Решение по дело №1319/2022 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 1133
Дата: 8 август 2022 г. (в сила от 8 август 2022 г.)
Съдия: Недялка Димитрова Свиркова Петкова
Дело: 20225300501319
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 май 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1133
гр. Пловдив, 08.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЛОВДИВ, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Екатерина Вл. Мандалиева
Членове:Недялка Д. Свиркова Петкова

Величка З. Запрянова
при участието на секретаря Елена П. Димова
като разгледа докладваното от Недялка Д. Свиркова Петкова Въззивно
гражданско дело № 20225300501319 по описа за 2022 година
Производство по реда на чл. 258 - 273 от ГПК.
С решение № 390/08,02,2022 г., постановено по гр. д. № 15556/2021 г. на РС
Пловдив, Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК *********; е осъдена да
заплати на Д. С. Ж. с ЕГН **********; сумата от сумата от 1126,27 лв.,
представляваща дължимо възнаграждение за положен извънреден труд за 153,13 часа,
получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143,
за периода от 01,09,2018 г. до 10,07,2020 г., ведно със законната лихва върху
посочената сума, считано от 01,10,2021 г. до окончателното изплащане, като ЗА
РАЗЛИКАТА над посочения размер до пълния претендиран от 1295,42 лв., искът е
отхвърлен като неоснователен; присъдена е и сумата от 221,91 лв. – мораторно
обезщетение за периода от 01,11,2018 г. до 01,10,2021 г., като ЗА РАЗЛИКАТА над
посочения размер до пълния претендиран от 237,60 лв. искът е отхвърлен като
неоснователен.
Решението е обжалвано от двете страни:
С въззивна жалба от Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК
*********; посоченото по-горе решение се обжалва в частта, с която исковете са
уважени. С оплакване за незаконосъобразност поради нарушение на
съдопроизводствените правила, необоснованост и противоречие с материалния закон,
1
жалбоподателят иска от въззивния съд да отмени решението в обжалваните части и
вместо това да отхвърли предявените искове.
Ответникът по жалбата Д. С. Ж. с ЕГН **********; изразява становище за
неоснователност на същата и иска потвърждаване на обжалваното решение.
С насрещна въззивна жалба от Д. С. Ж. с ЕГН **********;
първоинстанционното решение се обжалва в частта, с която исковете са отхвърлени. С
оплакване за незаконосъобразност поради нарушение на съдопроизводствените
правила, необоснованост и противоречие с материалния закон, жалбоподателят иска от
въззивния съд да отмени решението в обжалваните части и вместо това да уважи
изцяло предявените искове.
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка със
становищата на страните, съдът приема следното:
Въззивната жалба е подадена в срок, изхожда от легитимирана страна и е
насочена срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което се явява
процесуално допустима.
Производството пред РС е образувано по обективно съединени искове с
правна квалификация чл. 178 вр. чл. 179 от ЗМВР и чл. 86 от ЗЗД. Предявени от Д. С.
Ж. с ЕГН **********; против Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК
*********. От съда се иска да постанови решение, с което да осъди ответника да
заплати на ищеца сумата от 1295,42 лв., представляваща дължимо възнаграждение за
положен извънреден труд за158,7 часа, получен в резултат на преизчисляване на
положения нощен труд с коефициент 1,143, за периода от 01,09,2018 г. до 30,09,2020 г.,
ведно със законната лихва върху посочената сума, считано от предявяване на исковата
молба, както и сумата от 237,60 лв. – мораторно обезщетение за периода от падежа на
всяко от задълженията до предявяване на исковата молба.
Ответникът оспорва основателността на предявените искове. Счита, че е
неприложима разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и организацията
на работната заплата, приета с ПМС № 4 на МС от 17,01,2007 г. като специална спрямо
ЗМВР. Поддържа се, че през процесния за делото период е действала Наредба №
8121з-776/29,07,2016 г. /впоследствие отменена/ с която изчерпателно се
регламентирали отчитането и компенсирането на положения от държавните служители
на МВР извънреден труд и нощен труд, поради което липсвало основание за
приложение на друг нормативен акт по аналогия.
С обжалваното решение съдът е приел исковете за основателни до
посочените по-горе размери и за период до 10,07,2020 г..
При изпълнение задълженията си по чл. 269 изр. първо от ГПК, настоящата
инстанция не констатира наличие на пороци, водещи до невалидност или
2
недопустимост на атакувания съдебен акт.
По отношение правилността на решението проверката в настоящото
производство следва да се ограничи до посочените в жалбата оплаквания (чл. 269 изр.
второ ГПК), като служебно се провери правилното приложение на императивните
материалноправни норми, относими към спорното правоотношение между страните.
Не се констатира неправилно приложение на императивни материалноправни норми
при подвеждане на фактите към приложимата нормативна уредба.
Страните не спорят по установените пред РС факти:
В процесния период между страните съществува служебно
правоотношение, възникнало на основание Закона за МВР, по което ищецът е полагал
труд на 24-часови дежурства. От заключението на приетата по делото съдебно-
счетоводна експертиза се установява, че в спорния период ищецът е положил общо
1110 часа нощен труд.
Ищецът твърди, че тъй като, съгласно КТ, нормалната продължителност на
работното време през нощта е до 7 часа, то положеният от него нощен труд следва да
бъде преизчислен с коефициент 1,143 спрямо нормалната продължителност на
работното време от 8 часа дневно, както е предвидено в чл. 9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Счита, че в резултат на
преизчисляването, част от положения от него извънреден труд не му е заплатен от
ответната дирекция с увеличение от 50%, съгласно чл. 187,ал. 6 от ЗМВР.
Тези доводи настоящата инстанция приема за основателни по следните
съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.),
работното време на държавните служители е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-
дневна работна седмица. Съгласно чл.187, ал. 3 от същия закон, работното време за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени, сред които е и ищецът, се изчислява
сумирано на тримесечен период, а съгласно изречение четвърто от същата разпоредба,
при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00
ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР, за служителите,
работещи на смени, работата извън редовното работно време за отработени до 70 часа
на тримесечен период, се компенсира със заплащане на възнаграждение за извънреден
труд, който, съгласно ал. 6, се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното
месечно възнаграждение.
Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.),
редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се
3
определят с наредба на министъра на вътрешните работи. През процесния период е
действала Наредба № 8121з-776/29,07,2016 г., в която е липсвало изрично правило за
преизчисляване при сумирано отчитане на работното време на положените часове труд
между 22,00 ч. и 6,00 ч. с коефициент 1,143. Липсата на такова правило в наредбата
обаче не означава, че такова преизчисляване не следва да се извършва. Съгласно
разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, държавните служители, които полагат труд за
времето между 22,00 ч. и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на
труда. Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от КТ, нормалната продължителност на
седмичното работно време през нощта, при петдневна работна седмица, е до 35 часа, а
нормалната продължителност на работното време през нощта при петдневна работна
седмица е до 7 часа. Тези норми на КТ са част от въведената със същия специална
закрила на нощния труд, поради което следва да намерят приложение и по отношение
на държавните служители от МВР – по силата на разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от
ЗМВР.
Действително, в чл. 187, ал. 3, изр. 4 от ЗМВР, в редакцията към релевантния
период, е предвидено, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през
нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно
8 часа за всеки 24- часов период. Посочената разпоредба следва да се тълкува в
смисъл, че разрешава полагането на труд между 22,00 ч. и 6,00 ч. за работещите на
смени служители на МВР и е доразвитие на правилото на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР,
установяващо 8-часов работен ден за служителите на МВР и по отношение на тези от
тях, които работят на смени. От съдържанието й обаче не може да се направи извод, че
същата предвижда еднаква нормална продължителност на работното време за
служителите на МВР през деня и през нощта, т. е. че приравнява по отношение на тях
нощния на дневния труд, тъй като това би поставило същите в неравностойно
положение спрямо останалите държавни служители и работещите по трудово
правоотношение, а и би довело до противоречие с изрично прогласеното в чл. 188, ал.
2 от ЗМВР приложение на уредената в КТ специална закрила на нощния труд спрямо
служителите на МВР.
С оглед изложените съображения следва да се приеме, че при сумирано
изчисляване на работното време за работещите на смени служители на МВР следва
да се приложи изрично уредения в общото трудово законодателство (чл. 9, ал. 2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата) принцип за
превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 1,143, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
Посочените изводи относно преобразуването на нощния труд не се променят
и с оглед постановеното Решение от 24.02.2022 г. по дело С- 262/ 2020 г. на Съда на
4
Европейския съюз. С т. 1 от него е прието, че член 8 и член 12, буква а) от Директива
2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември 2003 година относно
някои аспекти на организацията на работното време трябва да се тълкуват в смисъл, че
не налагат да се приема национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната
продължителност на нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите
и пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална продължителност на
труда през деня, като при всички случаи в полза на такива работници трябва да има
други мерки за защита под формата на продължителност на работното време,
заплащане, обезщетения или сходни придобивки, които да позволяват да се
компенсира особената тежест на полагания от тях нощен труд. В случая, в българското
законодателство до изменението на ЗМВР с ДВ бр. 60/2020 г. не съществува норма,
определяща нормалната продължителност на нощния труд на държавните служители в
системата на МВР. С т. 2 от решението е прието, че членове 20 и 31 от Хартата на
основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат
определената в законодателството на държава членка нормална продължителност на
нощния труд от седем часа за работниците от частния сектор да не се прилага за
работниците от публичния сектор, включително за полицаите и пожарникарите, ако
такава разлика в третирането се основава на обективен и разумен критерий, тоест е
свързана с допустима от закона цел на посоченото законодателство и е съразмерна на
тази цел. Посочено е, че съгласно постоянната съдебна практика разликата в
третирането е обоснована, когато се основава на обективен и разумен критерий, тоест
когато е свързана с допустима от закона цел на съответното законодателство и е
съразмерна на тази цел (решение от 29 октомври 2020 г., Veselības ministrija, C‑243/19,
EU:C:2020:872, т. 37 и цитираната съдебна практика). В тази връзка неоснователни са
доводите на жалбоподателя за естеството на извършваната дейност, с което се
обосновава различното третиране. Последната не може да бъде възприета като
обективен и разумен критерий, свързан с допустима от закона цел за неприлагане
преобразуването на часовете положен нощен труд в дневен. Аргумент в тази посока е,
че Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. на министъра на вътрешните работи, е
предвиждала преобразуване на нощните часове в дневни. Отпадането на посочената
възможност не е обосновано с никаква допустима от закона цел, като след този момент
в полза на служителите в МВР не са предвидени мерки за защита и компенсиране на
особената тежест на положения нощен труд.
Тези изводи снамират приложение и по отношение на исковете за третото
тримесечие на 2020 г. След приемането на ЗИД на ЗМВР, обнародван в „Държавен
вестник“, бр. 60 от 07,07,2020 г., в сила от 11,07,2020 г., в разпоредбата на чл. 187, ал. 1
от ЗМВР е уредена нормална продължителност от 8 часа на работното време през
нощта за служителите на МВР, а в разпоредбата на чл. 187, ал. 4 от ЗМВР е въведено
правилото, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
5
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал. 1. Доколкото обаче работното време на
служителите, работещи на смени, се изчислява сумирано на тримесечен период,
какъвто вече е бил започнал към датата на влизане в сила на измененията в ЗМВР, то
последните като материалноправни норми ще намерят приложение от началото на
следващия тримесечен период – 01,10,2020 г., поради което и до 30,09,2020 г.
работното време следва да се изчислява съобразно правилата, които са били в сила при
започване на тримесечния период.
Видно от заключението на вещото лице, претендираните допълнителни
часове извънреден труд през претендирания период са положени от ищеца до м.
09,2020 г. Следователно предявените искове за заплащане на извънреден труд за
процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в
дневен, се явяват доказани по основание. Същите са изцяло установени и по размер – с
приетото пред РС заключение на ССЕ. С оглед допуснатата забава в изплащането на
дължимите възнаграждения, в полза на ищеца следва да се присъди и мораторна
лихва в изчисления от вещото лице размер. По изложените съображения предявените
искове следва да се приемат за изцяло основателни.
С оглед изложените изводи, решението на РС в частите, с които исковете са
уважени, се приема за законосъобразно и ще бъде потвърдено. В частите, с които
исковете са отхвърлени като неоснователни за разликите над присъдените суми до
пълните претендирани размери, решението се явява незаконосъобразно и следва да
бъде отменено, а вместо това – сумите да се присъдят изцяло.
На въззиваемия следва да се присъдят претендираните разноски за
въззивното производство. Същите се констатираха в размер на 405 лв. – заплатено
адвокатско възнаграждение.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ решение № 390/08,02,2022 г., постановено по гр. д. № 15556/2021
г. на РС Пловдив В ЧАСТТА, с която са отхвърлени предявените от Д. С. Ж. с ЕГН
**********; против Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК *********; искове
за заплащане на дължимо възнаграждение за положен извънреден труд ЗА
РАЗЛИКАТА над присъдената сума от 1126,27 лв. до пълния претендиран размер от
1295,42 лв; КАКТО И В ЧАСТТА, с която са отхвърлени предявените от Д. С. Ж. с
ЕГН **********; против Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК *********;
искове за заплащане на мораторни обезщетения за забавено плащане на дължимите
6
възнаграждения за положен извънреден труд ЗА РАЗЛИКАТА над присъдената сума
от 221,91 лв. до пълния претендиран размер от 237,60 лв.; КАКТО И В ЧАСТТА, с
която Д. С. Ж. с ЕГН **********; е осъден да заплати на Областна дирекция на МВР –
гр. Пловдив, ЕИК *********; сумата от 12 лв., представляваща юрисконсултско
възнаграждение; И ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК *********; да
заплати на Д. С. Ж. с ЕГН **********; сумата от още 169,15 лв. (сто шестдесет и
девет лева и петнадесет ст.), наред с присъдената с първоинстанционното решение
сума от 1126,27 лв. – до общ размер от 1295,42 лв., представляваща дължимо
възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на
положения нощен труд с коефициент 1,143, за периода от 10,07,2020 г. до 30,09,2020 г.,
ведно със законната лихва върху посочената главница, считано от предявяване на
исковата молба – 01,10,2021 г. до окончателното изплащане на вземането; както и
сумата от още 12,70 лв. (дванадесет лева и седемдесет ст.), наред с присъдената с
първоинстанционното решение сума от 221,90 лв. – до общ размер от 237,60 лв.,
представляваща мораторно обезщетение за забавено плащане на посочената по-горе
сума, дължимо за периода от падежа на всяко от задълженията до предявяване на
исковата молба – 01,10,2021 г.
ПОТВЪРЖДАВА решение № 390/08,02,2022 г., постановено по гр. д. №
15556/2021 г. на РС Пловдив; в останалата част.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, ЕИК *********; да
заплати на Д. С. Ж. с ЕГН **********; сумата от 405 лв. (четиристотин и пет лева),
представляваща деловодни разноски за въззивното производство.
Решението не подлежи на касационно обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
7