Р Е Ш Е Н И Е
№ 360
град Пловдив, 11.02.2020 година
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на петнадесети
януари през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при
секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурора СТЕФАНИ ЧЕРЕШАРОВА, като
разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 3189 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е
по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН), глава дванадесета от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК), във връзка с чл.221, ал.2 от Закона за здравето (ЗЗ).
“Многопрофилна болница за активно лечение Тримонциум“ ООД (“МБАЛ Тримонциум“
ООД), със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. “Цар Борис III
Обединител“ №126, ЕИК *********, представлявано от адвокат Р.С. - пълномощник,
обжалва Решение №1485 от 06.08.2019г. постановено по АНД № 3861 по описа на
Районен съд Пловдив за 2019г., с което е потвърдено Наказателно постановление №
НП-27-133-65/10.12.2018 г. на Изпълнителна агенция „Медицински одит“/
понастоящем Изпълнителна агенция „Медицински надзор“/, с което на
МБАЛ „Тримонциум” ООД, с ЕИК *********, за
нарушения на чл.86, ал.2, т.2, във вр. с чл. 86, ал.3
, във вр. чл.82 “б“ от Закона за здравето на
основание чл.221, ал.2 от Закона за здравето са наложени общо 12 „имуществени
санкции“ за 12 нарушения, в размер на 500 лв. за всяко нарушение, или
общо 6000 лв.
Претендира се
отмяна на решението поради неправилност и незаконосъобразност и постановяване
на решение по същество, с което да се отмени изцяло процесното
НП.
Ответникът по
делото - Изпълнителна агенция “Медицински надзор“, чрез юрисконсулт А.С.-
пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата, претендира
разноски за юрисконсултско възнаграждение пред
настоящата инстанция.
Окръжна
прокуратура - Пловдив, чрез прокурор Черешарова,
изразява становище за неоснователност на жалбата.
Касационният
съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с
касационните основания по чл.348, ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс
(НПК), констатира следното:
Касационната
жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното
производство, за която решението е неблагоприятно, поради което същата е
допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съдът намира за
установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства,
че в изпълнение на Заповед №РД-27-133 от 30.03.2018г., изменена със Заповед
№РД-27-133-3 от 30.04.2018г., на изпълнителния директор на ИА“МО“ (понастоящем
ИА“МН“), в периода 02.04.2018г. – 02.05.2018г. /включително/ е извършена
проверка на място в “МБАЛ Тримонциум“ ООД от
служители на ИА“МО“ (ИА“МН“).
Първостепенният
съд е направил точен и верен анализ на фактическа обстановка, която е установил
въз основа на: свидетелските показания на актосъставителя
д-р Георги Димитров - на длъжност – „Държавен инспектор“ в Изпълнителна агенция
„Медицински одит“/ към момента на издаване и връчване на АУАН/; Заповед №
РД-27-133/30. 03.2018 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински одит“ /2бр./; писмо до д-р И. -заверено копие, копие
на договор от 10.10.2016 г., сключен между УМБАЛ „Св.Георги“
и дружеството - касатор, копие на договор от
15.11.2017 г., сключен между УМБАЛ „Св.Георги“ и дружеството - касатор; становище от маг. фармацевт – ръководител на
болнична аптека при УМБАЛ „Св.Георги“; писмо до д-р Светослав И. - изх.№
МО-07-134/18.06.2018 г. ведно с доказателства, удостоверяващи получаването му;
паметна записка от 26.06.2018 г.;.
Съдът е
индивидуализирал подробно всяко едно от нарушенията като е съобразил
приложените по административнонаказателната преписка копия
на дванадесет броя История на заболяване.
При изложените факти
първостепенният съд е намерил, че проверяващите
са достигнали до извод, че са извършени дванадесет административни нарушения,
изразяващи се съответно в несъобразяване с изискването, заложено в нормата на
чл.86 , ал.2, т.2 от Закона за здравето, във вр. чл.
86, ал.3, във вр. чл.82б от Закона за здравето.
При проверка
относно процесуалните изисквания, свързани със съставяне на акта за
установяване на административно нарушение и издаване на наказателното постановление,
съдът не е констатирал нарушение на процесуалните правила. АУАН и НП са
издадени от компетентни лица.
Прието е за установено,
че между дружеството-жалбоподател, в качеството му на ВЪЗЛОЖИТЕЛ, и УМБАЛ
”Свети Георги” ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул.
“Пещерско шосе” №66, ЕИК *********, в качеството му на ИЗПЪЛНИТЕЛ, е сключен
Договор от 15.11.2017г., по силата на който договор ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ приема да
доставя, чрез болничната си аптека, на ВЪЗЛОЖЕТЕЛЯ, заявените количества стоки,
посочени в Приложение №1 на Наредба №28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и
организацията на работа на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти
(Наредба №28), както и медицински изделия, които не се заплащат от
републиканския бюджет и бюджета на НЗОК (Национална здравноосигурителна каса),
които трябва да се осигурят за прилагане в лечението на пациенти,
хоспитализирани при ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ (планово или по спешност) и за които УМБАЛ
”Свети Георги” ЕАД има сключени договори за продажба със съответните
доставчици. Договорът е със срок на действие от 1 година, считано от
01.10.2017г. Като предмет на договора са и очни лещи.
Прието е за установено, че през 2017г. от
страна на жалбоподателя не е поръчана нито една очна леща чрез болничната
аптека на УМБАЛ ”Свети Георги” ЕАД. Според нарочно становище от 04.04.2018г. на магистър фармацевт Недялка Червенкова -
ръководител на Болнична аптека при УМБАЛ ”Свети Георги” ЕАД, до момента (04.04.2018г.), както и през 2017г. не са постъпили лекарствени
листове или искания за доставка на медицински изделия, в частност на очни лещи
към болничната аптека (от страна на “МБАЛ Тримонциум“
ООД). През 2017г. в Болничната аптека е поддържана наличност от около 80 броя
различни видове очни лещи средномесечно.
Според нарочно
обяснение от 04.04.2018г. от д-р Светослав И.- управител на “МБАЛ Тримонциум“
ООД, “…ръководството на болницата реши временно набавянето им (голям набор от
различни “лещи“) да става с доставка и закупуване чрез пряко договаряне с
фирмите, имащи разрешение за това“.
Въз основа на
приетото за установено в рамките на извършената проверка, на 27.06.2018г. се
съставя акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с №А-27-133-65,
с който деянията на дружеството касатор, изразяващи
се в осигуряване на медицинското изделие – „вътреочна леща“ за посочените
по-горе 12 броя операции, без това да е направено от Болнична аптека на УМБАЛ
”Свети Георги” ЕАД, се квалифицират като административни нарушения по смисъла
на чл.86, ал.2, т.2, във връзка с чл.86, ал.3 и чл.82б от Закона за здравето.
Според посочения АУАН, нарушенията са установени на 02.05.2018г., последният
ден от извършената проверка. Нарушенията са извършени на датите, на които
пациентите са заплатили стойността на очните лещи на дружеството касатор, съответно в периода 04.12. – 21.12.2017г.
Посоченият АУАН
е връчен на 29.06.2018г. на управителя на “МБАЛ Тримонциум“
ООД. По делото не са ангажирани доказателства за подадено възражение против
съставения АУАН, след което е издадено процесното НП.
Районният съд
правилно и обосновано възприема фактическата обстановка по делото и на основата
на верните фактически дадености прилага закона правилно, като потвърждава НП,
предвид констатираните правилност и законосъобразност на същото.
Подробно
изложените съображения, мотивирали решението на районния съд, се споделят
напълно от настоящия състав на съда, поради което повторното им излагане не е
необходимо. В тази връзка следва да се посочи, че с нормата на чл.221, ал.2,
пр.2 от АПК е предвидена възможност за препращане към мотивите на първоинстанционния съд.
Що се отнася до
възраженията в касационната жалба, то същите са неоснователни.
Според
посочената като нарушена разпоредба на чл.86, ал.2, т.2 от ЗЗ, при
хоспитализация пациентът има право на осигуряване от лечебното заведение за
болнична помощ на необходимите за лечението му медицински изделия, когато те не
се заплащат от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) или от държавния
бюджет. Според посочената като нарушена норма на чл.86, ал.3 от ЗЗ, в случаите
по ал.2, т.2 медицинските изделия се осигуряват и заплащат по реда на чл.82б.
Според разпоредбите на чл.82б, 1) Лечебните заведения за болнична помощ са
длъжни да осигурят на пациентите необходимите за лечението им медицински
изделия; 2) Медицинските изделия по ал.1 се осигуряват чрез болничните аптеки на
лечебните заведения за болнична помощ; 3) Когато медицинските изделия по ал.1
не се заплащат от НЗОК или от държавния бюджет, пациентите ги заплащат по
цените, на които ги е закупило лечебното заведение.
Според
посочената като основание за издаване на процесното
НП разпоредба на чл.221, ал.2 от ЗЗ, когато нарушението по ал.1 (нарушени права
на пациент, регламентирани с този закон и с нормативните актове по прилагането
му) е извършено от лечебно заведение- едноличен търговец или юридическо лице,
се налага имуществена санкция в размер от 500 до 1500 лв., а при повторно
нарушение- от 1000 до 3000 лв.
Според
разпоредбата на чл.236 от ЗЗ, съставянето на актовете (АУАН), издаването,
обжалването и изпълнението на НП се извършват съгласно разпоредбите на ЗАНН.
В случая, АУАН с
№А-27-133-65 е съставен на 27.06.2018г., въз основа на констатациите, направени
в рамките на извършената на място проверка в периода 02.04.2018г. –
02.05.2018г. Както в посочения АУАН, така и в процесното
НП, изрично е посочено, че вменените на касатора
административни нарушения са извършени на датите, на които пациентите са
заплатили очните лещи на дружеството касатор,
респективно в периода 04.12. – 21.12.2017г. Нарушенията са установени на
02.05.2018г., на която дата е приключила разпоредената
на касатора проверка. Съответно, процесният
АУАН се явява съставен в сроковете по смисъла на чл.34, ал.1 от ЗАНН, а именно -
в 3-месечен срок от откриване на нарушителя (нарушенията) и преди изтичането на
1 година от датата на извършване на нарушенията.
Процесният АУАН е съставен от компетентен
за целта орган- здравен инспектор в ИА“МО“ (ИА“МН“), определен със Заповед
№РД-27-133 от 30.03.2018г. на изпълнителния директор на ИА“МО“ (ИА“МН“),
съгласно чл.233а от ЗЗ; а процесното НП е издадено от
компетентен орган- изпълнителния директор на ИА“МО“ (ИА“МН“), пак според
нормата на чл.233а от ЗЗ.
На следващо
място, правилно е прието от страна на районния съд, че необходимите за
лечението на 12-те пациенти, посочени в АУАН и НП, медицински изделия
(вътреочни лещи) не са осигурени (доставени) от болничната аптека на УМБАЛ
“Свети Георги“ ЕАД, въпреки наличен договор от 15.11.2017г. в тази връзка.
Посоченото обстоятелство е несъмнено установено по делото и не е спорно между
страните. Съответно, налице са от обективна страна вменените на касатора административни нарушения. Също така, както се
посочи вече, административно наказателното производство е проведено от
компетентни за целта органи и при липсата на допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Ето защо, като потвърждава оспореното НП, районният съд
постановява правилно решение. Освен това, решението на районния съд е валидно и
допустимо, поради което следва да бъде оставено в сила.
Процесуалният представител на ответника
своевременно е претендирал юрисконсултско възнаграждение, което се дължи съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал.5 от ЗАНН /ДВ, бр. 94 от 2019 г/. Съгласно чл. 63, ал.5 от ЗАНН във вр.
чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27“е“ от Наредбата за правната помощ (обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 г.), настоящият състав
определя възнаграждение в размер на 80лв. /осемдесет лева/, което се дължи
от касационния жалбоподател в полза на
ответника.
Така мотивиран и
на основание чл.221, ал.2 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1485 от
06.08.2019г. постановено по АНД № 3861 по описа на Районен съд Пловдив за 2019г.
ОСЪЖДА “Многопрофилна болница за активно лечение Тримонциум“ ООД, със седалище и адрес на управление: гр.
Пловдив, бул. “Цар Борис III Обединител“ №126, с ЕИК *********, да заплати на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор“, сумата в размер на 80лв./осемдесет лева/ за юрисконсултско възнаграждение в касационното производство.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ: