Решение по дело №338/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 44
Дата: 15 февруари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 15.02.2022 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 338/ 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.13, ал.6 от Закон за социално подпомагане, във връзка с чл.4, ал.5 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление.

Образувано е по жалба на Б.Н.А. от *** срещу Заповед № ЗСП/ Д-К/ 4977/ 18.10.2021 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали, потвърдена с Решение № 09-РД04-0875/ 15.11.2021 г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали. В жалбата са изложени подробни съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед поради издаването й в противоречие с материалния закон, съществени процесуални нарушения и неспазване на изискването в чл.35 от АПК. Искането е да се отмени обжалвания административен акт.

Ответникът – Директор на Дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали, чрез пълномощник, оспорва жалбата като неоснователна.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок и от лице, което е засегнато от обжалвания административен акт.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление-декларация, вх. № ЗСП/Д-К/ 4977/ 24.09.2021 г. Б.Н.А. е поискала отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2021/ 2022 година.

Съгласно с чл. 27, ал. 1 от ППЗСП и в срока по ал. 1 социален работник е извършил социална анкета и изготвил социален доклад, приет като доказателство по спора. В социалния доклад е записано, че е направена справка в база данни в ДСП, RegiX на 12.10.2021 г. и отдел „ Местни данъци и такси“, на 13.10.2021 г. Установено е, че заявителката има син и дъщеря, които са семейни. Съгласно справка в Търговския регистър Б.Н.А. е съдружник във фирма „***“ ЕООД.

В съответствие с чл. 27, ал. 3 от ППЗСП в доклада по ал. 1 социалният работник е направил предложение за отказ за отпускане на месечна социална помощ на жалбоподателя, тъй като не отговаря на условията на чл.2, ал.1 от Наредба № РД-07-5 на МТСП, във връзка са чл.10, ал.1, т.2 от ППЗСП – Б.А. е регистрирана като едноличен собственик на капитала на търговско дружество „***“ ЕООД.

Направеното предложение в социалния доклад е възприето от директора на ДСП – Кърджали и е издадена оспорената в настоящото производство заповед, с която е отказано отпускането на целева помощ за отопление.

В съответствие с чл. 13, ал. 5 от ЗСП заповедта е обжалвана по административен ред пред директора на РДСП – Кърджали, който с решение Решение № 09-РД04-0875/ 15.11.2021 г. е потвърдил заповедта.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна по чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на оспорване административен акт, след като е изчерпана възможността за обжалване по административен ред и е допустима.

По същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност в производството пред настоящата инстанция е Заповед № ЗСП/ Д-К/ 4977/ 18.10.2021 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали, потвърдена с Решение № 09-РД04-0875/ 15.11.2021 г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, изпълняващ функциите на титуляра поради негово отсъствие, съгласно Заповед № РД01-0238/ 15.10.2021 г. на директора на Дирекция „ Социално подпомагане“ – Кърджали.

Обжалваният административен акт е постановен в изискуемата от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за неговото съдържание.

Оспорената заповед е постановена и в съответствие с материалноправните разпоредби, на които се основава.

Съгласно разпоредбата на чл. 12, ал. 1 от ЗСП, социалните помощи са месечни, целеви и еднократни, като условията и редът за отпускането, изплащането, изменянето, спирането, възобновяването и прекратяването на социалните помощи, се уреждат с правилника за прилагане на този закон с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат с Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от министъра на труда и социалната политика (Наредбата).

Със заявление-декларация, вх. № ЗСП/Д-К/ 4977/ 24.09.2021 г. жалбоподателката е поискала отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2021/ 2022 година.

Съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредбата право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и 11 от ППЗСП. От горното следва изводът, че за да отговаря дадено лице на условията за отпускане на този вид целева помощ е необходимо да са налице две кумулативни предпоставки - средномесечния доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация да е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и лицето да отговаря на условията на чл. 10 и 11 от ППЗСП. В настоящия случай не е спорно, а и се установява от предхождащия издаването на обжалваната заповед социален доклад, че Б.А. е отговаряла на първото кумулативно изискване за размер на средномесечния доход, но заявената от нея социална помощ за отопление е отказана с оглед на това, че не отговаря на условията на посочената по-горе наредба, във вр. с  чл. 10, ал. 1, т. 2 ППЗСП – жалбоподателката е регистрирана като собственик на капитала на еднолично дружество с ограничена отговорност. Съгласно  чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП месечната помощ се отпуска ако заявителите не са регистрирани като еднолични търговци и не са собственици на капитала на търговско дружество. Действително, от представена от ответника справка от Търговския регистър се установява, че дружеството е в ликвидация. В разпоредбата на  чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП обаче законодателят е отдал значение на факта на регистрацията, а не на извършването на дейност от тази фирма и съответните приходи, които биха могли да се получат от нея. Редакцията на текста ясно сочи, че към приетото правоизключващо основание – собственост на капитала на търговско дружество, не се поставя изискване за реалното функциониране на търговеца, поради което е без правно значение обстоятелството дали дружеството е прекратено или не. Нормата на  чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП е императивна и изключва собствениците на капитала на търговско дружество от кръга на имащите право да получават социално подпомагане субекти, посочени в чл. 2, ал. 3 от ЗСП. (В този смисъл: Решение № 7036 от 18.07.2005 г. на ВАС по адм. д. № 1628/2005 г., VI Решение № 15051 от 12.12.2014 г. на ВАС по адм. д. № 13282/2014 г, Решение № 4087 от 22.03.2011 г. на ВАС по адм. д. № 8883/2010 Решение № 7758 от 10.06.2010 г. на ВАС по адм. д. № ЗЗ41/2010 г. ).

След като Б.А. е собственик на капитала на „***“ ЕООД и към датата на кандидатстване за целева помощ това обстоятелство не е било заличено в Търговския регистър, правилно и законосъобразно решаващият административен орган е направил извода за наличие на пречка, по смисъла на  чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП, да й бъде отпусната заявената целева помощ за отопление. В този смисъл обжалваната Заповед № ЗСП/ Д-К/ 4977/ 18.10.2021 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали , се явява постановена в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

При извършената служебна проверка съдът не констатира нарушения на административно-производствените правила, които да създават вероятност за неистинност на фактите, които административният орган е приел за установени. Правото на защита на поискалото отпускане на помощта лице не е засегнато по начин, който да е довел до невярна констатация за обстоятелството, във връзка с което е постановен отказ по молбата му. Относно наведените в жалбата оплаквания е необходимо да се отбележи, че социалната анкета е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, която не се изразява само в проверки на място по постоянния адрес, а и в проучване на документация и събиране на информация, което в случая е направено чрез служебна справка в Търговския регистър и събиране на информация от справки в службата по вписвания. Неизвършването на посещение на място, в случая, не представлява съществено процесуално нарушение, защото информацията, която би могла да се получи е била налична при ответника. Неспазването на това изискване не води до различни изводи от приетите в оспорената заповед, съответно – няма за последица невъзможност да се проверят приетите за установени обстоятелства. Основанието, поради което е отказано отпускане на целева помощ за отопление, е безспорно установено, като за тази констатация не е било необходимо посещение в жилището на жалбоподателката, а извършване на справка в Търговския регистър, което е направено от служител на ДСП – Кърджали.

Поради изложените съображения съдът приема че обжалваната заповед е законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на които се основава, при спазване на административнопроизводствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. 5-то АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

 

Отхвърля жалбата на Б.Н.А. срещу Заповед № ЗСП/ Д-К/ 4977/ 18.10.2021 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали, потвърдена с Решение № 09-РД04-0875/ 15.11.2021 г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане”, град Кърджали.

Решението е окончателно – чл.13, ал.6 от ЗСП.

 

                                                                           Съдия: