Р Е Ш Е Н И Е
№ 1 2 6 3
гр. Пловдив 05.08.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ ХVІІ н. с. в
публично заседание на пети юни две хиляди и двадесета година в състав
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ИВАН МИНЧЕВ
при участието на секретаря МАРИЯНА РУДЕВА като
разгледа докладваното от съдията АНД № 1354/2020 г. по описа на РС Пловдив –
ХVІІ н. с., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление
№ 491918-F520783/24.01.2020 г. на Началник
Отдел „Оперативни дейности” Пловдив при Централно управление на Национална
агенция за приходите, с което на „ДОРУЕЛ 2012” ООД с БУЛСТАТ *********,
седалище гр. Пловдив, адрес на управление гр. Пловдив ул. „Вишнева” № 4,
представлявано от управителите Р.В.Д. с ЕГН ********** и Е.П.Д. с ЕГН **********,
е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/
лв., за нарушение на чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране
и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118 ал.4 т.1 от Закона върху
данък добавена стойност /ЗДДС/ на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС.
От страна на дружеството жалбоподател „ДОРУЕЛ 2012”
ООД гр. Пловдив не се изпраща процесуален представител в съдебно заседание.
Чрез жалбата се прави искане до съда за отмяната на наказателното постановление
като незаконосъобразно – с единствен довод за маловажност на случая по см. на
чл.28 от ЗАНН.
Въззиваемата страна ЦУ на НАП чрез упълномощения си
процесуален представител прави искане до съда да потвърди наказателното
постановление като правилно и законосъобразно. Претендират се и разноски – за
юрисконсулско възнаграждение по процесуално представителство.
Съдът като съобрази и анализира доказателствата по
делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:
Жалбата е подадена в срок и изхожда от
лицето, което е било санкционирано, поради което се явява ДОПУСТИМА, а
разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
На 28.10.2019 г. служители на Главна дирекция
„Фискален контрол“ при Национална агенция за приходите, сред които свидетелката
М.А. – ***, извършил проверка по спазване на данъчното законодателство в
търговски обект склад за детски играчки, намиращ се в гр. Пловдив на ул. „Брезовско
шосе“ № 161, стопанисван от „ДОРУЕЛ 2012” ООД гр. Пловдив с БУЛСТАТ *********,
представлявано от управителите Р.В.Д. и Е.П.Д.. Установено било, че в обекта
било въведено в експлоатация и функционирало фискално устройство /ФУ/ модел „Eltrade A3KL“ с ИН на ФУ ED312647 и
фискална памет /ФП/ 44312647. От страна на проверяващите от ФУ бил изведен КЛЕН
за периода от 05.10.2019 г. до 27.10.2019 г., от прегледа на който се
установило, че липсвал отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет на ФУ за работния ден 17.10.2019 г., през който ден били издадени
фискални бонове от № 0001207/12.09 ч. до 0001210/15.07 ч., с отчетен с ФУ общ
оборот в размер на 1449.52 лв. Отчет с нулиране и запис във ФП от ФУ бил
отпечата на следващия ден – 18.10.2019 г. – под № 0001214 и блок фискална памет
№ 0213 и общ оборот /за дните 17.10.2019 г. и 18.10.2019 г./ в размер на
1872.08 лв. Размерите на сумите и оборотите били действителни такива, като
неотпечатването с нулиране и запис във ФП на дневния отчет за единия ден
17.10.2019 г. не се отразявал на приходите. Извършена била в търговския обект цялостна
документална проверка на „ДОРУЕЛ 2012” ООД, проверена била и касовата
наличност. Констатираното при проверката на 28.10.2019 г. било обобщено в
протокол за извършена проверка от същата дата. Други нарушения освен неотпечатването
с нулиране и запис във ФП на дневния отчет за единия ден 17.10.2019 г. не били
установени.
Въз основа на констатираното при проверката на
продавача „ДОРУЕЛ 2012” ООД на 31.10.2019 г. св. А. съставила в присъствието на
единият от управителите на търговското дружество акт за установяване на
административно нарушение – АУАН № F520783/31.10.2019 г., за прието за
извършено на 17.10.2019 г. административно нарушение по см. на чл.39 ал.1 от Наредба
№ Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговски обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин
/Наредба Н-18/13.12.2006 г./ вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС, състоящо се в неизпълнение
на задължението на търговеца като лице по чл.3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г.
да отпечата дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на
въведеното в експлоатация ФУ за работния ден 17.10.2019 г., през който ден били
издадени фискални бонове от № 0001207/12.09 ч. до 0001210/15.07 ч., с отчетен с
ФУ общ оборот за реализирани продажби в размер на 1449.52 лв. При предявяване
на акта било вписано, че няма възражения. Такива не били направени и в срока за
това по чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на АУАН и останалите материали по
административната преписка било издадено на 24.01.2020 г. атакуваното
наказателно постановление, в което административно – наказващият орган
съобразил, че приетото за осъществено административно нарушение с правна квалификация
по чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС не
води до неотразяване на приходите и наложил съответното за лицето нарушител
административно наказание имуществена санкция на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1
от ЗДДС в размер на минимално предвидения размер на имуществената санкция по
чл.185 ал.1 от ЗДДС – 500 лв. В наказателното постановление било отбелязано, че
нарушението е за първи път.
Това прието от актосъставител и от административно –
наказващ орган за извършено административно нарушение по чл.39 ал.1 от Наредба
№ Н-18/13.12.2006 г. било първо за дружеството нарушител, като „ДОРУЕЛ 2012”
ООД гр. Пловдив не било извършител и на каквото и да било друго нарушение,
касаещо фискалната дисциплина.
Така изложената фактическа обстановка съдът прие за
безспорно установена въз основа на: показанията на св. М.А. на оправомощителна заповед.
Съдът кредитира показанията на свидетеля А. като
последователни и логични, кореспондиращи и допълващи писмените доказателства,
неоспорени от страните по делото.
При така очертаната фактическа
обстановка съдът прие, че дружеството жалбоподател като „ДОРУЕЛ 2012” ООД гр.
Пловдив формално е осъществило състав на административно нарушение по см. на
чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС, тъй
като на 17.10.2019 г. в стопанисван от същото дружество търговски обект склад
за детски играчки, намиращ се в гр. Пловдив на ул. „Брезовско шосе“ № 161, като
задължено лице, попадащо в приложното поле на Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, не е изпълнило задължението си да отпечата дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на въведеното в
експлоатация ФУ – модел „Eltrade A3KL“ с
ИН на ФУ ED312647 и фискална памет /ФП/
44312647, за работния ден 17.10.2019 г., през който ден били издадени фискални
бонове от № 0001207/12.09 ч. до 0001210/15.07 ч., с отчетен с ФУ общ оборот за
реализирани продажби в размер на 1449.52 лв. Липсата на отпечатан дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет на въведеното в
експлоатация ФУ за датата 17.10.2019 г. не се и оспорва от наказаното лице „ДОРУЕЛ
2012” ООД.
Въпреки това обаче, настоящата инстанция счете, че
ангажираната спрямо „ДОРУЕЛ 2012” ООД гр. Пловдив административна отговорност
за нарушение по чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1
от ЗДДС следва да отпадне.
Приемането за формално осъществяване състав на
административно нарушение по см. на чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г.
вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС само еднократно – на една дата – на 17.10.2019 г.,
от страна на санкционираното дружество „ДОРУЕЛ 2012” ООД, наред с преценката за
останалите обстоятелства от значение за реализирането на административната
отговорност, мотивираха съда да счете, че настоящият случай следва да се
квалифицира като маловажен такъв по смисъла на чл.28 от ЗАНН – с оглед на
налични по делото множество и само смекчаващи административната отговорност
обстоятелства, очертаващи обществената опасност на самото нарушение и нарушител
като незначителни.
Такива смекчаващи административната отговорност
обстоятелства са фактът, че това нарушение се явява първо за дружеството
жалбоподател, че няма по делото доказателства за друго извършено от страна на
същото лице друго нарушение на изискванията на ЗДДС или друг нормативен акт по
неговото прилагане, за което да е предприето търсенето на административна
отговорност, липсват доказателства по делото за настъпил друг противоправен
резултат или каквито и да било вредни последици, които да са резултат от това
нарушение, не се оспорва от страна на наказаното юридическо лице на никой етап
от развитието на административно-наказателното производство липсата на този
дневен финансов отчет за 17.10.2019 г. Следва да се отчете и това, че с неизпълнението
на задължението по чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за единия ден
17.10.2019 г. не се е стигнало до неотразяване на приходи, като и това, че
размерът на реализирания оборот за 17.10.2019 г. е включен в отпечатания
съобразно изискванията на Наредба № Н-18/13.12.2006 г. дневен финансов отчет на
следващия ден – на 18.10.2019 г. Всички тези все смекчаващи административната
отговорност обстоятелства в своята съвкупност, както и липсата на каквото и да
било отегчаващо административната отговорност обстоятелство, мотивираха съда да
приеме, че в настоящия случай това процесно административно нарушение следва да
се квалифицира като маловажно такова по см. на чл.28 от ЗАНН, а поради това и
не следва санкционираното лице да носи отговорност за него. Дори и минимално
предвидения размер на административното наказание в санкционната разпоредба на
чл.185 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС за нарушение по см. на чл.39 ал.1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС – 500 лв., се явява в конкретния
случай несъответен на незначителната обществена опасност на деянието и на
извършителя.
Съгласно Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. по ТД
№ 1/2005 г. на ОС на НК на ВКС преценката на административно – наказващия орган
за маловажност на случая по чл.28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен
контрол, и когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил,
това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради издаването му
в противоречие със закона.
Несъобразяването от страна на административно –
наказващият орган с наличните по делото предпоставки за приложението на чл.28
от ЗАНН, с оглед на изложените по – горе обстоятелства, очертаващи обществената
опасност на деяние и нарушител като незначителни, и издаването на обжалваното
наказателно постановление въпреки това, опорочават наказателното постановление
като издадено в противоречие на закона. Поради това и обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено изцяло като незаконосъобразно.
С оглед на преценената незаконосъобразност на
атакуваното наказателно постановление и следващата му се отмяна на същото
изцяло то и претенцията на процесуалния представител на въззиваемата страна на
присъждане в полза на последната на разноски по делото – за юрисконсулско
възнаграждение, се явява неоснователна и като такава не следва да се уважава.
Мотивиран от горното РС Пловдив ХVІІ н. с.
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 491918-F520783/24.01.2020 г. на Началник Отдел „Оперативни дейности”
Пловдив при Централно управление на Национална агенция за приходите, с което на
„ДОРУЕЛ 2012” ООД с БУЛСТАТ *********, седалище гр. Пловдив, адрес на
управление гр. Пловдив ул. „Вишнева” № 4, представлявано от управителите Р.В.Д.
с ЕГН ********** и Е.П.Д. с ЕГН **********, е наложено административно
наказание – имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лв., за нарушение
на чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговски обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин вр. чл.118 ал.4 т.1 от Закона върху данък добавена
стойност /ЗДДС/ на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от
съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по
реда на АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: /п/
Вярно с оригинала.
А. Д.