Решение по дело №1893/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 413
Дата: 27 юни 2022 г. (в сила от 25 ноември 2022 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20211720201893
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 413
гр. Перник, 27.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и девети март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Светослава Ив. Алексиева
при участието на секретаря Катя В. Тодорова
като разгледа докладваното от Светослава Ив. Алексиева Административно
наказателно дело № 20211720201893 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
С наказателно постановление №Е-НП-7/19.10.2021г., издадено от
М.В.Д. – заместник-министър на енергетиката, оправомощен на основание
чл.95, ал.3 от Закона за подземните богатства със Заповед № Е-РД-16-
425/04.06.2021г. на министъра на енергетиката, срещу „Ейч Би Минералс“
ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. С., 1324, ж.к.
Л. ***, представлявано от управителите - Л.Ц.Н. и Р.К.Н. - заедно и
поотделно, на основание чл.53 във връзка с чл. 27 и чл. 83 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и чл. 94, ал.1,
предложение първо от Закона за подземните богатства /ЗПБ/, е наложена
имуществена санкция в размер 50 000 лева, за това, че на 11.09.2020 г., чрез
подизпълнител - „ГЕО-МАРК ИНЖЕНЕРИНГ' ООД, е извършвало добив на
подземни богатства - строителни материали - доломити, по смисъла на т. 4 от
параграф 1 от Допълнителната разпоредба на Закона за подземните богатства
чрез пробивно-взривни работи при височина на стъпалото 16 м, при
допустима максимална височина на стъпалото - 12 м., в нарушение на
утвърдения с Цялостния работен проект за добив и първична преработка и
Годишния работен проект за добив и първична преработка от находище „С.,
участък „М." за 2020 г. ред за промишлено усвояване на запасите на подземни
богатства, за първичната им преработка, както и мерките за опазване и
възстановяване на земните недра и околната – нарушение на чл. 77 във връзка
с чл. 87, ал. 1 и ал. 2, т. 2 във връзка с чл. 88, т. 4 от ЗПБ, което е
1
административно нарушение по смисъла на чл. 94, ал. 1, предложение първо
на ЗПБ.
Срещу издаденото наказателно постановление в срок е постъпила жалба
от „Ейч Би Минералс“ ООД, представлявано от управителя Р.К.Н., с която се
оспорва вмененото нарушение, поддържа се, че не е извършено, че
фактическите обстоятелства по случая са оценени неправилно, както и че в
административнонаказателната процедура са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, ограничаващи правото на защита на
жалбоподателя. Моли се наказателното постановление да бъде отменено, като
незаконосъобразно и необосновано.
В съдебното производство жалбоподателят е представляван от адв.
А.Х.К., Софийска адвокатска колегия. Същата поддържа и допълва доводите
за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и
пледира за отмяната му на основанията, посочени в жалбата. Претендира и
присъждане на направените от жалбоподателя разноски в производството за
адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна, чрез пълномощника си П.Й. - държавен
инспектор в Министерство на енергетиката, с юридическо образование и
придобита юридическа правоспособност, изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде
потвърдено, като издадено при спазване на процесуалните правила и в
съответствие с материалния закон.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН, както
и доводите на страните, намира за установено следното:
На 12.02.2021 г., в Министерство на енергетиката (МЕ) постъпило писмо
с вх. №Е-92-00-117/12.02.2021г. на директор на Регионална инспекция по
околната среда и водите - София (РИОСВ - София), с което бил препратен
сигнал за „безпокойство", причинено от взривните дейности в кариерите за
добиване на строителни материали - доломити в близост. На 04.02.2021 г.
експерти на РИОСВ - София извършили извънредна проверка на място в
землищните граници на с. Старо село в присъствието на кметския наместник
и жители на с. Старо село. При проверката не установили извършване на
пробивно-взривни работи и добивни дейности в находище находище „С.",
участък „М.", липсвала добивна и транспортна техника, както и служители.
Снети били координатите на участъците, в които видимо бил осъществяван
добив.
За извършената проверка и с оглед изложените в заявлението на
жителите на с. Старо село твърдения, с писмо №18703-1189/12.02. 2021г.
било сезирано Министерство на енергетиката, в чиято компетентност е
контрола по изпълнение на концесионните договори и осъществяването на
взривни дейности за добив на полезни изкопаеми в открити рудници и
кариери.
2
Проверката на извършваните дейности в находище „С.", участък „М."
била възложена на свидетеля ИВ. ИВ. ШК. - държавен експерт в дирекция
„Природни ресурси, концесии и контрол“, Министерство на енергетиката.
Установено било следното:
С Решение на Министерския съвет на Република България № 286 от 6
април 2012г. /обн. ДВ, бр.30 от 2012г./ на „М." ООД била предоставена
концесия за добив на подземни богатства - строителни материали - доломити,
от находище „С.", участък „М.", разположено в землищата на с. С. и с.
Витошко, община Перник, област Перник. В изпълнение на цитираното
решение бил сключен Договор от 03.08.2012 г. за предоставяне на концесия за
добив на подземни богатства - строителни материали - доломити, от
находище находище „С.", участък „М.", община Перник, област Перник за
срок от 35 г., който влязъл в сила от 09.08.2012 г.
Към концесионния договор било сключено допълнително
споразумение № 1/21.03.2019 г., в сила от 27.03.2019г., с което „М." ООД, гр.
София прехвърлило изцяло правата и задълженията по концесионния договор
на „Хидроминерал" ООД, гр. София, преименувано на „ЕЙЧ БИ
МИНЕРАЛС" ООД, считано от 12.06.2019 г.
Съгласно чл.7, ал. 1, т.1 от концесионния договор, концесионерът -
„ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД има право да добива доломити в границите на
находище „С.", участък „М.".
Съгласно чл. 7, ал.2, т. 1, буква „а" от концесионния договор, основно
задължение на концесионера е да извършва добива на подземни богатства
като изпълнява съгласуваните работни проекти и планове по концесионния
договор.
Съгласно чл. 20, ал. 2, т. 1 и т. 2 от концесионния договор, за
изпълнението на изискванията по опазване на земните недра чрез
рационалното използване на подземните богатства концесионерът е длъжен:
да осъществява дейностите по добив и преработка на подземни богатства
в съответствие с изискванията на действащото законодателство;
да спазва утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване
на запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им
преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните
недра и околната среда;
С оглед произтичащите от договора задължения и с цел изясняване на
обстоятелствата по случая, контролният орган изискал писмена информация
от концесионера - „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД за дните и броя на
извършените взривявания през 2019, 2020 и 2021 г., както и съответните
паспорти за пробивно-взривзни работи, въз основа на които са извършени
конкретните взривявания, и сеизмична оценка за въздействието на пробивно-
взривните работи върху охраняеми обекти в района. Писмена информация и
3
материали били изискани и от други институции - от Дирекция „Инспекция
по труда" - гр. Перник били изискани заявления и издадени въз основа на тях
разрешения за извършване на пробивно - взривни работи през 2020 и 2021 г. в
находище находище „С.", участък „М.", а от ОДМВР - Перник - протоколи за
извършени пробивно - взривни работи през 2020 г. и 2021 г. в същото
находище и участък.
С писмо вх. № Е-26-Е-140/25.03.2021 г. на директор на Дирекция
„Инспекция по труда Перник" - гр. Перник, в Министерство на енергетиката
били предоставени копия от Искане за издаване на разрешение за извършване
на технологични взривни работи с вх. № 20000999/07.01.2020 г. и
Разрешително за извършване на технологични взривни работи с изх. №
20000785/08.01.2020 г., удостоверяващи, че „ГЕО МАРК ИНЖЕНЕРИНГ'
ООД има право да извършва технологични взривни работи в находище „С.",
участък „М.“ през 2020 г.
С писмо вх. № Е-26-Е-140/02.04.2021 г. от ОДМВР - Перник бил
предоставен Договор за предоставяне на услуга от 16.11.2016 г., сключен
между „ХИДРОМИНЕРАЛ" ООД и „ГЕО-МАРК ИНЖЕНЕРИНГ' ООД за
извършване на пробивно-взривни работи на всички обекти на възложителя.
Предоставено било и Уведомление, че считано от 12.06.2019г. фирма
„ХИДРОМИНЕРАЛ" ООД е променила своето име на „ЕЙЧ БИ
МИНЕРАЛС" ООД.
От представения договор било установено, че „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"
ООД възложило на „ГЕО МАРК ИНЖЕНЕРИНГ' ЕООД да извърши
маркшайдерско замерване и проектиране с цел извършване на ПВР,
извършване на пробивни (сондажни) работи, доставка, транспорт и охрана на
взривните материали, зареждане и взривяване съгласно изготвените проекти
на ПВР, вторично раздробяване на негабаритните късове, зачистване и
подготвяне на взривното поле с багер, на находище „С.", участък „М.".
Изпълнителят по договора се задължавал да изработи горепосоченото така, че
то да отговаря на проектните изисквания на възложителя - „ЕЙЧ БИ
МИНЕРАЛС" ООД. В изпълнение на договора за изработка от 16.11.2016 г.,
от „ГЕО-МАРК ИНЖЕНЕРИНГ' ООД бил изготвен Паспорт на пробивно-
взривни работи за взривяване на 11.09.2020г. за обект - кариера „С.", участък
„М.", като видно от заложените в документа параметри, при конкретното
взривяване е предвидена „Височина на стъпалото - 16 метра“.
В същото време в съгласувания с писмо изх. № Е-26-Е-494/18.12.2019 г.
на министър на енергетиката Годишен работен проект за добив и първична
преработка (ГРП) на доломити от находище „С.", участък „М." за 2020 г. по
параметъра височина на стъпалото е предвидено максимум 12 метра. Такъв
бил заложен и в съгласувания Цялостен работен проект за експлоатация
(ЦРП) на находище „С.", участък „М.". Всички изчисления на параметрите на
добив, включително относно извършването на пробивно-взривни работи, чрез
които се осъществява добива, заложени от концесионера в съгласуваните
4
Годишен работен проект за добив и първична преработка за 2020 г. и
Цялостен работен проект за добив и първична преработка за находище „С.",
участък „М." са за височина на стъпалото до 11м.
С писмо вх. № Е-26-Е-140/02.04.2021 г. на директора на ОДМВР -
Перник бил представен Протокол за изразходвани количества взривни
вещества и материали от 11.09.2020 г. на обект: кариера „С., у-к „М." и
Нареждане №13/11.09.2020 г., удостоверяващо, че на посочената дата е
извършено взривяване, за осъществяването на което е получено и използвано
взривно вещество в размер на 10 700 кг.
Съгласно чл. 82 от Закона за подземните богатства /ЗПБ/ добивът и
първичната преработка на подземни богатства се осъществяват въз основа на
цялостни и годишни работни проекти, утвърдени от концесионера след
съгласуване от министъра на енергетиката или от оправомощено от него
длъжностно лице.
Съгласно чл. 77 от ЗПБ опазването на земните недра чрез рационалното
използване на подземните богатства е основно задължение на всички, които
осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно
строителство, подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства.
Съгласно чл. 87, ал. 1 от ЗПБ опазването на земните недра при
търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземни
богатства се осигурява чрез рационалното им използване. Съгласно ал. 2, т. 2
на същия член рационалното използване на подземните богатства при
търсенето, проучването, добива и първичната им преработка включва
спазване на утвърдените с работните проекти ред за усвояване на запасите на
подземни богатства.
Съгласно чл. 88, т. 4 от ЗПБ за спазване на изискванията по опазването
на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства
всеки титуляр на разрешение за търсене и проучване и за проучване и
концесионер е длъжен да спазва утвърдения с работните проекти ред за
промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземни богатства, за
първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на
земните недра и околната среда.
Основавайки се на тези законови разпоредби и на установеното
фактическо положение при извършената документална проверка контролният
орган приел, че извършваните на 11.09.2020 г. пробивно-взривни работи в
находище „С., у-к „М.", община Перник, област Перник от „ЕЙЧ БИ
МИНЕРАЛС" ООД, с ЕИК *********, чрез подизпълнител - „ГЕО-МАРК
ИНЖЕНЕРИНГ' ООД, представляват добив на подземни богатства -
строителни материали - доломити, по смисъла на т. 4 от параграф 1 от
Допълнителната разпоредба на Закона за подземните богатства.
Същевременно приел, че извършването на пробивно-взривни работи при
височина на стъпалото 16м. нарушава изискването за допустима максимална
височина на стъпалото - 12 м., установено в съгласувания цялостен работен
5
проект за добив и първична преработка и в годишния работен проект за
добив и първична преработка от находище „С., участък „М." за 2020 г. ред за
промишлено усвояване на запасите на подземни богатства, за първичната им
преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и
околната среда, което нарушава разпоредбата на чл.77, вр. чл.87, ал.1 и 2,
т.2 , вр. чл.88, т.4 от ЗПБ.
С оглед извода за осъществен състав на административно нарушение, с
писмо изх.№Е-26-Е-140/21.04.2021г. на директор на дирекция „Природни
ресурси, концесии и контрол", Министерство на енергетиката, до „Ейч Би
Минералс“ООД била отправена покана за явяване за съставяне и връчване на
акт за установяване на административно нарушение на 28.04.2021 г., 14.00ч..
На същата дата в присъствието на законния представител на „Ейч Би
Минералс“ООД – управителят Р.К.Н., било образувано
административнонаказателно производство със съставяне на АУАН
№3/28.04.2021 г. като актосъставителят свид. ИВ. ИВ. ШК. на длъжност
„държавен експерт" в дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол",
Министерство на енергетиката, приел, че концесионерът - Ейч Би
Минералс“ООД е извършило горепосоченото нарушение.
Актът е предявен на законния представител на дружеството, който го
подписал без възражения. Приел връчения му препис.
В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не постъпили и
допълнителни писмени възражения.
На 19.10.2021г., след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН
извършена въз основа на събраните по преписката доказателства,
наказващият орган приел, че същите са неоснователни и че са налице
основанията по чл.53, ал.1 и чл.83 от ЗАНН, поради което издал наказателно
постановление, с което на основание чл.94, ал.1 от Закона за подземните
богатства наложил имуществена санкция на „Ейч Би Минералс“ ООД за
горепосоченото нарушение.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена като взе
предвид показанията на свидетелите ИВ. ИВ. ШК., К. Т. Ч. и А.П. А., както и
приетите писмени доказателства: заверени копия на Акт за установяване на
административно нарушение № 3/28.04.2021 г., Писмо вх. № Е-92-00-
117/12.02.2021 г. от директор на РИОСВ – София с приложено към него
заявление от жители на с. Старо село; Договор от 03.08.2012 г. за
предоставяне на концесия за добив на подземни богатства - строителни
материали - доломити, от находище „С.", участък „М." община Перник,
област Перник, изм. и доп. с Допълнително споразумение № 1/21.03.2019 г.;
Писмо вх. № Е-26-М-260/03.12.2012г. на управителя на „М." ООД; Извадка от
Цялостен работен проект за експлоатация на находище „С.", участък „М.";
Писмо изх. № 26-М-183/05.07.2013г. от заместник - министър на икономиката
и енергетиката; Писмо вх. № Е-26-Е-494/13.11.2019 г. на управител на „ЕЙЧ
БИ МИНЕРАЛС" ООД; извадка от Годишен работен проект за добив и
6
първична преработка на доломити от находище „С.", участък „М." през 2020
г.; Писмо вх. № Е-26-Е-140/02.03.2021 г. на управител на „ЕЙЧ БИ
МИНЕРАЛС" ООД, с приложено към него копие от Паспорт № 4 за
пробивно-взривни работи от 11.09.2020 г, Писмо вх. № Е-26-Е-140/25.03.2021
г. на директор на Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Перник, с приложени
към него копия от: Искане за издаване на разрешение за извършване на
технологични взривни работи с вх. № 20000999/07.01.2020 г.; Разрешително
за извършване на технологични взривни работи с изх. № 20000785/08.01.2020
г.; Свидетелство № 007431 за придобита правоспособност за работа с взривни
материали, декларация от 06.01.2020 г., Типов проект за технологични
взривни работи; Писмо вх. № Е-26-Е-140/02.04.2021 г. на директор на
ОДМВР - Перник, с приложени към него: Справка относно извършена
проверка по преписка с per. № УРИ 313р- 4212/18.03.2021 г. от служители на
ОДМВР – Перник, Договор за предоставяне на услуга от 16.11.2016 г. ,
Уведомително писмо изх. № 145/14.06.2019 г. от„ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"
ООД; Протокол за изразходвани количества взривни вещества и материали от
11.09.2020 г.; Нареждане № 13/11.09.2020 г. за отпускане на взривни
вещества, Заповед № Е-РД-16-220/15.02.2017 г. на министъра на енергетиката,
изменена и допълнена със Заповед № Е-РД-16-77/31.01.2019 г. и Заповед №
Е-РД-16-1/04.01.2021 г. на министъра на енергетиката; Заповед № Е-РД-16-
425/04.06.2021 г. на министъра на енергетиката.
Въз основа установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът
намира следното:
АУАН съставен от оправомощено длъжностно лице, което се установява
от приетите като писмени доказателства заповеди /цитирани по-горе/,
издадени от министъра на енергетиката в кръга на неговите правомощия. НП
е издадено от оправомощено от министъра на енергетиката длъжностно лице
съгласно чл. 95, ал. 3 от ЗПБ, видно от приетата Заповед №Е-РД-16-
425/04.06.2021 г.
При извършване на служебна проверка за законосъобразност на
обжалвания акт, съобразявайки и наведените възражения от страна на
жалбоподателя, съдът констатира допуснати съществени процесуални
нарушения, опорочаващи законосъобразността на обжалвания
административнонаказателен акт и обосноваващи отмяната му.
Нарушено е изискването по чл.42, т.4 и 5 и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН
за точно описание на нарушението и за посочване на нарушените законови
разпоредби, както и изискването за съответствие между текстовото описание
на нарушението и правното му квалифициране.
Административнонаказателното обвинение срещу дружеството е неясно и е
компилация от разпоредби и задължения, отчасти неотносими към
установеното фактическо положение.
С АУАН на жалбоподателя е вменено, че на 11.09.2020г., чрез
подизпълнител „Гео Марк Инженеренг“ ООД е извършвало пробивно-
7
взривни работи /ПВР/ в нарушение на реда, утвърден с Цялостния работен
проект и с Годишния работен проект за добив и първична преработка на
подземни богатства от находище „С., участък М.“ за 2020г., реда за първична
преработка на добитите доломити и мерките за опазване и възстановяване на
земните недра и околната среда, в нарушение на чл.77 във връзка с чл. 87, ал.
1 и ал. 2, т. 2 във връзка с чл. 88, т. 4 от ЗПБ. Обвинението е обосновано
фактически с това, че на визираната дата дружеството е осъществявало добив
на подземни богатства - строителни материали – доломити от находището,
чрез извършване на пробивно-взривни работи при височина на стъпалото
16м., в отклонение от допустимата максимална височина на стъпалото - 12 м..
При същата фактическа и правна рамка дружеството е наказано с
обжалваното наказателно постановление.
Разпоредбата на чл.77 е обща и предвижда, че опазването на земните
недра чрез рационалното използване на подземните богатства е основно
задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и
ползване, проектират минно строителство, подготвят експлоатацията и
добиват подземни богатства. Разпоредбата на 87, ал. 1 от с.з предвижда, че
опазването на земните недра при търсенето, проучването, добива и
първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез
рационалното им използване, а в ал.2, т.2 на с.р. е предвидено, че
рационалното използване на подземните богатства при търсенето,
проучването, добива и първичната им преработка включва спазване на
утвърдения с работните проекти ред за усвояване на запасите на подземни
богатства. В чл.88, т.4 ЗПБ са установени задълженията на концесионера в
насока спазване на утвърдения с работните проекти ред за промишлено
усвояване на запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им
преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и
околната среда .
Фактическото твърдение, че при извършвания добив на подземни
богатства не е съобразен параметъра относно височината на стъпалото е
относимо към реда за усвояване на запасите, утвърден в Цялостния работен
проект и Годишния работен проект за добив и първична преработка за 2020г.,
не и относно останалите хипотези в чл.88, т.4 от ЗПБ - за първичната им
преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и
околната среда. В обстоятелствената част на акта и постановлението няма
изложени каквито и да е факти, свързани с обвинението за нарушаване и на
реда за преработка, и на задълженията, свързани с опазването и
възстановяването на земните недра и околната среда, при това към
означената дата на нарушението – 11.09.2020г. Очевидно такива не са и
констатирани, предвид обема доказателства, ангажирани от АНО. На
първичната преработка и мерките за опазване и възстановяване на земните
недра и околната среда са посветени отделни части от Цялостния работен
проект и Годишния работен проект за 2020г., несъдържащи се в приложените
извлечения от двата документа, видно от описа на съдържанието им.
8
Изложеното мотивира заключение, че изложените в акта и
наказателното постановление фактически обстоятелства не очертават в
пълнота признаците на посочения административнонаказателен състав, което
ограничава правото на защита на наказания субект, в частност правото му да
разбере за какво точно нарушение е ангажирана отговорността му и въз
основа на какви факти.
На следващо място, за така квалифицираното нарушение отговорността
на жалбоподателя е ангажирана на основание чл.94, ал.1 от ЗПБ, която
предвижда наказание за този, който не изпълнява задълженията по опазване
на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства или
извършва действия по управление, включително, но не само по депониране,
преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без
разрешително по чл. 22д, ал. 3 и/или план за управление по чл. 22г, ал. 5.
От съдържанието на разпоредбата е видно, че тя съдържа различни
състави на административни нарушения, което изисква прецизно очертаване
на елементите от състава на административнонаказателната норма. С оглед
легалната дефиниция на понятието „опазване на земните недра“, дадена в §1,
т.16 от Закона за подземните богатства, а именно „спазване на определените
с нормативните актове изисквания и ред за ползването на земните недра,
както и на изискванията за разумното и рационалното използване на
подземните богатства при проучването, добива и първичната им преработка“,
то безспорно визираните в н.п. като нарушени норми на чл. 77, във връзка с
чл. 87, ал. 1 и 2, във връзка с чл.88, т.4 от ЗПБ касаят опазването на земните
недра, и неизпълнението на произтичащите от тях задължения правилно са
отнесени към административнонаказателната разпоредба на чл.94, ал.1 от
ЗПБ. Точното фактическо описание на деянието обаче изисква ясно
посочване коя от различните хипотези от състава на санкционната норма на
чл.94, ал.1 ЗПБ осъществяват вменените на жалбоподателя нарушени
разпоредби. Констатация, че с описаната деятелност концесионерът не
изпълнява задълженията по опазване на земните недра чрез рационалното
използване на подземните богатства, като елемент от състава на
административното нарушение не се съдържа нито в акта, нито в
наказателното постановление.
Неспазването на императивните изисквания в чл.42, т.4 и в чл.57, ал.1,
т.5 за точно описание на нарушението всякога представлява съществено
нарушение на процесуалните правила, тъй като рефлектира спрямо правото на
защита на наказания и предопределя преценката за точно прилагане на
закона..
Изложените съображения мотивират отмяна на обжалваното
наказателно постановление като незаконосъобразно.
По тази причина не е необходимо подробно обсъждане на възраженията
на пълномощника в останалата част - правилно ли са установени фактите по
случая, законосъобразна ли е правната им оценка, налице ли е виновно
9
извършено нарушение и следва ли жалбоподателят да понесе отговорност за
него.
За пълнота следва да се посочи, че съдът не споделя възраженията за
допуснато нарушение на процедурата по образуване на
административнонаказателното производство. Нарушение на чл.40, ал.4 от
ЗАНН няма, тъй като актът не е съставен в тази хипотеза /в отсъствие на
свидетели за нарушение, установено въз основа на официални документи/, а в
хипотезата на чл.40, ал.3 от ЗАНН, предвиждащ, че „при липса на свидетели,
присъствали при извършването или установяването на нарушението, или при
невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в
присъствието на двама други свидетели...“, което се установява от
съдържанието му и е изрично отбелязано в него.
Съдът намира за необходимо да отбележи още, че не споделя и
доводите на жалбоподателя, че височината на стъпалото не е част от
работната дейност при осъществяваните на участъка пробивно-взривни
работи, както и че в изготвения паспорт за взривяването /№4/11.09.2020г./ е
допусната неточност при обозначаване на параметъра под №1, отразен като
„Средна височина на стъпалото 16м.“, вместо „Средна дълбочина на
сондажа 16м.“, в какъвто смисъл са показанията на свид. А.. Височината на
стъпалото е основен параметър при подготовката на планираните пробивно-
взривни работи, който е в пряка зависимост от физико-механичните
свойства на полезното изкопаемо, избраната товарачна механизация и
условията за безопасна работа. Целта е след раздробяване на скалния масив
да е възможно безопасно отработаване на получения скален насип с
товарната техника. Височината на стъпалото е в пряка връзка и с други
задължителни параметри – спрямо него се определя ъгъла на пробиване
/наклона/ на сондажите /при височина на стъпалото до 12 м. ъгълът е
90градуса, над 12 м – 75 градуса/, дължината на сондажите, дължината на
преудълбаване, необходимото количество взривно вещество в един сондаж,
височината на развала. Това се установява не само от изготвения в процесния
случай паспорт №4 за пробивно-взривните работи, но и от типовия проект за
технологични взривни работи на фирмата-изпълнител, приет по делото. В
този смисъл тезата, че са касае за допусната грешка при означаване на
парметъра под №1 в паспорта на извършените на 11.09.2020г. ПВР е
несъстоятелна.
Що се отнася до това доказано ли е нарушаване на заложената в ЦРП
и ГРП за 2020г. допустима максимална височина на стъпалото при
извършеното на процесната дата взривяване, то този въпрос е по съществото
на спора, но не се обсъжда предвид констатираната процесуална
незаконосъобразност на обжалвания административнонаказателен акт.
По разноските:
Съгласно чл.63д, ал.1 от ЗАНН в производствата пред районния съд
страните имат право на присъждане на разноски по реда на
10
Административнопроцесуалния кодекс. Жалбоподателят „Ейч Би Минералс“
ООД е направил разноски за възнаграждение на адвокат в производството и е
поискал присъждането им. От приложените по делото пълномощно /л.181/
фактура №672/04.02.2022г. и банково извлечение, се установява, че
жалбоподателят по банков път е заплатил на пълномощника си - адв А.Х
възнаграждение 2500лв. /без ДДС/ за правна услуга - защита по а.н.д.
№01893/2021г. по описа на РС – Перник. Поради това и с оглед изхода на
делото, на основание чл.63д, ал.1 от ЗАНН, вр. чл.143, ал.1 от АПК
заплатеното от жалбоподателя възнаграждение на адвокат подлежи на
възстановяване от бюджета на органа, издал отменения
административнонаказателн акт. Същото е определено над минималния
размер от 2030 лв. предвиден в разпоредбата на чл.18, ал.2, вр. чл.7, ал.2, т.4
от НАРЕДБА №1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, но искане на насрещната страна съдът да присъди по-нисък
размер на разноските поради прекомерност не е направено и с оглед чл.63д,
ал.2 от ЗАНН няма основание за намаляването им.
Предвид изхода на делото няма основание за присъждане на
възнаграждение на другата страна, каквото не се и претендира.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.3, т.2, вр. ал.1 от
ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №Е-НП-7/19.10.2021г., издадено
от М.В.Д. – заместник-министър на енергетиката, оправомощен на основание
чл.95, ал.3 от Закона за подземните богатства със Заповед № Е-РД-16-
425/04.06.2021г. на министъра на енергетиката, с което на основание чл.53
във връзка с чл. 27 и чл. 83 от Закона за административните нарушения и
наказания и чл. 94, ал.1, предложение първо от Закона за подземните
богатства на „Ейч Би Минералс“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: гр. С., 1324, ж.к. Л. ***, представлявано от управителите -
Л.Ц.Н. и Р.К.Н. - заедно и поотделно, е наложена имуществена санкция в
размер 50 000 /петдесет хиляди/ лева за нарушение на чл.77 във връзка с чл.
87, ал.1 и ал.2, т.2 във връзка с чл. 88, т.4 от Закона за подземните богатства.
ОСЪЖДА Министерство на енергетиката - гр. София 1000, ул.
„Триадица“ №8, да заплати на „Ейч Би Минералс“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. С., 1324, ж.к. , представлявано от
управителите - Л.Ц.Н. и Р.К.Н. - заедно и поотделно, сума от 2500 /две хиляди
и петстотин/ лева, представляваща направени от дружеството разноски в
производството пред РС – Перник за заплатено възнаграждение на адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в
Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от
11
Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
12