Решение по дело №320/2020 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 260068
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 18 март 2022 г.)
Съдия: Евгени Мирославов Узунов
Дело: 20202150100320
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 май 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

Номер 260068                             02.11.2020г.                               гр.Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

НЕСЕБЪРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                 граждански състав

На:двадесет и девети септември                     Година: две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

   Председател: Евгени Узунов

Секретар: Мая Деянова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Е.Узунов

гражданско дело номер 320  по описа за  2020  година

Производството по делото е образувано по искова молба от Д.Д.Т., ЕГН **********, адрес: ***, чрез адвокат Е. В.,***, съдебен адрес:***, тел. *******, е-mail: *******.  Против: О.Н. ***, ЕИК *******; представлявана от Н.К.Д.-Кмет.

В обстоятелствената част на исковата молба се твърди, че страните са били в трудовоправни отношения по трудов договор №16/28.02.2008, съгласно който ищецът бил назначен на длъжност младши специалист в Специализирана администрация на о.Н. ДирекцияУстройство на територията, инвеститорски контрол и контрол върху строителството", отделИнвеститорски контрол". С допълнително споразумение №184/01.09.2009 г. изпълнявал длъжността старши специалист, а с допълнително споразумение N9 40/03.02.2011 г. - заел длъжността главен специалист с шифър по НКПД- 33593026, код по КИД 84.11 /Общофункционално управление на държавата на централно и местно равнище/.

Трудовият му договор бил прекратен със Заповед №20/02.03.2020, на основание чл. 328, ал.1, т.6 КТ, връчен на 04.03.2020, като едновременно му било връчено и предизвестие за прекратяване на трудовото правоотношение.

Иска се съдът да отмени Заповед №20/02.03.2020 г. на кмета на о.Н. Н.Д.или да я признае за нищожна, поради допуснати особено съществени пороци във формата, съдържанието, начина на изготвяне, начина на връчване, и относно така определените срокове за влизането й в сила и произвеждане на действие, както и на основание съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона, или поради злоупотреба с право.

Във връзка с предявените в настоящия процес искове в условия на обективно съединяване: Главен иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 са предявени и и акцесорни искове по чл. 344, ал.1, т. 2, т. 3 и т. 4 от КТ, във връзка с чл. 225, ал. 1 от КТ.

Иска се признаване прекратяването на трудовия договор за незаконно и да отмяна на заповед № 20/02.03.2020 г. издадена от кмета на о.Н. Н.Д.като незаконосъобразна;

Иска се съдът да постанови възстановяване  ищеца Д.Д.Т., ЕГН **********, с адрес: *** на предишната длъжност - главен специалист в Специализирана администрация на о.Н. ДирекцияУстройство на територията, инвеститорски контрол и контрол върху строителството" /преименувана наУстройство на територията, инвестиционно планиране, строителство и контрол върху строителството"/ отделИнвеститорски контрол" /преименуван наИнвестиционно планиране, строителство и режими по организация на движението"/.

Иска се осъждане на О.Н. да заплати обезщетение на ищеца за времето, през което е останал без работа поради уволнението, а именно за максимално допустимия от закона 6-месечен срок, като му заплати сумата от общо 4950 лв. /четири хиляди деветстотин и петдесет лева/, брутно възнаграждение за целия срок /6 м. по 825 лв./, ведно със законната лихва от завеждането на исковата молба до окончателното изплащане, както и осъждане на ответника да заплати направените от ищеца съдебно-деловодни разноски, включително и за платено адвокатско възнаграждение в размер на 700 лева.

Представят се писмени доказателства.Отправят се доказателствени искания. Иска се допускане до разпит на двама свидетели - Свидетелите Иван Николов и Николай Матев  с които ще се установяват, че причините за уволнението са политически.

Иска се допускане на  двама други свидетели, които ще установяват че на 02.03.2020 ищеца не е бил на работа и че заповедта му е връчена на 04.03.2020г.

Иска се задължаване на ответника да представи трудовото досие на ищеца; справка за ползваните отпуски от назначаването му до уволнението и на какви основания са ползвани, както и да представи доказателства, които да установят дали след въвеждане на завишени изисквания за образование са уволнени всички служители на същата длъжност, като тази на ищеца, които не отговарят на тях и ако не са уволнени всички, то извършен ли е подбор.

Иска се ответника да представи доказателства за това кой служител/служители и на каква длъжност, съответно с какво образование изпълнява трудовите задължения на ищеца, след неговото уволнение, както и да представи длъжностната характеристика на този служител.

Иска се да се задължи ответника да представи справка колко служители в общинската администрация и от общинските предприятия са освободени от работа от 01.01.2020 г. до момента.

В срока по чл. 131, ал.1 от ГПК е постъпил писмен отговор  от ответника.

Признава се, че ищецът е работил в О.Н.

Заявява се, че Възоснова на Решение на Общинсик съвет Несебър по протокол №4/07.02.2020г. в сила от 01.03.2020г. със Заповед №258/02.03.2020г. на Кмета на Общината е утвърден нов Устройствен правилник на Общинската администрация на О.Н. нова структура съответства на ново щатно разписание, като считано от 01.03.2020г. длъжностите в отдела в който е работил ищеца са предвидени катоекспертни“ с минимално необходимо образование за заемането имБакалавър.

Ищеца е със средно образование.На това основание е издадена заповед за прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца.

Оспорва се твърдението на ищеца, че към 02.03.2020г. ищецът е ползвал отпуск.Извънреден труд и компенсации не са били дължими на ищеца.

Признава се, че Предизвестието и Заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение са връчени на ищеца лично на 04.03.2020г., като последният към 02.03.2020г. е отказал да ги подпише и получи заповедта, поради което отказа е удостоверен с подпис на двама свидетели.

Представят се писмени доказателства. Иска се допускане до разпи тна двама свидетели с показанията на които ще се установи времето, мястото и начина на връчване на предизвестието и заповедта за прекратяване на трудовото парвоотношение, както и обстоятелствата по въвеждането на по-висок образователен ценз за длъжността.

Съдът, като взе предвид исканията и доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на закона, намира за установено следното:

Предявените искове са с правно основание с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 са предявени и и акцесорни искове по чл. 344, ал.1, т. 2, т. 3 и т. 4 от КТ, във връзка с чл. 225, ал. 1 от КТ.

В случаите при уволнение с предизвестие, от значение за законността на уволнението е дали има съкращаване на щата към датата на изтичането му. Датата на  връчване на заповедта, пирнципно не обуславя и незаконност на уволнението.

Съдът  прави разграничение за момента, към който работодателят трябва да е спазил закрилата при уволнение по чл. 333 КТ и момента, към който трябва да е осъществено основанието, поради което е прекратено трудовото правоотношение.

При отправяне на предизвестие от работодателя, когато правото му да прекрати трудовото правоотношение на това основание съществува, трудовият договор се прекратява с изтичането на срока на предизвестието, без да са необходими някакви действия на страните. Дори да бъде издадена наред с това и нарочна заповед за прекратяване на трудовото правоотношение, ако с нея се намалява срока по чл. 326, ал. 2 ГПК, тя има конститутивен ефект. От датата на връчването й не възникват права и задължения, нито тази дата има значение за преценка наличието на основанията, поради които е извършено уволнението.

Настоящия състав на съда извърши проверката на доказателствата, включая и като изслуша свидетелските показания за наличие на основания за уволнение и дали противоречи на закона.

 Съдът намира, че Д.Д.Т., ЕГН ********** е бил в трудовоправна връзка с О.Н. и заемал длъжността главен специалист с шифър по НКПД- 33593026, код по КИД 84.11 /Общофункционално управление на държавата на централно и местно равнище/. ”. Главен специалист в Специализирана администрация на о.Н. Дирекция „Устройство на територията, инвеститорски контрол и контрол върху строителството", отдел „Инвеститорски контрол".

Предпоставките за законосъобразност на уволнение на основание чл.328 ал.1 т.6 от КТ поради липса на необходимото образование са да е налице изменение в изискването за образование за заемане на длъжността,което да е въведено надлежно с нормативен акт,щатно разписание или длъжностна характеристика след възникване и през времетраене на съответното трудово правоотношение,като работникът/служителят да не отговаря към момента на уволнението на промененото изискване за образователен ценз.Работодателят може да прекрати трудово правоотношение на горното основание,както когато работникът /служителят няма изискуемото образование към момента на сключване на трудовия договор,така и при последващо изменение на изискването за образование след това в хода на трудовото правоотношение.И в двете хипотези обаче,за да е налице ФС на чл.328 ал.1 т.6 от КТ,е нужно към датата на уволнението работникът/служителят да не отговаря на образователното изискване за длъжността.

По делото този факт не е спорен. Видно  от материалите по делото със Заповед №258/02.03.2020г. на Кмета на Общината е утвърден нов Устройствен правилник на Общинската администрация на О.Н. нова структура съответства на ново щатно разписание, като считано от 01.03.2020г. длъжностите в отдела в който е работил ищеца са предвидени като „експертни“ с минимално необходимо образование за заемането им – Бакалавър.

Съдът не споделя становището на процесуалния представител на ищеца, че Заповедта за прекратяване на правоотношението е подписана от лице, без съответната компетентост, както и че кмета, следвало лично да подпише заповедта, тъй като бил на работа и изпълнявал представителни функции същия ден.  

Злоупотреба с право от страна на работодателя в хипотезата на чл.328 ал.1 т.6 от КТ /каквито са твърденията на ищеца/ е налице,когато се установи,че единственото му желание,ползвайки се от законово допустимо средство,каквото е правото да въведе нови изисквания за образование,е постигане на една-единствена цел-прекратяване на трудовия договор само с конкретен служител-не се споделят от настоящия състав на съда. Видно от материалите по делото, промяната в образователния ценц е следстиве на утвърден от Общинския съвет устройствен правилник на общинската администрация, който е колективен акт и не води до намеса в правната сфера само на този служител.

По делото не е спорно, че ищецът е със завършено средно образование и незавършено висше, което висящо състояние продължило пвече от десет години.

Длъжността която заема ищецът преди уволнението, безспорно е такава, че предполага изискване на такъв образователен ценз като дата, далеч преди последното изменение на устройствения парвилник.

Следва да се посочи, че промяна на изискванията за изпълнение на работата е налице само при запазване на длъжността, без да се променят съществени трудови функции, защото в противен случай ще бъде налице съкращаване на щата Преценката относно изискванията към работниците е предоставена изцяло на работодателя и не подлежи на съдебен контрол, доколкото обхваща целесъобразността на акта. Затова е ирелевантно за спора дали е имало обективна необходимост или не за такава промяна. От значение е обстоятелството, че повишението на образователните изисквания е настъпило при действащо трудово правоотношение и произтича от нормативен акт. Съдът приема за неоснователни възраженията, че направените промени представляват злоупотреба с правото на работодателя, в нарушение на изискванията за добросъвестност .

С оглед изложеното предявеният иск се явява неоснователен и недоказан, поради което следва да се отхвърли. Поради неоснователността на главния иск не следва да бъде уважаван и иска за възстановяване на работника на заеманата преди уволнението длъжност и заплащане на обезщетение по претенцията по чл. 225 КТ.

Съгласно чл. 359 КТ в тежест на ищеца не следва да бъде възлагано заплащането на държавни такси, независимо от изхода на производството. С посочената разпоредба законодателят е освободил работниците и служителите, ищци по дела за трудови спорове, само от заплащането на дължимите към съда държавни такси и разноски за съдебното производство, но не и от разноските направени от работодателя.        Мотивиран от горното и на основание чл.237, ал.1 ГПК, Несебърският  районен съд

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ  предявените искове от Д.Д.Т., ЕГН **********, адрес: ***, чрез адвокат Е. В.,***, съдебен адрес:***, тел. *******, е-mail: *******.  Против: О.Н. ***, ЕИК *******; представлявана от Н.К.Д.-Кмет с които се Иска признаване прекратяването на трудовия договор за незаконно и за отмяна на заповед № 20/02.03.2020 г. издадена от кмета на о.Н. Н.Д.като незаконосъобразна, както и възстановяване  ищеца Д.Д.Т., ЕГН **********, с адрес: *** на предишната длъжност - главен специалист в Специализирана администрация на о.Н. ДирекцияУстройство на територията, инвеститорски контрол и контрол върху строителството" /преименувана наУстройство на територията, инвестиционно планиране, строителство и контрол върху строителството"/ отделИнвеститорски контрол" /преименуван наИнвестиционно планиране, строителство и режими по организация на движението"/ и заплащане на обезщетение на ищеца за времето, през което е останал без работа поради уволнението, а именно за максимално допустимия от закона 6-месечен срок, за сумата от общо 4950 лв. /четири хиляди деветстотин и петдесет лева/, брутно възнаграждение за целия срок /6 м. по 825 лв./, ведно със законната лихва от завеждането на исковата молба до окончателното изплащане.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: