Решение по дело №184/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 януари 2022 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700184
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

                             

                                Р Е Ш Е Н И Е    199

 

                               гр. Сливен, 13.01.2022 г.

 

                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на петнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

 

                                                    ЧЛЕНОВЕ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                                         СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева и на прокурора Красимир Маринов, като разгледа докладваното от съдия Бозукова касационно административно-наказателно дело № 184 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на ДНСК гр. София против Решение № 260157 от 21.07.2021 г. по АНД № 1226/2020 г. по описа на Ямболски районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол, с което на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ  и чл.239 ал.1 т.2 във връзка с л.222 ал.1 т.15 от ЗУТ на а. С.К.Ж. от гр. Ямбол, в к. му на гл. а. на Община Ямбол е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.142 ал.2 пр.1 от ЗУТ.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Ямбол е неправилно. По безспорен начин било установено извършването на административно нарушение. Твърди се, че не са обсъдени представените по делото доказателства, а решението не е съобразено с указанията на Ямболския административен съд при връщане на делото за ново разглеждане. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд - Ямбол и потвърди наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът - РДНСК - Ямбол, редовно призована, не изпраща представител.

Ответната страна - а. С.К.Ж. от гр. Ямбол, в к. му на гл. а. на Община Ямбол редовно призован, в съдебно заседание не изпраща представител.

Представителят на ОП Сливен дава заключение за основателност на жалбата и предлага на съда да отмени решението на ЯРС и постанови ново по съществото на спора, с което потвърди изцяло НП.

Настоящият съдебен състав на Административен съд Сливен, след проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания за отмяна, както и проверка за валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл. 211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е решение № 260157 от 21.07.2021 г. по АНД № 1226/2020 г. по описа на Ямболски районен съд. Със съдебния акт е  отменено Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол, с което на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ  и чл.239 ал.1 т.2 във връзка с чл.222 ал.1 т.15 от ЗУТ на а. С.К.Ж. от гр. Ямбол, в к. му на гл. а. на Община Ямбол е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лв. Административно-наказателната отговорност на лицето е ангажирана в дл. качество, за това, че е нарушил разпоредбата на чл.142 ал.2 пр.1 от ЗУТ – като гл. а. на община Ямбол издал разрешение за строеж № РС-188/08.11.2019г. на „Многофамилна жилищна сграда с магазини“ в УПИ II-1298 кв.17 по плана на кв.“Аврен“ въз основа на доклад, в съдържанието на който липсва оценка за съответствие на идейния инвестиционен проект с предвижданията на ПУП/РУП. Производството пред РС Ямбол се е развило след като с решение 150/26.11.2020г. постановено по КАНД № 140/2020г. по описа на ЯАС делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на ЯРС с указания при новото разглеждане на делото съда да извърши преценка за преюдициалност на спора по адм. дело № 461/2019 г. на Административен съд Ямбол по отношение на спора за законосъобразност на Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол.

За да постанови решението си съдът е приел, че в проведеното административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а изводите на АНО за нарушаване на разпоредбите на чл. 142, ал. 2 пр.1 от ЗУТ от гл. а. на община Ямбол при издаване на разрешение за строеж № РС-188 от 08.11.2019г. са неправилни, необосновани и не кореспондират с установената фактическа обстановка, доколкото по делото било установено, че е изготвен и представен доклад за оценка на съответствието на инвестиционния проект с предвижданията на РУП.

Съгласно чл. 63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията, изложени в касационната жалба са основателни.

Решението на районния съд е валидно, допустимо, но неправилно при следните съображения:

При постановяването му, при новото разглеждане на делото, ЯРС не е изпълнил дадените му от касационната инстанция указания, а именно да извърши преценка за преюдициалност на спора по адм. дело № 461/2019 г. на Административен съд Ямбол по отношение на спора за законосъобразност на Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол.

 По делото е безспорно установено, че ответникът по касацията – а. Ж. е дл. л. - гл. а. на Община Ямбол, следователно е субект на административно-наказателната отговорност по чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ. Съгласно § 5 от ДР на ЗУТ "Строителни книжа" са всички необходими одобрени инвестиционни проекти за извършване на строежа. В този смисъл разрешението за строеж е част от посочените "строителни книжа". Следващ елемент от състава на нарушението е да се установи, че издаването на това разрешение е в нарушение на ЗУТ, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове. В тази част административно-наказателната разпоредба следва да бъде попълнена с конкретното нарушено правило. В изпълнение на това задължение, наказващият орган правилно е посочил разпоредба на  чл. 142, ал. 2 пр.1 от ЗУТ, съгласно която идейният инвестиционен проект може да бъде основание за издаване на разрешение за строеж, ако за него е извършена предварителна оценка за съответствие с предвижданията на подробния устройствен план. Нормата вменява на а. Ж. да издаде разрешение за строеж единствено въз основа на идеен проект, за който е налице доклад с извършена оценка за съответствие на проекта с предвижданията на ПУП/РУП. В случая по делото е установено наличието на доклад, без в него да е извършена предварителна оценка на съответствието на проекта с предвижданията на ПУП, поради което следва да се приеме, че строителното разрешение е издадено в нарушение на чл.142, ал.2 от ЗУТ.

Съдът в настоящия си състав намира,  че в случая в достатъчна степен са изпълнени изискванията на закона за индивидуализация на вмененото нарушение, тъй като и в АУАН, и в издаденото въз основа на него НП изчерпателно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението; правилно е посочена правната квалификация на нарушената разпоредба на чл. 12, ал. 2 пр.1 от ЗУТ, като по ясен и категоричен начин е описано, че това нарушение – издаване на разрешение за строеж РС-188/08.11.2019г., без да е извършена от фирмата консултант –„СК Алмекс“ ООД предварителна реална оценка за съответствие на проекта с предвижданията на ПУП, съответно РУП. След запознаване със съдържанието на комплексния доклад озаглавен „за оценка съответствието на инвестиционните проекти“ настоящият съдебен състав констатира, че същият не отговаря на необходимото съдържание, доколкото в него в т.1 озаглавена „съдържание на доклада“ липсва реално заключение за съответствието на проекта с предвижданията на действащия ПУП, в случая РУП от 2008г., като е записано единствено следното: „влязъл в сила ПУП - със  заповед № ТУ02/0106/10.10.2008г. на Кмета на Община Ямбол“.

Разпоредбата на чл.142 ал.2 от ЗУТ допуска идейният проект да бъде основание за издаване на разрешение за строеж само ако за него е извършена предварителна оценка за съответствие с предвижданията на ПУП. Следователно лицето по чл.142 ал.6 т.2 от ЗУТ/ фирмата консултант–„СК Алмекс“ ООД / извършваща предварителната оценка на идейния проект по ал.2, следва да даде такава, съдържаща заключение за съответствието им с предвижданията на ПУП, а както се отбеляза по – горе, видно от раздел „Съдържание“ на процесния доклад, в него е записано единствено следното: „От общинска техническа служба за влязъл в сила ПУП със заповед № ТУ02/0106/10.10.2008г. на Кмета на Община Ямбол“. Следователно консултантът е посочил само номер на акт, но липсва оценка от която да може да се направи извод дали проектите съответстват на предвижданията на този ПУП, в случая РУП или не. В случая освен извод за наличие на акт за одобряване на РУП е видно, че липсва такава оценка за съответствие на проектите с него. Въпреки липсата на реална оценка от лицензиращата фирма, гл. а. е пристъпил към издаване на разрешението за строеж РС-188/08.11.2019г.

Така описаното нарушение правилно е подведено под нормата на чл. 232, ал. 1, т. 2, предложение трето от ЗУТ, предвиждаща налагане на глоба в размер от 1 000 лева до 5 000 лева на длъжностно лице, което съгласува, одобри или издаде строителни книжа в нарушение на ЗУТ, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове.

Отделно от изложеното по настоящото дело са приложени материалите по адм. дело № 461/2019г. по описа на Административен съд Ямбол, от които се установява, че със Заповед № ДК-11-Я-003 от 26.11.2019 г. на Началника на РДНСК-Ямбол издаденото разрешение за строеж РС-188/08.11.2019г. за съответния обект е отменено. Тази заповед е била предмет на съдебен контрол и е отменена от Административен съд Ямбол като незаконосъобразна, но впоследствие решението по адм. дело № 461/2019г. на ЯАС е обезсилено, тъй като съдебното производство е било недопустимо. Налага се извод, че след като заповедта на Началника на РДНСК Ямбол не е била оспорена от засегнатите страни, имащи право на жалба, то нарушението на ответника по касацията е доказано по категоричен начин. Образуваното въз основа на жалбата на гл. а. съдебно производство по адм. дело № 461/2019г. по описа на ЯАС, е прието от ВАС за недопустимо и решението, постановено по него е обезсилено с решение по адм. дело № 9056/2020г.  по описа на ВАС. Ето защо при липсата на данни заповедта на Началника на РДНСК Ямбол, с която е отменено разрешение за строеж № РС-188/08.11.2019г.,  да е оспорена от засегнатите страни / в случая „Ванекс“ ЕООД гр. Ямбол/, съответно да е отменена по съдебен ред, следва извод, че същата е валиден и стабилен административен акт, с който е налице категорична установеност досежно извършителството на вмененото на ответника по касацията нарушение.

При категорична установеност за осъществен състав на административно нарушение по чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ от наказаното лице, законосъобразно е наложеното наказание и неговия размер е в съответствие с предвиденото в посочената санкционна норма. За налагането на наказание по този текст е достатъчно само едно допуснато нарушение на нормите на ЗУТ при издаване на разрешението за строеж, каквото несъмнено е извършил ответникът по касацията, след като е издал процесното строително разрешение без  предварителна оценка за съответствие с предвижданията на РУП-ПУП.

По изложените съображения настоящата инстанция намира, че съдебното решение страда от посочените в касационната жалба пороци - същото не е съобразено с материалния закон, постановено е при неизпълнение на указания, дадени от касационната инстанция, в нарушение на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено и постановено ново по съществото на спора, с което НП бъде потвърдено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд Сливен

 

                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 260157 от 21.07.2021 г. по АНД № 1226/2020 г. по описа на Ямболски районен съд,  като вместо него постановява:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол, с което на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ  и чл.239 ал.1 т.2 във връзка с чл.222 ал.1 т.15 от ЗУТ на а. С.К.Ж. от гр. Ямбол, в к. му на гл. а. на Община Ямбол, ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.142 ал.2 пр.1 от ЗУТ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                         

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: