Решение по дело №52/2020 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 260006
Дата: 8 септември 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Георги Любенов Йорданов
Дело: 20202220200052
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   

                     

гр. Нова Загора, 08.09.2020 год.

 

В     И  М  Е  Т  О     Н  А    Н   А   Р   О   Д  А

 

НОВОЗАГОРСКИЯТ  районен съд в публично заседание на осми септември   през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ

                                                         Съдебни заседатели:

                                                                             Членове:

при  секретаря: Валентина Колева  

и  в присъствието на прокурора:  ПЛАМЕН СЛАВОВ  

разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНОВ  АНХ №  52  по описа за 2020 година,

Р  Е Ш  И  : 

 

ПРИЗНАВА обвиняемият  С.Т.И. - роден на *** ***, с постоянен адрес ***, ***, български гражданин, *** образование, месторабота – ***, ***, неосъждан, ЕГН **********, за ВИНОВЕН  в това, че  на 28.07.2018 г. на автомагистрала „Тракия“, на км 240,300, в землището на с. Дядово, общ.Нова Загора, при управление на моторно превозно средство БМВ 730 Д с рег. № Х 3933 КВ, нарушил правилата за движение, регламентирани в ЗДвП, а именно - чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП “Всеки участник в движението по пътищата ……, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората…….”, чл.20, ал.1 - “Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”, чл.20, ал.2 от ЗДвП “Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и превозното средство, …… с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП “Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, .... да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, …., преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобрази с тяхното положение, посока и скорост на движение”, „При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея....”, като при движението си с технически несъобразена скорост около 99 км/ч в условията на проливен дъжд, по непредпазливост причинил на Т.В. Х.. от **** средна телесна повреда, изразяваща   се в трайно затрудняване движенията на левия долен крайник,  с което е  осъществил състава на престъпление по чл.343, ал.1, б.”б”, предл. 2, вр. чл.342, ал.1 от НК, като на основание чл. 78А от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и му НАЛАГА административно наказание “ГЛОБА” в размер на 1000,00/хиляда/лева.

ОСЪЖДА С.Т.И.  да  ЗАПЛАТИ   609,55/шестстотин и девет лева и петдесет и пет стотинки/лева разноски по делото в полза на бюджета по сметка на ОД на МВР гр. Сливен.

ОСЪЖДА С.Т.И.  да  ЗАПЛАТИ  50,00/петдесет/лева  разноски по делото  в полза бюджета на съдебната власт по сметка на РС – Нова Загора.

Решението може да бъде  обжалвано и протестирано в 15-дневен  срок     от днес пред СлОС.

 

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                       

Съдържание на мотивите

       МОТИВИ  по АНХД № 52/2020 г. по описа на НЗРС, изготвени на 23.09.2020 г.   

 

Производството се развива на основание Постановление на Районна прокуратура град Нова Загора за освобождаване от наказателна отговорност на обвиняемият с налагане на административно наказание по чл.78 а от НК и по реда на чл.378 от НПК.

         Прокурорът поддържа постановлението. Счита,  че както на ДП, така и в хода на проведеното съдебно следствие, се установява по безспорен и категоричен начин, че обв. И. е осъществил престъпление по чл. 343, ал.1, б.”б”, предл. 2, вр. чл.342, ал.1 от НК. Предлага на обв. И. да бъде наложено административно наказание “Глоба” в размер на 1200 лева, и на основание чл. 78а ал.4 от НК счита, че същият следва да бъде лишен да управлява МПС за срок от 5 месеца.

         Обвиняемият счита, че е невинен. Лично, и чрез своя адвокат защитник моли да бъде оправдан. В  случай, че бъде признат за виновен моли съда да приеме, че вина за настъпване на ПТП има и водача на пострадалия л.а., а именно - Р., която не е направила всичко зависещо и възможно за нея за предотвратяване на удара. Моли да му бъде наложено наказание „Глоба“ в минимален размер, но да не му бъде налагано наказание ЛПУМПС.

         От събраните по делото доказателства съдът установи следната ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:

         Обвиняемият  С.Т.И. е роден на *** ***, с постоянен адрес ***, ***, български гражданин, *** образование, месторабота – ****, ***, неосъждан, ЕГН **********.

         Обв.С.Т.И. е правоспособен водач на МПС, с придобити категории  „С“, „М“, „АМ“, „В“ и „ТКТ“ и има издадено свидетелство за управление на МПС с № ********* от ОДМВР гр.**** със срок на валидност до 25.10.2020 г.

          На 28.07.2018 г. около 11,00 часа обв.И. предприел управление на МПС – л.а. „БМВ 730Д“ с рег. № Х 3933 КВ, като тръгнал в посока от гр.Хасково към гр.Бургас.Заедно с него пътувала и свид.С. И., която била седнала на предна дясна седалка на автомобила.Придвижвали се по АМ „Тракия“, като в началото времето било слънчево с много добра видимост и суха пътна настилка.Обв.И. осъществявал управлението на автомобила в дясната лента за движение със скорост над 100 км/ч.В района на км 240,300 на АМ „Тракия“, находящ се в землището на с.Дядово, общ.Нова Загора времето внезапно се влошило и завалял силен дъжд, който бързо намокрил пътната настилка и намалил видимостта.В този момент обв.И. предприел маневра и започнал да се придвижва в лявата лента за движение.Въпреки проливния дъжд и влошените пътни условия, обв.И. продължил да се придвижва със сравнително висока скорост – около 99 км/ч.При движението си в лявата лента, в резултат на лошите метерологични условия и несъобразената с тях скорост, обв.И. загубил управление над автомобила, който се отклонил наляво, достигнал лявата матинела и се ударил в нея.В резултат на този удар лекия автомобил „БМВ 730Д“ с рег. № Х 3933 КВ отново се отклонил, след което навлязъл в дясната лента за движение.По същото време в дясната лента за движение се придвижвал лек автомобил „Фиат Пунто“ с рег. № СА 6810 СВ, управляван от свид.В.Р.Р., като на предната дясна седалка на автомобила пътувала майка й – свид.Т.В. Х. – С. Скоростта на движение на автомобила била около 87 км/ч.Управляваният от обв.И. лек автомобил „БМВ 730Д“ с рег. № Х 3933 КВ навлязъл в дясната лента и в коридора на движение на управлявания от свид.Р. автомобил, като последвал удар, като лекия автомобил „БМВ 730Д“ с рег. № Х 3933 КВ ударил със задната си дясна врата, предната лява част на л.а. „Фиат Пунто“ с рег. № СА 6810 СВ.Свид.Р. възприела движението и навлизането на л.а. „БМВ 730Д“ с рег. № Х 3933 КВ в лентата й на движение, но не е имала възможност да предотврати удара, тъй като управлявания от обвиняемият автомобил навлязъл в опасната й зона на спиране.в резултат на удара л.а. „Фиат Пунто“ с рег. № СА 6810 СВ продължил движението си при пълна загуба на управление напред и надясно, завъртайки се около вертикална ос, в посока по часовниковата стрелка, а л.а „БМВ 730Д“ с рег. № Х 3933 КВ продължил движението си напред и наляво.В резултат на удара, пътуващата в л.а. „Фиат Пунто“ с рег. № СА 6810 СВ свид. Т. Х. – С. получила различни травматични увреждания, което наложило да й бъде оказана медицинска помощ в болница  в гр.Ямбол.

         От заключението на назначената по делото съдебно – медицинска експертиза е видно, че в резултат на настъпилото на 28.07.2018 г.ПТП свид.Т.В. Х.- С. е получила автомобилна травма, изразяваща се в следните телесни увреждания:1. Контузия в областта на таза с клинични и рентгенологични данни за счупване на горното рамо на пубиса /лонната кост, os pubis/ в лявата му половина; 2.Контузия в областта на седалището с клинични и рентгенологични данни за счупване на опашната кост /os coccyges/.

         Описаните увреждания се дължат на действието /удар, притискане/ на твърди тъпи или тъпоръбести предмети и добре отговарят да са получени по време на описаното в материалите по делото пътно –транспортно произшествие.

         Контузията в областта на таза с клинични и рентгенологични данни за счупване на горното рамо на пубиса /лонната кост, os pubis/ в лявата му половина е осъществило смисъла на медико – биологичния характеризиращ признак „трайно затрудняване на движенията на левия долен крайник“.

         Контузията в областта на седалището с клинични и рентгенологични данни за счупване на опашната кост /os coccyges/ е осъществило смисъла на медико – биологичния характеризиращ признак „временно разстройство на здравето, неопасно за живота /разстройство на здравето, извън случаите на чл.128 и чл.129 от НК/.

         От заключението на назначената по делото автотехническа експертиза е видно, че мястото на удара между лекия автомобил „БМВ 730Д“ и лекия автомобил „Фиат Пунто“ е дясната активна лента за движение и на 19,5 м. след мерната линия, както и на ниво от 0,5 м. до 0,7 м. вдясно от разделителната линия на активните ленти за движение.Скоростта на движение на лекия автомобил „Фиар Пунто“ преди ПТП е била около 87 км/ч, както и към момента на удара  с л.а. „БМВ 730Д“.Опасната зона за спиране на л.а. „Фиат Пунто“ при определената скорост на движение е била около 81 м..Скоростта на движение на л.а. „БМВ 730Д“ преди ПТП е била около 99 км/ч, а към момента на удара с „Фиат Пунто“ около 86 км/ч.Преди удара л.а. „Фиат Пунто“ се е движел в дясната активна лента за движение.Л.а. „БМВ 730Д“ е променил направлението си на движение от лявата пътна лента, първо наляво, като е последвал удар в лявата мантинела и после надясно, пресичайки косо дясната лента за движение и коридора на движение на л.а. „Фиат Пунто“.В момента на отклоняване на л.а. „БМВ 730Д“ към лявата мантинела дистанцията между двата автомобила е била 11 м., но в различни пътни ленти за двата автомобила.В случай, че двата автомобила са продължили движението си на тази дистанция не би настъпил удар между тях, тъй като скоростта на л.а. „БМВ 730Д“ преди ПТП е била по-голяма.В момента на отклоняване на автомобила „БМВ 730Д“ от лявата мантинела към мястото на удара, л.а. ‚Фиат Пунто“ е бил на 21 м. разстояние от мястото на удара.Водачът на л.а. „БМВ 730Д“ е имал техническата възможност да предотврати ПТП, като запази движението си в собствената лента, без да я напуска.В този случай не би настъпил удар между двата автомобила.Водачката на л.а. „Фиат Пунто“ не е имала техническата възможност да предотврати ПТП.Автомобила „БМВ 730Д“ е пресякъл коридора й на движение, като е навлязъл в опасната й зона за спиране.

         Техническата причина, довела до възникване на ПТП е допуснатата загуба на управление от водача на л.а. „БМВ 730Д“ при движение с технически несъобразена скорост в условията на проливен дъжд.С действията си водачът сам се е поставил в техническа невъзможност да предотврати удара.При настъпилия удар на автомобила в предпазната ограда е последвало навлизане в коридора на движение на л.а. „Фиат Пунто“, както и в опасната му зона за спиране.Технически правилно е водачът на л.а. „БМВ 730Д“ непрекъснато да контролира автомобила в собствената лента без да я напуска.

От престъплението няма причинени съставомерни имуществени вреди.

  Видно от приобщена справка за съдимост обв. И. е неосъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по реда на чл. 78а от НК.

  Горното е безспорно установено от приложените по ДП № 488/2018 година по описа на РУ  Нова Загора писмени доказателства.

          От така установеното съдът счита, че с деянието си обвиняемият С.Т.И. е осъществил от ОБЕКТИВНА и СУБЕКТИВНА СТРАНА състава на престъпление по  чл.343, ал.1, б.”б”, предл. 2, вр. чл.342, ал.1 от НК, а именно – на 28.07.2018 г. на автомагистрала „Тракия“, на км 240,300, в землището на с. Дядово, общ.Нова Загора, при управление на моторно превозно средство БМВ 730 Д с рег. № Х 3933 КВ, нарушил правилата за движение, регламентирани в ЗДвП, а именно - чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП “Всеки участник в движението по пътищата ……, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората…….”, чл.20, ал.1 - “Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”, чл.20, ал.2 от ЗДвП “Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и превозното средство, …… с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП “Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, .... да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, …., преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобрази с тяхното положение, посока и скорост на движение”, „При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея....”, като при движението си с технически несъобразена скорост около 99 км/ч в условията на проливен дъжд, по непредпазливост причинил на Т.В. Х.. от *** средна телесна повреда, изразяваща   се в трайно затрудняване движенията на левия долен крайник.

            По делото бяха приобщени като доказателства показанията на св.И. -пътуваща в автомобила на обвиняемия и метеорологична справка,които с нищо не промениха установената по-горе фактическа обстановка.

Деянието е извършено от обвиняемия по непредпазливост – по смисъла на чл.11 ал.3 от НК, той не е предвиждал настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Не са налице смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, които не са обхванати от състава на престъплението.

Причини за извършване на престъплението – неспазване на правилата за движение, установени в разпоредбите на ЗДвП и ППЗДвП.

         Съдът счита, че правилно прокурорът е прекратил наказателното производство и е внесъл предложение за налагане на административно наказание по чл.78а от НК, тъй като са налице всички основания за това – за престъплението е предвидено наказание “лишаване от свобода” до три години или “пробация”. Не са настъпили имуществени вреди. Обвиняемият не е осъждан за престъпление и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл. 78а и следващите от НК.

С оглед данните по делото, обвиняемият работи, получава трудово възнаграждение, което годишно възлиза на 6620 лева, не притежава недвижими имоти, притежава два леки автомобила. Същият е разведен. Обвиняемият следва да заплати и разноските, които са направени в ДП в размер на  609,55 лева, и тези направени в съдебното производство в размер на 50,00 лева. С оглед разпоредбата на чл. 47 ал.1 от НК, че глобата се съобразява с имотното състояние, с доходите и семейните задължения на дееца, последната следва да бъде определена в минимален размер, а именно: 1000,00 /хиляда/лева.

На основание чл. 78а ал.4 във вр. чл. 343Г от НК съдът намери, че не е  необходимо да налага на обвиняемият И.  наказание “лишаване от право да управлява МПС” поради следните съображения:не се събраха данни за извършени други правонарушения по ЗДвП от обвиняемия от осъществяване на деянието до настоящия момент.Следва да се има пред вид и факта,че този период от време е доста дълъг-повече от три години,който факт също е в полза на обвиняемото лице.Това показва,че обвиняемият се е поправил и налагане на наказание ЛПУМПС ще има репресивен,а не поправителен ефект.

 Следва,  обвиняемият С.Т.И. да бъде осъден да заплати направените по делото разноски за експертизи в размер на 609,55/шестстотин и девет лева и петдесет и пет стотинки/лева в полза на бюджета по сметка на ОД на МВР гр. Сливен, като и 50,00 лева разноски в полза бюджета на съдебната власт по сметка на РС – Нова Загора.

Водим от гореизложеното, съдът  постанови мотивите си.

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: