Решение по дело №551/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 371
Дата: 7 ноември 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20237240700551
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 371

 

      гр.Стара Загора, 07.11.2023 г.

 

     В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, I състав  в публичното  заседание на десети октомври две хиляди двадесет и трета година   в състав:

                                                                                 СЪДИЯ :   БОЙКА ТАБАКОВА

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора     Георги Николов                                   ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   № 551  по описа  за 2023 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.45, ал. от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по Заповед № АК-01-ЗД-24/ 30.08.2023г на Областния управител на област Стара Загора, с която се оспорва като незаконосъобразно Решение № 2662/ 27.07.2023г от Протокол № 58 на Общински съвет Стара Загора за обявяване на части от поземлени имоти за частна общинска собственост. В заповедта са изложени мотиви, че решението е прието в нарушение на материалния закон, тъй като не са налице законовите предпоставки за промяна на собствеността върху процесните общински  имоти от публична в частна, както и че не е спазен регламентираният в ЗУТ ред за одобряване на ПУП за промяна предназначението на имоти публична собственост.  По тези съображения е направено искане за отмяна на решението на Общински съвет Стара Загора.

 

 Ответникът – Общински съвет Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт К. оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа, че имотите, за чийто статут е предприета промяна на собствеността от публична в частна, нямат предназначението, посочено в чл. 3, ал. 2 от ЗОбС.  Обосновава, че след като сградата в имотите е построена през 1986г. въз основа на отстъпено право на строеж върху общинска земя, ведно с прилежащото на комплекса право на ползване върху прилежащия терен, то прилежащият терен е предвиден за нуждите на комплекса и към момента на приемане на § 7 ПЗР на ЗМСМА (ДВ бр. 77/1991 г.) собствеността не е преминала към общината със статут публична, а със статут частна общинска собственост. Позовава се на липса на действащ ПУП за имотите, включително такъв, определящ ги за зелена площ и път, съответно не е необходимо посоченото в заповедта на Областния управител изработване на изменение на ПУП за промяна предназначението на имотите като условие за приемане на решение от общинския съвет за промяна във вида на собствеността. По тези съображения и с оглед противоречие на решението с нормите на чл.3, ал.2 и чл.6, ал.1 от ЗОбС моли да отмяната му като незаконосъобразно.

 

Участващият по делото прокурор от Окръжна прокуратура Стара Загора предлага оспореното решение да бъде отменено. Заключението му се основава на допуснати при приемането му нарушения на материалния закон и на процесуалните правила. Счита, че няма достатъчно основания за промяна от публична в частна на собствеността върху процесните части от имоти.  

 

  Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:  

 

На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост е прието  Решение №2662/27.07.2023 г. от Протокол № 58, с което Общински съвет Стара Загора, с което обявява за частна общинска собственост.

-3722 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.57, целият с площ 6260 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: Обществен селищен парк, градина по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот от 10.10.2013 г.,

-305 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.55, целият с площ 539 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: За местен път по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот от 02.10.2013 г.

-120 кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 68850.513.62, целият с площ 3213 кв.м.; ТПТ: Урбанизирана; НТП: За местен път по КККР на гр. Стара Загора, одобрени със Заповед РД-18-43 / 25.05.2009 г. на ИД на АГКК, последно изменение на КККР, засягащо поземления имот е със Заповед 18-6444 / 12.08.2016 г. на Началник на СГКК-Стара Загора.

При поименното гласуване „за“ решението са гласували 39 от общо 45 общински съветници, трима – „против“ и трима „въздържали се“. Решението е прието по предложение на Кмета на Община Стара Загора и след обсъждането и приемането му от постоянните комисии по законност и обществен ред и по общинска собственост и стопанска политика към Общински съвет Стара Загора.

 

Със Заповед № АК-01-ЗД-20/10.08.2023 г. на Областния управител на област Стара Загора решението е върнато за ново обсъждане от общинския съвет като незаконосъобразно. Заповедта за връщане на решението е получена от  Общински съвет Стара Загора на 11.08.2023 г., видно от известие за доставяне ИД PS 6000 01WOSJ J. В 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА от получаване на заповедта за връщане на решението Общински съвет Стара Загора не е насрочил заседание за преразглеждане на свое Решение № 2662/27.07.2023 г.

 

Оспореното Решение №2662/27.07.2023 г. на Общински съвет Стара Загора е взето по повод Заявление за разрешаване изработване или изменение на ПУП вх.№19-06-186/30.03.2023 г, подадено от „Металик“ АД гр. Стара Загора с приложено задание за проектиране на ПЗ за УПИ I-7195 с площ 4147 кв.м. и техническо задание със скици-предложение. Дружеството е собственик на комплекс Парк хотел „Загорка“ представляващ сграда с идентификатор 68850.513.57.7 по КККР на гр. Стара Загора. За придобиване на имота е съставен нотариален акт №24, том V, рег.№4618, дело №621 от 2007 г, в който е описана покупко-продажба на обект за стопанска дейност – комплекс „Загорка“, находящ се в гр. Стара Загора, парк Бедечка, представляващ масивна сграда със стоманобетонна конструкция, построена през 1986г въз основа на отстъпено право на строеж върху общинска земя, целият обект съставляващ имот с пл.№ 75 по кадастрален план на парк  „Бедечка“, с обща разгърната застроена площ 4 730.10 кв.м., заедно с прилежащото на комплекса право на ползване на прилежащия терен, както и заедно с прилежащото на обекта за стопанска дейност право на строеж върху общинското място, в което е построен като цялостен комплекс от сгради и съоръжения.

 

С решение по т.1.5 от  протокол № 13 на ЕСУТ на Община Стара Загора от 05.04.2023 г. е прието становище Заявление вх.№19-06-186/30.03.2023 г. с искане да се разреши изработване на проект за ПУП – ПР за ПИ с идентификатори 68850.513.49, 68850.513.57, 68850.513.55, и 68850.513.62 по КККР на гр. Стара Загора и ПЗ на новообразуван  УПИ I-7195 парк-хотел Стара Загора, КР 513 оп ККР на гр. Стара Загора да се отнесе до комисията, назначена със заповед на Кмета на Община Стара Загора за разглеждане на постъпили заявления за изменение на ПУП по реда на чл.15 и чл.17 и учредяване право на строеж-надстрояване или пристрояване по реда на чл.183 от ЗУТ. Комисията, назначена със заповед № 10-00-1543/ 11.07.2022 г на Кмета на Община Стара Загора с протокол от 20.06.2023г изразява становище, че приема скицата-предложение.

 

Имот с идентификатор 68850.513.57 по КККР на гр. Стара Загора е публична общинска собственост с начин на трайно ползване „обществен селищен парк, градина“, видно от Акт за публична общинска собственост №12169/04.10.2023 г.

 

По делото е прието като доказателство без оспорване удостоверение изх.№20-16-151/09.10.2023 г. на Главния архитект на Община Стара Загора, от което се установява, че за ПИ с идентификатори 68850.513.57, 68850.513.55, и 68850.513.62 по КККР на гр. Стара Загора няма процедиран ПУП-ПРЗ, както и че част от сграда с идентификатор 68850.513.57.7 попада в границите на ПИ с идентификатор 68850.513.62 и ПИ с идентификатор 68850.513.55.

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Оспорването е допустимо като направено в срока по чл.45, ал.8 от  ЗМСМА с оглед непроизнасяне от общинския съвет по върнатия със Заповед № АК-01-ЗД- 20/10.08.2023 г. на Областния управител на област Стара Загора за ново обсъждане акт - Решение № 2662/ 27.07.2023г.  

 

Разгледано по същество, е основателно.

 

Решение № 2662/ 27.07.2023г на Общински съвет Стара Загора от Протокол № 58 е прието от компетентен орган по смисъла на чл.6, ал.1 от ЗОбС. От представените по делото доказателства се установява, че са били спазени следните законови изисквания при приемане на оспореното решение от общинския съвет - внесено е предложение от кмета на общината; същото е било съгласувано с постоянните комисии; прието е на сесия на общинския съвет при съответния кворум. За вземане на решението е спазено специалното правило за мнозинство по чл.6, ал.3, пр.1 от ЗОбС по аргумент от чл.45, ал.10 от ЗМСМА.

 

При приемане на решението по чл. 6, ал. 1 ЗОбС обаче, общинският съвет не е изложил съображения, които са свързани с наличието на предпоставките, посочени в закона, за промяна на собствеността върху имотите от публична в частна, а именно - промяна на предназначението им, съгласно чл. 3, ал. 2 ЗОбС. Единственият мотив,  посочен в предложението на кмета и възприет от общинските съветници, е постъпило заявление за изработване на ПУП-ПРЗ от собственика на комплекс Парк хотел „Загорка“. При съобразяване с Тълкувателно решение № 16/ 75 от ОСГК ВС, принципно може да се приеме, че приложените в административната преписка мотиви съставляват аргументите, обосноваващи постановяването на едно административно решение. Но в предложението на кмета на Община Стара Загора, което е послужило за издаване на процесното решение на общинския съвет, са изложени съображения, които не отговарят на приетата правна квалификация. Административният орган не е обосновал защо процесните имоти са изгубили предназначението си да задоволяват трайно обществени потребности от местно значение по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 3 ЗОбС. Наличието на инвестиционно намерение на трето лице не е достатъчен аргумент за приложението на приетата от ответника правна норма на  чл. 6, ал. 1 от ЗОбС при това без да завършена процедурата по инициираното от него изработване на ПУП-ПРЗ, касаещ процесните имоти. С оглед на изложеното е допуснато неизпълнение на чл.59, ал.1 от АПК.

 

Оспореното решение е и материално незаконосъобразно. Нормата на чл. 3, ал. 2 от ЗОС очертава кръга от имоти и вещи, които са публична общинска собственост. Точка 1 на разпоредбата е препращаща и предвижда, че публична общинска собственост са имотите и вещите, за които това е предвидено в закон. Точка 2 и т. 3, като критерий за вида на общинската собственост на недвижимите имоти, посочват тяхното предназначение. Публична собственост са тези, които са определени да бъдат използвани за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление и местната администрация, както и тези, за които общинският съвет е приел, че са необходими за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение.

 

По аргумент от чл. 6, ал. 1 ЗОбС промяната на характера на общинската собственост от публична в частна е допустима само ако имотът е престанал да има предназначението по чл. 3, ал. 2 ЗОбС. Съгласно чл. 7 от ЗУТ, основното предназначение на териториите се определя с устройствените планове и схеми. Съгласно чл. 8, ал. 1 ЗУТ, конкретното предназначение на поземлените имоти се определя с подробния устройствен план /ПУП/, оттам и обявяването на имот - публична общинска собственост за частна общинска собственост при условията на чл. 6, ал. 1 ЗОбС се предпоставя от предварителното изменение на действащия ПУП по реда на ЗУТ. Разпоредбите на ЗУТ се явяват специални по отношение на промяната на собствеността на имота от публична в частна и изискват първо да се промени предназначението на имота, след което може да бъде изпълнена и процедурата по ЗОбС, възложена на общинския съвет. Съгласно § 5, т. 41 от ЗУТ "Промяна на предназначението" на обект или на част от него е промяната от един начин на ползване в друг съгласно съответстващите им кодове, представляващи основни кадастрални данни и определени съгласно Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) и нормативните актове за неговото прилагане." Трайното предназначение и начинът на трайно ползване на недвижими имоти са документирани в кадастралната карта и кадастралните регистри по смисъла на чл. 2 Наредба № 3 от 2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

 

По делото  се установява липса на ПУП за процесните имоти, за която не се спори, но е приет Общ устройствен план, според който имот с идентификатор 68850.513.57 и съседните му имоти с идентификатори 68850.513.55 и 68850.513.62 попадат в обществено обслужваща устройствена зона-ОО. В случая приложение намира и разпоредбата на чл.9, ал.1 от ЗУТ, според която в територии без устройствени планове предназначението на поземлените имоти до влизането в сила на плановете се определя от фактическото им използване, освен ако използването противоречи на закон. За имот с идентификатор 68850.513.57 в съставения Акт № 12169 за публична общинска собственост и в КК е посочен начин на трайно ползване  „обществен селищен парк, градина“, а останалите два имота с идентификатори 68850.513.55 и 68850.513.62 по КК на гр. Стара Загора представляват местен път, т.е. път по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Закона за пътищата и съгласно чл. 8, ал. 3 от Закона за пътищата са публична общинска собственост.

 

Не може да бъде споделен доводът на ответника, че съгласно § 7 ПЗР на ЗМСМА (ДВ бр. 77/1991 г.) собствеността върху прилежащия терен на комплекса не е преминала към общината със статут публична, а със статут частна общинска собственост. От данните по делото по никакъв начин не става ясно, че частите от процесните имоти представляват прилежащ терен към комплекс и се ползват само от неговите посетители, както твърди ответният административен орган и то едва в писмената си защита. Голословно е твърдението, че в оспореното решение е направена преценка на фактическото състояние и ползване на имотите.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че не става ясно по какви критерии са определени като квадратура точно тези по размер площи от процесните имоти за загубили фактическо публично ползване. В нито един от приобщените към преписката документи не е отразена площта на прилежащия терен към комплекса, нито каква нормативна база е ползвана в административното производство за определянето и изчисляването на тази площ. Не е посочено по несъмнен начин дали в обявените за частна общинска собственост части от процесните имоти попада част от сграда с идентификатор 68850.512.57.7 /собственост на юридическо лице/ и има ли това отношение към предприетата промяна във вида на общинската собственост. Няма доказателства, с оглед установеното по делото фактическо състояние на процесните имоти и начинът им на ползване, те да са загубили предназначението си да служат за трайно задоволяване на обществени местни потребности като парк, градина и местен път. Не са налице и данни по делото предназначението на обектите предмет на процесното решение да е променено по КККР. След като имотите не са променили предназначението си за трайно задоволяване на обществени нужди, не са налице и предпоставките за промяна от публична общинска в частна общинска собственост. Не на последно място е налице противоречие на решението на общинския съвет с чл. 3, ал. 2 и чл. 6, ал. 1 от ЗОбС, тъй като могат да се обявяват за частна общинска собственост имоти, но не и части от имоти, които не представляват самостоятелни обекти на правото на собственост, в какъвто смисъл е ориентирана и съдебната практика /Решение № 14858 от 3.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8072/2017 г., Решение № 673 от 19.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 1118/2020 г/.

 

Изложеното обосновава извод за незаконосъобразност на оспореното Решение № 2662/ 27.07.2023г на Общински съвет Стара Загора, поради което то следва да бъде отменено изцяло.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по оспорване от Областен управител на област Стара Загора Решение № 2662/ 27.07.2023г от Протокол № 58 на Общински съвет Стара Загора като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                                                        

 

                                                                  СЪДИЯ: