Р Е
Ш Е Н
И Е
24.07.2020 год.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Номер 162 2 0 2 0 година град Кюстендил
Кюстендилски административен съд,
на петнадесети юли 2 0 2 0 година
в публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА АСЯ СТОИМЕНОВА
Секретар: Лидия Стоилова и с участието на
Прокурора: Йордан Георгиев
Като разгледа докладваното от съдия Демиревски
КАНД № 117 по описа на КнАдмС за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.63 ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. от АПК.
Адв. К.П. от АК – Кюстендил, в качеството си на процесуален представител на
директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Кюстендил, оспорва с касационна жалба Решение №115 на КРС от 02.03.2020 г. по НАХД № 1672/2019 г., с което
е отменено като незаконосъобразно Наказателно
постановление № 37 от 07.11.2019 г., издадено от директора на Областна
дирекция по безопасност на храните – гр. Кюстендил. Изложени са доводи за допуснато нарушение на материалния закон – касационно
основание по чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК. Прави се искане за отмяна на атакувания съдебен акт и за постановяване на
решение за потвърждаване на наказателното постановление.
Ответната
страна – „ИМПУЛС – Д и П“ ООД, не се
явява и не се представлява. Постъпила е молба от процесуалния представител на
дружеството адв. Ю.С., с която не възразява да се даде ход на делото, като заявява, че поддържа изцяло подадения по делото писмен отговор на касацеонната жалба и моли съдът да постанови
решение, с което да потвърди
решението на КРС. Направено
е и искане за присъждане на
сторените в производството
разноски.
Представителят
на Окръжна прокуратура - гр. Кюстендил
дава заключение за основателност
на жалбата.
Кюстендилският административен съд, извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите
на страните, както и след
служебна проверка на атакувания съдебен акт на осн.чл.218 ал.2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от страна с право на касационно
оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на чл. 208 от АПК, в преклузивния срок по чл. 211 ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията за форма и
съдържание по чл. 212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, касационната жалба се приема
за неоснователна.
Предмет на касационно оспорване е решение на
районния съд, с което е отменено като незаконосъобразно НП № 37 от 07.11.2019 г., издадено от
директора на Областна дирекция по безопасност на храните – гр. Кюстендил , с което на „ИМПУЛС – Д и П“
ООД със седалище и адрес на управление *** е наложена имуществена санкция в размер на 500.00
лв. на основание чл. 47 ал. 2
вр. с ал. 1 от Закона за
храните, за това, че при извършена
проверка на 22.10.2019 г. в обект на дружеството: Магазин за хранителни стоки с рег. №
********* и удостоверение за регистрация № 564 от 16.09-2011 г. с адрес гр. Кюстендил, бул. „България“ № 61,
е установено, че не е изпълнено
Предписание №000939 от 04.09.2019 г. на
инспектор в отдел “Контрол на храните” при ОДБХ-Кюстендил с краен
срок за изпълнение
04.10.2019 г., с което е нарушена разпоредбата на чл. 31 ал. 1 т. 1 от Закона за храните (отм. 09.06.2020 г.).
За деянието е съставен АУАН № 02002
от 30.10.2019 г. В законоустановения срок е постъпило
писмено възражение срещу съставения АУАН, което е обсъдено от АНО в издаденото
на 07.11.2019 г. НП № 37/2019 г. Към административнонаказателната
преписка са приложени писмени
доказателства, от които се установяват следните относими за
спора фактически обстоятелства: с Предписание № 000939 от 04.09.2019 г. на
инспектор в отдел ”Контрол на храните” към ОДБХ - Кюстендил, във връзка с извършена проверка на обект на дружеството - Магазин за
хранителни стоки с рег. № ********* и удостоверение
за регистрация № 564 от 16.09.2011 г. с адрес: гр. Кюстендил,
бул. „България“ № 61 и констатации за несъответствия с нормативните изисквания на Закона
за храните, са дадени задължителни предписания по чл. 31 ал. 1 т. 1 от ЗХ с адресат управителя на търговското
дружество и със срок за изпълнение 04.10.2019 г. С Констативен протокол от 22.10.2019 г. при проведената последваща проверка
на същата дата от длъжностни лица при ответната
дирекция е установено, че част от предписанията на контролния орган не са изпълнени.
В производството пред КРС са разпитани като свидетели
длъжностните лица при ОДБХ - гр.Кюстендил, които са извършили проверката.
Същите потвърждават констатациите в АУАН относно описаните фактически обстоятелства.
При постановяване на решението, районният съд е приел, че липсва идентичност между адресата
на предписанието и дружеството,
което е санкционирано за неговото неизпълнение и е отменил
НП като незаконосъобразно. От
процесуална страна е констатирано съответствие с правилата за провеждане на
административнонаказателното производство и за съдържанието на АУАН и НП. Налице
са доводи и за неприложимост на чл. 28 от ЗАНН.
Касационният съд,
при служебната проверка на атакувания
съдебен акт съобразно изискванията на чл.218 ал.2 от АПК, не констатира
основания за нищожност и недопустимост на същия. Преценката за съответствието с
материалния закон на оспореното решение, както и относно посочените в жалбата пороци,
сочещи касационни основания по чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК, обосновава следните
изводи:
Решението на въззивния съд е правилно, поради което и на осн. чл. 221 ал. 2 от АПК следва да се потвърди. Решаващите правни изводи за незаконосъобразност на НП са в съответствие с доказателствата по делото и приложимите материалноправни норми на специалния Закон за храните и на ЗАНН. Липсва касационното основание по чл. 348 ал. 1 т. 1 от НПК. Изложените в касационната жалба възражения са за наличие на визирания порок на решението и в този аспект са неоснователни. Оспорващото дружество е санкционирано на основание чл. 47 ал. 2 вр. с ал. 1 от Закона за храните за това, че не е изпълнило Предписание №000939 от 04.09.2019 г. на контролен орган при ОДБХ - Кюстендил, издадено на основание чл. 31 ал. 1 т. 1 от ЗХ. От съдържанието на визираното предписание, което е прието като доказателство с административнонаказателната преписка, се установява безспорно, че адресат на същото е управителят на „ИМПУЛС – Д и П“ ООД, а не търговското дружество. Кръгът на лицата – субект на административното нарушение по чл. 47 ал. 2 вр. с ал.1 от ЗХ е широк - законодателят в ал. 1 на нормата е използвал местоимението ”който”, а в ал. 2 е визирал ЮЛ и ЕТ също като възможни извършители на деянието. От друга страна, в разпоредбата на чл. 31 ал. 1 от ЗХ е предвидено, че задължени да изпълняват предписанията на органите, осъществяващи контрол върху храните са лицата, които произвеждат и търгуват с храни. Следоватено няма ограничения относно кръга на възможните нарушители, но задължителна предпоставка за прилагане на административнонаказателния състав по чл. 47 от ЗХ и в двете му хипотези, е идентичността между адресата на предписаните от контролните органи задължения и субекта на нарушението. В конкретния случай е видно, че предписанието на контролния орган е адресирано към управителя, а санкцията за неговото неизпълнение е наложена на търговското дружество. Предвид горните констатации, издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и като го е отменил районния съд е постановил правилно решение.
В производството пред настоящата
инстанция е направено искане от страна на ответника за присъждане на сторените
разноски и с оглед изхода от делото съдът ще осъди АНО да заплати на дружеството-ответник
сторените разноски в размер на 100.00 лв., представляващи адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното и на осн.чл.221 ал. 2 от АПК във вр. с чл. 63
ал. 1 от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№115/02.03.2020 г., постановено по АНД №1672/2019 г.
по описа
на КРС.
ОСЪЖДА Областна дирекция по
безопасност на храните – Кюстендил
да заплати на „ИМПУЛС – Д и П“ ООД със
седалище и адрес на управление ***, ЕИК ********* сумата
от 100.00 лв. сторени в производството разноски, представляваща
заплатено адвокатско възнаграждение.
Решението не може да се обжалва.
Решението
да се съобщи на страните
чрез изпращане на преписи
от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.