическо лице Ю.Б.Ю. и оперират на едни и същи хоризонтални пазари и
в рамките на една търговска верига. Посочено е, че за определяне категорията на
кандидата са взети предвид параметрите на двете дружества по правилото на чл.4г
ал.4 ЗМСП: за 2020г. – персонал от 62 лица /техническа грешка при вярна сума
61, посочена в обобщени параметри, л.50/, годишен оборот 6 160 хил. лв. /техническа
грешка при вярна стойност 6 310лв., отразена в обобщени параметри, л.50/ и
стойност на активи 5 213 хил. лв.; за 2019 г. – персонал от 68 лица /67
лица – 14+53, л.53 гръб/, годишен оборот 7 378 хил. лв. /7 409 – 2 606+4
803, л.53гръб/ и стойност на активи 5 485 хил. лв. В решението е отразено,
че категорията на кандидата във връзка с чл.4б ал.2 ЗМСП е изследвана за
последните две последователни финансови години – 2020 и 2019г., за които
последният предоставя информация и тъй като параметрите на кандидата в
качеството му на свързано предприятие отговарят на изискванията на чл.3 ал.1
ЗМСП /т.е. за една и съща категория/, не се налага изследване на параметрите му
за по-стар период /2018 и 2017г./, за който кандидатът също представя данни.
5. Разпоредбата на чл.27 ал.2 пр.2 от
ЗУСЕСИФ предвиждат възможност за оспорване на документите по чл.26 ал.1 от
ЗУСЕСИФ. По делото няма данни за оспорване на Условията за кандидатстване за
предоставяне на БФП по оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност 2014 – 2020", по процедура на подбор на проекти
BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв.
за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19",
които са задължителни за всички участници в процедурата, включително и за
управляващият орган. Относно
съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на
съответствие с тях, дружеството - ответник е било предварително и надлежно
запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация,
задължително изискуема като приложение към проектното предложение.
Съобрази се, че в случая общите
правила от АПК се прилагат по изключение - само за въпроси, неуредени с
конкретните Условия за кандидатстване по съответната оперативна програма, като
последните не допускат допълнително даване на указания и събиране на
доказателства в етапа на документална проверка преди сключването на договора. Възприето
е, че с оглед строго формалния характер на условията и правилата, по които се
развива производството по подбор на проектни предложения, същите подлежат на
стриктно спазване от страните в административното правоотношение, за да се
постигне целената бързина и навременност на предоставяната финансова помощ, от
една страна, а от друга – доколкото се касае за състезателна процедура, да се
гарантира точно приложение на принципите на равно третиране и свободна
конкуренция – чл. 29 ал. 1 т. 1 и 2 ЗУСЕСИФ. Всяко отклонение от поставените с
документацията по чл. 26 ал. 1 ЗУСЕСИФ задължителни изисквания поражда
предвидените в закона неблагоприятни за кандидата правни последици /Решение №
812 от 2022г., ВАС/.
В т. 21 "Ред за оценяване на
проектните предложения" от приетите условията за кандидатстване по
процедурата е разписано, че оценката на проектните предложения включва: етап 1
- оценка на административно съответствие и допустимост и етап 2 - техническа и
финансова оценка. Само проектни предложения, преминали успешно оценка на
административно съответствие и допустимост, подлежат на по-нататъшно
разглеждане и оценка. Както бе посочено по-горе, в критерий 3/ от т.11.1 от
Условията за кандидатстване е посочено, че допустими по настоящата процедура за
подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за малко
предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на
Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки и средни
предприятия. Кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията
малко предприятие като попълнят и представят Декларация за обстоятелствата по
чл.3 и чл.4 от ЗМСП /Приложение 10/ преди сключване на административния договор
за предоставяне на БФП, като УО извършва проверка по същество относно категорията
предприятие на одобрените кандидати.
Съгласно условията, задължение за
кандидата да докаже, че изпълнява изискванията за декларираната от него категория
предприятие, възниква след оповестяване на класирането и при проверката преди
сключване на административен договор. Съгласно т. 27. 1. по буква б/ към
подточка I управляващият орган извършва служебна проверка през системата
МониторСтат по отношение на следните документи: Отчет за приходите и разходите
и Счетоводен баланс на кандидата за 2017, 2018, 2019 и 2020г. /ако е приложимо/
и Отчет за заетите лица на кандидата за 2017, 2018, 2019 и 2020г. /ако е
приложимо/. При посочено от кандидата наличие на свързани предприятия и
предприятия-партньори в Справките за обобщените параметри на предприятието,
което подава декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 ЗМСП, то трябва да
представи и отчет за заетите лица /както
и ОПР, счетоводен баланс и др./ във формат, идентичен на този, в който са
подадени към НСИ, за всички свързани предприятия за последните три
приключили/последователни финансови години.
В случая дружеството - жалбоподател
е поканено да представи необходими документи за проверка на допустимостта му
като кандидат за предоставяне на БФП. Административният орган е изпълнил
задължението да укаже на дружеството кои са необходимите документи, които
следва да представи, за да се сключи договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ. В представените от жалбоподателя Декларации за обстоятелствата
по чл.3 и чл.4 ЗМСП и справки за обобщените параметри на предприятието за 2020,
2019, 2018 и 2017г. е декларирано, че „ИТАЛИ
ГРУП“ ООД е: свързано предприятие и има статус на средно предприятие /за
2020г., л.46/ - средносписъчен брой на персонала - 61 - отразен в обобщени
параметри; свързано предприятие и има статус на малко предприятие /за 2019г.,
л. 51/ - средносписъчен брой на персонала – 67 - отразен в обобщени параметри;
свързано предприятие и има статус на малко предприятие /за 2018г., л.54/; свързано
предприятие и има статус на малко предприятие /за 2017г., л.57/. Несъответно на
данните от представената преписка в решението е посочено, че справките не са
придружени с декларации за обстоятелствата на чл.3 и чл.4 ЗМСП, което в
конкретиката на фактите не представлява съществено нарушение, тъй като УО е
обсъдил всички представени от кандидата данни.
Съгласно чл.4б ал.2 ЗМСП -
категорията /микро, малко и средно предприятие/ се определя на базата на две
последователни години, в които предприятието превиши или слезе под границите по
чл. 3. В случай, че данните за последните две приключени финансови години не
потвърждават статуса на малко предприятие, се вземат предвид тези за
предходните две последователни финансови години, в които предприятието запазва
своите параметри по член 3 ЗМСП без промяна /посочено и в т.
27. 1. подточка I, буква а/ към от Условията/. Кандидатът е декларирал
запознаването с Условията за кандидатстване в раздел 2, на т.6. „Е-декларации“
от проектното предложение, в които е заложено, че именно на посочения етап от
процедурата – преди сключване на административния договор за предоставяне на
БФП, обследването за наличието на критериите за допустимост ще се извършват по
утвърдените правила, тоест чрез служебна проверка през системата МониторСтат. След
извършената проверка през системата МониторСтат и с оглед представените от
кандидата декларации, справки, обобщени параметри и обяснителни записки, правилно
ответния орган е установил, че параметрите
на двете дружества по правилото на чл.4г ал.4 ЗМСП са : за 2020 г. – персонал
от 61 лица, годишен оборот 6 310 хил. лв. и стойност на активи 5 213
хил. лв. /предвид посочени по-горе технически грешки/; за 2019 г. – персонал от
67 лица, годишен оборот 7 409 хил. лв. и стойност на активи 5 485
хил. лв. /също с оглед техническите грешки/. За двете години /2019г. и 2020г./ съгл.
представените справки и данни в обобщените параметри за персонал, предвид
резултатите на двете предприятия /чл.4г ал.4 вр. с ал.2 и чл.3 ЗМСП/,
средносписъчният брой на персонала не е по-малък от 50 души, а по-голям. В
тази вр. следва да бъде прието, че правилно УО е установил, че за 2020г. и
2019г. кандидатът е с данни за "средно" предприятие - персонал от
съответно 61 и 67 лица /посочени в решението 62 и 68, което не променя
констатацията/ и годишен оборот съответно от 6 310 хил. лв. и 7 409 /посочени в
решението 6 160 и 7 378, което не променя констатацията/, както и стойност на
активи съответно 5 213 хил. лв. и 5 485 хил. лв. Следователно кандидатът „Итали
Груп“ ООД не отговаря на изискването за бенефициент, посочено в подточка 3/ на
т. 11. 1. "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за
кандидатстване по процедурата, а именно: "Допустими по настоящата
процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на
изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките и средни
предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно определението за
микро-, малки и средни предприятия и правилно административният орган е отказал
да предостави безвъзмездна финансова помощ, като е приел, че е налице
хипотезата на чл. 38 т. 3 ЗУСЕСИФ, тъй като кандидатът не отговаря на
изискванията за допустим бенефициер, свързани с категорията на предприятието
му.
По
отношение декларираната от жалбоподателя свързаност и твърдението за неправилно
прилагане нормата на чл.4 ал.8 ЗМСП : Според чл.4 ал.5 ЗМСП /в съответствие с чл.2
от Регламент №
800/2008, чл.3 от от Приложение І/,
свързани предприятия са предприятията,
между които съществува някое от следните отношения: 1. едното предприятие
притежава повече от половината от броя на гласовете в общото събрание на
другото предприятие; 2. едното предприятие има право да назначава или
освобождава повече от половината от членовете на изпълнителния, управителния
или надзорния орган на другото предприятие; 3. едното предприятие има право да
упражнява решаващо влияние върху другото предприятие по силата на договор,
сключен между тях, или на клауза в неговия устав, учредителен договор или друг
учредителен акт; 4. предприятие, което е акционер, съдружник или член в друго
предприятие, контролира самостоятелно повече от половината от броя на гласовете
в общото събрание на това предприятие по силата на споразумение с други
акционери, съдружници или членове. Съгласно чл.4 ал.8 ЗМСП - предприятия,
осъществяващи помежду си някое от отношенията по ал.5, чрез физическо лице или
група от физически лица, които действат съвместно, се считат също за свързани
предприятия, ако извършват своята дейност или част от нея на същия съответен
пазар или вертикално свързани пазари. Вярно е, че административният орган е
ползвал термина „хоризонтални пазари”, на които оперират Итали Груп ООД и Итали
ЕООД, както и в рамките на една търговска верига, без да поясни същността на
„хоризонталните пазари”, но това не променя от една страна декларираната
свързаност от кандидата, а от друга се съобрази, че фактите относно дейността
на двете дружества попадат в обхвата на „същия съответен пазар” по см. на чл.4
ал.8 ЗМСП. „Съответен пазар” -
§ 1. т.7 ДР ЗМСП е
пазарът по § 1 т. 5 от ДР на Закона за защита
на конкуренцията /ЗЗК/: и се състои от: а)
"продуктов пазар", в който са включени всички стоки или услуги, които
могат да се приемат от потребителите като взаимозаменяеми по отношение на
техните характеристики, предназначение и цени; б) "географски пазар",
включващ определена територия, в която се предлагат съответните взаимозаменяеми
стоки или услуги и в която конкурентните условия са еднакви и се различават от
тези в съседни райони. За "вертикално свързани пазари" легална
дефиниция е дадена в § 1. т.8 ДР
ЗМСП, според която това са пазарите на стоки и
услуги, непосредствено предшестващи или следващи съответния продуктов пазар по
веригата производство - разпределение. От значение за прилагане нормата
на чл.4 ал.8 ЗМСП е предвидената свързаност в условията на алтернативност,
предвид „същия съответен пазар или вертикално свързани пазари”. В случая „ИТАЛИ“
ЕООД и „ИТАЛИ ГРУП“ ООД за изследвания период осъществяват търговска дейност с
едноличен собственик и мажоритарен съдружник физическото лице Ю.Б.Ю., посочено
в жалбата и декларирано в обяснителните записки като собственик на капитала на
Итали Груп ООД и на капитала на Итали ЕООД – едноличен, вкл.мажоритарен
съдружник в Итали Груп ООД – л.5 от жалбата, което предпоставя съвместност по
см. на чл.4 ал.8 ЗМСП. Икономическата дейност на двете дружества е „Търговия на
дребно с автомобилни горива и смазочни материали“ /код по КИД 2008 – 47.30/, като в
обяснителната записка е посочено, че основният предмет на дейност на двете
дружества е продажба на течни горива - стоки или услуги, които
могат да се приемат от потребителите като взаимозаменяеми по отношение на
техните характеристики, предназначение и цени, вкл. търсене и предлагане, което
е обстоятелство по см. на §1 т.7 ДР ЗМСП вр. с §1 т.5 б.а/ ДР ЗЗК. В
обяснителната записка изрично е заявено, че двете дружества са „един пазар”. Макар
дейността на двете дружества да не е в рамките на една търговска верига, тъй
като по данни от обяснителната записка те
оперират на пазара на горива чрез собствени бензиностанции - „ИТАЛИ ГРУП“ ООД
чрез франчайз на *** в гр. А., а „ИТАЛИ“ ЕООД под търговката марка на *** в
гр.Пловдив, търговските вериги са с общо управление и функционират в рамките на
една териториална област – област Пловдив. Територията от обхвата на
„географски пазар” не следва да бъде възприемана в тесен смисъл като територия
на две населени места /за територия на „географски пазар“ - Решение №
21/2021г., ВАС/. Посоченото обосновава извод за наличие на „същия съответен
пазар” от фактическия състав на чл.4 ал.8 ЗМСП, респект. наличие на свързаност
по см. на тази норма.
Предвид изложените съображения жалбата
се приема за неоснователна.
Мотивиран
така, съдът
Р Е
Ш И :
Отхвърля жалбата на „ИТАЛИ ГРУП“ ООД,
ЕИК ****, седалище и адрес на управление: гр.А., ул.“***“ № 157, представлявано
от управителя А. Ю., против Решение № РД-11-1396/08.11.2021г. на Заместник
-министър на икономиката и Ръководител на управляващия орган на Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г.
Осъжда „ИТАЛИ ГРУП“ ООД, ЕИК ****,
седалище и адрес на управление: гр.А., ул.“***“ № 157, представлявано от
управителя А. Ю. да заплати на Министерство на икономиката сумата от 100лв. –
юрисконсултско възнаграждение.
Решението
може да се обжалва пред Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му.
Административен съдия :