Р Е Ш Е Н И
Е № 58
гр.Габрово, 17.04.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО......... в открито
съдебно заседание проведено на девети април две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ЦОНКОВ
при
секретаря ........................ и в
присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от председателя адм. д. № 33 по описа за 2019
година, за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството
е по реда на Глава
Х от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата и е образувано по жалба на С. Е.Д.,
ЕГН **********, с адрес ***, депозирана чрез упълномощен процесуален
представител – адв. В.Ф. от
ВТАК, с адрес ***, посочен и като адрес за връчване на книжа, против Заповед за
налагане на принудителна административна мярка/ЗПАМ/ № 19-0258-000001 от
07.01.2019 г. на Началник РУ-Дряново, към ОД на МВР Габрово, с която на
жалбоподателя на основание чл.171, т.1, б.“Б“ от ЗДвП е наложена ПАМ – Временно
отнемане на СУМПС, до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от
18 месеца, за извършено нарушение на чл.5, ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП.
Жалбоподателят моли да се отмени оспорвания акт като
незаконосъобразен. Твърди, че
в хода на административното производство по издаване на оспорената заповед са допуснати нарушения
на материалния и на процесуалния закон, както и несъответствие с целта на закона. В заповедта се тъврдяло, че Д.
е управлявал МПС под въздействието на
наркотично вещество – метаамфетамин, установено с техническо средство,
показанието на което показание обаче същия е оспорил и дал за изследване кръвна
проба, но независимо от това административният орган бил приел, че е извършил
нарушение на чл.5, ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП. При издаването на ПАМ
административния орган на първо място не бил посочил целта на така
постановената мярка, както и въз основа на какви обективни критерии се приема,
че е извършил посоченото нарушение и как същото е установено от органа
постановил заповедта, не били изчакани и резултатите от кръвните изследвания,
след като е оспорил показанието на техническото средство - Дрегер Дъг Чек 3000, с което било установено
наличието на метаамфетамин в издишвания от него въздух. До излизане на
химическото изследване фактически бил лишен неправомерно без каквито и да са
основания от СУМПС и възможността да упрвлява автомобила си. Сочи се също, че в
заповедта не се съдържат фактически и правни основания за нейното издаване,
които са факти от реалната действителност и съобразно които се определя и
правилното приложение на закона. При липса на влязло в сила НП и дори
неиздадено такова в случая, абсолютно незаконосъобразно е отнето СУМПС и на
практика по този начин същият е санкциониран при липса на доказателства за
установеност на нарушението. Неправилно било допуснато и предварителното
изпълнение на заповедта. Въз основа на посочените доводи моли за отмяна на
обжалваната ЗП ПАМ.
Жалбата е подадена в предвидения от закона срок съгласно
чл.149, ал.1 от АПК и от лице
притежаващо правен интерес, поради което е допустима за разглеждането и по
същество.
Разгледана
по същество, същата е основателна.
Въз основа на така съставения АУАН и констатираното с него нарушение е издадена оспорената Заповед за прилагане на принудителни административни мерки, с която на основание чл. 22 от ЗАНН и чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП е постановено временно отнемане на свидетелството за управление.
Представени и са приети
като даказателства по делото и Заповед № 264з-1455 от 02.08.2018 г. на
Директора на ОД на МВР-Габрово,
издадена на основание Заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на
вътрешните работи, с която на основание чл.
172, ал. 1 от ЗДвП началниците на сектори Охранителна полиция в
РУ на МВР са оправомощени да издават заповеди за прилагане на принудителни
административни марки; талон за
изследване бланков № 0024532 /л.8/; Протокол за извършване на проверка за
употреба на наркотични или упойващи вещества/л.9/; ЗП ПАМ № 19-0258-000001 от
07.01.2019 г. на Началник РУ Дряново; Постановление за прекратяване на
наказателно производство от 19.03.2019 г. на Г.Г. – Прокурор при РП
Габрово/л.29/, както и заверен препис от същата, с отметка за влизането и в
сила/л.32/, представен от процесуалния представител на жалбоподателя.
Видно от писмо на
Районно управление Дряново рег. № 258000-614 от 21.03.2019 г. и приложеното към същото Постановление за
прекратяване на наказателно производство от 19.03.2019 г. на Г.Г. – Прокурор в Районна прокуратура
гр.Габрово, срещу водача е било
образувано досъдебно производство № 1/2019 г. По описа на РУ Дряново- ОД на МВР Габрово,
образувано по пр.пр. № 51/2019 г., водено срещу Д. за извършено престъпление по
чл.343б, ал.3 от НК. От същото постановление е видно също, че от събраните
доказателства и в частност от извършената съдебно химическа експертиза, са
налице предпоставки за прекратяване на наказателното производство, поради липса
на извършено престъпление от страна на Д. и по която причина на основание
чл.199, чл.243, ал.1, т.1 и чл.24, ал.1, т.1 от НПК, образуваното наказателно
производство срещу С. Е.Д. е прекратено, което постановление е влязло в сила.
Съответно, на основание чл. 171, т. 1 от
ЗДвП, принудителна административна мярка "временно
отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство" се
налага на водач, който управлява моторно превозно средство след употреба на
наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и
химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и при отказ да
бъде проверен с техническо средство или да даде кръв за медицинско изследване -
до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца, като
при наличие на медицинско изследване от кръвна проба по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са
определящи. Волеизявлението
за прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на
индивидуален административен акт по смисъла на чл.
21, ал. 1 АПК и се издава по реда на глава
пета, раздел втори от АПК. Предпоставка за
издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 ЗДвП,
е извършено от водач на МПС административно нарушение, което се установява с
АУАН, съставен от компетентните длъжностни лица. При
произнасянето на компетентния орган относно осъществяването на
административната или наказателна отговорност на водача или след изтичане на
предвидения в закона срок, принудителната мярка се счита за отпаднала.
Безспорно е че всяка принудителна административна мярка, с оглед правилото на чл.
22 ЗАНН, се прилага за предотвратяване или преустановяване на
административни нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на
вредните последици от тях. По своя характер принудителната
административна мярка "временно отнемане на свидетелството за управление
на моторно превозно средство" има цел да преустанови извършването на
административно нарушение - управляването на моторно превозно средство във
физическо състояние, което не съответства на установеното от закона, както и да
предотврати настъпването на вредни последици. Поради неоспоримия факт, че последиците от това административно
нарушение са изключително сериозни за целите на Закона
за движението по пътищата - да се опази животът и здравето на
участниците в движението, чл.
1, ал. 2 ЗДвП, законодателят е допуснал фактическото изпълнение на
принудителната мярка да става незабавно при установяване на нарушението, т. е.
преди издаване на акта, с който мярката се прилага.
Така разпоредбата на чл.
172, ал. 3 от ЗДвП, предвижда възможността за изземване на
свидетелството за управление на моторно превозно средство незабавно при
установяване на нарушението по чл. 171, т. 1 б.
"б" ЗДвП, т. е. само при установяване на
основанията за прилагане на мярката от органите, компетентни да установят
административното нарушение /в случая посредством проведения на място тест с
техническо средство, въз основа на който се съставя и самия АУАН, а не от
органа, компетентен да приложи ПАМ/, с което посочените по-горе цели на този
етап са постигнати. Това дава време на органа, компетентен да приложи мярката, да издаде
заповедта, с която юридически да приложи мярката, при безспорно установени
кумулативни предпоставки за това, включително и в аспекта на правилото на чл. 171, т. 1 б.
"б" предл. последно от ЗДвП.
ОТМЕНЯ
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0258-000001 от 07.01.2019 г. на Началник
РУ-Дряново, към ОД на МВР Габрово, с която на жалбоподателя на основание
чл.171, т.1, б.“Б“ от ЗДвП е наложена ПАМ – Временно
отнемане на СУМПС, до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от
18 месеца, за извършено нарушение на чл.5, ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП.
Решението е
окончателно и не подлежи на
обжалване, съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП.