Решение по дело №133/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 104
Дата: 16 януари 2024 г. (в сила от 16 януари 2024 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20237120700133
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 16.01.2024 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и трета  година в състав:

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                 МАРИЯ БОЖКОВА

при  секретаря Мариана Кадиева и при участието на прокурор Делчева от Окръжна прокуратура-Кърджали,  като разгледа докладваното от съдия Шефки канд  133/2023 г. по описа на КАС, и за да се произнесе  взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК. Образувано е по касационна жалба от директора на дирекцияКонтролпри ТД на НАП - Пловдив, подадена чрез пълномощник, срещу Решение66/24.07.2023 г., постановено по анд66/2023 г. по описа на Районен съд – Момчилград. Касаторът сочи незаконосъобразност на оспореното решение, поради противоречието му с материалния закон. По същество в касационната жалба са изложени съображения за доказаност на нарушението по чл.86 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, както и наличие на основания за налагане на санкцията, предвидена в чл.180, ал.1 от ЗДДС. Счита, че не са налице визираните в оспореното решение, съществени нарушения на процесуалните правила, тъй като АУАН и издаденото НП съдържат пълно и ясно описание на относимите обстоятелства, отговарящо на изискванията на ЗАНН.  Нарушението било описано словесно и с правилно определена правна квалификация, като наложеното наказание било в размер, съответстващ на предвидения в закона. Във връзка с горното намира, че са спазени изискванията на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, поради което неправилно  районния съд е отменил наказателното постановление. Счита, че след извършената корекция от Община Кирково със справка–декларация с вх.№0900-1287945/14.12.2022г. и в съответствие с принципа за пропорционалност, е следвало РС-Момчилград да приложи разпоредбата на чл.180, ал.4 от ЗДДС и да измени издаденото наказателно постановление. По изложените съображения, иска  отмяна на оспореното решение и постановяване на друго по съществото на спора, като измени издаденото наказателно постановление. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, поддържа подадената касационна жалба. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

ОтветникътОбщина Кирково, чрез процесуалния си представител,  намира жалбата за неоснователна. Излага съображения за законосъобразност на оспореното решение. Моли съда да отхвърли подадената касационна жалба и да остави в сила обжалваното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кърджали намира касационната жалба за основателна. Счита, че събраните доказателства установяват извършено нарушение на чл.86, ал.1, т.2 и т.3 от ЗДДС, поради което оспореното решение следва да се отмени, като се потвърди издаденото наказателно постановление.

Административният съд, като обсъди посочените в жалбата касационни основания, становищата на страните и доказателствата по делото, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 от АПК и от лице с  интерес от обжалването, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

С оспореното решение е отменено Наказателно постановление № 691422-F- 670919/ 14.02.2023г., издадено от директора на дирекция "Контрол" в ТД на НАП- Пловдив, с което, на основание чл.180, ал.1 от ЗДДС, на Община Кирково е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на *** лева, за допуснато нарушение на чл.86, ал.1, т.2 и т.З вр.чл.82, ал.1 и чл.25, ал.1, ал.2 и ал.6, т.1 от ЗЗДС.

За да постанови решението си районният съд е приел, че  при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление са допуснати нарушения на чл.42, т.4 и на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Посочено е, че липсва описание на нарушението и не са посочени обстоятелствата, при които е извършено същото. От описанието на нарушението не ставало ясно, дали се касае за извършена продажба или за услуга, представляваща облагаема доставка по смисъла на ЗДДС, за да се прецени дали е налице задължение за начисляване на ДДС. Приета е и неяснота в посочената  правна квалификация. Изложени са съображения, че с коригираща декларация вх. № 0900- 1287945/14.12.2022г., Община Кирково е включила процесната фактура № ***/***г., в дневника за продажби, в т.ч. и ДДС в размер на *** лева, поради което не било допуснато визираното нарушение на чл.180, ал.1 от ЗДДС. Посочено е също, че „ВиК" ООД е издало на Община Кирково насрещна фактура за същата сума, и за същия размер на ДДС, при наличие на пълно сходство на характера на фактурираните дейности, поради което е прието, че сделките не са облагаеми по ЗДДС, като двете насрещни престации се погасяват, по силата на сключения договор, съобразно  закона, както и предвид указанията на министъра на финансите. По изложените съображения, районният съд стигнал до извода, че оспореното НП постановление е незаконосъобразно.

При извършената служебна проверка, касационният съд констатира, че обжалваното решение е валидно и допустимо, но неправилно.

Установено е по делото, че в изпълнение на Договор от 17.03.2016 г., Община Кирково и „В и К“ ООД, *** са издали насрещни фактури, на една и съща стойност, с които са били документирали доставките между страните за 2021 г., съобразно предвиденото в договора.  Община Кирково е издала фактура № ***/***г. с ДО - *** лева, и ДДС- *** лева, с получател „ВиК" ООД, ***, с предмет „право на ползване на инвестиции 2021 г. публични средства съгласно договор с Асоциация по ВиК от 17.03.2016 г. и справка протокол". От своя страна, В и К“ ООД е издало фактура № ***/***г. с ДО  *** лева, и ДДС - *** лева, с получател Община Кирково, включена в дневника за продажбите и СД на доставчика за м.12.2021г., с основание „извършени инвестиции на публични активи на Община Кирково“, на стойност, равна на извършените за негова сметка инвестиции на В и К инфраструктура, собственост на общината.

При така установените факти, в случая са налице две насрещни доставки, като съгласно чл.130, ал.1 от ЗДДС, всеки от доставчиците се явява продавач на това, което дава, и за купувач на това, което получава. В тези случаи, съгласно чл.130, ал.2 от ЗДДС, данъчното събитие за доставките възниква по общите правила на закона. За горните доставки, на основание чл.86, ал.1 и ал.2 ЗДДС, доставчиците е следвало да начислят ДДС, като включат начисления данък в дневника за продажби и СД за ДДС, за съответния данъчен период. При изпълнение на горните изисквания, всяка от страните по сделките е имала право на възстановяване на ДДС, съобразно общите правила.

По делото няма спор, че издадената от Община Кирково фактура № ***/***г., не е включена в дневника за продажбите и СД за месец 12.2021 г.  В случая, Община Кирково е регистрирано лице по ЗДДС, осъществила е сделка, за която следва да бъде начислен ДДС, но не е изпълнила задължението си за начисляване на данъка по реда на чл.86, ал.1 ЗДДС, в сроковете по чл.125 ЗДДС, поради което е налице нарушението по чл.86 от ЗДДС. Тук следва да се отбележи, че начисляването на ДДС завършва с подаването на справка – декларация по чл.125, ал.1, в срока по ал.5 от ЗДДС.

 Настоящата инстанция намира, че съставеният АУАН и наказателното постановление съдържат всички относими към конкретния състав признаци, с посочване на времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено нарушението, както и доказателствата, които го подкрепят. Последните са приети и подробно обсъдени от районния съд. В съставения акт и издаденото НП, надлежно е посочена и датата на установяване на нарушението, като са спазени и сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, поради което не се констатираха съществени нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили правото на защита на санционираното лице и да са препятствали съда при осъществяване на контрол за законосъобразност на издаденото НП.

В случая обаче, административнонаказателната отговорност на Община Кирково е ангажирана на основание разпоредбата на чл.180, ал.1 от ЗДДС, според която, регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. Т.е., приложен е основния състав за извършеното нарушение по чл.86 от ЗДДС.

Съгласно чл.180, ал.3 от ЗДДС, при нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка в срок до 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 5 на сто от данъка, но не по-малко от 200 лв.

Съгласно чл.180, ал.4 от ЗДДС, при нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка след срока по ал. 3, но не по-късно от 18 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 10 на сто от данъка, но не по-малко от 400 лв.

Установено е по делото, че с коригираща декларация вх. № 0900- 1287945/14.12.2022 г., подадена от  Община Кирково, процесната фактура № ***/*** г., е включена в дневника за продажби и в СД за месец 11.2022 г., т.е., данъкът е начислен от регистрираното лице след срока по чл.180, ал.3, но в рамките на срока на чл.180, ал.4 от ЗДДС, поради което, по отношение на санкцията, приложение намира разпоредбата на чл.180, ал.4 от ЗДДС.  

Предвид изложеното, районния съд е следвало да упражни правомощията си по чл.63, ал.7, т.1  от ЗАНН, да измени наказателното постановление, като приложи закона за по-леко наказуемото нарушение, а именно - относимата разпоредба на чл.180, ал.4 от ЗДДС. 

По горните съображения, оспореното решение се явява неправилно и следва да бъде отменено. Предвид указаното в т.2 на ТР №8/16.09.2021 г., постановено по ТД №1/2020 г. на ОСС на ВАС, настоящата инстанция не разполага с правомощие да преквалифицира описаното деяние и делото следва да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на районния съд, съобразно изложените по-горе мотиви. При новото разглеждане на делото, на основание чл. 226, ал. 3 от АПК, във вр. с чл. 63д от ЗАНН, районният съд следва да се произнесе и по отговорността за разноските.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Административният съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  Решение66/24.07.2023 г., постановено по анд66/2023 г. по описа на Районен съд – Момчилград.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Момчилград, съобразно мотивите към настоящото решение.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ:  1.

         

                                                                            2.